Hoe "klinkt" een audio-rack?

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Hoe "klinkt" een audio-rack?

Bericht door Wowly »

Ik lees wel eens dat een audiorack duidelijk invloed heeft op de klank van de set.

Kan iemand mij duidelijk maken hoe dat mogelijk is? Of iemand die er ervaring mee heeft? Of kom ik dan al snel in het bereik van: "je moet multiplex gebruiken ipv van MDF" -gebied?

Wowly
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

ik heb er nog verrekte weinig verschil mee gemerkt, maar ik heb altijd nogal stevige racks gehad; zand gevuld of met meerdere MDF-platen
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Of word deze site nu ook al onderdeel van hifi.nl :P Ik geloof er niet in.. hoewel ik het nooit heb geprobeerd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zorg ervoor dat hij goed stevig is en er voldoende ventilatie is. Dan klinkt hij net zo goed als de bloempotten op je speakers.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Stevig en zwaar, reken eens uit wat het oppervlak van je rack is t.o.v. een conus.......
De trilling mag evenredig kleiner zijn om eenzelfde effect te geven.

En ja, ik heb lawaaiige audioracks gehoord.

Alles wat meetrilt of resoneert, heeft invloed op je luisterbeleving.
Ja moeders, ook dat vaasje op de speaker! :twisted:

Dempen en massa, het enige dat moet trillen is de conus/membraan van de speaker, anders niets.

Hier kunnen we nog wat leren van de draaitafelbouwers!
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Dit is mij wat te voodoo.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

KT88 schreef:
Alles wat meetrilt of resoneert, heeft invloed op je luisterbeleving.
Ja moeders, ook dat vaasje op de speaker! :twisted:
Even los van een platenspeler: Er wordt vaak beweerd dat die trillingen dan effecten hebben op de electronische onderdelen van je apperatuur....
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd, bij platenspelers kan ik me voorstellen dat je resonanties krijgt die te horen zijn, en bij speakers gaan zaken meetrillen met de kast wat ook kleuring geeft. Maar geven electronische componenten zoveel bijgeluiden als ze gaan trillen?

Wowly
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Wowly schreef:
Maar geven electronische componenten zoveel bijgeluiden als ze gaan trillen?
Als dat zou gebeuren bij die minimale trillingen, wat denk je wat er met de electronica van bijvoorbeeld vrachtwagens, vliegtuigen, apparatuur in Japan (met al die aardbevingen), ... gebeurd?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Er zijn componenten die in meer of mindere mate microfonisch zijn.. Als ik mijn versterker wat harder zet en met een stokje tegen de buisjes tik komt er een soort hol pingetje uit de speakers.. Bij sommige spoeltjes is dat ook zo als de wikkelingen niet echt strak zitten (bij een van de Mundorf Zero-Ohm kan ik ze zelfs 2 mm verschuiven)
Het hoofdstuk platenspeler laat ik even buiten beschouwing: Die is zeker gevoelig voor hoe hij opgesteld staat, dat lijkt me duidelijk genoeg voor iedereen.
Maar zelf bij een solidstate versterker neem ik geluiden uit de speaker waar als ik tegen de componenten tik met een stokje (hout, dus geen inductie ) Of dit nu tegen of meegekoppeld wordt in relatie met het geluid uit de luidsprekers hangt een beetje af van de golflengte en de afstand, Maar het is wel degelijk aanwezig.. Uiteindelijk zal het nivo op min veel dB liggen. De resonantiefrequentie van het rack zal ook bepalend zijn. Zelf heb ik een aluminium frame met dikke glasplaten.. Acoustisch wellicht niet de beste keuze maar er staat bijna 200 kilo aan apparatuur op.. Het tegengaan van trillingen (bij de boxen oa) zal ongetwijfeld helpen om de terugkoppeling te verminderen.
Wat het in het totale geluidbeeld teweeg brengt??
Laat ik het zo zeggen: Doordat mijn middentonen drivers al een dikke maand op zich laten wachten zit ik nu alleen met een woofer (tot 450Hz 12dB/okt) en een tweeter (vanaf 6000Hz 6dB/okt) Ik moet dus een giga dip hebben in het gebied daartussen. Dat kan gewoon niet anders.
Toch is het zo dat ik dat meteen hoor maar als ik een uurtje de muziek aan heb staan lijkt het wel of ik niet eens zoveel meer mis.. het klinkt eigenlijk een beetje "loudness"-achtig.. terwijl ik zeker weet dat het er niet kan zijn.. Ik denk overigens niet dat ik, met deze bezetting, het verschil in kabels kan horen, laat staan het verschil in audioracks...
Zo'n ding moet gewoon stevig genoeg zijn om de apparatuur te kunnen dragen en redelijk goed acoustisch ontkoppeld zijn..

Shockabsorbers onder je luidsprekerkabels, rubbertjes op je CD-speler ed gaat er bij mij ook niet in, gevoelsmatig..

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Maar zelf bij een solidstate versterker neem ik geluiden uit de speaker waar als ik tegen de componenten tik met een stokje (hout, dus geen inductie ) Of dit nu tegen of meegekoppeld wordt in relatie met het geluid uit de luidsprekers hangt een beetje af van de golflengte en de afstand, Maar het is wel degelijk aanwezig..
Ga ik vanavond eens testen dan. Heb iets dergelijk nog nooit kunnen horen...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
Ga ik vanavond eens testen dan. Heb iets dergelijk nog nooit kunnen horen...
Ik zeg niet dat het bij alle solidstates zo is,... zet er anders even een koptelefoon bij op..

