WK-amplifier
Moderator: Beheerdersteam
Zoals beloofd, nog wat foto's van binnenin en het schema:
(sorry voor het formaat, ik heb geen idee hoe ik ze vanop het forum kan verkleinen.......)
WK-amp:http://img66.imageshack.us/img66/1571/wkinsidewc4.jpg
Voortrap:http://img113.imageshack.us/img113/3825 ... idevs1.jpg
Schema WK:http://img508.imageshack.us/img508/1751/wkschemod0.jpg
(sorry voor het formaat, ik heb geen idee hoe ik ze vanop het forum kan verkleinen.......)
WK-amp:http://img66.imageshack.us/img66/1571/wkinsidewc4.jpg
Voortrap:http://img113.imageshack.us/img113/3825 ... idevs1.jpg
Schema WK:http://img508.imageshack.us/img508/1751/wkschemod0.jpg
Het ziet er voor een leek wat rommelig uit, maar dit ding klinkt als een klok!!!
Voor het geval er nog mensen zijn die vinden dat een buizen versterker een bepaalde klank heeft, moet eens gaan luisteren naar de jongen!
Ik vind hem echt het beste uit de A4's halen. Zou je erg geen mooi bouwpakket van kunnen maken ofzo? En wat zou zoiets dan gaan kosten? (jaja, ik wordt er helemaal hebberig van....)Alhoewel, ik denk dat mijn refmons (als noroire vermogensslurpers) misschien wel moeite zouden krijgen met de watts?
Wowly
Voor het geval er nog mensen zijn die vinden dat een buizen versterker een bepaalde klank heeft, moet eens gaan luisteren naar de jongen!
Ik vind hem echt het beste uit de A4's halen. Zou je erg geen mooi bouwpakket van kunnen maken ofzo? En wat zou zoiets dan gaan kosten? (jaja, ik wordt er helemaal hebberig van....)Alhoewel, ik denk dat mijn refmons (als noroire vermogensslurpers) misschien wel moeite zouden krijgen met de watts?
Wowly
Ik denk dat jouw Refmons wat te zwaar zijn voor deze versterker, omdat
de Pegasus het ook al niet trok.En die kan normaal twee Maggies in parallel met gemak aansturen, da's 2 ohm...........
De combi Refmon/Pegasus was dus niet juist, misschien moesten we het toch maar eens proberen met de WK.
Ik heb eerst nof wat andere liefhebbers die hem een weekje willen lenen, maar dat gebeurt allemaal na Beetsterzwaag.
Dan hoop ik ook de biascontrole en nog wat details klaar te hebben.
Komt ook nog een tweede voedingstrafo in, deze wordt me iets te heet, en dan is er nog iets meer reserve.
Overigens is het schema reverse-engineered, ik ontwerp dit soort dingen met de soldeerbout zoals je weet...
Schema komt dus niet geheel overeen met de werkelijkheid qua details.
Kosten: als je alles nieuw zou moeten kopen, zijn de uitgangstrafo's de grootste onkostenpost, gevolgd door de buizen en eventueel de kast.
Aan electronica komt het meeste uit de rommeldoos, ik schat dat het geheel mij iets van 500 euro totaal heeft gekost.
Alles nieuw met kast zit je al gauw op het dubbele, denk ik.
Meer power: buizen verdubbelen, heb je 40...50 watt, moet genoeg zijn.
Ook kan ik nog loop-tegenkoppeling toepassen, dat maakt hem wel iets universeler qua speakeraanpassing, maar ik denk dat er dan ook iets van de magie weg gaat.
Ik heb het hier thuis ook niet nodig, dus dat blijft eruit.
Er zijn een paar mensen van Circuits Online die hem eerst een weekje lenen, dan gaat-ie naar Jeroen D., daarna kan ik jou op de lijst zetten
Bouwpakket?
Hm.......als Kees Soeters nu eens een mooie kast zou ontwerpen, en ik bouw de electronica in, maken we er een mooie ZBA aanbieding van!
Ideetje, Kees?
de Pegasus het ook al niet trok.En die kan normaal twee Maggies in parallel met gemak aansturen, da's 2 ohm...........
De combi Refmon/Pegasus was dus niet juist, misschien moesten we het toch maar eens proberen met de WK.
Ik heb eerst nof wat andere liefhebbers die hem een weekje willen lenen, maar dat gebeurt allemaal na Beetsterzwaag.
