VIFA MA26WR09-04 gemeten

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

VIFA MA26WR09-04 gemeten

Bericht door asterduc »

Omdat er frekwent de vraag gesteld wordt of er iemand de parameters weet van de VIFA MA26WR09-04 en deze moeilijk op het internet te vinden zijn heb ik vandaag een ingespeeld exemplaar op mijn Clio gehangen. Ik hoop dat er wat waarheid inzit.

Zodra ik er een fatsoenlijke kast voor heb zal ik ook de frekwentiekarakteristiek meten.

Afbeelding

Afbeelding

Ed.
Paul

Bericht door Paul »

Wat voor driver is dit dan?

Ik kan em nergens vinden op www.tymphany.com, kl*te typeaanduidingen daar ook.

Heb je dat volumeprobleem nog opgelost?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Paul,

dat klopt, ik begrijp ook niet waarom die nog niet op de Vifa site staat.
Ik denk dat hij gelijkaardig is aan dit model
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... _ls_en.htm
http://www.madisound.com/cgi-bin/index. ... 1&pid=1808

Volumeprobleem: ik had hem vorige week in een stevige 40 liter kast en daar klonk hij wel zeer mooi. Alleen het rendement was wat laag.
Ik heb toen geen akoestische meting uitgevoerd, wat dom van mij.
Als iemand er echt baat bij heeft kan ik hem terug in die kast monteren en vooralsnog de meting doorvoeren.

Ed.
DIY_Freak

Bericht door DIY_Freak »

http://www.madisound.com/pdf/vifa/ma26wr09-04.pdf

Nu kun je kijken of Clio de waarheid spreekt ;), althans voor zover de Vifa produktielijn consistent is.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

omdat de Mivoc toch niet bracht wat ik hoopte heb ik de Vifa terug gemonteerd en gelijk opgemeten.
Hierbij de meting.

Afbeelding

Het was mijn bedoeling om het subverloop op te meten, daarbij heb ik er niet aan gedacht dat voor dit topic ook het verder doorlopend gebied van belang was. :roll:

Dat zal dan bij de volgende meetsessie uitgevoerd worden.

Nu, Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.

Ed
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

dit is in ieder geval de speaker (gele curve) op een Hypex UcD4 met 3db basboost onder de 50 hz en cross eveneens op 50 hz.
Speaker zit in een 40 liter gesloten kast.

Afbeelding

Ed.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Wat heb jij voor die UcD 400 zitten dat je bass-boost in kan stellen?
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Ed,

De MA26-WR09/04 is inderdaad een erg interessante woofer voor CB-gebruik.
Met de datasheet-gegevens van de Madisound site bereken ik voor een CB-kast van 30 l. een Qtc=0,71 en Fc=30,9 Hz. Xlin = 11,9 mm.... Allemaal erg mooi dus.
Typisch dat Clio wel erg hoge Qts meet: 0,62. Ook heb jij met Clio een Vas van 40 l. gemeten terwijl de datasheet 61 l. aangeeft. Of interpreteer ik jouw resultaten niet goed?
De datasheet laat ook slechts de freq.karakteristiek vanaf 300 Hz zien; beetje typisch. Heb jij hem ook zonder cross-over gemeten?

En nog een vraagje: waarom cross(te?) jij op 50 Hz? Lijkt mij erg laag. Bijv. met A4 kun je toch beter 100 a 130 Hz crossen? Dan ontlast je de A4 meer zodat je meer dynamiek krijgt.

Iemand anders nog ervaring met deze woofer?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Hans Nootdorp schreef:
Ed,

De MA26-WR09/04 is inderdaad een erg interessante woofer voor CB-gebruik.
Met de datasheet-gegevens van de Madisound site bereken ik voor een CB-kast van 30 l. een Qtc=0,71 en Fc=30,9 Hz. Xlin = 11,9 mm.... Allemaal erg mooi dus.
Typisch dat Clio wel erg hoge Qts meet: 0,62. Ook heb jij met Clio een Vas van 40 l. gemeten terwijl de datasheet 61 l. aangeeft. Of interpreteer ik jouw resultaten niet goed?
Hans,

Deze metingen zijn net iets meer als een jaar oud. Ik herinner mij geen verdere details meer.
Met die gemeten parameters heb ik de kast ontworpen. Het resultaat spreekt voor zich denk ik.
Hans Nootdorp schreef:
De datasheet laat ook slechts de freq.karakteristiek vanaf 300 Hz zien; beetje typisch. Heb jij hem ook zonder cross-over gemeten?

