Sony driver uit een SA-WX90

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Henkie

Sony driver uit een SA-WX90

Bericht door Henkie »

Hallo allemaal.

Mijn huidige subwoofer is overleden, een sony SA-WX90.
En nu had ik het idee om met deze driver zelf een actieve subwoofer te maken :)

Er is echter 1 (groot) probleem volgens mij. Ik heb geen specs van de driver. Ik heb al gemailed met Sony en kreeg als antwoord dat ze geen specs hebben van de driver.

De huidige subwoofer is bassreflex en ik zou graag een gesloten subwoofer willen hebben. Dit i.v.m. poortgeluiden. Tevens wou ik hem downfiring maken . Hij is nu normaal, dus driver aan de voorkant en de poort aan de achterkant. Ik had op het forum een link gezien waar je kan bepalen of je driver geschikt is voor downfiring, maarja ik heb geen specs :(

Kan ik hetzelfde kastvolume aanhouden (excl de huidige basspoort en inc het volume van de subamp, een DT150 lijkt mij wel wat) en de woofer in een gesloten kast stoppen?

Ik wil zowiezo zelf een sub maken, puur omdat het me hardstikke leuk lijkt. Wellicht kan ik de kast zo maken dat in het geval dat deze driver niet goed werkt ik er eentje met dezelfde afmetingen in kan hangen die wel werkt (volgens berekeningen).

Mijn eerste post op dit leuke forum, heb al veel gelezen en denk wel dat het antwoord zal zijn "koop een andere driver en maak daar een kast voor" maarja wellicht kan iemand me helpen :)
Hififiel

Bericht door Hififiel »

Ik zou hem niet gesloten maken alleen maar om die poort geluiden, beter is het om dan een grotere diameter poort te kiezen om poort geluiden te verminderen.
Omdat je geen specs kan vinden is het de kortste klap om de kist net zo groot te bouwen als het origineel maar dan met een grotere poort die het zelfde afgestemd is als de ouwe (poort wordt dus langer)

Als je de inhoud van je kist wil opmeten en de diameter en lengte van de poort dan kan ik je wel een grotere poort op die kast berekenen.
Van de kist wel de binnen mate meten en dus niet de buiten maten

Kevin
Henkie

Bericht door Henkie »

Heej bedankt! Tof dat je voor mij wil rekenen.

De huidige kast (binnenmaat) is 37 x 40 x 32.2 cm
De baspoort is rechthoekig en is 32 * 11.5 * 3.9 cm

Verder zit er in de kast geen demping en geen schotten, afgezien van hele kleine verstevigingshoekjes.

Je schrijft dat de baspoort langer wordt maar de huidge is een plastic koker die achter 9cm uitsteekten binnenin 20cm naar binnen komt
Ik wil de kast zo ongeveer 37x37x37 cm maken, binnenmaat. Dus ik vrees dat ik misschien 2 pijpen erin moet zetten? Of praat ik nou onzin, want hij is nu al 32 cm en hij wordt dus nog langer.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

hey, kun je mij eens een fotoke meelen, ik heb ook nog een sony woofer liggen hier, uit een sub van een home cinema.
misschien kun je hem gebruiken, om je subje wat meer "ballen" te geven :lol:
Hififiel

Bericht door Hififiel »

Henkie schreef:
Heej bedankt! Tof dat je voor mij wil rekenen.

De huidige kast (binnenmaat) is 37 x 40 x 32.2 cm
De baspoort is rechthoekig en is 32 * 11.5 * 3.9 cm

Verder zit er in de kast geen demping en geen schotten, afgezien van hele kleine verstevigingshoekjes.

Je schrijft dat de baspoort langer wordt maar de huidge is een plastic koker die achter 9cm uitsteekten binnenin 20cm naar binnen komt
Ik wil de kast zo ongeveer 37x37x37 cm maken, binnenmaat. Dus ik vrees dat ik misschien 2 pijpen erin moet zetten? Of praat ik nou onzin, want hij is nu al 32 cm en hij wordt dus nog langer.
De kast is dus 47,5L en je poort is 32cm Lang? en 11.5cm breed? en 3.9cm hoog?