Dan hoop ik ook de biascontrole en nog wat details klaar te hebben.
Komt ook nog een tweede voedingstrafo in, deze wordt me iets te heet, en dan is er nog iets meer reserve.
Overigens is het schema reverse-engineered, ik ontwerp dit soort dingen met de soldeerbout zoals je weet...
Schema komt dus niet geheel overeen met de werkelijkheid qua details.
Kosten: als je alles nieuw zou moeten kopen, zijn de uitgangstrafo's de grootste onkostenpost, gevolgd door de buizen en eventueel de kast.
Aan electronica komt het meeste uit de rommeldoos, ik schat dat het geheel mij iets van 500 euro totaal heeft gekost.
Alles nieuw met kast zit je al gauw op het dubbele, denk ik.
Meer power: buizen verdubbelen, heb je 40...50 watt, moet genoeg zijn.
Ook kan ik nog loop-tegenkoppeling toepassen, dat maakt hem wel iets universeler qua speakeraanpassing, maar ik denk dat er dan ook iets van de magie weg gaat.
Ik heb het hier thuis ook niet nodig, dus dat blijft eruit.
Er zijn een paar mensen van Circuits Online die hem eerst een weekje lenen, dan gaat-ie naar Jeroen D., daarna kan ik jou op de lijst zetten
Bouwpakket?
Hm.......als Kees Soeters nu eens een mooie kast zou ontwerpen, en ik bouw de electronica in, maken we er een mooie ZBA aanbieding van!
Ideetje, Kees?
- audiomanics
- Contacteer:
Ik denk dat monoblokken wel het meest voor de hand liggen, gezien het formaat van de trafo's en de eindbuizen.
Dit was een oud afgedankt Beard-chassis, qua grootte komt het zowat overeen met een Audio Research classic 30 denk ik.
Uitvoering?
Laten we er een ontwerpwedstrijd van maken!
Ik heb zo'n idee dat er ook vanuit Circuits Online wel mensen zijn die deze versterker willen (na) bouwen, dus misschien is er wel kans op een soort "serieproductie" van een aantal kasten?
Voor diegenen die zelf willen bouwen, kunnen ze dan de kast kopen, wie hem gebouwd wil hebben, kan dat misschien door mij (of Kees of een andere soldeerboutridder) laten doen.
Een bouwkit lijkt me lastiger, ik wil sowieso buizen niet op print hebben, en met draadboardjes is een kitje erg lastig samen te stellen.
Er gaat dan zo onnoemelijk veel werk zitten in een bouwbeschrijving, die tijd steek ik liever in het bouwen zelf...........
Komt nog bij dat het ontwerp in mijn ogen ook nog lang niet "af" is.
Er moeten nog wat beveiligingen in, en ik wil toch ook die kathodevolgersturing nog eens vervolmaken.
Dit was een oud afgedankt Beard-chassis, qua grootte komt het zowat overeen met een Audio Research classic 30 denk ik.
Uitvoering?
Laten we er een ontwerpwedstrijd van maken!
Ik heb zo'n idee dat er ook vanuit Circuits Online wel mensen zijn die deze versterker willen (na) bouwen, dus misschien is er wel kans op een soort "serieproductie" van een aantal kasten?
Voor diegenen die zelf willen bouwen, kunnen ze dan de kast kopen, wie hem gebouwd wil hebben, kan dat misschien door mij (of Kees of een andere soldeerboutridder) laten doen.
Een bouwkit lijkt me lastiger, ik wil sowieso buizen niet op print hebben, en met draadboardjes is een kitje erg lastig samen te stellen.
Er gaat dan zo onnoemelijk veel werk zitten in een bouwbeschrijving, die tijd steek ik liever in het bouwen zelf...........
Komt nog bij dat het ontwerp in mijn ogen ook nog lang niet "af" is.
Er moeten nog wat beveiligingen in, en ik wil toch ook die kathodevolgersturing nog eens vervolmaken.
- dekkersj
- Contacteer:
Ik ben wel eens benieuwd hoe de poolligging van die uitgangstrafo is. Als die in een overall tegenkoppellus komen, kunnen die complex worden en ringing veroorzaken. Maar wel interessant.
Die fasedraaier zou wat mooier kunnen, het is de kunst om beide helften netjes in balans aan te sturen. Misschien een tienslagenpotmeter opnemen om de amplituden van de fasen aan te passen?
