probleempje contrabas versterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

probleempje contrabas versterker

Bericht door DIY_peter »

Ik heb net mijn contrabas versterker klaar.

Als preamp gebruik ik de P27b van de ESP site. Als power amp een UCD400.

Het ding werkt, maar lijkt het erop dat de gain van ofwel pre, ofwel power amp veel te laag is. Als ik er een gitaar aan hang en dan het volume en de master volledig open draai speelt hij heel stil. Met een cd speler als source speelt hij al wat luider, maar nog steeds niets waarmee je de buren gaat storen.

Volgens de beschrijving op de site van ESP zou het een preamp met heel veel gain zijn. Daar merk ik wel niet veel van.

Of verwacht de UCD400 een veel groter signaal?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik denk dat je probleem dan bij de per-amp ligt. Ik zou je componenten maar eens goed checken...
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

voodooless schreef:
Ik denk dat je probleem dan bij de per-amp ligt. Ik zou je componenten maar eens goed checken...
componenten zijn correct. Al een paar keer gechecked.
Hij speelt ook perfect, alleen veel te stil
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Het lijkt er sterk op dat de ingang van de UcD's pas vol open gestuurd kan worden als er een balanced output aan hangt.. het scheelt de helft in amplitude.. Als ik die Howard op een Cinch aansluit krijg ik 'm niet tot clippen uitgestuurd terwijl mijn VV toch ruim 6Vpp (ik dacht zelfs bijna 20Vpp) kan uitsturen.. Zo'n 0,7Veff zou toch voldoende moeten zijn om het maximaal vermogen te moeten halen.. dat blijkt niet zo te zijn als je unbalanced (met de -in aan massa) draait.
Ik heb nog niet onderzocht of het mogelijk is door een weerstandje op de UcD te wijzigen om hem gevoeliger te maken.. Misschien dat Hypex of anders Sander Sassen of nog weer een andere UcD-goeroe hier uitsluitsel in kan geven.. Ik denk dat je het daarin moet zoeken.
Ik ga het niet veranderen want ik draai thuis gewoon balanced..

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Je zegt dat je je CD speler aangesloten hebt? Heb je dat direct op de UcD gedaan, of met je pre-amp ertussen?
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

zowel cd-speler als gitaar op de preamp aangesloten.

het lijkt me niet waarschijnlijk dat het iets te maken heeft met de unbalanced connectie. Veel mensen gebruiken de UCD's unbalanced zonder problemen.
Hij speel echt niet luid, zelfs met een cd-speler. En dan moet je weten dat er een speaker van 98dB aanhangt....
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Wat doet de UcD als je cd cd-speler er rechtstreeks aan hangt (ben wel voorzichtig, met 98 dB rendement kan dat erg hard zijn). Anders ff net voor de laatste potmeter.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

voodooless schreef:
Wat doet de UcD als je cd cd-speler er rechtstreeks aan hangt (ben wel voorzichtig, met 98 dB rendement kan dat erg hard zijn). Anders ff net voor de laatste potmeter.
Dat lijkt me wel gevaarlijk. plots het volle vermogen door die speaker jagen. dat gaat hij niet overleven.


Kan ik de output van de preamp meten met een DVM?
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ik zou wel 'ns kunnen proberen de uitgang van mijn Hifi preamp naar de ucd te sturen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_peter schreef:
Dat lijkt me wel gevaarlijk. plots het volle vermogen door die speaker jagen. dat gaat hij niet overleven.
Daarom ook liever voor de laatste potmeter, kun je volume nog regelen. Als het inderdaad erg hard is, dan is er met je UcD niks aan de hand ;)
Kan ik de output van de preamp meten met een DVM?
Als je een 50 Hz toon op CD brandt (op 0dB), dan kun je gewoon met een simpele multimeter op de output meten hoeveen mV eruit komt.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Daarom ook liever voor de laatste potmeter, kun je volume nog regelen. Als het inderdaad erg hard is, dan is er met je UcD niks aan de hand ;)
Ik zou ook niet weten wat er met die UCD verkeerd zou zijn. Ofwel speelt zo'n ding, ofwel niet lijkt me.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_peter schreef:
Ik zou ook niet weten wat er met die UCD verkeerd zou zijn. Ofwel speelt zo'n ding, ofwel niet lijkt me.
Precies. Daarom zou ik ook kijken naar de pre-amp. Meet eens wat spanningen door, kijk hoeveel sigaal er uit de verschillende stages komt.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Net even mij NAD voorversterker eraan gehangen ipv de p27b. Volume op 3 is al genoeg om de buren wakker te houden.
Het moet dus de gitaar voorversterker zijn.

