Zodra ik er een fatsoenlijke kast voor heb zal ik ook de frekwentiekarakteristiek meten.

Ed.
Moderator: Beheerdersteam

Hans,Hans Nootdorp schreef:Ed,
De MA26-WR09/04 is inderdaad een erg interessante woofer voor CB-gebruik.
Met de datasheet-gegevens van de Madisound site bereken ik voor een CB-kast van 30 l. een Qtc=0,71 en Fc=30,9 Hz. Xlin = 11,9 mm.... Allemaal erg mooi dus.
Typisch dat Clio wel erg hoge Qts meet: 0,62. Ook heb jij met Clio een Vas van 40 l. gemeten terwijl de datasheet 61 l. aangeeft. Of interpreteer ik jouw resultaten niet goed?
Hans Nootdorp schreef:De datasheet laat ook slechts de freq.karakteristiek vanaf 300 Hz zien; beetje typisch. Heb jij hem ook zonder cross-over gemeten?
De curve laat de 'match' met de Kwadrant (Concave) zien. Die neemt het mooi van de sub over zoals je kunt zien.Hans Nootdorp schreef:En nog een vraagje: waarom cross(te?) jij op 50 Hz? Lijkt mij erg laag. Bijv. met A4 kun je toch beter 100 a 130 Hz crossen? Dan ontlast je de A4 meer zodat je meer dynamiek krijgt.
in een gesloten kast heb je weinig andere keuze als een 3 tot 6 db boost te zetten.D.A.R.R.Y.L. schreef:Als je wilt boosten (waar ik persoonlijk tegen ben) dan haal je een F3 van 23 Hz. Probleem kan alleen max excursie zijn boven de 50 watt.
rho,rho schreef:Wat doet deze sub in het laag in een gesloten kast, zonder boost?
In een kleine kamer (10m²) heb je zowieso een boost door de room-gain. Deze zou daar misschien wel eens ideaal in kunnen passen.
Dat zou erg fijn zijn!asterduc schreef:rho,rho schreef:Wat doet deze sub in het laag in een gesloten kast, zonder boost?
In een kleine kamer (10m²) heb je zowieso een boost door de room-gain. Deze zou daar misschien wel eens ideaal in kunnen passen.
je mag hem gerust een week lenen, dan kun je zelf horen en meten.
Heb ondertussen wel wat reservesubjes in die ruimte staan.
Groeten,
Ed.
Ed,asterduc schreef:Omdat er frekwent de vraag gesteld wordt of er iemand de parameters weet van de VIFA MA26WR09-04 en deze moeilijk op het internet te vinden zijn heb ik vandaag een ingespeeld exemplaar op mijn Clio gehangen. Ik hoop dat er wat waarheid inzit.
Ed.
Ik maak mij daar allemaal niet te druk om. Zolang de eindmeting een juiste curve geeft, en dat is gelukkig zo, dan zit het wel goed.Hans Nootdorp schreef:Loopt wel wat uiteen> De vraag is natuurlijk welke waardes het uitgangspunt van een kast moeten zijn, maar alles geeft zeker een lekker lage F3 bij een mooi klein volumeasterduc schreef:Omdat er frekwent de vraag gesteld wordt of er iemand de parameters weet van de VIFA MA26WR09-04 en deze moeilijk op het internet te vinden zijn heb ik vandaag een ingespeeld exemplaar op mijn Clio gehangen. Ik hoop dat er wat waarheid inzit.
Ed.