Klopt, gezien het feit dat ik hem ging inzetten als echte sub, vond ik het gebied 3 oktaven verder niet interessant voor mijn project. Ik zou het nog eens breedband kunnen overdoen als dat gewenst is.
Hans Nootdorp schreef:
En nog een vraagje: waarom cross(te?) jij op 50 Hz? Lijkt mij erg laag. Bijv. met A4 kun je toch beter 100 a 130 Hz crossen? Dan ontlast je de A4 meer zodat je meer dynamiek krijgt.
De curve laat de 'match' met de Kwadrant (Concave) zien. Die neemt het mooi van de sub over zoals je kunt zien.
Met de A4 loopt ie ook lekker. Het volume moet dan wel een db of 3-6 lager gezet worden. Frekwentieband laat ik ongewijzigd, maar die zou eigenlijk wel iets moeten verhoogd worden . Vergeet niet dat de A4 echt diep door loopt.
Om wat dynamiek te winnen kun je de overname iets hoger nemen, maar dat zou ik niet overdrijven want het laag van de A4 is zoveel mooier als het laag van de sub.

Als ik eens smooth jazz of lounge luister, dan doe ik dat met de A4 en laat de sub staan zoals met de Kwadrant. Voor die muziek is dat dan een ideale afstemming. Alsof je een kamer vol TL's hebt staan 8)

Groeten,
Ed.
Bijlagen
KwadrantMetSub.jpg
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 30 okt 2006, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
D.A.R.R.Y.L.

Bericht door D.A.R.R.Y.L. »

Heb er zelf een bassrelfex van 75 liter voor ontworpen. Erg indrukwekkende sub!!!
D.A.R.R.Y.L.

Als je wilt boosten (waar ik persoonlijk tegen ben) dan haal je een F3 van 23 Hz. Probleem kan alleen max excursie zijn boven de 50 watt.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

D.A.R.R.Y.L. schreef:
Als je wilt boosten (waar ik persoonlijk tegen ben) dan haal je een F3 van 23 Hz. Probleem kan alleen max excursie zijn boven de 50 watt.
in een gesloten kast heb je weinig andere keuze als een 3 tot 6 db boost te zetten.

Oorspronkelijk had ik ook altijd vooroordelen met basboost, maar met een strakke UcD die nog een pak vermogen aankan voor weinig geld gaan een deel van die vooroordelen snel weg.

Excursie is een probleem, vooral als je echt laag gaat weergeven, want met een F3 op 23 Hz kan dat!!! Mijn referentienummer is 'Lonnie's lament' uit de live DVD van Marcus Miller. Elf minuten lang een mooie gesampelde bas uit het keyboard. Strak en duidelijk loopt ie constant tussen 13 en 28 hz.
De Vifa unit geeft dit zeer mooi en netjes weer, maar niet luid. Zodra het volume boven 70 db komt knalt ie door!
In een Reflex kast zal het rendement met enkele db verhogen en ook de belasting omdat geen basboost nodig is.
Daar zit je dan met een groot voordeel van Reflex tegenover Gesloten. Of ie dan nog steeds even strak is is dan nog de vraag.

De parameters van deze Vifa unit lenen zich ook voor een transmissielijn.
Ook daar is basboost overbodig en krijg je een verhoogd rendement in het sub.
Robbiedobbie heeft mij gevraagd om samen met hem een paar TL subjes te maken. Zyklop uit HH.
Die zijn volgende week klaar. Heb nog nooit een echte TL sub gehoord en ben benieuwd hoe dat gaat klinken. Als het meevalt dan maak ik een test TL met de Vifa MA26WR09.

Groeten,
Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op ma 30 okt 2006, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
rho

Bericht door rho »

Wat doet deze sub in het laag in een gesloten kast, zonder boost?
In een kleine kamer (10m²) heb je zowieso een boost door de room-gain. Deze zou daar misschien wel eens ideaal in kunnen passen.
D.A.R.R.Y.L.

