focal audiom tweeters
Moderator: Beheerdersteam
focal audiom tweeters
Is er iemand die wel eens met deze tweeters gespeeld heeft? Er is een TLR versie en een TD5 versie, welke is beter? Ik zie de TLR versie ook wel op carhifi sites staan, is deze zowel geschikt voor thuis als voor de auto?
Re: focal audiom tweeters
Ik was afgelopen week de tweeter tests in HH en K&T aan het doorspitten en daaruit bleek dat de standard Focal TD90 nog iets en de Audiom TD5 niet erg veel verschillen in performance. De TD5 is echter behoorlijk aan de prijs. Ik weet niet of je dat moet rangschikken onder 'te duur' of onder 'verwachte kosten voor dat laatste beetje performance'. Wat ik tot nu toe heb gehoord van Focal tweeter, is dat ze een eigen karakter hebben: vrij helder, soms zelfs scherp. Dat moet je echt willen.[oscaluz] schreef:Is er iemand die wel eens met deze tweeters gespeeld heeft? Er is een TLR versie en een TD5 versie, welke is beter? Ik zie de TLR versie ook wel op carhifi sites staan, is deze zowel geschikt voor thuis als voor de auto?
Wist je al dat Focal is gestopt met leveren aan de onderdelenleveranciers?
ja dat focal gestopt is met leveren aan de zelfbouw markt daar baal ik best wel van
heb zelf de Tiga gebouwd met 10w6411 woofer, audiom 6wm mid en tc90td5 tweeter en voor in de woonkamer ultimo met scanspeak 18w8531g00 en tc120td5 tweeter, verder geen units meer verkrijgbaar
dus maar eens wat met Monacor gaan doen, is wel een hele ander Leak
heb zelf de Tiga gebouwd met 10w6411 woofer, audiom 6wm mid en tc90td5 tweeter en voor in de woonkamer ultimo met scanspeak 18w8531g00 en tc120td5 tweeter, verder geen units meer verkrijgbaar
dus maar eens wat met Monacor gaan doen, is wel een hele ander Leak
- Leeuwarden
- Leeuwarden
En Seas, Peerless, Scan Speak, Vifa, Eton, Morel en nog een heleboel andere merken in PA en overzee. Stuk voor stuk hele goede merken met hier en daar een paar hele sterke troeven in handen. Ik ben er niet zo rouwig om dat Focal vertrokken is... ze hadden wel een eigen gezicht, maar de produkten waren niet uniek of van uitzonderlijke kwaliteit. Ik hoop alleen niet dat het een trend gaat worden, maar er zijn gelukkig geen berichten die daarop lijken.ralf schreef:dus maar eens wat met Monacor gaan doen
Misschien is het wel een tijdelijk iets, en gebruiken ze nu de hele productie capaciteit voor de reguliere luidsprekerfabrieken. Hebben ze weer wat overproductie en kunnen ze de extra inkomsten van de hobbymarkt wel weer gebruiken dan komen ze vast wel weer. Hetzelfde zag je toch ook met Dynaudio?DIY_Freak schreef:En Seas, Peerless, Scan Speak, Vifa, Eton, Morel en nog een heleboel andere merken in PA en overzee. Stuk voor stuk hele goede merken met hier en daar een paar hele sterke troeven in handen. Ik ben er niet zo rouwig om dat Focal vertrokken is... ze hadden wel een eigen gezicht, maar de produkten waren niet uniek of van uitzonderlijke kwaliteit. Ik hoop alleen niet dat het een trend gaat worden, maar er zijn gelukkig geen berichten die daarop lijken.ralf schreef:dus maar eens wat met Monacor gaan doen
Ja, dat wist ik. Maar er is vast wel een paar te krijgen nog ergens (buitenland). Ik ben wel benieuwd naar die test. Is er ook nog een klankmatig verschil tussen de TC120 en de TC90? Verder ben ik wel bekend met het karakter van focal tweeters, scherpte heb ik nooit ervaren maar dat kan te maken hebben met soort filtering/apparatuur. Ik ben eigenlijk opzoek naar een focal tweeter zonder die tioxid coating (gewoon titaniumkleurig dome-pje) en zonder fasekegel.DIY_Freak schreef:Ik was afgelopen week de tweeter tests in HH en K&T aan het doorspitten en daaruit bleek dat de standard Focal TD90 nog iets en de Audiom TD5 niet erg veel verschillen in performance. De TD5 is echter behoorlijk aan de prijs. Ik weet niet of je dat moet rangschikken onder 'te duur' of onder 'verwachte kosten voor dat laatste beetje performance'. Wat ik tot nu toe heb gehoord van Focal tweeter, is dat ze een eigen karakter hebben: vrij helder, soms zelfs scherp. Dat moet je echt willen.[oscaluz] schreef:Is er iemand die wel eens met deze tweeters gespeeld heeft? Er is een TLR versie en een TD5 versie, welke is beter? Ik zie de TLR versie ook wel op carhifi sites staan, is deze zowel geschikt voor thuis als voor de auto?
Wist je al dat Focal is gestopt met leveren aan de onderdelenleveranciers?

