Hoe "klinkt" een audio-rack?
Moderator: Beheerdersteam
Hoe "klinkt" een audio-rack?
Ik lees wel eens dat een audiorack duidelijk invloed heeft op de klank van de set.
Kan iemand mij duidelijk maken hoe dat mogelijk is? Of iemand die er ervaring mee heeft? Of kom ik dan al snel in het bereik van: "je moet multiplex gebruiken ipv van MDF" -gebied?
Wowly
Kan iemand mij duidelijk maken hoe dat mogelijk is? Of iemand die er ervaring mee heeft? Of kom ik dan al snel in het bereik van: "je moet multiplex gebruiken ipv van MDF" -gebied?
Wowly
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Stevig en zwaar, reken eens uit wat het oppervlak van je rack is t.o.v. een conus.......
De trilling mag evenredig kleiner zijn om eenzelfde effect te geven.
En ja, ik heb lawaaiige audioracks gehoord.
Alles wat meetrilt of resoneert, heeft invloed op je luisterbeleving.
Ja moeders, ook dat vaasje op de speaker!
Dempen en massa, het enige dat moet trillen is de conus/membraan van de speaker, anders niets.
Hier kunnen we nog wat leren van de draaitafelbouwers!
De trilling mag evenredig kleiner zijn om eenzelfde effect te geven.
En ja, ik heb lawaaiige audioracks gehoord.
Alles wat meetrilt of resoneert, heeft invloed op je luisterbeleving.
Ja moeders, ook dat vaasje op de speaker!
Dempen en massa, het enige dat moet trillen is de conus/membraan van de speaker, anders niets.
Hier kunnen we nog wat leren van de draaitafelbouwers!
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Er zijn componenten die in meer of mindere mate microfonisch zijn.. Als ik mijn versterker wat harder zet en met een stokje tegen de buisjes tik komt er een soort hol pingetje uit de speakers.. Bij sommige spoeltjes is dat ook zo als de wikkelingen niet echt strak zitten (bij een van de Mundorf Zero-Ohm kan ik ze zelfs 2 mm verschuiven)
Het hoofdstuk platenspeler laat ik even buiten beschouwing: Die is zeker gevoelig voor hoe hij opgesteld staat, dat lijkt me duidelijk genoeg voor iedereen.
Maar zelf bij een solidstate versterker neem ik geluiden uit de speaker waar als ik tegen de componenten tik met een stokje (hout, dus geen inductie ) Of dit nu tegen of meegekoppeld wordt in relatie met het geluid uit de luidsprekers hangt een beetje af van de golflengte en de afstand, Maar het is wel degelijk aanwezig.. Uiteindelijk zal het nivo op min veel dB liggen. De resonantiefrequentie van het rack zal ook bepalend zijn. Zelf heb ik een aluminium frame met dikke glasplaten.. Acoustisch wellicht niet de beste keuze maar er staat bijna 200 kilo aan apparatuur op.. Het tegengaan van trillingen (bij de boxen oa) zal ongetwijfeld helpen om de terugkoppeling te verminderen.
Wat het in het totale geluidbeeld teweeg brengt??
Laat ik het zo zeggen: Doordat mijn middentonen drivers al een dikke maand op zich laten wachten zit ik nu alleen met een woofer (tot 450Hz 12dB/okt) en een tweeter (vanaf 6000Hz 6dB/okt) Ik moet dus een giga dip hebben in het gebied daartussen. Dat kan gewoon niet anders.
Toch is het zo dat ik dat meteen hoor maar als ik een uurtje de muziek aan heb staan lijkt het wel of ik niet eens zoveel meer mis.. het klinkt eigenlijk een beetje "loudness"-achtig.. terwijl ik zeker weet dat het er niet kan zijn.. Ik denk overigens niet dat ik, met deze bezetting, het verschil in kabels kan horen, laat staan het verschil in audioracks...
Zo'n ding moet gewoon stevig genoeg zijn om de apparatuur te kunnen dragen en redelijk goed acoustisch ontkoppeld zijn..