Groet,
Jacco
Die fasedraaier zou wat mooier kunnen, het is de kunst om beide helften netjes in balans aan te sturen. Misschien een tienslagenpotmeter opnemen om de amplituden van de fasen aan te passen?
Groet,
Jacco
Precies daarom geen overall tegenkoppeling, maar de keuze om het in de eindtrap zelf te doen.dekkersj schreef:Ik ben wel eens benieuwd hoe de poolligging van die uitgangstrafo is. Als die in een overall tegenkoppellus komen, kunnen die complex worden en ringing veroorzaken. Maar wel interessant.
ik heb ik het verleden al eens ruim geexperimenteerd met loop feedback, het bracht in mijn situatie niet wat ik ervan verwachtte.
Dat is dus bewust gedaan zoals ik je al vertelde, om het spectrum wat richting 2H te bevoordelen. De eindtrap lineariseert de boel toch al wel in deze configuratie.Die fasedraaier zou wat mooier kunnen, het is de kunst om beide helften netjes in balans aan te sturen. Misschien een tienslagenpotmeter opnemen om de amplituden van de fasen aan te passen?
Meettechnisch is dat slechter, gehoormatig bevalt mij dat beter.
Ik ben niet van de rechte draad met versterking, zoals je wel weet
Ik vind het wel heel erg mooi, zo'n buizenversterker. Eigenlijk stiekum wel een oude droom. Maar wel van de kostbare kant heb ik gezien. Desalniettemin zou ik hem graag eens willen proberen en aan mijn vriendin willen laten zien, ik bedoel laten horen.
Misschien dat er iemand is die tegen die tijd mijn UcD kan overnemen....
Wowly
Misschien dat er iemand is die tegen die tijd mijn UcD kan overnemen....
Wowly
- dekkersj
- Contacteer:
Ja, dat heb ik begrepen KT88. En dat siert je.KT88 schreef:[...]
Dat is dus bewust gedaan zoals ik je al vertelde, om het spectrum wat richting 2H te bevoordelen. De eindtrap lineariseert de boel toch al wel in deze configuratie.
Meettechnisch is dat slechter, gehoormatig bevalt mij dat beter.
Ik ben niet van de rechte draad met versterking, zoals je wel weet
Maar ben je niet bang dat die 2H bevooroordeling een negatief effect zal hebben op de eindtrafo? Even harmonische orde vervorming produceert een gelijkstroomcomponent en als er geen luchtspleet in die eindtrafo's zit, kan dat een verzadiging geven. Zomaar een gedachte.
Groet,
Jacco
Dat blijkt niet uit de metingen, Jacco.
Tot een watt of tien is de THD het overwegend 2H met 0.2 %, daarboven loopt het op naar een 0.5 % bij ca. 15 watt, waarbij 3H de overhand begint te krijgen.
Daar nog weer boven schuift de grens op richting AB en wordt de THD boven de 1% en bestaat dan vnl. uit 3H.
Overigens heb ik piekspanningen gemeten van 30V aan 4 ohm, dat is zowat 30 watt! Vervorming 100% blok
De trafo's zijn zeer ruim bemeten, en door de beide secundaires in parallel te schakelen (2.83 ohm) is de effectieve load voor de beide buizen in A om en nabij de 6K geworden bij 4 ohm belasting.
Opmerkelijk dat de Rout onder de 0.5 ohm ligt *zonder* loop feedback, daar zorgt dus die locale tegenkoppeling in de eindtrap voor.
Tot een watt of tien is de THD het overwegend 2H met 0.2 %, daarboven loopt het op naar een 0.5 % bij ca. 15 watt, waarbij 3H de overhand begint te krijgen.
Daar nog weer boven schuift de grens op richting AB en wordt de THD boven de 1% en bestaat dan vnl. uit 3H.
Overigens heb ik piekspanningen gemeten van 30V aan 4 ohm, dat is zowat 30 watt! Vervorming 100% blok
De trafo's zijn zeer ruim bemeten, en door de beide secundaires in parallel te schakelen (2.83 ohm) is de effectieve load voor de beide buizen in A om en nabij de 6K geworden bij 4 ohm belasting.
Opmerkelijk dat de Rout onder de 0.5 ohm ligt *zonder* loop feedback, daar zorgt dus die locale tegenkoppeling in de eindtrap voor.
Alle technische details staan op pagina 2 van deze thread.Weidok vroeg:KT88.. kun je wat meer vertellen over dei WK buizeneindtrap ???