Kharma gebruikt ook een bepaalde versie met titaniumkleurig dome-pje en fasekegel.
Dat is een akoestische lens om bewust het geluid te verstrooien. Sommige zelfbouwers slopen die eraf.[oscaluz] schreef:Ik ben wel benieuwd naar die test. Is er ook nog een klankmatig verschil tussen de TC120 en de TC90? Verder ben ik wel bekend met het karakter van focal tweeters, scherpte heb ik nooit ervaren maar dat kan te maken hebben met soort filtering/apparatuur. Ik ben eigenlijk opzoek naar een focal tweeter zonder die tioxid coating (gewoon titaniumkleurig dome-pje) en zonder fasekegel.
<pic>
Kharma gebruikt ook een bepaalde versie met titaniumkleurig dome-pje en fasekegel.
Wat betreft het veschil tussen de 120 en de 90: van wat ik van anderen heb gehoord is het karakter nagenoeg identiek. Maar de 120 kan natuurlijk een stuk lager gefilterd worden. En wat beteft het verschil tussen de audiom en de 90, dat is er natuurlijk wel, met name bij hoge volumes, maar ik vind het prijsverschil eigenlijk niet gerechtvaardigd. Een Focal tweeter is niet mijn cup of tea om lange tijd naar te luisteren, dus dat kleurt m'n mening waarschijnlijk een beetje... De 90 moet je op 3KHz of hoger filteren, de audiom en de 120 kunnen lager gefilterd worden.
-
turbomarco
Oh? weet je daar iets meer over?Robbo schreef:Kharma gebruikt een speciaal goedje om de coating van de tweeters te verwijderen.
ik lees her en der iets over impedance control device. kun je theoretisch iets zeggen over wat er dan klankmatig zou kunnen veranderen?Dat is een akoestische lens om bewust het geluid te verstrooien. Sommige zelfbouwers slopen die eraf.
Ik heb geen idee wat ermee bedoeld wordt... Hebben we het over elektrische of akoestische impedantie?[oscaluz] schreef:ik lees her en der iets over impedance control device. kun je theoretisch iets zeggen over wat er dan klankmatig zou kunnen veranderen?Dat is een akoestische lens om bewust het geluid te verstrooien. Sommige zelfbouwers slopen die eraf.
Natuurlijk... discussies gaan hier nooit van de hak op de takmichiel schreef:Akoestisch natuurlijk.... En dit zou eventueel een klein effect op de electrische impedantie hebben, al lijkt dat me sterk bij een tweetertje en zo'n klein fase plugje.
Als we er zo'n lensje mee bedoelen: die verstrooit het geluid waar door het in het allerhoogste octaaf niet zo sterk gebundeld wordt. Of jij dat ook beter zou vinden, kan ik niet beoordelen. Volgens mij doet dat lensje pas ver boven de 10KHz mee, letterlijk het laatste octaaf dus. Sommige mensen vinden het prettig als daar een verhoging in de SPL zit, omdat iets extra's, een prikkelende 'tzing' aan het geluid geeft. Andere prefereren een vlak verloop.
-
Rob Dingen
- Contacteer:
ik gebruik de tc120td5 met coating en lensje ervoor, vindt ik mooi klinken
heb er de scanspeak revalators de deur voor uit gedaan, vindt ik iets te soft klinken, de kast waarin ik de tweeters gebruik is die vd scanspeak ultima met de 18w8531g00 woofer, hgaat tot 30 hz en het hoog is naar mijn idee niet slechter als van de ringradiator, ik vindt persoonlijk de focal tweeters tot de beste tweeters horen om zelf mee te bouwen
heb er de scanspeak revalators de deur voor uit gedaan, vindt ik iets te soft klinken, de kast waarin ik de tweeters gebruik is die vd scanspeak ultima met de 18w8531g00 woofer, hgaat tot 30 hz en het hoog is naar mijn idee niet slechter als van de ringradiator, ik vindt persoonlijk de focal tweeters tot de beste tweeters horen om zelf mee te bouwen
Grappig, ik vond juist altijd de midwoofers van Focal heel mooi klinken. Heel transparant en rustig. De tweeter daarentegen schril van klank. Laatst kon ik een 2-wegje meten, waarin wat filterfouten zaten. Ondanks deze fouten kon je meteen zien wat de kwaliteiten waren van de 5W4211 en de TD90. De 5W4211 een zeer rustig frequentieverloop met meer dan uitstekend waterval diagram. Beter dan de HDS134 van Peerless. De tweeter daarentegen, echt erg. Gewoon gras. Zie ook het waterval. Lijkt wel de MHT12 van Visaton, hoewel deze laatste het boven de 10 kHz wel mooi doet.

Maar blijkbaar zijn er toch een hoop mensen die dit mooi vinden. De TD120 doet vrijwel hetzelfde en wordt in topsystemen toegepast. Persoonlijke voorkeur is toch belangrijk.

Maar blijkbaar zijn er toch een hoop mensen die dit mooi vinden. De TD120 doet vrijwel hetzelfde en wordt in topsystemen toegepast. Persoonlijke voorkeur is toch belangrijk.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 12 mei 2005, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
ach zolang de tweeter beter klinkt dan dat deze meet heb ik er geen problemen mee, perfect metende speakers klinken soms futloos en
erg steriel en dat is ook niet alles, ieder zijn smaak
ik vind bv de oude utopia reeks en de electra reeks van Focal erg prettig
de electra reeks gebruikt de tc90td5 icm mooie w conus bas en midden
erg fraai
erg steriel en dat is ook niet alles, ieder zijn smaak
ik vind bv de oude utopia reeks en de electra reeks van Focal erg prettig
de electra reeks gebruikt de tc90td5 icm mooie w conus bas en midden
erg fraai