nieuw project

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

aangezien ik toch te ongeduldig was om te wachten op een spoel van 1.8mh heb ik er nu een spoel(ook tritec)van 2mh ingezet deze heeft alleen geen 3,51 mm oppervlak maar slechts 1,4mm hierdoor is de weerstand geen 0.24 maar 0.48 ohm.ik heb nu duidelijk een stuk meer attack in `t middengebied(bevalt zeer goed)alleen nu klinkt `t laag wat rommeliger kan dit komen door de hogere weerstand?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

nu ik de spoel voor `t laag veranderen ga naar 1.8mH lijkt me `t makkelijkst om de spoel van 2.2mH af te wikkelen,hoe kan ik dit `t beste doen want ik heb geen idee hoe ik dit moet meten?
kan ik `m afwikkelen door naar de weerstand te kijken?
dus een 2.2 heeft 0.24 ohm en een 1.8 0.21 ohm of gewoon uitbesteden?
hoe heet een meter voor spoel capaciteit eigenlijk(ben ik na 15 jaar echt kwijt)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

LCR-meter? meet ook capaciteir en weerstand (ook paracitaire..)

Kees
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Je kan naar 1 van de bekende speakerzaken gaan en hem daar laten afrollen en opmeten. Denk dat ze dat wel doen. Effies bellen van tevoren.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

spoeltjes af laten rollen,koste niets 8),ze zitten er net in sta weer versteld hoeveel de draaddikte van de spoel het geheel beinvloed.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Da's mooi dre....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb de spoelen erin gezet,ik ben bang dat ik het laag wat te dun vind.
er moet nog even wat geluisterd worden en even een ander laten luisteren .
ik wil graag een mening over de demping die ik gebruikt heb,achter de woofer tot 25 cm vanaf de bodem pritex 28mm bovenin en op de bodem baf is dit veel of weinig?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Afbeelding

wat is de funtie van de weerstand van 12 ohm?[/url]
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

dre schreef:

wat is de funtie van de weerstand van 12 ohm?[/url]

Impedantie tweeter corrigeren naar 4 ohm ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wat dacht je van samen met die weerstand van 3,3 Ohm een verzwakker te zijn van ca 6 dB. De tweet zal wel een hoger rendement hebben..

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

audiomanics schreef:
Wat dacht je van samen met die weerstand van 3,3 Ohm een verzwakker te zijn van ca 6 dB. De tweet zal wel een hoger rendement hebben..

Kees
Kan ook :P

(ik ben een serie filter niet echt gewend :P )
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

De weerstand van 1,5 Ohm speelt ook mee in de totale demping van de tweeter.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

moet ik alle 3 de weerstanden aanpassen om `t rendement van de tweeter te verhogen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Edo schreef:
De weerstand van 1,5 Ohm speelt ook mee in de totale demping van de tweeter.
Yep... Ik heb het hele vuilte eens in Micro-Cap gezet... Voor de speakertjes heb ik gewoon 8 Ohm weerstanden gebruikt (dus geen rekening gehouden met de impedantie-kronkels van de luidsprekers..

Wel heel vreemde kantelfrequenties.. -3db van de woof ligt op ca 800Hz en loopt met een vreemde boog af. En die van de tweet op ca 2K.. Na eerst een bultje loopt deze allejezus stijl af.. Bij elkaar opgeteld krijg ik een kuiltje bij de 800 en een bultje bij de 3000.. Die ik ook weer zie in dat frequentieplotje... Ook zie ik dat het hoog ca 6dB lager ligt dan het laag (dat zal dat rendement verhaal zijn..

Is dit wel zo'n goed filter vraag ik me af? Als er toch nog gebouwd is misschien een eenvoudig eerste of tweede orde filter beter??
Eventueel met een Zobeltje en wat correctie filtertjes er in..

Kees
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

audiomanics schreef:
Is dit wel zo'n goed filter vraag ik me af?
Bekijk de simulaties eens met gemeten FRD en ZMA files in de kast en de meetgegeven van het geheel. Kan je verzekeren dat het best lekker werkt.... :)

Hieronder die simulatie gemaakt in LspCAD:

Afbeelding

En wat metingen die ik nog kon vinden:

Afbeelding
0-30-60 graden meting.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Tja dat ziet er toch niet heel verkeerd uit .......

Kees
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb een tijdje geluisterd met een 2mH spoel 1,4mm2,dit bevalt me een stuk beter als de (helaas :? )afgerolde spoel van 2,2mH,nu wil ik de spoel gaan vervangen voor een koperfoliespoel,maar helaas niet verkrijgbaar in 2mH.
ook heb ik de weerstand van 3,3 ohm verlaagd naar 1,1 ohm wat de levendigheid aanzienlijk heeft verbeterd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

2 spoelen van 1mH in serie???
Die Mundorfs laten zich ook afwikkelen hoor... beetje pielen, maar 't lukt best.

Kees
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik zag dat jantzen ze wel in het assortiment heeft,zal er eens naar gaan zoeken.
http://www.jantzen-audio.com/html/products.html
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

zat net bij speaker&co op de site te kijken ze hebben de prijs van de 2.2mH foliespoelen verhoogd van 47,90 naar 87.80 :?
een beetje overdreven?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... 7.56980559

www.hifisound.de ... hele snelle levering, goede service.. normale verzendkosten....
Ja ik maak reclame.. nou en.. doe er je voordeel mee

Kees
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

dre schreef:
zat net bij speaker&co op de site te kijken ze hebben de prijs van de 2.2mH foliespoelen verhoogd van 47,90 naar 87.80 :?
een beetje overdreven?
Ja, koper is tegenwoordig roofgoed. Is allemaal de schuld van de chinesen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

richard schreef:
Is allemaal de schuld van de chinesen.
Ik zal 't 'm vertellen als ik vanavond mijn bak bami ga halen...
Maar wij kopen 't van ze dus generaliseren is gevaarlijk..
Op zich is het goed natuurlijk... gaan we binnenkort allemaal over op zilver.. met de euro is toch alles twee drie keer over de kop gegaan (behalve het inkomen)

Kees
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ondetussen staat er een foliespoel van 2.2 mH in bestelling,het hoog iets bijgeregeld.
er komt een aparte luisterruimte,die hopelijk wat beter met het laag omgaat.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik heb de indruk dat ik wat meer geduld had moeten hebben met het inspelen,alles begint nu echt op z`n plek te vallen.
zeer rustige weergave,alles mooi in verhouding helaas laat de akoestiek van de ruimte te wensen over,maar daar gaan we ook aan werken.
straks nog een foliespoel erin en een ander klokje in m`n cd-speler en we gaan zeker de goeie kant op.
Gesloten