Het tot stand komen van deze versterker is eigenlijk op een heel gekke manier gegaan: ik had nl. een heel ander concept voor ogen, nl. een floating paraphase of long tailed pair fasedraaier, met een kathodevolger driver zodat de koppelcondensatoren naar de roosters van de eindbuizen zouden kunnen vervallen.
In eerste instantie werkte dat ook wel, alleen met veel te veel 2e harmonischen en te weinig amplitude.
Dat is (achteraf gezien) te wijten aan een te lage negatieve voedingsspanning, maar er was (toen voor Breda, en nu naar Beetsterzwaag ook) te weinig tijd om nog weer een trafo extra erbij te plaatsen met negatieve gelijkrichting etc. etc. etc., waarbij het concept dan ook nog getweakt zou moeten worden.
Ook de stroombron met MJE340 voor de ingangstrap is vervallen, en in de plaats daarvan is het dus een soort van Williamson-achtig ding geworden.
Maar dan wel zonder de beperkingen die daaraan kleven, zoals blocking en instabiliteit.
Ik wijt dat zelf aan de andere driverkeuze, de grotere stromen die ik gekozen heb, en het ontbreken van loop feedback.
De tap ligt op 2.83 ohm, zijnde 8/ (2 * wortel2), wat te maken heeft met de wikkelmethode.Even nog vergeten dat ie dus ook de 3 pitters TL va Sietse
(moeilijk aanstuurbaar) tot bloeien bracht Smile
De trafo's zijn destijds op mijn verzoek gewikkeld door de heer Arie Groothuizen zelf, en dus niet 1:1 vergelijkbaar met wat AE op het moment levert (de amorfe kernen met zilver etc. daargelaten, die heb ik nog nooit geprobeerd of zelfs maar gehoord).
Door het feit dat de KT88s als triodes zijn geschakeld, en de 3 dB tegenkoppeling over de anodes terug naar de kathodes van de driverbuizen, "ziet" de speaker dus een redelijk goede demping, zij het niet zo enorm groot als van de meeste transistorversterkers.
Doordat er geen "loop feedback" is toegepast (dus een lus van uitgang naar ingang), worden eventuele fouten, geintroduceerd door het gedrag van de speaker, ook niet gecorrigeerd.
Dat kan een verklaring zijn voor het feit dat deze versterker op een belastingsweerstand gewoon recht meet, maar op een reactieve belasting als een luidspreker, het laag wat kan accentueren (kleuren, zo je wilt).
E.e.a. is afhankelijk van speaker, ruimte en plaatsing.
Dat is een bewuste keuze van mij, ik zeg er dan ook steevast bij dat mijn versterkers geen "hifi"versterkers zijn, maar "myfi". Mijn versterkers kleuren, dat weet ik, en dat is dus bewust gedaan.
En het kan heel goed zijn dat dezelfde speaker met deze versterker in een * andere* ruimte, het gewoon niet goed doet.
Dat is het nadeel van de "subjectieve" benadering, alhoewel ik aan dat woord een gruwelijke hekel heb.
Dank jeWat ik altijd van filtersschema's heb gelezen dat als je
met buizenversterkers een correctie netwerk in je filter
moet bouwen...
Niet een van de boxen die met buizen werden aangestuurd
hadden zo'n correctie netwerk ...
En toch klonk het wonderbaarlijk goed ..toch ???
Goed klinken is subjectief, maar als de algehele consensus is dat het goed klinkt, dan klopt de combinatie dus gewoon.
Dat verhaal van een corrigerend netwerk icm. een buizenversterker (welke buizenversterker, elk heeft wel een karakter) heb ik wel vaker gelezen, en ik begrijp niet helemaal waar het vandaan komt.
De uitgangsimpedantie van de meeste buizenversterkers ligt doorgaans hoger dan die van een transistorbroertje, dus de "dempingsfactor" (nare kreet, zegt eigenlijk niets) ligt dan lager.
Het feit dat dat zo is, betekent ook dat het impedantiegedrag (en alles wat daarmee samenhangt) van de luidspreker meer meeweegt dan bij een versterker die een lage Z-out heeft.
Algemeen technisch gezien is dat onjuist of op zijn minst ongunstig.
Immers, we willen van een versterker zien dat ze zich gedraagt als de ideale spanningsbron, dus dat ze bij willekeurig welke belasting, de spanning constant houdt.