Waarschijnlijk veel te lage gain.

Of kan het iets zijn met impedanties die niet goed overeenkomen?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Meet gewoon eens de AC spanningen voor en na de laatste opamp (met testsignaal). Zo te zien zorgt die voor de flinke gain van de schakeling...
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

voodooless schreef:
Meet gewoon eens de AC spanningen voor en na de laatste opamp (met testsignaal). Zo te zien zorgt die voor de flinke gain van de schakeling...
Ik heb niet direct een testsignaal.
Zou ik ook iets moeten meten met muziek?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Je kunt toch wel ff een CD'tje branden met een 50Hz toon erop? Die kun je zelf maken met bijvoorbeeld Audacity.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ik heb even gemeten. Na de 2de opamp meet ik bij volume volledig open gemiddeld 35mV (DVM op ACV).
Als bron gebruikte ik een cd speler.

Is dat weinig of veel? geen idee van eerlijk gezegd
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

voodooless schreef:
Je kunt toch wel ff een CD'tje branden met een 50Hz toon erop? Die kun je zelf maken met bijvoorbeeld Audacity.
Maar maakt het veel verschil uit met muziek? Een DVM is toch een traag instrument, dat ding gaat toch wat uitmiddelen.
Ik gebruikte rockmuziek. Dus vrij constant volume, zonder stille stukken in.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_peter schreef:
Maar maakt het veel verschil uit met muziek? Een DVM is toch een traag instrument, dat ding gaat toch wat uitmiddelen.
Ik gebruikte rockmuziek. Dus vrij constant volume, zonder stille stukken in.
Ligt natuurlijk aan je meetapperatuur. Met simpele digitale multimeter zul je toch echt een goed constant AC signaal moeten voeren wil het een beetje betrouwbaar zijn. 50 Hz is dan wel het meest handige. Als je een scoop hebt maakt het natuurlijk niet veel uit.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Ik meet aan Out1 ongeveer 100mV en aan Out2 40mV , is dat normaal?
Ik zou verwachten dat Out2 de hoogste output moet hebben.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

voodooless schreef:
DIY_peter schreef:
Maar maakt het veel verschil uit met muziek? Een DVM is toch een traag instrument, dat ding gaat toch wat uitmiddelen.
Ik gebruikte rockmuziek. Dus vrij constant volume, zonder stille stukken in.
Ligt natuurlijk aan je meetapperatuur. Met simpele digitale multimeter zul je toch echt een goed constant AC signaal moeten voeren wil het een beetje betrouwbaar zijn. 50 Hz is dan wel het meest handige. Als je een scoop hebt maakt het natuurlijk niet veel uit.
Maar zou het voor een ruwe meting niet volstaan? gewoon om een idee te hebben van de grootte orde van het signaal
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

check eens of de 4.7 en 220 Ohm weerstanden niet verkeerd om zitten? En zet ff beide potmeter helemaal open.

Voor een ruwe meting volstaat muziek zeker wel ja.

Het is echter al vreemd dat je al na de eerste opamp zo'n laag signaal krijgt. Uit de CD speler komt normaal zo'n 2 V.

Check ook even de voedingen van de opamps e.d.
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

check eens of de 4.7 en 220 Ohm weerstanden niet verkeerd om zitten? En zet ff beide potmeter helemaal open.
ja, die staan juist.

Het is echter al vreemd dat je al na de eerste opamp zo'n laag signaal krijgt. Uit de CD speler komt normaal zo'n 2 V.

Check ook even de voedingen van de opamps e.d.
Voeding van de opamps is 15.4V

Als ik de DVM op de uitgang van de cdspeler aansluit meet ik gemiddeld 110mV.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_peter schreef:
Als ik de DVM op de uitgang van de cdspeler aansluit meet ik gemiddeld 110mV.
Dat is wel wat weinig. Je doet toch wel een AC meting? Zoja, dan is het misschien is het toch een goed idee om zo'n test CD te maken. Is 5 min werk, en dan weet je zeker dat je een correct voltage meet. Filetje heb ik al voor je : www.voodooless.com/download/50hz.wav (of www.voodooless.com/download/50hz.flac , gaat wat sneller).
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »


Dat is wel wat weinig. Je doet toch wel een AC meting? Zoja, dan is het misschien is het toch een goed idee om zo'n test CD te maken. Is 5 min werk, en dan weet je zeker dat je een correct voltage meet. Filetje heb ik al voor je : www.voodooless.com/download/50hz.wav (of www.voodooless.com/download/50hz.flac , gaat wat sneller).
Ok, bedankt, zal ik morgen eens proberen.

Ja, de DVM staat op AC V in de range tot 200mV
Plaats reactie