nieuw project
Moderator: Beheerdersteam
aangezien ik toch te ongeduldig was om te wachten op een spoel van 1.8mh heb ik er nu een spoel(ook tritec)van 2mh ingezet deze heeft alleen geen 3,51 mm oppervlak maar slechts 1,4mm hierdoor is de weerstand geen 0.24 maar 0.48 ohm.ik heb nu duidelijk een stuk meer attack in `t middengebied(bevalt zeer goed)alleen nu klinkt `t laag wat rommeliger kan dit komen door de hogere weerstand?
nu ik de spoel voor `t laag veranderen ga naar 1.8mH lijkt me `t makkelijkst om de spoel van 2.2mH af te wikkelen,hoe kan ik dit `t beste doen want ik heb geen idee hoe ik dit moet meten?
kan ik `m afwikkelen door naar de weerstand te kijken?
dus een 2.2 heeft 0.24 ohm en een 1.8 0.21 ohm of gewoon uitbesteden?
hoe heet een meter voor spoel capaciteit eigenlijk(ben ik na 15 jaar echt kwijt)
kan ik `m afwikkelen door naar de weerstand te kijken?
dus een 2.2 heeft 0.24 ohm en een 1.8 0.21 ohm of gewoon uitbesteden?
hoe heet een meter voor spoel capaciteit eigenlijk(ben ik na 15 jaar echt kwijt)
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
ik heb de spoelen erin gezet,ik ben bang dat ik het laag wat te dun vind.
er moet nog even wat geluisterd worden en even een ander laten luisteren .
ik wil graag een mening over de demping die ik gebruikt heb,achter de woofer tot 25 cm vanaf de bodem pritex 28mm bovenin en op de bodem baf is dit veel of weinig?
er moet nog even wat geluisterd worden en even een ander laten luisteren .
ik wil graag een mening over de demping die ik gebruikt heb,achter de woofer tot 25 cm vanaf de bodem pritex 28mm bovenin en op de bodem baf is dit veel of weinig?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Yep... Ik heb het hele vuilte eens in Micro-Cap gezet... Voor de speakertjes heb ik gewoon 8 Ohm weerstanden gebruikt (dus geen rekening gehouden met de impedantie-kronkels van de luidsprekers..Edo schreef:De weerstand van 1,5 Ohm speelt ook mee in de totale demping van de tweeter.
Wel heel vreemde kantelfrequenties.. -3db van de woof ligt op ca 800Hz en loopt met een vreemde boog af. En die van de tweet op ca 2K.. Na eerst een bultje loopt deze allejezus stijl af.. Bij elkaar opgeteld krijg ik een kuiltje bij de 800 en een bultje bij de 3000.. Die ik ook weer zie in dat frequentieplotje... Ook zie ik dat het hoog ca 6dB lager ligt dan het laag (dat zal dat rendement verhaal zijn..
Is dit wel zo'n goed filter vraag ik me af? Als er toch nog gebouwd is misschien een eenvoudig eerste of tweede orde filter beter??
Eventueel met een Zobeltje en wat correctie filtertjes er in..
Kees
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Bekijk de simulaties eens met gemeten FRD en ZMA files in de kast en de meetgegeven van het geheel. Kan je verzekeren dat het best lekker werkt....audiomanics schreef:Is dit wel zo'n goed filter vraag ik me af?
Hieronder die simulatie gemaakt in LspCAD:

En wat metingen die ik nog kon vinden:

0-30-60 graden meting.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
ik heb een tijdje geluisterd met een 2mH spoel 1,4mm2,dit bevalt me een stuk beter als de (helaas
)afgerolde spoel van 2,2mH,nu wil ik de spoel gaan vervangen voor een koperfoliespoel,maar helaas niet verkrijgbaar in 2mH.
ook heb ik de weerstand van 3,3 ohm verlaagd naar 1,1 ohm wat de levendigheid aanzienlijk heeft verbeterd.
ook heb ik de weerstand van 3,3 ohm verlaagd naar 1,1 ohm wat de levendigheid aanzienlijk heeft verbeterd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
ik zag dat jantzen ze wel in het assortiment heeft,zal er eens naar gaan zoeken.
http://www.jantzen-audio.com/html/products.html
http://www.jantzen-audio.com/html/products.html
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/s ... 7.56980559
www.hifisound.de ... hele snelle levering, goede service.. normale verzendkosten....
Ja ik maak reclame.. nou en.. doe er je voordeel mee
Kees
www.hifisound.de ... hele snelle levering, goede service.. normale verzendkosten....
Ja ik maak reclame.. nou en.. doe er je voordeel mee
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik zal 't 'm vertellen als ik vanavond mijn bak bami ga halen...richard schreef:Is allemaal de schuld van de chinesen.
Maar wij kopen 't van ze dus generaliseren is gevaarlijk..
Op zich is het goed natuurlijk... gaan we binnenkort allemaal over op zilver.. met de euro is toch alles twee drie keer over de kop gegaan (behalve het inkomen)
Kees
ik heb de indruk dat ik wat meer geduld had moeten hebben met het inspelen,alles begint nu echt op z`n plek te vallen.
zeer rustige weergave,alles mooi in verhouding helaas laat de akoestiek van de ruimte te wensen over,maar daar gaan we ook aan werken.
straks nog een foliespoel erin en een ander klokje in m`n cd-speler en we gaan zeker de goeie kant op.
zeer rustige weergave,alles mooi in verhouding helaas laat de akoestiek van de ruimte te wensen over,maar daar gaan we ook aan werken.
straks nog een foliespoel erin en een ander klokje in m`n cd-speler en we gaan zeker de goeie kant op.

