foliespoelen klinken beter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het enige wat ik kan bedenken is dat de chemische samenstelling van verschillende condensators, door hun verschillende opbouw, anders moet 'settlen'.

Iig veel de Golden ratio monitor laten spelen nu, zodat alles goed ingespeeld is op 7 oktober.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wat ik er van begrepen heb is dat de oppervlakte van de metalen (aluminum-folie) direct na de productie niet heel homogeen is. Door de dunne oxidelaag steeds weer af tebreken en op te bouwen (door de spanning te wisselen, zoals we dat met muziek doen) wordt deze oppervlakte na verloop van tijd meer homogeen.

Een experiment zou kunnen zijn om een condensator eens een dikke week op 50Hz te laten knorren en dan kijken of hij meteen goed klinkt.. De Burn-in tijd wordt dan voor het werken gedaan..
Mogelijk is een andere golfvorm beter... Mi no sa, swa...

Kees
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

audiomanics schreef:
...
Mogelijk is een andere golfvorm beter... Mi no sa, swa...

Kees
De firma Hagerman heeft een apparaatje dat ze de FryKleaner noemen, ontwikkeld voor het inspelen van audio componenten. Het uitgangssignaal is gemoduleerde ruis. Als test zou de Sound Clip van de site kunnen gebruiken. Op repeat afspelen en inspelen maar. Of het werkt weet ik niet en een gewoon stukje muziek doet hetzelfde denk ik.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Gelukkig zijn de Audyn Cap Plus exemplaren wat goedkoper geworden, het blijft een hele investering voor een subtiele verbetering.
die sjiekere Clarities zijn een stuk vriendelijker geprijsd, en als ik Tony's test lees nog een haartje beter :D

audiomanics schreef:
Door de dunne oxidelaag steeds weer af tebreken en op te bouwen
:shock: dat lijkt me chemisch gezien verbazend..... waar heb je dat vandaan?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Euh 's gelezen ergens.. als ik het weer kan vinden zal ik het posten.. Het is niet zo dat de hele laag afgebroken wordt natuurlijk, maar door herhaaldelijk wat moleculen, onder invloed van spanning, te onttrekken en toe te voegen zal de oppervlakte meer homogeen worden... dat is wat ik destijds van het verhaal begreep..

Kees
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
jeroen_d schreef:
Gelukkig zijn de Audyn Cap Plus exemplaren wat goedkoper geworden, het blijft een hele investering voor een subtiele verbetering.
die sjiekere Clarities zijn een stuk vriendelijker geprijsd, en als ik Tony's test lees nog een haartje beter :D
Had ik ook gezien, erg interessant wat Roland straks aan filteronderdelen op de markt brengt.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dankje Jeroen

Een mogelijkheid kan zijn dat sommige condensatoren nog kleine gaatjes in de polypropyleen folie hebben die door belasting nog dicht moeten "vloeien". Het zelfherstellende vermogen van een mkp berust ook op dit principe. Van Clarity weet ik dat elke condensator voor ie weg mag 1 keer kort anderhalf zijn rated voltage voor de kiezen krijgt op een speciaal test en "braad" bankje, erg grappig geluidje geeft dat.

Ik ben in Wrexham op bezoek geweest, het was erg leuk om te zien hoe ze Clarity caps maken. Als de foto's gelukt zijn komen ze over een tijdje op mijn site te staan.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De Clarity Cap SA heeft een iets afgeronder karakter dan de Audyn Cap Plus. Wil je hem iets sprankelender laten klinken, dan kan ik een gewone Mundorf Supreme als bypass aanbevelen. Circa 1% van de waarde van de SA is voldoende - hele mooie combinatie vind ik zelf. :wink:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Tony

Heb jij goede ervaringen met een mkp 1837 als bypass met de Clarity's?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Die combinatie heb ik nog niet geprobeerd. Alle andere combinaties met de MKP1837 waren tot nu toe positief, ik neem aan met de SA ook, maar ik zal het vanavond voor de zekerheid proberen. Styroflex werkt ook goed.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dank je Tony

Ik ben benieuwd of er wat hoog mee terug te winnen valt. Een mkp 1837 of een styroflex lijkt me een goekopere oplossing voor de Clarity's dan een supreme als bypass.

Groeten Roland
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

Geenius schreef:
Wowly schreef:
Dat vind ik nu ook, dat die plussen in het begin wat ruw klinken, hoe zou dat nu toch komen??

Wowly
Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb gemerkt (vanwege mijn condensator test) dat sommige condensatoren heel lang nodig hebben om tot rust te komen en anderen al na een paar dagen lekker klinken. Iemand ideeen?
Soms heb ik wel eens het idee dat als ze voor de eerste keer gesoldeerd worden, ze zich mechanisch moeten "zetten". Maar da's maar een onderbuikgevoel.

Maar een zeer herkenbaar fenomeen. Afgelopen week ipv een papier-in-olie van 2.2uF een Audyn-Cap Plus geprobeerd, en initieel klonk dat erg scherp, gewoon smerig hard. De volgende dag al minder, de dag daarna was het verschil zeer klein, en de dag daarna was deze duidelijk mooier dan de PIO.

