titel aangepast: Class A amp keuze voor actief filter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Pjotr schreef:
De Europese machinerichtlijn geeft om en nabij de 70 graden aan voor metaal en over de 100 graden voor hout. Maar dat heb je alleen nodig als je je apparaat CE gekeurd wil hebben en in aantallen wil verkopen. Als hobbyist heb je er niet veel mee te maken.
Dat klopt wel, maar hetmoet natuurlijk wel practisch blijven en de levensduur van de amp niet verringeren
Btw. die Monacor kasten zijn idd erg mooi, maar toch weer niet mooi genoeg voor in de huiskamer vind ik ;)
Ach, frontje vervang ik toch door een mooi metaal gezandstraalt en gebakken front :)

Ondertussen is de 2HE in bestelling :)

Als ik 30W moet wegkrijgen gaat dat wel lukken aan de achterkant denk ik !
Laatst gewijzigd door voodooless op di 11 jan 2005, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Het gaat om apparaten die constant opstaan, niet over koffiezet aparaten :D , anders zou je ook geen vuur mogen gebruiken om eten te maken ....

De kast kost mij steeds 180euro, das absoluut niets niks ... , maar zoals ik al zij, ik ben geen metaalvreter, mits wat boor en zaagwerk kan je met een standaard 2u kast ook verder.

En als de kast een alu look frontplaat heeft en bijgewerkt tot de grote van de kast en niet tot rackmount is ie om te smullen, naja niet letterlijk :D

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
De kast kost mij steeds 180euro, das absoluut niets niks ... , maar zoals ik al zij, ik ben geen metaalvreter, mits wat boor en zaagwerk kan je met een standaard 2u kast ook verder.
Dremel rules he :P Dat haat wel lukken. kestie van gaten maken en koelribben bevestigen, zo moeilijk is dat niet.
En als de kast een alu look frontplaat heeft en bijgewerkt tot de grote van de kast en niet tot rackmount is ie om te smullen, naja niet letterlijk :D
Dat zeg ik :P
Pjotr

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
[
Ach, frontje vervang ik toch door een mooi metaal gezandstraalt en gebakken front :)
:D Idd maar dan kun je net zo goed zelf een paar standaard koelprofielen tussen een paar plankjes schroeven en een mooi aluminum (of zelfs gegraveerd en verchroomd) frontje.

Btw. wat betreft levensduur van de componenten zou ik de temperatuur in en van de kast ook niet hoger dan 50 gr. laten oplopen maar daarbij kan het koelprofiel zelf best wel warmer zijn.

Als dit een van je eerste amps is deepspace, zou ik me toch bij een beproefd ontwerp zoals de JLH of een Hiraga houden.
Rudy

Bericht door Rudy »

Pjotr schreef:
De Europese machinerichtlijn geeft om en nabij de 70 graden aan voor metaal en over de 100 graden voor hout. Maar dat heb je alleen nodig als je je apparaat CE gekeurd wil hebben en in aantallen wil verkopen. Als hobbyist heb je er niet veel mee te maken.
Daar heb je 100% gelijk in, maar ik zou het me niet kunnen vergeven dat 1 van de kinderen zich verbrand aan men koellichamen of buizen.

Het is misschien diy, maar een beetje denken over de veilighied van je creaties kan geen kwaad, dit zowel op gebied van aarding, temperatuur en isolatie ...

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

Pjotr schreef:
Als dit een van je eerste amps is deepspace, zou ik me toch bij een beproefd ontwerp zoals de JLH of een Hiraga houden.
het nadeel van de 2 die je opnoemd is dat psrr enorm slecht is, zoals zoveel het geval is bij "simpele" classe A versterkers.

Lees dus bufferelco's > 50.000uF / supply
Beide zijn wel in een push-pull variant dus het kan.

Rudy
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nee zou ook een apparaat niet zo warm stoken dat je je er aan kunt branden Rudy en zeker je kinderen niet. Alhoewel hele generaties kinderen hebben toch zonder kleerscheuren de kolenkachel c.q. gashaard overleefd :lol:

Dat van die PSRR klopt wel een beetje alhoewel het niet zooooo... dramatisch is. JLH had het opgelost door een gestabiliseerde voeding te gebruiken. En als ie alleen voor de tweeter bedoeld is dan komt de outputcap ook goed van pas.

Ik moet zeggen dat ik de JLH amp erg goed vond en nog vind klinken, op verschillende soorten luidsprekers. De basweergave is ook erg goed, mede misschien wel vanwege de gestabiliseerde PSU.
voodooless
Contacteer:

Echt over blijven dus de:

- Hiraga
- JLH
- deze: http://web.telecom.cz/macura/classa_20w_en.html

Vraag: welke wordt het minste warm @ 10W bij 6 Ohm, en zijn de zo te gebruiken (en bij welke spanning/stoom)?
Rudy

Bericht door Rudy »

wel, deze worden allen even warm, de verliezen op de diverse schakelingen zijn miniem te noemen, dus ... :D

Weet er iemand de origineele sites van beide ?