Dat kan alleen maar als de Z-out nul is, of zo dicht mogelijk nadert tegen die nul.
Maar de speaker is een motor, met een bepaalde Rdc en een bepaalde spoelwaarde, waarin ook een verliesweerstand zit.
Wil je optimaal dempen, dan zou je theoretisch die verliesweerstand moeten verdisconteren in de uitgangsimpedantie van de versterker, hetgeen resulteert in een *negatieve* uitgangsimpedantie.
Dat betekent dat bij goede afstemming van het geheel, Rverlies uit de vergelijking valt.
Hiermee zijn in het verleden wel proeven gedaan, maar blijkbaar is het concept nooit doorgebroken, want afgezien van Philip's MFB idee (OK, niet helemaal vergelijkbaar), heb ik het verder nergens toegepast gezien.
Ik kan me ook wel voorstellen waarom: de speaker als geheel is geen constante weerstand of impedantie over het gehele frequentiebereik, dus hoe wil je dat corrigeren?
Bovendien houdt negatieve inwendige weerstand in, dat je moet gaan meekoppelen in een versterker, ipv. tegenkoppelen.
Dat leidt in het ergste geval tot oscillaties, maar op zijn minst tot instabiliteit als je niet precies de load weerspiegelt.
De beperking van de buizenversterker in zijn algemeenheid, de wat hogere uitgangsimpedantie, hoeft geen nadeel te zijn in mijn optiek.Dus wat voor nut heeft zo'n netwerk ?
Of is het dan een beperking van sommige buizenontwerpen... ?
Wel is het zo dat, om een optimale situatie te bereiken mbt. uitgangsvermogen en vervormingsgedrag, de load liefst zo constant mogelijk moet zijn, over het gehele frequentiebereik.
Vroeger gingen alle ontwerpen met buizen uit van de optimale vermogensoverdracht.
Tegenwoordig veroorloven ontwerpers zich wat meer om naar het vervormingsgedrag te kijken, en leveren daar desnoods wat vermogen voor in.
Bij trioden heb je dan het voordeel dat een wat hogere belastingsweerstand (wat zich ook reflecteert aan buiszijde als hogere belastingwaarde, via de uitgangstrafo) resulteert in iets lager vermogen, maar ook in een lager vervormingsgetal.
En laat nu net de voornaamste vervormingscomponent, de derde harmonische, het sterkst dalen bij misaanpassing naar de hoge kant toe!
Vandaar mijn keuze om de tap op 2.83 ohm te leggen, zet ik daar nu een 8 ohm speaker op, dan is de maximaal bereikbare uitgangsspanning (en dus het vermogen) weliswaar lager, maar het vervormings spectrum ligt iha, dan veel gunstiger dan wanneer ik de 8 ohms tap gebruikt zou hebben.
Dat is dus een ontwerpkeuze, met als bijkomend voordeel dat vwijwel iedere belasting is aan te sturen.
Met zwaardere belastingen (zoals de 2 ohm Sostratos meen ik), neemt 3H dus relatief veel toe bij hogere uitsturing, iets wat bij de metingen ook al naar voren kwam (gepost in de thread over de Tumos versterker).
Vandaar het irritante randje in het hoog bij de stemmen in de eerste stint
Ik heb nog meer keuzes gemaakt in dit ontwerp, zoals een bewust uit balans staande fasedraaier, die dus meer 2H genereert.
Een push pull- of balanstrap middelt die grotendeels uit (mits de eindbuizen goed zijn gepaard cq. goed staan ingesteld), maar er blijft natuurlijk altijd wel een restant 2H over.
Door de kleine locale tegenkoppeling over de eindtrap en drivers wordt deze trap iets gelineariseerd, zodat het totale effect is dat de THD tot aan een 10 watt max. 0.2 % is, waarin het aandeel 2H het hoogste ligt.
3H is ook wel aanwezig, maart wordt ietwat gemaskeerd door de relatief hoog liggende 2H.
Daarboven is duidelijk dat bij deze instelling van de buizen, de instelling naar klasse B opschuift, omdat dan echt de 3H naar voren gaat treden.
Maar dan nog, het ontbreken van de loop tegenkoppeling heeft ook tot gevolg dat de THD als geheel relatief hoog ligt (en zeker voor de "hifi" adepten!, maar dat de helling bij nog verder uitsturen, relatief vlak blijft.