Marc
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik vind ze ook erg mooi. Laatst nog A/B vergeleken met een MKP QS en die klonk duf in vergelijk. En als ze echt goed ingespeeld zijn heb ik niet het idee dat de Plus nog enige scherpte heeft, gewoon erg mooi helder. Maar, ik heb bij Roland een paar ClarityCaps besteld om te proberen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat betreft dat inspelen, is dat eenmalig? dus als ik de cap die ik wol gaan gebruiken een weekeinde rose ruis laat eten is die dan klaar voor gebruik? of keert t ding weer terug in z'n oude toestand na een tijdje op de plank?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geen ervaring mee, zulke mooie caps laat ik niet op de plank liggen :lol: .
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Henkjan schreef:
wat betreft dat inspelen, is dat eenmalig? dus als ik de cap die ik wol gaan gebruiken een weekeinde rose ruis laat eten is die dan klaar voor gebruik? of keert t ding weer terug in z'n oude toestand na een tijdje op de plank?
Dat is dan wel een heel tijdje, maar inderdaad: spullen die ingespeeld zijn moeten regelmatig wat muziek voeren anders moeten ze weer een tijdje inspelen. Trek maar eens een oude versterker van zolder, die daar al dik een jaar staat.. Duurt weer bijna een week dat ie van ouds klinkt.
Geldt ook voor kabels, luidsprekers etc..
>Er wordt wel eens beweerd dat apparatuur die met death-metal ingespeeld is niet goed zou klinken met klassiek.... Dit gaat zelfs mij net even te ver, voor mijn gevoel..<

Kees
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

audiomanics schreef:
>Er wordt wel eens beweerd dat apparatuur die met death-metal ingespeeld is niet goed zou klinken met klassiek.... Dit gaat zelfs mij net even te ver, voor mijn gevoel..<

Kees
NOU :roll: als ik bij mijn kameraad kom die altijd Death-metal draait daar klinkt Jazz en Blues ook voor geen meter :shock:

of zou dat toch aan de brakke Pioneer set liggen :lol: :P :twisted: :wink:

Kevin
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audiomanics schreef:
[...]
Dat is dan wel een heel tijdje, maar inderdaad: spullen die ingespeeld zijn moeten regelmatig wat muziek voeren anders moeten ze weer een tijdje inspelen. Trek maar eens een oude versterker van zolder, die daar al dik een jaar staat.. Duurt weer bijna een week dat ie van ouds klinkt.
Geldt ook voor kabels, luidsprekers etc..
[...]
Kees
Nou, ik heb van een blinde test begrepen dat dat niet voor alle interlinks geldt. Daar was een ingespeelde niet te onderscheiden van een niet ingespeelde. Dat is eigenlijk ook wat ik verwacht.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik geloof het alleen niet van kabels.. gewoon koper.. wat kan daaraan veranderen :roll:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Jan-Willem schreef:
Ik geloof het alleen niet van kabels.. gewoon koper.. wat kan daaraan veranderen :roll:
twee geleiders gescheiden door een isolator?? euh was dat niet een condensator??

En een conden-densator? gewoon aluminium of wat dan ook, En een luidspreker? Gewoon wat rubber, koper en een magneet? En... En... En..

Maar kabels? neeeeee, die niet..

Kees
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

audiomanics schreef:
Jan-Willem schreef:
Ik geloof het alleen niet van kabels.. gewoon koper.. wat kan daaraan veranderen :roll:
twee geleiders gescheiden door een isolator?? euh was dat niet een condensator??

En een conden-densator? gewoon aluminium of wat dan ook, En een luidspreker? Gewoon wat rubber, koper en een magneet? En... En... En..

Maar kabels? neeeeee, die niet..

Kees

Haha.. ja als je het zo bekijkt...
Toch is het te horen aan de speakers, als je ze net nieuw hebt, of na een aantal uren inspelen. (zelfs te meten) Ik heb nog nooit een meting gezien van een ingespeelde kabel, en een niet ingespeelde kabel. Ja, condensatoren moeten inspelen....zo'n paar tienden van een seconde. En een elco kan door de inwerking van elektrische velden, (ik noem het maar even zo) kan het dielektrische materiaal zich iets in samenstelling wijzigen.
Sommige delen zijn gequote.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Jan-Willem schreef:
Ik geloof het alleen niet van kabels.. gewoon koper.. wat kan daaraan veranderen :roll:
Las zelfs laatst ergens dat je de kabels wel in de goede richting moest aansluiten, de tekst moest leesbaar zijn als je keek van de bron naar waar het signaal naartoe gaat.... Tja, sommige electronen hebben blijkbaar geen achteruit ;)


ging niet om kabels waar het ook écht uitmaakt omdat er filtermateriaal in de kabel zit verwerkt)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

DualdudE schreef:
Las zelfs laatst ergens dat je de kabels wel in de goede richting moest aansluiten, de tekst moest leesbaar zijn als je keek van de bron naar waar het signaal naartoe gaat.... Tja, sommige electronen hebben blijkbaar geen achteruit ;)
Is bij mijn kabels inderdaad het geval maar dat heeft meer betrekking op de afscherming die slechts aan eenzijde aan de massa ligt..
Kom inderdaad, bij de aankoop van zilverdraad, tegen dat ze er een richting aan geven... Heb er geen verklaring voor...

Kees
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

audiomanics schreef:
bij de aankoop van zilverdraad, tegen dat ze er een richting aan geven... Heb er geen verklaring voor...
Kees
:D
Dan kunnen ze 15 euro extra vragen voor die audiofiele kabel die ook richtingsgevoel heeft :lol:
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

audiomanics schreef:
Jan-Willem schreef:
Ik geloof het alleen niet van kabels.. gewoon koper.. wat kan daaraan veranderen :roll:
twee geleiders gescheiden door een isolator?? euh was dat niet een condensator??

[...]

Kees
Hoe ging die formule ook weer om de capaciteit te berekenen?...Laten we het houden op 150 a 200 pF per meter? Het mag ook een onseje meer zijn, hoor. Op welk kantelpunt zou ik dan uitkomen?...

Groet,
Jacco
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”