De Cantate is klaar (met Jordan JX92s)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

De Cantate is klaar (met Jordan JX92s)

Bericht door Hififiel »

Zaterdag kon ik het houtpakket dat ik heb laten zagen bij Hubo ophalen maar ik had geen tijd direct te beginnen, vandaag had ik genoeg tijd en dus was ik al vroeg uit de veren om met mijn nieuwe speaker project te beginnen.
Ik dit project de naam Cantate gegeven.

Afbeelding
Achterwand met zijschotjes verlijmd.

Afbeelding
Ruggegraat verlijmd met achterwand, deze is nodig om de ademruimtes voor speaker en bassreflex af te dekken.

Afbeelding
Ademruimtes voor speaker en bassreflex.

Afbeelding
Het front van geschild Berken multiplex.

Afbeelding
en ook met de demping ben ik al in de weer geweest.

Het was een drukke dag maar zo schiet het ook lekker op 8)

Kevin
Laatst gewijzigd door Hififiel op zo 01 okt 2006, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Mooi Kevin... heb je een tekening...

erg nieuwsgierig hoe dat straks klinkt...

Schijnt dat de Jordan het ook erg goed
in de Hedlund hoorn doet.. :)

Blijf dit topic zeker volgen... als Fullrangeridder :)
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

weidok schreef:
Mooi Kevin... heb je een tekening...

erg nieuwsgierig hoe dat straks klinkt...

Schijnt dat de Jordan het ook erg goed
in de Hedlund hoorn doet.. :)

Blijf dit topic zeker volgen... als Fullrangeridder :)
Ik heb een tekening die zal ik eerdaags eens scannen en hier plaatsen.

Ik heb ze inmiddels zover klaar dat ze in huis staan te spelen, en :shock: oho :shock: wat een geluid 8) ze moeten nog wel gelakt worden.
Ik zal vanmiddag even de foto`s plaatsen.

Kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Gisteren is de cantate in zo verre voltooid dat het tijd was voor de eerste luister sessie.

Afbeelding
De demping heb ik nog enigzins gewijzigd, het witte spul is schape wol, het grijs beige spul is steenwol.

Afbeelding
Het front paneel verlijmd.

Afbeelding
En volledig afgemonteerd, het front ga ik nog blank aflakken en de achterkant en voet worden zwart afgelakt.

En de klank? :shock: oho echt heel mooi, het mid is enorm plastisch en open, het hoog is seer gedetailleerd en fris, het laag is romig en zacht maar gaat zeer laag. :)
Al met al een erg muzikaal geheel, alleen je moet wel echt op de sweetspot zitten vanwege het matige afstraalgedrag van de hoge tonen.
Kevin
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Zow, ziet er goed uit, alleen zit er niet te veel demping in ? :shock:
Groet jw
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hififiel schreef:
Gisteren is de cantate in zo verre voltooid dat het tijd was voor de eerste luister sessie.

En de klank? :shock: oho echt heel mooi, het mid is enorm plastisch en open, het hoog is seer gedetailleerd en fris, het laag is romig en zacht maar gaat zeer laag. :)
Al met al een erg muzikaal geheel, alleen je moet wel echt op de sweetspot zitten vanwege het matige afstraalgedrag van de hoge tonen.
Kevin
Klinkt goed Kevin... dus de Jordan hangt "poedeltje" naakt
aan de versterker... geen filter en correctie toestanden...
is dit een voordeel van een breed front ???
zeg maar puur.... woh...
Succes met afwerken.. is de Jordan al voldoende ingespeelt ??

Jammer dat je in 21 oktober niet naar het "noorden"
kan komen...

Ach wie weet ???? :) :)
................................
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

De Jordan hangt inderdaad zo aan de versterker, door de breede baffle in combinatie met de offaxis geplaatste driver heb je inderdaad geen bafflestep correctienetwerk nodig.
Bij het originele The Wall ontwerp heb je een Baffle van 30cm breed met de driver op 15cm afstand van de beide zijkanten en de bovenkant, deze heeft een beetje een opgekrikt mid.
In mijn ontwerp Cantate gaat het om een baffle van 40cm en de aftanden van het hart driver tot de zijkanten en boven kant zijn 13cm/20cm/27cm, hierdoor zou hij nog iets vlakker moeten spelen in het midlaag en mid bereik.

De drivers waren 2e hands dus ze waren vast wel voldoende in gespeeld :wink:

Kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Jan-Willem schreef:
Zow, ziet er goed uit, alleen zit er niet te veel demping in ? :shock:
Groet jw
Dankjewel.

of er te veel demping in zit weet ik nog niet, maar door de platte bouw is het niet éénvoudig meer demping toe te voegen.
Wat demping er uit halen is ook niet zo makkelijk :lol: maar is te doen. 8)

Kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

@ Weidok

Ik stuur je de tekening wel even.

groet Kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Ik kon eerst de tekening niet zichtbaar krijgen maar hier is tie
Afbeelding

Kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Ik heb vanmorgen nog wat demping verweiderd, ongeveer de helft van de steenwol onderin de kast.
Het midden van de kast is dus nu volledig vrij, er zat echt iets te veel in want nu heeft de Cantate net even iets meer body en klinkt als geheel iets warmer.
De transparate en open klank is gebleven :) het is telkens weer genieten als ik een LP of CD op zet.
In veel opnames hoor ik weer volledig nieuwe dingen, ik geloof dat ik volledig om ben. :roll: Ik denk dat ik me ook maar eens op de Single Driver website moet aanmelden :lol: :wink:

Kevin
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Hififiel schreef:
Ik heb vanmorgen nog wat demping verweiderd, ongeveer de helft van de steenwol onderin de kast.
Het midden van de kast is dus nu volledig vrij, er zat echt iets te veel in want nu heeft de Cantate net even iets meer body en klinkt als geheel iets warmer.
De transparate en open klank is gebleven :) het is telkens weer genieten als ik een LP of CD op zet.
In veel opnames hoor ik weer volledig nieuwe dingen, ik geloof dat ik volledig om ben. :roll: Ik denk dat ik me ook maar eens op de Single Driver website moet aanmelden :lol: :wink:

Kevin
Haha toch wel :wink:
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Door alle drukte en vakantie heb ik weken niets aan de Cantate gedaan, nu heb ik weer wat meer tijd en dus maar weer eens aan de slag.
Gisteren ben ik begonnen met wat metingen met behulp van Audiotester, hieruit bleek dat de truk met de offaxis geplaatste driver goedwerkt maar ook dat het laag vreemd trapsgewijs afvalt.
In simulaties was dit niet naar voren gekomen maar daarvan bleek al wel dat het laag terughoudend zou zijn.
Na nieuwe simulaties te hebben gedaan bleek een hogere afstemming van de basreflex uitkomst te bieden.
Daar ik de afstemming bewust eerst lager aan gehouden heb was het een kwestie van de reflexpijp inkorten, bij de daarop volgende meting was het laag aanzienlijk vlakker maar ook krachtiger.
Klankmatig vertaald zich dit in een droger en steviger laag, nu is hij klaar voor de afwerking en daar ben ik dan ook vandaag mee begonnen.
Afbeelding
De voet moest gedemonteerd worden voor het aflakken evenals de driver, reflexpijp en aansluitterminal.
Ik heb gekozen voor mahonie rood voor het front en zijdemat zwart voor de achterkant en voet.

Kevin
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

een eenvoudig en prachtig ontwerp =D>

en nu maar genieten van de muziek hé :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Mooie platte kast. Ik vind ze in de mdf-kleur ook al erg mooi.. Krijg meteen inspiratie om dat model uit marmer te maken, zonder inscriptie RIP natuurlijk...

Je hebt voor een donkere kleur gekozen. zelf denk ik dat een lichte kleur (zoals op die foto) stijlvoller is en beter bij je interieur past..

Kees
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Dacht ik eerst ook maar het is allemaal al zo licht bij ons :( een beetje kleur kan geen kwaad en de vrouw vond dit ook heel mooi :)

Kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Aquilon schreef:
een eenvoudig en prachtig ontwerp =D>

en nu maar genieten van de muziek hé :wink:
`t is nog lang niet klaar hoor :? :wink:

Kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Vandaag weer ff bezig geweest in mijn geimproviseerde spuitcabine, heb het front afgeplakt en de achterkant in de grondlak gezet.

Afbeelding

Morgen nog wat plekken afwerken met spuitplamuur :roll:

Kevin
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik vind die achterkant zelfs nog mooier dan de voorkant, zo met die strook...

Kees
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Je valt op kontjes? :lol: :wink:

Kevin
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Hififiel schreef:
Je valt op kontjes? :lol: :wink:
Wel die vorm.. mag ook aan de voorzijde zitten.. (bij voorkeur..:twisted: )

Kees
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

audiomanics schreef:
Hififiel schreef:
Je valt op kontjes? :lol: :wink:
Wel die vorm.. mag ook aan de voorzijde zitten.. (bij voorkeur..:twisted: )

Kees
:lol: :twisted: 8)

kevin
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Gisteren is er veel tijd gaan zitten in schuren, plamuren en nog eens schuren en ook de voeten heb ik in de 1e laag grondlak gezet.
Vandaag weer schuren, plamuren en nog een laag grondlak opgezet, hopelijk morgen het laatste schuur en plamuurwerk en daarna de spuitkabine stofvrij maken en dan kan vrijdag de uiteindelijke toplaag er op. (foto`s volgen)

Kevin
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Echt een ander ontwerp, ben best benieuwd hoe dat het geluid beinvloed.
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Hififiel »

Dank u, inderdaad eens iets anders als ranke zuiltjes en compacte monitoren.
Hoe dit het geluid beinvloed? Het heeft vast voor en nadelen, wat ik er zelf van beleefd heb vond ik niet mis.

Afbeelding
Vandaag het laatste schuurwerk gedaan, daarna moest het vele spuit en schuurstof uit de spuitruimte voordat ik kon beginnen met de toplaag.
Ik ben begonnen met de voeten, als er dan toch iets mis gaat dan is het niet zo veel schuurwerk als met een volle kast.
Heb net even gekeken en het lijkt aardig goed gelukt, als morgenvroeg de lak 100% hard is dan is het allemaal nog beter te bekijken.

Kevin
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”