Dan is deze kast afgestemd op ongeveer 38Hz, ik denk dat deze kast veel te klein is om de woofer tot zijn recht te laten komen.
Ik kan dit echter niet 100% met zekerheid zeggen omdat je helemaal geen specs hebt.
wat wel kan is je kast kwa volume gelijk houden en dan de poort vergroten, zou je dat doen in het volume dat je voor stelde (37x37x37cm) dan zou je een rechthoekige poort kunnen maken van 37cm breed 3cm hoog en 84cm lang :shock: lang hè :lol: maar dan is de afstemming gelijk en word je poort oppervlakte ruim 2x zo groot en worden poort geluiden een stuk minder.
let wel even op als je dit gaat bouwen dat je de ruimte die de poort inneemt in de kast op het volume compenseert want allen de binnenkant van zo`n poort is al 9.3L en dan komt er dus de dikte van de houten poortwand nog bij.

Kevin
Henkie

Bericht door Henkie »

Ik heb even foto's gemaakt, zie http://www.feuerware.net/sub/
Bart, als het dezelfde driver is dan zou dat wil willen denk ik he?
Een sub on steroids wordt het dan denk ik :D

Kevin, en poort van 84cm :shock: daar zou ik tevens mee kunnen surfen :D
Ik las op het forum ook ergens iets over het laten meten van drivers.
Hier in de buurt zit Speaker en Co. en die doen metingen om de Thiell en Small parameters te bepalen. Zijn dat alle benodigde gegevens die ik nodig zou hebben?

Als die parameters genoeg zijn dan kan ik wellicht een grotere kast maken.
Dan komt hij beter tot zijn recht :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bij S&Co kan je idd je speaker laten meten, bel ze zou ik zeggen

zo'n lange poort is niet zo'n strerk plan, je krijgt dan volgens mij allemaal niet lineaire effecten (LspCAD kan dat simuleren, zie het artikel in de K+T 1/2006 over die kleine sub met de W5-876SA van de CT222)
Henkie

Bericht door Henkie »

Om 11 uur zijn ze open en dan ga ik ze even bellen voor een afspraak :)
Ben nog niet zo bekend in zelfbouwland maar ik neem aan dat K+T een magazine is en die andere getallen drivers. Van LspCAD heb ik een demo opgehaald en ik ga eens kijken wat dat programma doet al is het allemaal nog een beetje abacadabra, maar wel leuk!
bartsegers

Ja, dat klopt als een bus.
je kan hem door laten meten, en dan kun je naar hartelust simulaties doen(laten doen) naar de response etc van je woofer in een kast.
Henkie

Bericht door Henkie »

S en Co in Groningen vertrouwen hun eigen meetapparatuur niet dus ik kan hem daar niet laten doormeten, pas over een paar weken als ze nieuwe apparatuur hebben. En Haarlem, Rotterdam of Oss is mij te ver weg.
Dus dat moet maar even wachten want in Groningen zou ik zover geen adres weten. En Bart, had je de foto's al gezien? Ik denk dat jouw driver niet hetzelfde is?
bartsegers

nee, inderdaad.
wel zelfde opbouw, maar ik heb een 8" woofer, jij zo te zien een 12" .

Ik ga de 8" hoogstwaarschijnlijk gebruiken voor een nieuw sub projectje, aangezien ik verhuis uit huis, en mn huidige sub niet kan meenemen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

SA-WX90 is het type van het subwoofer systeem zelf, of de woofer ?
Volgens mijn nmlk het hele systeem zelf (althans dat vind ik als ik mijn google skills gebruik :P )
Henkie

Bericht door Henkie »

Het is idd de 12 inch versie.

SA-WX90 is de naam van het hele systeem ja, op de driver zelf staat niks behalve een nietszeggende code:
SONY
1-529-721-11
CHINA
0HN1B

Brrrr heb zin om wat te bouwen, maar kan nog niks :cry:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm er zit dan niks anders op om de thiele/small te meten.
Dit kan zelf ook, maar daar heb je wel de nodige apparatuur voor nodig.