Bij zeg 12 of meer dB loop feedback, zou je een scherpere knie zien, waarbij 3H echt omhoogschiet bij ca. 18 watt.
Nu loopt ze rustig omhoog tot een 0.5% bij 15 watt, om tot boven de 2% te komen als je boven de 20 watt komt.
In klasse A zou de trap, met loop feedback, hier niet aan toekomen.
Zonder die loop feedback heb ik 30 watts piek gemeten, waarbij je dan wel puur blokvormige signalen verkrijgt
Ook weer in mijn beleving, is juist dat karakter, het vlakker verlopen van de vervormingslkarakteristiek, plus het vermogen om pieken te verwerken zonder vast te lopen, alsmede het vnl. 2H karakter onder de 10 watt (waar je meestal toch zit) het voornaamste deel van de kleur van de WK versterker.
Voor een "echte" ontwerper (ik ben hobbyist) zou zo'n denkrichting onmogelijk zijn, hij heeft geleerd dat het zo niet kan en niet mag, en doet het dus ook niet.
Ook de markt (en de verkoopafdeling) ziet niet graag getallen van 0.5 % THD, ook al zegt dat *op zich* weinig tot niets, zoals Sander Sassen in de "Tumos" thread ook al meldde.
Het heeft in mijn optiek ook geen enkele zin om die ontwerpers dat in te peperen.
Van Sander, Bruno, Jacco en nog een paar andere weet ik dat ze bovenstaande ook best weten, maar een andere keus maken.
En er zijn ook ontwerpers die die denkrichting niet kennen, niet begrijpen, of er niets van willen weten.
Dat respecteer ik, ik kan geen versterker maken die 0.0005% vervormt, al zou ik het met transistoren misschien wel kunnen.
Ik bedoel eigenlijk dat ik het niet *wil* .
Immers, als je iets met buizen maakt, dan moet dat *voor mij* iets duidelijk anders doen dan een goede transistorversterker, anders heeft het geen enkele zin om buizen te gebruiken.
Toch?
Boek????
This is 2006, man!
Het Internet staat vol met informatie, en ik dacht niet dat ik iets heel nieuws of revolutionairs heb "uitgevonden" , kijk eens bij DHT Rob of Triode Dick, dat zijn de mannen die er *echt* werk van maken, en die schrijven ook geen boeken..........
Ik rommel lekker wat aan, en toevallig blijkt dat sommige mensen het wel leuk vinden klinken.
Ego-strelend, dat zeker, maar welke uitgever zou er zitten te wachten op een boek waarin oude koek staat?
Menno van der Veen, Rene Zur Linde, Douglas Self, Morgan Jones enz. zijn betere schrijvers, hebben naam en bezitten vele malen meer kennis dan ik.
Maar ga je gang, print mijn posts maar uit en biedt ze aan bij een van die "vanity-press" internet bedrijfjes
This is 2006, man!
Het Internet staat vol met informatie, en ik dacht niet dat ik iets heel nieuws of revolutionairs heb "uitgevonden" , kijk eens bij DHT Rob of Triode Dick, dat zijn de mannen die er *echt* werk van maken, en die schrijven ook geen boeken..........
Ik rommel lekker wat aan, en toevallig blijkt dat sommige mensen het wel leuk vinden klinken.
Ego-strelend, dat zeker, maar welke uitgever zou er zitten te wachten op een boek waarin oude koek staat?
Menno van der Veen, Rene Zur Linde, Douglas Self, Morgan Jones enz. zijn betere schrijvers, hebben naam en bezitten vele malen meer kennis dan ik.
Maar ga je gang, print mijn posts maar uit en biedt ze aan bij een van die "vanity-press" internet bedrijfjes
- audiomanics
- Contacteer:
Stroom...........
Als ik mijn hybride en mijn WK allebei aanschakel op hetzelfde moment, tript de automaat in de zekeringkast
Als een terzijde: alles staat nu weer thuis opgesteld, ingeregeld en wel, en het spijt me voor al jullie speaker-giganten, hoornbouwers en versterker-geweldenaars, maar een beter geluid heb ik nog nergens gehoord.
Now playing: Pink Floyd: Division Bell (op CD).
Met excuses aan Kees:

LOL!!!
Als ik mijn hybride en mijn WK allebei aanschakel op hetzelfde moment, tript de automaat in de zekeringkast
Als een terzijde: alles staat nu weer thuis opgesteld, ingeregeld en wel, en het spijt me voor al jullie speaker-giganten, hoornbouwers en versterker-geweldenaars, maar een beter geluid heb ik nog nergens gehoord.
