Hetgeen bij mij direct de vraag opwerpt of je dat wel kunt horen. Kennelijk zijn die "problemen" niet zo groot dat ze storend zijn. En of ze hoorbaar zijn, dat is dan de volgende vraag. De vraag die daar dan weer op volgt is of het wel zin heeft om zoveel moeite te doen. Uit technisch oogpunt zeker (das de uitdaging), maar of het noodzakelijk is?
Het geeft voor mij aan dat ze de materie niet tot in de finesses beheersen. Ik ben ook maar een simpele hobbyist, en als ik met een blik in 't inwendige al dergelijke fouten tegenkom dan vraag ik me af hoe de rest in elkaar steekt. Om even een paar knelpunten te noemen waar men vaak de mist ingaat, zie hieronder:
Een massa-vlak behoort continue te zijn, niet opgedeeld en gegroepeerd om bepaalde onderdelen. Zodoende is er altijd een rechtstreeks pad als retour en hoeft er geen omweg te worden afgelegd. Een omweg gaat namelijk samen met een omsloten oppervlak en dat dient altijd zo klein mogelijk gehouden te worden.
Een masterclock hoort alle klok behoeftige schakelingen die iets met de aansturing van de data of loopwerk te maken te hebben direct van een klok te voorzien, twee klokken in een (SA)CD-speler schreeuwt om jitter-problemen. Maar ook een klokdistributie die dmv. allerlei logische poorten tussen de diverse secties verloopt is de goden verzoeken. Jitter is een probleem wat zich uit door looptijdverschillen, je dient er dus voor te zorgen dat alle klokken direct worden aangeboden aan alle IC's en dat ze dus allemaal synchroon lopen naar de op en neergaande flanken van de klok.
Nu gaan dit soort kleine details niet direct in een factoren betere weergave resulteren of metingen die met 20dB oid. verschillen. Consequent doorvoeren ervan laat echter wel verbetering zien, en als je al die kleine verbeteringen bij elkaar optelt gaat 't wel degelijk schelen. Een kennis heeft eens een evaluation DAC board van een bekende fabrikant zo onderhanden genomen en d'r was ruim 30dB winst in ruis en rimpelonderdrukking door alle aardvlakken weer netjes aan te sluiten op elkaar en ook de jitter onderdrukking was significant beter geworden door de betere klok distributie.
Je zou je dan toch drie keer achter je oren krabben en je afvragen of de fabrikant zat te slapen toen het evaluation DAC board op de tekentafel lag? Ook daar laat men steken vallen kennelijk, een vriend van me die dagelijks met deze materie stoeit stelt 't nog veel harder: het gros van de engineers die een goede ASIC of IC kunnen ontwerpen hebben geen kaas gegeten van de juiste implementatie ervan.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com