Verdwenen bericht en verkeerde plaatsingstijd...

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Verdwenen bericht en verkeerde plaatsingstijd...

Bericht door Marp »

Naar aanleiding van Henkjan's reactie op onderstaand bericht uit dit topic:
Henkjan schreef:
Marp schreef:
Wat ik trouwens ook niet begrijp, is dat mijn reactie op Leeuwarden's bericht verdwenen is, en dat ik niet meer op dit topic geaboneerd ben. Wazig, ik had hem na plaatsing toch echt zien staan. :-s
vreemd... misschien toch op voorbeeld gedrukt ipv OK? of heeft er iemand van de mods perongeluk op t x-je gedrukt? (nee, ik niet)
Berichten plaats ik altijd in een nieuw venster, waarna ik het 1e venster van mijn browser refresh om te controleren of het bericht daadwerkelijk geplaatst is. Die gewoonte heb ik overgehouden uit de tijd dat internet minder betrouwbaar was, omdat je dan soms een volledig verhaal kwijt was. Ik kan dus met zekerheid zeggen dat hij er stond.

Nog iets vreemds wat me afgelopen donderdag overkwam:
Toen ik rond 22:15 een voorbeeld van dit bericht bekeek, zag ik dat asterduc net een nieuwe reactie had geplaatst. Na eerst zijn reactie te hebben gelezen, postte ik mijn eigen bericht, en die stond ineens boven die van hem. De plaatsingstijd van mijn bericht had 10:18 pm moeten zijn, maar de getoonde tijd was 7:36 pm. Bij de aanpassing die binnen 1 minuut volgde (herstel van een tikfoutje), werd dan weer wel de juiste tijd vemeld: 10:19 pm.

Asterduc heeft zich vast achter de oren gekrabd omdat hij een bericht met foto's over het hoofd heeft gezien, wat er volgens de vermelding toch al 2,5 uur moet hebben gestaan. :D Tenzij hij natuurlijk dacht dat ik hem net voor was, en hij verder niet op tijden heeft gelet.
Sander
Voormalige hoster
Berichten: 203
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 0:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Sander »

Er is geen glitch in the matrix ... berichten kunnen niet zomaar verdwijnen ...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Oftewel... het is niet gebeurd :?: Niet meer melden dus?

Je aanname is me iets te algemeen. PHP, phpbb en SQL veranderen ook niet uit zichzelf de posttijd van een bericht, en ook dat is gebeurd.

Wat dat verdwenen bericht betreft is het duidelijk dat mijn post in de SQL-tabel was opgenomen, anders werd hij niet vertoond. Door talloze oorzaken (reboot van de server, herstart van SQL, enz.) kan een record corrupt geraken. Zo'n record zie je mogelijk nooit meer terug. Gebeurt niet vaak, maar dit mag je niet uit te sluiten.

Volgen er niet meer meldingen, dan is dit als een eenmalige toevalstreffer te beschouwen, en anders is het een indicatie dat er meer aan de hand is. Doe ermee wat je wilt.
Sander
Voormalige hoster
Berichten: 203
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 0:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Sander »

Je kan de "aanname" van 2 kanten bekijken. Ik weet wat er draait, ik weet hoe phpBB zich gedraagt, en ik weet dat de server stabiel is (er draait oa een forum met 8000 leden op, met een half miljoen berichten).
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Waarschijnlijk weet je net zo goed als ik dat je zelfs op de meest stabiele server geen corrupte records kan uitsluiten, maar goed... je standpunt is me duidelijk.

(wat mij betreft mag dit topic verwijderd worden)
Sander
Voormalige hoster
Berichten: 203
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 0:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Sander »

ik zal als ik tijd heb eens door de db heen bladeren
Sander
Voormalige hoster
Berichten: 203
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 0:23
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Sander »

ps, als je in nederland woont, zul je je tijd van +2 GMT naar +1 GMT moeten zetten in je profiel...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Dat doe ik zodra de wintertijd ingaat, anders kloppen de op het forum vermelde tijden niet meer. Of heb ik een optie over het hoofd gezien voor automatische aanpassing aan de zomertijd? :roll:

Overigens maakt dit voor het eerder genoemde tijdsverschil niets uit hoor. ;)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Sander schreef:
ik zal als ik tijd heb eens door de db heen bladeren
Misschien reageerde ik gisteren nogal pissed (dat was ik ook), maar voor mij hoef je dit niet te doen hoor. Althans, niet om dat bericht boven water te halen. Dat bericht was voor mij onbelangrijk.

Ik ben al tevreden als ik serieus wordt genomen, wanneer ik een melding doe waar je iets aan kan hebben in het geval er iets mis dreigt te gaan. Immers, komen er geen meldingen door gebruikers, dan heb je ook weinig indicaties gekregen wanneer je er later op een pijnlijke manier achterkomt dat er iets goed mis loopt (of is gelopen).
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”