Now playing: Pink Floyd: Division Bell (op CD).
Met excuses aan Kees:

LOL!!!
Laatst gewijzigd door KT88 op zo 22 okt 2006, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Contacteer:
Bofkont..KT88 schreef:Als een terzijde: alles staat nu weer thuis opgesteld, ingeregeld en wel, en het spijt me voor al jullie speaker-giganten, hoornbouwers en versterker-geweldenaars, maar een beter geluid heb ik nog nergens gehoord.
Now playing: Pink Floyd: Division Bell (op CD)
hybride.. vertel vertel
4 Maggies, twee MG1 Improved op een hybride (E288CC met twee paar 2SK135/2SJ50 MOSFETs per kanaal in A en een belachelijk overgedimensioneerde voeding) en twee SMG-as op de WK.
Daarvoor de preamp, die nu zijn linestage alweer kwijt is (!), dus alleen een phono stage is geworden.
De stappenschakelaar van Alps is 50k en stuurt eerst de hybride uit, vandaar naar de WK toe aangezien die de hoogste gain heeft.
Ik moet nog ergens een kathodevolgertje tussenhangen, er is wat onderlinge beinvloeding.
Ook wil ik nog een slap filtertje aanbrengen zodat de "grote" Maggies eigenlijk tot een 6 a 8 kHz gaan, en de "kleine" ergens van daaronder de rest oppakken naar boven toe.
Zal nog wel wat stoeien worden met R en C, maar dat is wat de hobby zo boeiend maakt he?
En misschien valt het allemaal weer bar tegen en bouw ik alles gewoon weer terug.
Loopwerk: Pioneer PDS weetikveel met mods, tent en verder, eigenbouw DAC crystal chips 24 bit, draaitafel JVC XYZ huppeldepup met DL160 en electronisch gedempte arm, ook met modjes.
Verder een goed gedempte kamer, een gewillige vrouw en een hele grote stapel CDs en LPs
Daarvoor de preamp, die nu zijn linestage alweer kwijt is (!), dus alleen een phono stage is geworden.
De stappenschakelaar van Alps is 50k en stuurt eerst de hybride uit, vandaar naar de WK toe aangezien die de hoogste gain heeft.
Ik moet nog ergens een kathodevolgertje tussenhangen, er is wat onderlinge beinvloeding.
Ook wil ik nog een slap filtertje aanbrengen zodat de "grote" Maggies eigenlijk tot een 6 a 8 kHz gaan, en de "kleine" ergens van daaronder de rest oppakken naar boven toe.
Zal nog wel wat stoeien worden met R en C, maar dat is wat de hobby zo boeiend maakt he?
En misschien valt het allemaal weer bar tegen en bouw ik alles gewoon weer terug.
Loopwerk: Pioneer PDS weetikveel met mods, tent en verder, eigenbouw DAC crystal chips 24 bit, draaitafel JVC XYZ huppeldepup met DL160 en electronisch gedempte arm, ook met modjes.
Verder een goed gedempte kamer, een gewillige vrouw en een hele grote stapel CDs en LPs
Maak me gek... ik trek het niet meer..KT88 schreef:4 Maggies, twee MG1 Improved op een hybride (E288CC met twee paar 2SK135/2SJ50 MOSFETs per kanaal in A en een belachelijk overgedimensioneerde voeding) en twee SMG-as op de WK.
die hybride ?? amp nodig ik hiebij uit voor een
volgende stintseccie dag in het noorden
Plaatjes zeggen meer dan 1000 transistoren op een chippie:
http://img312.imageshack.us/img312/6226/luister1tt0.jpg
Laatst gewijzigd door Henkjan op wo 19 nov 2014, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto's als attachment gedaan
Reden: foto's als attachment gedaan
- voodooless
- Contacteer:
Ja, maar dat is alleen als het niet friest. Want als het wel friest loopt de stroomvoorziening op, omdat dan de spanning gaat stijgen van komt ie wel of komt ie alweer niet...snap je wel...richard schreef:Dat Dokkum in het hoge noorden ligt is bekend maar dat het met de stroomvoorziening zo erg is gesteld had ik niet gedacht.sietse schreef:Heb je heel veel aan als de stroom uitvalt......Boek????