Gesloten kast is zo rond de 33 liter met een f3 van rond de 53Hz.
Een hele mooie andere optie is de nieuwe Vifa 26WA255 in een 30 liter gesloten kast.
rho

Bericht door rho »

Da's net wat te hoog. Ik had gehoopt ergens rond de 40 a 45Hz uit te komen.
Weet je zo uit je hoofd wat die nieuwe Vifa doet?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de 26 WA 550/4 is ook wel een leuke voor in gelsoten, f3 onder de 40
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

rho schreef:
In een kleine kamer (10m²) heb je zowieso een boost door de room-gain. Deze zou daar misschien wel eens ideaal in kunnen passen.
rho,

je mag hem gerust een week lenen, dan kun je zelf horen en meten.
Heb ondertussen wel wat reservesubjes in die ruimte staan.

Groeten,
Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de 26 WA 550/4 is ook wel een leuke voor in gelsoten, f3 onder de 40hz (deel 3)

nog iemand? :mrgreen:
rho

Bericht door rho »

asterduc schreef:
rho schreef:
rho,

je mag hem gerust een week lenen, dan kun je zelf horen en meten.
Heb ondertussen wel wat reservesubjes in die ruimte staan.

Groeten,
Ed.
Dat zou erg fijn zijn!
Spreken we eens iets af via PM of e-mail?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

is goed.
Ik stuur je PM
rho

Bericht door rho »

Je hebt mail. ;)
D.A.R.R.Y.L.

Beste Rho,

26WA 550 doet in 26,4 liter F3 van 36 Hz!!!!!!
Maxspl bij 150 watt is 105 dB.
Boosten levert een F3 van 20 Hz op.
Belastbaarheid voor max excursie is dan zo een 100 á 110 watt.

Is echt een hele goede optie!!! Vooral als muziek sub.
rho

Bericht door rho »

Dat zijn mooie cijfers.
Geen goedkoop woofertje blijkbaar, maar lijkt me wel de moeite waard als ik dat zo zie.
Hans Nootdorp

Re: VIFA MA26WR09-04 gemeten

Bericht door Hans Nootdorp »

asterduc schreef:
Omdat er frekwent de vraag gesteld wordt of er iemand de parameters weet van de VIFA MA26WR09-04 en deze moeilijk op het internet te vinden zijn heb ik vandaag een ingespeeld exemplaar op mijn Clio gehangen. Ik hoop dat er wat waarheid inzit.

Afbeelding
Ed.
Ed,
Ik ben niet echt bekend met Clio. Wat zijn Fs, Qts en Vas van de woofer die met Clio bepaald zijn? Ik lees af 23 Hz, 0,62 en 40 l. Zie ik dat volgens jou goed? (0,62 voor de unit zou wel onwaarschijnlijk hoog zijn....)

Ter vergelijking:
- van Speakerland kreeg ik vandaag door: 18 Hz, 0,37 en 61 L.
- volgens de PDF van Madisound is het: 21 Hz, 0,46 en 51 L.

@ Darryl en Rho:
Voor een CB met Q=0,65 geeft dat in theorie:
- met specs van Asterduc: F3= 24 Hz (netto volume=?)
- met specs van Speakerland: F3= 32,5 (bij netto voulume= 24 L.)
- met specs van Madisound: F3= 29,7 Hz (bij netto volume= 51 L.)

Loopt wel wat uiteen> De vraag is natuurlijk welke waardes het uitgangspunt van een kast moeten zijn, maar alles geeft zeker een lekker lage F3 bij een mooi klein volume. (mee eens Rho?)

Spreekt mij wel aan....
(kwa SPL zit het vast ook wel goed: Sd=333cm2 en 11,6 mm Xmax.lin)

Misschien wordt het bij mij wel deze woofer als sidefire (a la Progress van Tony) in onderbouwkast bij/aan A4MK2 en woofer/A4 actief gefilterd op ca. 120 Hz.
asterduc
Contacteer:

Re: VIFA MA26WR09-04 gemeten

Bericht door asterduc »

Hans Nootdorp schreef:
asterduc schreef:

Afbeelding
Ed.
Loopt wel wat uiteen> De vraag is natuurlijk welke waardes het uitgangspunt van een kast moeten zijn, maar alles geeft zeker een lekker lage F3 bij een mooi klein volume
Ik maak mij daar allemaal niet te druk om. Zolang de eindmeting een juiste curve geeft, en dat is gelukkig zo, dan zit het wel goed.
Maar bij gelegenheid meet ik het wel eens terug op.

rho komt hem zaterdag ophalen om uit te testen, misschien dat we gelijk nog een meting doen, hangt van de tijdsdruk af.

Ed.
Plaats reactie