Shockabsorbers onder je luidsprekerkabels, rubbertjes op je CD-speler ed gaat er bij mij ook niet in, gevoelsmatig..
Kees
Het hoofdstuk platenspeler laat ik even buiten beschouwing: Die is zeker gevoelig voor hoe hij opgesteld staat, dat lijkt me duidelijk genoeg voor iedereen.
Maar zelf bij een solidstate versterker neem ik geluiden uit de speaker waar als ik tegen de componenten tik met een stokje (hout, dus geen inductie ) Of dit nu tegen of meegekoppeld wordt in relatie met het geluid uit de luidsprekers hangt een beetje af van de golflengte en de afstand, Maar het is wel degelijk aanwezig.. Uiteindelijk zal het nivo op min veel dB liggen. De resonantiefrequentie van het rack zal ook bepalend zijn. Zelf heb ik een aluminium frame met dikke glasplaten.. Acoustisch wellicht niet de beste keuze maar er staat bijna 200 kilo aan apparatuur op.. Het tegengaan van trillingen (bij de boxen oa) zal ongetwijfeld helpen om de terugkoppeling te verminderen.
Wat het in het totale geluidbeeld teweeg brengt??
Laat ik het zo zeggen: Doordat mijn middentonen drivers al een dikke maand op zich laten wachten zit ik nu alleen met een woofer (tot 450Hz 12dB/okt) en een tweeter (vanaf 6000Hz 6dB/okt) Ik moet dus een giga dip hebben in het gebied daartussen. Dat kan gewoon niet anders.
Toch is het zo dat ik dat meteen hoor maar als ik een uurtje de muziek aan heb staan lijkt het wel of ik niet eens zoveel meer mis.. het klinkt eigenlijk een beetje "loudness"-achtig.. terwijl ik zeker weet dat het er niet kan zijn.. Ik denk overigens niet dat ik, met deze bezetting, het verschil in kabels kan horen, laat staan het verschil in audioracks...
Zo'n ding moet gewoon stevig genoeg zijn om de apparatuur te kunnen dragen en redelijk goed acoustisch ontkoppeld zijn..
Shockabsorbers onder je luidsprekerkabels, rubbertjes op je CD-speler ed gaat er bij mij ook niet in, gevoelsmatig..
Kees
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ga ik vanavond eens testen dan. Heb iets dergelijk nog nooit kunnen horen...audiomanics schreef:Maar zelf bij een solidstate versterker neem ik geluiden uit de speaker waar als ik tegen de componenten tik met een stokje (hout, dus geen inductie ) Of dit nu tegen of meegekoppeld wordt in relatie met het geluid uit de luidsprekers hangt een beetje af van de golflengte en de afstand, Maar het is wel degelijk aanwezig..
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat een stevig en dood meubel invloed heeft op het geluid. Ik heb twee zware racks gebouwd, eentje van mdf met zand gevuld en eentje van berken multiplex met zand en Hawaphon gevuld. Beide volgens het draadeinde principe voor de hoogte verstelling. In beide gevallen was er meer rust in de muziek vergeleken het een simpel enkelvoudig mdf meubeltje.
Niks voodoo aan, neem maar eens een gevoelige trillingopnemer (of contactmicrofoon), en klem die op je speakerwanden/audiorack, en schrik wat er nog aan amplitude vanaf kan komen.Martijn M schreef:Dit is mij wat te voodoo.
Resonanties dus, en dat werkt altijd storend.
Zoals Kees zegt, heb je het dan over minus 60 dB ofzo, maar ik heb het ook wel op -20 gehad.
Dat ga je wel degelijk horen!
Ook Tony heeft deze ervaring, gelukkig maar, anders word ik weer voor gekke audiophiel afgeschilderd
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Komt ook niet uit de speaker, maar elk trillend voorwerp straalt natuurlijk ook zijn energie af, vaak met een naar resonantiepiekje.
Dat bedoel ik met die -60 dB, t.o.v. het meetsignaal dan.