Deze methode werkt wel aardig, alleen vas blijft altijd een kriem...

http://sound.westhost.com/tsp.htm

(ik heb hem zelf nooit geporbeerd, dus hij kan enigsinds afwijken)
Henkie

Bericht door Henkie »

Dat ziet er ingewikkeld uit en ik heb alleen een goedkope multimeter.
Laat ik hier maar niet aan beginnen, misschien in de toekomst :)
De link heb ik wel bewaard :)
bartsegers

ff offtopic, hoe zijn de prestaties ?
ik vind deze 8" sony,toch zeer aardig presteren.

kastconstructie was wat minder bij het origineel, maar als ik hem inzet op mn kamer, dan krijgt hij een mooi tehuis :D
Henkie

Bericht door Henkie »

Het is een best krachtige subwoofer, ik heb alleen nog nooit een echt goed plek gevonden, mijn woonkamer is ook geen makkelijke kamer.
Ik was niet ontevreden over de sub, maar ik heb hem een tijdje terug even bij mijn ouders geprobeerd en sinds ik hem er neergezet heb heeft hij het nooit meer gedaan :lol: Ik denk een los contactje op een printplaat ofzo, zekeringen allemaal gechecked, alles ok. Geen slechte sub, maar ik denk dat hij in een (zoals jij het zo mooi zegt, nieuw huisje) nog beter tot zijn recht komt :) Vind het zonde om met zo'n mooie driver niks te doen en na het bouwen van een eigen tv/audio-meubel lijkt het me hardstikke leuk om een stapje verder te gaan en een sub te bouwen. Waarschijnlijk zwaar verslaafd straks ;) (Heb nog 2 tannoy Mercury mR mini luidsprekers die wellicht ook een nieuw huisje krijgen :) haha
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is het niet een kwestie van sub-amp ftjes checken en opnieuw solderen. Zo moeilijk is dat niet...
En een andere (betere) kast kan je altijd maken natuurlijk
Henkie

Bericht door Henkie »

Nou ik ben al eens bezig geweest.
Ben niet zo handig met die dingen, maar als het vonkt is het niet goed denk ik, lijkt me echt overleden :oops: :D
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

vonken in de zin van ?
(welke plek enzo )
Henkie

Bericht door Henkie »

Ohw ik heb geen idee meer waar dat was, ik had de kap eraf (van de amp) en de stroom erop, en toen bewoog ik het iets en toen was het vonk, toen heb ik de stroom eraf gehaald en nooit meer naar gekeken.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm is volgens mij nog prima te fixen dan :)
Hififiel

Bericht door Hififiel »

Henkjan schreef:
zo'n lange poort is niet zo'n strerk plan, je krijgt dan volgens mij allemaal niet lineaire effecten (LspCAD kan dat simuleren, zie het artikel in de K+T 1/2006 over die kleine sub met de W5-876SA van de CT222)
Het is niet anders hè, als de kist gelijk moet blijven en de poortoppervlakte groter moet worden in verband met poortgeruis :?
Voor een sub zal het niet zo`n probleem zijn, de niet linieaire effecten zijn vergelijkbaar met de afwijkingen van een Transmissielijn.
Dus laag af filteren :roll:
Maar goed als hij de speaker laat door meten dan zal het éénvoudiger worden om een betere kist te ontwerpen, wedden dat hij veel groter kan :wink:
Henkie

Bericht door Henkie »

Hififiel schreef:
Henkjan schreef:
Het is niet anders hè, als de kist gelijk moet blijven en de poortoppervlakte groter moet worden in verband met poortgeruis :?
Voor een sub zal het niet zo`n probleem zijn, de niet linieaire effecten zijn vergelijkbaar met de afwijkingen van een Transmissielijn.
Dus laag af filteren :roll:
Maar goed als hij de speaker laat door meten dan zal het éénvoudiger worden om een betere kist te ontwerpen, wedden dat hij veel groter kan :wink:
Ik heb de ruimte voor een wat grotere sub 8) en niemand die last van me heeft. Ben benieuwd, wellicht kom ik eerdaags nog in de buurt van Rotterdam, dan kan ik hem meenemen en daar wellicht laten meten.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

is er hier niemand op het forum die in de buurt woont en de mogelijkheid heeft om hem op te meten ?
(Ronald ofzo, noem maar iemand :P )
Plaats reactie