foliespoelen klinken beter
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Wat ik er van begrepen heb is dat de oppervlakte van de metalen (aluminum-folie) direct na de productie niet heel homogeen is. Door de dunne oxidelaag steeds weer af tebreken en op te bouwen (door de spanning te wisselen, zoals we dat met muziek doen) wordt deze oppervlakte na verloop van tijd meer homogeen.
Een experiment zou kunnen zijn om een condensator eens een dikke week op 50Hz te laten knorren en dan kijken of hij meteen goed klinkt.. De Burn-in tijd wordt dan voor het werken gedaan..
Mogelijk is een andere golfvorm beter... Mi no sa, swa...
Kees
Een experiment zou kunnen zijn om een condensator eens een dikke week op 50Hz te laten knorren en dan kijken of hij meteen goed klinkt.. De Burn-in tijd wordt dan voor het werken gedaan..
Mogelijk is een andere golfvorm beter... Mi no sa, swa...
Kees
De firma Hagerman heeft een apparaatje dat ze de FryKleaner noemen, ontwikkeld voor het inspelen van audio componenten. Het uitgangssignaal is gemoduleerde ruis. Als test zou de Sound Clip van de site kunnen gebruiken. Op repeat afspelen en inspelen maar. Of het werkt weet ik niet en een gewoon stukje muziek doet hetzelfde denk ik.audiomanics schreef:...
Mogelijk is een andere golfvorm beter... Mi no sa, swa...
Kees
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
die sjiekere Clarities zijn een stuk vriendelijker geprijsd, en als ik Tony's test lees nog een haartje beterjeroen_d schreef:Gelukkig zijn de Audyn Cap Plus exemplaren wat goedkoper geworden, het blijft een hele investering voor een subtiele verbetering.
audiomanics schreef:Door de dunne oxidelaag steeds weer af tebreken en op te bouwen
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Euh 's gelezen ergens.. als ik het weer kan vinden zal ik het posten.. Het is niet zo dat de hele laag afgebroken wordt natuurlijk, maar door herhaaldelijk wat moleculen, onder invloed van spanning, te onttrekken en toe te voegen zal de oppervlakte meer homogeen worden... dat is wat ik destijds van het verhaal begreep..
Kees
Kees
Had ik ook gezien, erg interessant wat Roland straks aan filteronderdelen op de markt brengt.Henkjan schreef:die sjiekere Clarities zijn een stuk vriendelijker geprijsd, en als ik Tony's test lees nog een haartje beterjeroen_d schreef:Gelukkig zijn de Audyn Cap Plus exemplaren wat goedkoper geworden, het blijft een hele investering voor een subtiele verbetering.![]()
Dankje Jeroen
Een mogelijkheid kan zijn dat sommige condensatoren nog kleine gaatjes in de polypropyleen folie hebben die door belasting nog dicht moeten "vloeien". Het zelfherstellende vermogen van een mkp berust ook op dit principe. Van Clarity weet ik dat elke condensator voor ie weg mag 1 keer kort anderhalf zijn rated voltage voor de kiezen krijgt op een speciaal test en "braad" bankje, erg grappig geluidje geeft dat.
Ik ben in Wrexham op bezoek geweest, het was erg leuk om te zien hoe ze Clarity caps maken. Als de foto's gelukt zijn komen ze over een tijdje op mijn site te staan.
Groeten Roland
Een mogelijkheid kan zijn dat sommige condensatoren nog kleine gaatjes in de polypropyleen folie hebben die door belasting nog dicht moeten "vloeien". Het zelfherstellende vermogen van een mkp berust ook op dit principe. Van Clarity weet ik dat elke condensator voor ie weg mag 1 keer kort anderhalf zijn rated voltage voor de kiezen krijgt op een speciaal test en "braad" bankje, erg grappig geluidje geeft dat.
Ik ben in Wrexham op bezoek geweest, het was erg leuk om te zien hoe ze Clarity caps maken. Als de foto's gelukt zijn komen ze over een tijdje op mijn site te staan.
Groeten Roland
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Soms heb ik wel eens het idee dat als ze voor de eerste keer gesoldeerd worden, ze zich mechanisch moeten "zetten". Maar da's maar een onderbuikgevoel.Geenius schreef:Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb gemerkt (vanwege mijn condensator test) dat sommige condensatoren heel lang nodig hebben om tot rust te komen en anderen al na een paar dagen lekker klinken. Iemand ideeen?Wowly schreef:Dat vind ik nu ook, dat die plussen in het begin wat ruw klinken, hoe zou dat nu toch komen??
Wowly
Maar een zeer herkenbaar fenomeen. Afgelopen week ipv een papier-in-olie van 2.2uF een Audyn-Cap Plus geprobeerd, en initieel klonk dat erg scherp, gewoon smerig hard. De volgende dag al minder, de dag daarna was het verschil zeer klein, en de dag daarna was deze duidelijk mooier dan de PIO.
