line array basics
Moderator: Beheerdersteam
Hoi
Ik zit zelf te denken aan monacor sp60 of een hele goedkope it cost effective/tesla/tvm 13 cm. Beiden onder 15,- euro per stuk. En beiden tot zon 4000 hz probleemloos inzetbaar. Ik wil ooit nog eens experimenteren met een line array. Als je 10 basmidjes inzet telt elke euro. Iemand nog een andere tip onder de 15 euro?
Inzetbaar tot zon 4000hz ik wil een rijtje dayton neo's 19mm tweets het hoog laten doen.
Laag wordt erg lastig door die -3db per meter afval. Het liefst bouw ik twee smalle zuiltjes met een subwoofer.
Groeten Roland
Ik zit zelf te denken aan monacor sp60 of een hele goedkope it cost effective/tesla/tvm 13 cm. Beiden onder 15,- euro per stuk. En beiden tot zon 4000 hz probleemloos inzetbaar. Ik wil ooit nog eens experimenteren met een line array. Als je 10 basmidjes inzet telt elke euro. Iemand nog een andere tip onder de 15 euro?
Inzetbaar tot zon 4000hz ik wil een rijtje dayton neo's 19mm tweets het hoog laten doen.
Laag wordt erg lastig door die -3db per meter afval. Het liefst bouw ik twee smalle zuiltjes met een subwoofer.
Groeten Roland
- Peet
- Ook commercieel actief
- Berichten: 42
- Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Puur theoretisch:Roland schreef:Hoi
Ben me ook een beetje aan het verdiepen in line arrays, deze link is vrij goed. http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf
Even een beetje off topic: een wave guide zorgt dus voor een bundeling van het geluid zonder af te wijken van de db afval per meter regel van 6 db p/m ipv de array afval van 3 db de meter. Vindt ik intuitief lastig te volgen.
Nope, de waveguide dient er in principe alleen voor om van een in basis rondstralende driver een vlakke front afstraler te maken.
De bedoeling is dat in een vlak front alle hogere frequenties signalen tegelijkertijd dit vlakke front bereiken en zodoende als een totale eenheid deze "guide" te verlaten.
foto:
http://www.lenardaudio.com/education/a07_evlens.jpg
http://www.lenardaudio.com/education/a07_evhorn.jpg
Bij een goede line-array koppelen de onderlinge guide's zo goed dat er een totaal golffront ontstaat, meestal lukt dit niet 100% en is er sprake
van een array ipv line-array.
Een ribbon is van nature een vlakke front afstraler, dit maakt het misschien wat duidelijker voor te stellen.
Dat er daarbij op afstand minder dB verlies is , is logisch...: er wordt immers minder energie "rondgestraald" en door perfecte koppeling met de driver onder en boven elkaar neemt het aantal dB toe.
Door het op een juiste manier curven van een arraystack kun je in een zaal b.v. tot op 1 a 2dB nauwkeurig je geluid "neerleggen" en van te voren
berekenen, iets wat met een hoornsysteem nooit kan.
Praktisch blijken toch veel niet helemaal perfect ontworpen arraysystemen zich toch te gedragen als een line-array, niet op alle frequenties even goed maar op "normale" afstanden heel bruikbaar.
Een array toepassing in hifi ??, zie eigenlijk het nut er niet echt van in, of je wilt graag een heel breed horizontaal afstraal gedrag maken met verticaal juist een heel smalle "hotspot".
Wel vindt ik een linearray systeem veel en veel dynamischer klinken, maar klopt ook weer met het aantal drivers wat voor je staat te "samen" werken
greetings,
Peet
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
kwam deze link tegen (heb t zelf nog niet gelezen)
http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf
http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf
Ook leuk:
http://www.hifilehti.fi/keskustelu/fb.asp?m=38668
Jammere is dat het zelfs met goedkope drivers nog wel vrij snel in de papieren gaat lopen met zo'n hoeveelheid drivers. Daar bouw je ook leuke andere 'conventionele' speakers voor.
http://www.hifilehti.fi/keskustelu/fb.asp?m=38668
Jammere is dat het zelfs met goedkope drivers nog wel vrij snel in de papieren gaat lopen met zo'n hoeveelheid drivers. Daar bouw je ook leuke andere 'conventionele' speakers voor.