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Ik zeg niet dat het bij alle solidstates zo is,... zet er anders even een koptelefoon bij op..
Als het trillen dan alleen invloed heeft op de eindtrap zal je nog niks horen natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Mijn ervaring is dat een stevig en dood meubel invloed heeft op het geluid. Ik heb twee zware racks gebouwd, eentje van mdf met zand gevuld en eentje van berken multiplex met zand en Hawaphon gevuld. Beide volgens het draadeinde principe voor de hoogte verstelling. In beide gevallen was er meer rust in de muziek vergeleken het een simpel enkelvoudig mdf meubeltje.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Martijn M schreef:
Dit is mij wat te voodoo.
Niks voodoo aan, neem maar eens een gevoelige trillingopnemer (of contactmicrofoon), en klem die op je speakerwanden/audiorack, en schrik wat er nog aan amplitude vanaf kan komen.

Resonanties dus, en dat werkt altijd storend.
Zoals Kees zegt, heb je het dan over minus 60 dB ofzo, maar ik heb het ook wel op -20 gehad.
Dat ga je wel degelijk horen!

Ook Tony heeft deze ervaring, gelukkig maar, anders word ik weer voor gekke audiophiel afgeschilderd :lol:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Het blijft me nog steeds onduidelijk hoe zo'n trillen als -60 dB signaal uit je speaker kan komen. Dat trillingen bestaal is natuurlijk duidelijk ;)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Komt ook niet uit de speaker, maar elk trillend voorwerp straalt natuurlijk ook zijn energie af, vaak met een naar resonantiepiekje.
Dat bedoel ik met die -60 dB, t.o.v. het meetsignaal dan.
-60 dB (SPL) is waarschijnlijk een juistere term.
Nee nietes, want ik vergelijk spanningen.

Die -20 waar ik het over had, was een meting aan het zijvlak van een speaker.
Zie het zo: X-max * conusdiameter van speaker = "Xmax" * oppervlakte van paneel (panelen).
Aangezien de oppervlakte van die laatste altijd groter is/zijn, hoeft de uitwijking relatief in dezelfde verhouding geringer te zijn voor dezelfde geluidsbijdrage.
Dat je dan met je rackje op -60 zit is nog helemaal niet zo gek.

Meetmethode:
Even met de toongenerator de resonantiepiek(en) opzoeken, contactmicrofoon via preamp aan je scoop en je bent er.
Laatst gewijzigd door KT88 op ma 18 sep 2006, 15:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

KT88 schreef:
Ook Tony heeft deze ervaring, gelukkig maar, anders word ik weer voor gekke audiophiel afgeschilderd :lol:
Gelukkig... staan we niet meer alleen met onze "niet meetbare" overtuiging....

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ow, dus de geluiden komen gewoon van de kasten zelf die resoneren?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Microfonische onderdelen is ook nog een mogelijkheid inderdaad, op bijv. signaalniveaus van MM en MC gaat zelfs die eigenschap op voor de kabels, condensatoren etc.

Bij eindtrappen heb ik het nog niet opgemerkt, maar sommige elco's willen bij ertegen tikken wel eens een bijgeluidje geven, iets wat je dan met de scoop op AC over de voedingslijnen ook kunt zien.

Ook heb ik wel "zingende" eindtransistoren gehad, een solid state kenner heeft me verteld dat dit bij TO3 transistoren nog wel eens voorkomt (voorkwam?) omdat de bonding wires van pootjes naar de "die" nogal lang zijn en soms teveel ruimte hebben.
De behuizing van die torren samen met de koelplaat werkt dan als klankkast.

Buizen....tja, het microfonieprobleem daar heeft een geheel eigen dimensie, vandaar het bestaan van verende (tussen) voeten en dempingsringen.
Voortrapbuisjes zou je eigenlijk geheel moeten ingieten in compound, ware het niet dat je toch ergens de warmte moet afvoeren.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Oke, kasten kunnen dus resoneren...

Maar dat is nog geen rede om dan alleen je audio apperatuur op een stevige ondergrond te zetten of te dempen van binnen: Alles in je maker kan trillen en resoneren!

Je kunt dan wel bezig blijven.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

voodooless schreef:
Je kunt dan wel bezig blijven.
Definitie van een hobby, lijkt me :mrgreen:

of was dat nou obsessie?
Laatst gewijzigd door KT88 op ma 18 sep 2006, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja zoals de Tacoma-Narrows- bridge.... puur resonantie -- een beetje windgeruis.. toch uiteindelijk een iets te grote amplitude waarneembaar..

Kees
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

audiomanics schreef:
KT88 schreef:
Ook Tony heeft deze ervaring, gelukkig maar, anders word ik weer voor gekke audiophiel afgeschilderd :lol:
Gelukkig... staan we niet meer alleen met onze "niet meetbare" overtuiging....

Kees
Maar ik meen ook verschillen te kunnen horen tussen interlinks van mijn cd-speler naar mijn dac. :twisted:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Geenius schreef:
Maar ik meen ook verschillen te kunnen horen tussen interlinks van mijn cd-speler naar mijn dac. :twisted:
Dan ben je niet de enige :) .... Maar kun je het in getallen laten zien? Zo nee, dan is het pure onzin en geld uit de zak klopperij!! (niet mijn mening overigens)

Kees
Plaats reactie