Marc
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Dat is dan wel een heel tijdje, maar inderdaad: spullen die ingespeeld zijn moeten regelmatig wat muziek voeren anders moeten ze weer een tijdje inspelen. Trek maar eens een oude versterker van zolder, die daar al dik een jaar staat.. Duurt weer bijna een week dat ie van ouds klinkt.Henkjan schreef:wat betreft dat inspelen, is dat eenmalig? dus als ik de cap die ik wol gaan gebruiken een weekeinde rose ruis laat eten is die dan klaar voor gebruik? of keert t ding weer terug in z'n oude toestand na een tijdje op de plank?
Geldt ook voor kabels, luidsprekers etc..
>Er wordt wel eens beweerd dat apparatuur die met death-metal ingespeeld is niet goed zou klinken met klassiek.... Dit gaat zelfs mij net even te ver, voor mijn gevoel..<
Kees
NOUaudiomanics schreef:>Er wordt wel eens beweerd dat apparatuur die met death-metal ingespeeld is niet goed zou klinken met klassiek.... Dit gaat zelfs mij net even te ver, voor mijn gevoel..<
Kees
of zou dat toch aan de brakke Pioneer set liggen
Kevin
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Nou, ik heb van een blinde test begrepen dat dat niet voor alle interlinks geldt. Daar was een ingespeelde niet te onderscheiden van een niet ingespeelde. Dat is eigenlijk ook wat ik verwacht.audiomanics schreef:[...]
Dat is dan wel een heel tijdje, maar inderdaad: spullen die ingespeeld zijn moeten regelmatig wat muziek voeren anders moeten ze weer een tijdje inspelen. Trek maar eens een oude versterker van zolder, die daar al dik een jaar staat.. Duurt weer bijna een week dat ie van ouds klinkt.
Geldt ook voor kabels, luidsprekers etc..
[...]
Kees
Groet,
Jacco
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
twee geleiders gescheiden door een isolator?? euh was dat niet een condensator??Jan-Willem schreef:Ik geloof het alleen niet van kabels.. gewoon koper.. wat kan daaraan veranderen
En een conden-densator? gewoon aluminium of wat dan ook, En een luidspreker? Gewoon wat rubber, koper en een magneet? En... En... En..
Maar kabels? neeeeee, die niet..
Kees
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
audiomanics schreef:twee geleiders gescheiden door een isolator?? euh was dat niet een condensator??Jan-Willem schreef:Ik geloof het alleen niet van kabels.. gewoon koper.. wat kan daaraan veranderen
En een conden-densator? gewoon aluminium of wat dan ook, En een luidspreker? Gewoon wat rubber, koper en een magneet? En... En... En..
Maar kabels? neeeeee, die niet..
Kees
Haha.. ja als je het zo bekijkt...
Toch is het te horen aan de speakers, als je ze net nieuw hebt, of na een aantal uren inspelen. (zelfs te meten) Ik heb nog nooit een meting gezien van een ingespeelde kabel, en een niet ingespeelde kabel. Ja, condensatoren moeten inspelen....zo'n paar tienden van een seconde. En een elco kan door de inwerking van elektrische velden, (ik noem het maar even zo) kan het dielektrische materiaal zich iets in samenstelling wijzigen.
Sommige delen zijn gequote.
Las zelfs laatst ergens dat je de kabels wel in de goede richting moest aansluiten, de tekst moest leesbaar zijn als je keek van de bron naar waar het signaal naartoe gaat.... Tja, sommige electronen hebben blijkbaar geen achteruitJan-Willem schreef:Ik geloof het alleen niet van kabels.. gewoon koper.. wat kan daaraan veranderen
ging niet om kabels waar het ook écht uitmaakt omdat er filtermateriaal in de kabel zit verwerkt)
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Is bij mijn kabels inderdaad het geval maar dat heeft meer betrekking op de afscherming die slechts aan eenzijde aan de massa ligt..DualdudE schreef:Las zelfs laatst ergens dat je de kabels wel in de goede richting moest aansluiten, de tekst moest leesbaar zijn als je keek van de bron naar waar het signaal naartoe gaat.... Tja, sommige electronen hebben blijkbaar geen achteruit![]()
Kom inderdaad, bij de aankoop van zilverdraad, tegen dat ze er een richting aan geven... Heb er geen verklaring voor...
Kees
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Hoe ging die formule ook weer om de capaciteit te berekenen?...Laten we het houden op 150 a 200 pF per meter? Het mag ook een onseje meer zijn, hoor. Op welk kantelpunt zou ik dan uitkomen?...audiomanics schreef:twee geleiders gescheiden door een isolator?? euh was dat niet een condensator??Jan-Willem schreef:Ik geloof het alleen niet van kabels.. gewoon koper.. wat kan daaraan veranderen
[...]
Kees
Groet,
Jacco
