Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik weet niet hoe het komt, maar ik vind zulke foto's altijd zo gaaf om naar te kijken. Eurocircuits zijn inderdaad snel en leveren erg mooi werk af. Bij probleempjes zijn ze ook erg behulpzaam.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Damn, jij kunt echt ziek snel en netjes solderen zeg 8)
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

Nog geen neiging een van je projecten te verkopen? Als ik lees waar je allemaal mee bezig bent klinkt het alsof je minimaal 5 (gokje) versterkers hebt staan/mee bezig bent.

Overigens respect voor de netheid waarmee je werkt en het doorzettingsvermogen om elke keer weer alles op het forum te posten met uitleg. Elke keer is er weer wat van te leren! Ik weet dat ik zelf niet in staat zal zijn zo'n versteker op te bouwen of te ontwerpen, wel jammer, maar van ieder project leer ik weer wat, dus misschien ooit...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Volgens mij wordt dit met afstand de beste versterker die ooit in Elektuur heeft gestaan 8) .
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Het zal iig één van de indrukwekkendste en mooist ge-designde zijn.
Sander kan blijkbaar niet alleen goed schakelingen ontwerpen, maar PCB-layout is zeker ook geen zwakke plek bij hem.
Ik wordt toch altijd weer wat jaloers als ik zijn werk bekijk. Niet zozeer afgunst maar eerder bewondering.
Hoewel ik ook wel een beetje PCB's kan layouten hoor. :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik vind dat zoiets tot een kunst verheven zou moeten worden. Een mooi en goed PCB maken is zeker niet makkelijk! En visueel is het vaak ook nog eens een mooie traktatie.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zeer zeer nette versterker :D.

Mooie pcb's ook. Sja je kan ze ook gewoon zelf maken, kwestie van een ets bak maken, gezichtsbruiner op de kop tikken en gaan met die banaan.
Het kost je wellicht meer moeite en verschil zul je ook wel zien, maar netjes krijg je het dan ook wel.

Je hebt er alleen wat meer geduld voor nodig :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

b_force schreef:
zeer zeer nette versterker :D.

Mooie pcb's ook. Sja je kan ze ook gewoon zelf maken, kwestie van een ets bak maken, gezichtsbruiner op de kop tikken en gaan met die banaan.
Het kost je wellicht meer moeite en verschil zul je ook wel zien, maar netjes krijg je het dan ook wel.

Je hebt er alleen wat meer geduld voor nodig :)
Door metaliseren is ook niet zo makkelijk dan. ;)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

en dubbellaags (of nog meer) werken is al helemaal lastig als je het zelf maakt natuurlijk.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

2 lagen gaan prima, das exht makkelijk te fixen, maar meer wordt idd lastig. Maar meer heb je voor audio ook niet echt nodig.
Voor de rest fftjes beschermende spray erover en je hebt een top print.
Kleine printjes voorzie ik ook weleens van soldeer zelfs (ipv koper banen)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

B_force,
Mooie pcb's ook. Sja je kan ze ook gewoon zelf maken, kwestie van een ets bak maken, gezichtsbruiner op de kop tikken en gaan met die banaan.
Het kost je wellicht meer moeite en verschil zul je ook wel zien, maar netjes krijg je het dan ook wel.
Dat gaat niet werken hier, dit is een dubbelzijdige doorgemetalliseerde print met aan beide kanten een silver toplaag, soldeermasker en silkscreen, dat krijg je zelf niet voor elkaar helaas.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
B_force,
Mooie pcb's ook. Sja je kan ze ook gewoon zelf maken, kwestie van een ets bak maken, gezichtsbruiner op de kop tikken en gaan met die banaan.
Het kost je wellicht meer moeite en verschil zul je ook wel zien, maar netjes krijg je het dan ook wel.
Dat gaat niet werken hier, dit is een dubbelzijdige doorgemetalliseerde print met aan beide kanten een silver toplaag, soldeermasker en silkscreen, dat krijg je zelf niet voor elkaar helaas.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dubbelzijdig wel, de rest niet nee, maar is dat ook echt nodig ?

Het ziet er wel professioneler uit, dat wel. Maar er zijn genoeg middelen om een laag te beschermen. (zo ver ik weet).

Als je een hele zooi printjes nodig hebt (en het geld) zou ik het ook laten doen. Maargoed meestal heb ik zelf maar 1 print nodig, dan vind ik een dikke 20-50 euro wel een beetje veel voor een pcbtje...

Ik vind het nog steeds wel een stoere print hoor 8) :) , ik geef alleen een tip voor mensen die niet zo makkelijk een pcb kunnen bestellen of daar het geld er niet voor hebben :).
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb het ook een aantal keren laten doen bij euro-circuits en moet zeggen dat ik toch wel erg gelukkig was met het resultaat. Tja, 't kost wel wat maar het is ook wel erg leuk om zo'n fraaie PCB in je project te kunnen gebruiken.
Ik vind het wel z'n geld waard als je een fraai project aan het bouwen bent. Het is trouwens ook de firma waar Elektuur al z'n PCB's laat maken. ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rho,
Ik vind het wel z'n geld waard als je een fraai project aan het bouwen bent.
Idem, als ik aan 't experimenteren ben is experimenteerprint (duh!) goed genoeg, maar als de schakeling is uitgerijpt moet er ook een nette print komen, anders blijft 't een veredeld knutselproject wat mij betreft. Vroegah toen ik student was deed ik ook alles lekker zelf, gewoon op school, printen etsen, doormetalliseren met van die speciale pinnen en dan de hele print in de vertinbak. Tegenwoordig is dat met RoHS natuurlijk uit den boze :(

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
.... Tegenwoordig is dat met RoHS natuurlijk uit den boze :(
met wat?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
.... Tegenwoordig is dat met RoHS natuurlijk uit den boze :(
met wat?
Net als met benzine: loodvrij 8)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

iets met teveel schade voor milieu blablabla :( :evil:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je moet je PCB's ook niet in de GFT bak doen :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

8) , zoiets jah :S

maargoed helaas hebben we ons er maar bij neer te leggen.
Ik ben iig erg benieuwd naar de versterker :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, ik heb vanmiddag weer driftig zitten solderen met als positief resultaat dat ik een tweetal eindversterker printen heb opgebouwd, hieronder een indruk van een eindversterker print en de bijbehorende print voor de voeding.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dit is 1 kanaal of is dit reeds een stereo-versterker?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

nice :D

Ook de lay-out zelf is echt een juweel. Mooi allemaal dezelfde richting, overzichtelijk enzo. Top ! 8)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rho,
Dit is 1 kanaal of is dit reeds een stereo-versterker?
Dit is een enkel kanaal, niet zichtbaar zijn de BD139/140 en 2SA1216/2SC2922 eindtransistoren die worden pas gemonteerd als e.e.a. op 't koelpaneel wordt geschroefd om termische spanningen te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Afbeelding Poehee... petje af voor de strakke layout!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

SSassen schreef:
Rho,
Dit is 1 kanaal of is dit reeds een stereo-versterker?
Dit is een enkel kanaal, niet zichtbaar zijn de BD139/140 en 2SA1216/2SC2922 eindtransistoren die worden pas gemonteerd als e.e.a. op 't koelpaneel wordt geschroefd om termische spanningen te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik dacht het al. Ik zie maar 1 potmetertje om de bias af te regelen. Klopt?

Dat de vermogenstransistoren ontbreken was al duidelijk. Die kleintjes kunnen al die hitte niet aan vrees ik. ;)
Plaats reactie