-60 dB (SPL) is waarschijnlijk een juistere term.
Nee nietes, want ik vergelijk spanningen.
Die -20 waar ik het over had, was een meting aan het zijvlak van een speaker.
Zie het zo: X-max * conusdiameter van speaker = "Xmax" * oppervlakte van paneel (panelen).
Aangezien de oppervlakte van die laatste altijd groter is/zijn, hoeft de uitwijking relatief in dezelfde verhouding geringer te zijn voor dezelfde geluidsbijdrage.
Dat je dan met je rackje op -60 zit is nog helemaal niet zo gek.
Meetmethode:
Even met de toongenerator de resonantiepiek(en) opzoeken, contactmicrofoon via preamp aan je scoop en je bent er.
Dat bedoel ik met die -60 dB, t.o.v. het meetsignaal dan.
-60 dB (SPL) is waarschijnlijk een juistere term.
Nee nietes, want ik vergelijk spanningen.
Die -20 waar ik het over had, was een meting aan het zijvlak van een speaker.
Zie het zo: X-max * conusdiameter van speaker = "Xmax" * oppervlakte van paneel (panelen).
Aangezien de oppervlakte van die laatste altijd groter is/zijn, hoeft de uitwijking relatief in dezelfde verhouding geringer te zijn voor dezelfde geluidsbijdrage.
Dat je dan met je rackje op -60 zit is nog helemaal niet zo gek.
Meetmethode:
Even met de toongenerator de resonantiepiek(en) opzoeken, contactmicrofoon via preamp aan je scoop en je bent er.
Laatst gewijzigd door KT88 op ma 18 sep 2006, 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Microfonische onderdelen is ook nog een mogelijkheid inderdaad, op bijv. signaalniveaus van MM en MC gaat zelfs die eigenschap op voor de kabels, condensatoren etc.
Bij eindtrappen heb ik het nog niet opgemerkt, maar sommige elco's willen bij ertegen tikken wel eens een bijgeluidje geven, iets wat je dan met de scoop op AC over de voedingslijnen ook kunt zien.
Ook heb ik wel "zingende" eindtransistoren gehad, een solid state kenner heeft me verteld dat dit bij TO3 transistoren nog wel eens voorkomt (voorkwam?) omdat de bonding wires van pootjes naar de "die" nogal lang zijn en soms teveel ruimte hebben.
De behuizing van die torren samen met de koelplaat werkt dan als klankkast.
Buizen....tja, het microfonieprobleem daar heeft een geheel eigen dimensie, vandaar het bestaan van verende (tussen) voeten en dempingsringen.
Voortrapbuisjes zou je eigenlijk geheel moeten ingieten in compound, ware het niet dat je toch ergens de warmte moet afvoeren.
Bij eindtrappen heb ik het nog niet opgemerkt, maar sommige elco's willen bij ertegen tikken wel eens een bijgeluidje geven, iets wat je dan met de scoop op AC over de voedingslijnen ook kunt zien.
Ook heb ik wel "zingende" eindtransistoren gehad, een solid state kenner heeft me verteld dat dit bij TO3 transistoren nog wel eens voorkomt (voorkwam?) omdat de bonding wires van pootjes naar de "die" nogal lang zijn en soms teveel ruimte hebben.
De behuizing van die torren samen met de koelplaat werkt dan als klankkast.
Buizen....tja, het microfonieprobleem daar heeft een geheel eigen dimensie, vandaar het bestaan van verende (tussen) voeten en dempingsringen.
Voortrapbuisjes zou je eigenlijk geheel moeten ingieten in compound, ware het niet dat je toch ergens de warmte moet afvoeren.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Maar ik meen ook verschillen te kunnen horen tussen interlinks van mijn cd-speler naar mijn dac.audiomanics schreef:Gelukkig... staan we niet meer alleen met onze "niet meetbare" overtuiging....KT88 schreef:Ook Tony heeft deze ervaring, gelukkig maar, anders word ik weer voor gekke audiophiel afgeschilderd
Kees
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:

