Geluid uit filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Jan-Willem
Contacteer:

Geluid uit filter

Bericht door Jan-Willem »

Een vraag aan jullie:
Kan er geluid uit een filter komen ? Dus een filter voor een speaker/sub (niet-actierf).

(Later zal ik zeggen waarom ik deze vraag stel)
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Rammelende spoel?
richard

Bericht door richard »

Piepende condensator?

Ja in principe kan het als de bouwmaterialen niet al te strak gewikkeld zijn.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als je toch al niet meteen wil zeggen waarom, zeg dan in ieder geval onder welke omstandigheden...
Als ik een filter laat vallen hoor ik "bom" of "tik" afhankelijk van de grootte.. Als ik 'm overbelast zou ik "poef" kunnen horen, ware het niet dat het omgevingslawaai waarschijnlijk te hoog is dan..

Verklaar je nader???.. :roll:

Kees
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ja ik heb ook welleens muziek uit filteronderdelen horen komen. Wat in het filter blijft hangen gaat niet naar de luidspreker lijkt mij..
Jan-Willem
Contacteer:

Nou zo zit het dus: Ik heb m'n sub af (de kast dan), nu ging ik deze sub even met een filter aansturen, dat in een andere sub zat. Ik wou gewoon eens luisteren, sub gaat lwel lekker (60L gesloten)
Nu hoorde ik wat hoog, ik snaptehet al niet.. ik luisteren.. nog eens luisteren, hoorde ik weer niks. Opeens zat ik dicht bij het filter, en ik hoorde het sterker. Ik kan gewoon dus horen welke muziek er word gedraaid, wel op een laag volume. Het is/zijn idd denk ik de condensator(en). Vond het wel heel vaag, vandaar dat ik hier een topic open.
audiomanics
Contacteer:

zullen waarschijnlijk spoelen zijn. Daar zit doorgaans meer speling in dan bij condensatoren :P
Als je het aandurft, kun je de spoelen eens losnemen en onderdompelen in ("audiofiele") bijenwas... Daarmee worden alle spelingen een beetje opgevuld. Ik denk dat kaarsvet.. makkelijker te krijgen... evengoed kan werken.. Ik betwijfel of giethars vloeibaar genoeg is om echt overal door te dringen..

Kees
Jan-Willem
Contacteer:

audiomanics schreef:
zullen waarschijnlijk spoelen zijn. Daar zit doorgaans meer speling in dan bij condensatoren :P
Als je het aandurft, kun je de spoelen eens losnemen en onderdompelen in ("audiofiele") bijenwas... Daarmee worden alle spelingen een beetje opgevuld. Ik denk dat kaarsvet.. makkelijker te krijgen... evengoed kan werken.. Ik betwijfel of giethars vloeibaar genoeg is om echt overal door te dringen..

Kees
Ok! Dan koop ik gewoon een goed filter :)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik denk....ik denk.....ik denk dat je sub BEHEKST IS!!!!! HIHIHIHIHIIIIIIIIIIII...................(uitstervende klinker i, op de achtergrond rinkel rinkel kletter kletter)

Misschien dat een paranormaal persoon jou kan helpen? :D
Als je nu death metal speelt, wordt het dan erger? oeioeioei
Als je corry konings speelt, nee, niet doen hoor, dan gebeuren er enge dingen........

Geintje natuurlijk, ik denk dat de techies alhier het beter weten :D

Wowly
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Jan-Willem schreef:
audiomanics schreef:

Kees
Ok! Dan koop ik gewoon een goed filter :)
Dit is de reden dat ik met Air Therm spoelen van Intertechnik ga experimenteren. Morgen ga ik er een paar ophalen bij PLS audio (die doet nooit moeilijk om speciaal voor jou een paar niet op voorraad zijnde onderdelen te bestellen) en in de loop van de week hoop ik te rapporteren of er hoorbare verschillen zijn. En of die verschillen hetzelfde karakter hebben als wat een foliespoel geeft tov een gewone luchtspoel.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

check even met Roland (je weet wel, die van www.crafty.nl), die heeft binnenkort Jantzen spoelen en die zijn al met lak gebakken
Jan-Willem
Contacteer:

Henkjan schreef:
check even met Roland (je weet wel, die van www.crafty.nl), die heeft binnenkort Jantzen spoelen en die zijn al met lak gebakken
Daar inboxt hij mij net over :lol:
edit: wel bedankt
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jan Willem

Je stond er ook zo met je neus boven op met die link naar crafty, kon het even niet laten.

Op de duitse versie van de mundorf site staan microphonie metingen aan spoelen uit een oude hobby hifi.

http://www.mundorf.com/deutsch/bauteile ... richte.htm

Groet Roland
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik heb ook weleens rammelende spoelen gehad, goedkope trafokernen van Moncor. Zaten lekker met de muziek mee te spelen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Die Monacors kwamen ook erg slecht uit metingen die Marc Heijligers heeft uitgevoerd. Goedkoop is duurkoop in dit geval, want later wil je ze gaan vervangen door iets beters.

Bedankt Roland voor de link, die metingen geven wel erg duidelijk aan dat een foliespoel zeer goed presteert.
audiomanics
Contacteer:

Ik heb hele dure Mundorf Zero-Ohms... Daarbij kan ik de wikkelingen gewoon heen en weer schuiven :shock:
Ik heb ze echter nog niet kunnen horen (zitten achter in de kast en dan zou ik de luidspreker moeten vervangen door een 500W weerstand van 8 Ohm... En die heb ik (nog) niet in mijn schuurtje liggen...

Kees
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Bij Mundorf kun je voor een kleine meerprijs elke spoel laten vacuum impregneren. Ik doe dat standaard voor alle trafokern spoelen.
audiomanics
Contacteer:

Bedankt voor de tip... voor de volgende keer dan.. Nu maar even met bijenwas dan..

Kees
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Voor diegenen die ook de plots bekijken. Let er op backlack en vacuum getrankt, verschillen in deze test ook van draad dikte. Ik zal eens zoeken naar het originele artikel uit hh.

Groete Roland
audiomanics
Contacteer:

Leuk experiment: ik heb eens een versterker aangesloten op een paar van die goudkleurige Dale weerstanden (8,2Ohm/50Watt) en wat denk je? Als ik die tegen mijn oor houd hoor ik ook de muziek :) (absoluut geen hifi ofzo, maar toch)

Kees
JuuL

Bericht door JuuL »

Het principe is het zelfde he :)
Jan-Willem
Contacteer:

UIt het filter komt nu helemaal geen geluid meer, de condensatoren zijn veel te heet geworden, en geknapt. Op zoek naar een Actieve sub amp :D
audiomanics
Contacteer:

Hoi Hoi Hoi.. dat ken ik... ik dacht dat ik de enige gek was... Join the club..

Maar euh een filter voor een Sub? bij zo'n 100Hz kom ik al op zo'n 20mH en 150uF aan C's voor een tweede orde (8 Ohm) :shock: moet je gewoon actief filteren dus..
Die hebben ze zelfs bij Mundorf niet.. trowens voor dat geld zet je amper een hele dikke sub met versterker neer...

subamp van Hypex... hopies te koop overal..

Kees
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Maar euh een filter voor een Sub? bij zo'n 100Hz kom ik al op zo'n 20mH en 150uF aan C's voor een tweede orde (8 Ohm) :shock: moet je gewoon actief filteren dus..
Die hebben ze zelfs bij Mundorf niet..
Laat staan dat je met een dergelijk filter een lekkere curve gaat krijgen...
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

LCR is your friend.

Groeten Roland
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”