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

JHL: http://www.tcaas.btinternet.co.uk/index-1.htm

Hiraga: http://www.tcaas.btinternet.co.uk/hiraga.htm , probleem bij deze is dat de transistoren van het orginele ontwerp niet echt te vinden zijn. Hier echter een Hiraga met wat nieuwere transistoren: http://web.vip.hr/pcb-design.vip/hiraga.html

Hier btw nog een ontwerp: http://dddac.de/op06.htm
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Rudy,

Van de JLH zelf is geen officiele site behalve dan die van Geoff. John Linsley Hood is vorig jaar op hoge leeftijd overleden.

Zijn eerste 10W ontwerp waar we het hier over hebben stond in het engelse tijdschift Wireless World eind jaren '60 toen de meeste transistor amps nog bagger klonken. In '96 publiceerde hij in dat zelfde tijdschift een opdate met 15 watt uitgangsvermogen. Van die laatste publicatie heb ik wel scans maar dat staat ook allemaal op de site van Geoff.

Overigens Deepspace, waarom per se een klasse-A? (behave dan dat het leuk is om te bouwen). Een LM3886 chip amp klinkt ook verrassend goed als je hem op niet al te hoge voedingsspanning zet (ca. 18V tot 22V voor plus en min)
Rudy

Bericht door Rudy »

Mmmzz, de JLH is zelfs geen zuivere push-pull, dus die is al uit de kwestie.

Ik raad hem ook geen Classe A aan, daar ie pas de classe A gaat gebruiken boven de 3500Hz, daar waar het menselijk gehoor de gevoelig al begint te verliezen.

Nu het is zijn keuze en leg me daar ook maar bij neer.

Rudy
voodooless
Contacteer:

Pjotr schreef:
Overigens Deepspace, waarom per se een klasse-A? (behave dan dat het leuk is om te bouwen). Een LM3886 chip amp klinkt ook verrassend goed als je hem op niet al te hoge voedingsspanning zet (ca. 18V tot 22V voor plus en min)
I know, maar de LM ga ik ook voor de woofers gebruiken. Het geheel is en blijft een experiment, en als ik wat extta kan experimenteren is dat altijd wel leuk :) Naast dat het handig is voor een actieve setup geeft het me ook de mogelijkheid im te vergelijken met de LM en mijn Parasound.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Rudy schreef:
Pardon? Leg eens uit?
voodooless
Contacteer:

Pjotr schreef:
Rudy schreef:
Pardon? Leg eens uit?
Lees de website ;)

Maar als de JLH afvalt bijft de Hiraga over ;)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
Lees de website ;)
De vraag was meer waarom dat "uit de kwestie is" ;)

Overigens is die JLH wel gedeeltelijk PP maar op een andere manier dan menigeen denkt.
voodooless
Contacteer:

Yep, maar de grote vraag is dan hoe het zit met de warmte productie ;)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat zou ik mij zoiezo niet teveel afvragen bij klasse-A :P

Denk dat als je een klasse-A gaat bouwen dat je hem toch het beste in een eigen aparte kast kunt bouwen. Dat is zoiezo handiger met multi-ampen ivm groundloop problemen.
voodooless
Contacteer:

Helaas geen optie ;)

En over "makkelijker maken": Als ik het makkelijk had gewilt dan had ik een berg geld en had ik voor heel veel geld al lang een commerciele set gekocht :D
Rudy

Bericht door Rudy »

Pjotr

Push-pull classe A's hebben 1/2 van de biasstroom tov hun minder effeciente collega's stroombron/pull , daar het ding in zen kast moet komen van 2u hoog is dissipatie van belang. ( ik zie hem namelijk geen 60W kunnen wegdissiperen aan de achterkant van zo'n kast )

Hier word dus niet bedoeld dat ie niet goed is he :wink:

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Helaas heb ik nu nog steeds geen antwoord op de belangrijke vraag: wat gaat zo'n amp nu echt stoken...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
Helaas heb ik nu nog steeds geen antwoord op de belangrijke vraag: wat gaat zo'n amp nu echt stoken...
Ruststroom X totale voedingsspanning (tussen de + en de -)

;)
voodooless
Contacteer:

Pjotr schreef:
deepspace schreef:
Ruststroom X totale voedingsspanning (tussen de + en de -)

;)
Dat geldt dan alleen voor push pull, of juist alleen voor de niet-push-pull?
Rudy

Bericht door Rudy »

Hed dbat nu al 10 keer gezed :D

30W als minimum, 40W als maximum. Hangt beetje van je trafospanning af.

btw, heb je eigenlijk wel 10W nodig ?
heb je dit al eens deftig uitgeteld wat het rendement is van je speakers en je ribbon.

Groetjes
Rudy
voodooless
Contacteer:

Rudy schreef:
Hed dbat nu al 10 keer gezed :D

30W als minimum, 40W als maximum. Hangt beetje van je trafospanning af.

btw, heb je eigenlijk wel 10W nodig ?
heb je dit al eens deftig uitgeteld wat het rendement is van je speakers en je ribbon.

Groetjes
Rudy
Rendement van de speaker in totaal zal zo'n 92 dB moeten zijn, maar het zou ook best nog wat meer kunnen zijn ;) De ribbon zelf doet 94 dB. Om echt hard te spelen heb ik dus niet veel nodig. 10W is misschien al zelfs een beetje aan de hoge kant, maarja, een beetje reserve kan nooit kwaat :)
Plaats reactie