line array basics

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat is erg goedkoop? Visaton FR10? Tangband W4-xxx?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik zit zelf te denken aan monacor sp60 of een hele goedkope it cost effective/tesla/tvm 13 cm. Beiden onder 15,- euro per stuk. En beiden tot zon 4000 hz probleemloos inzetbaar. Ik wil ooit nog eens experimenteren met een line array. Als je 10 basmidjes inzet telt elke euro. Iemand nog een andere tip onder de 15 euro?

Inzetbaar tot zon 4000hz ik wil een rijtje dayton neo's 19mm tweets het hoog laten doen.

Laag wordt erg lastig door die -3db per meter afval. Het liefst bouw ik twee smalle zuiltjes met een subwoofer.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je zou eens kunnen bellen met de diverse S&Co vestigingen, die hebben nog wel eens partijen goedkoop spul binnen die niet in de folder staat (in R'dam in elk geval wel)

[edit] S&Co R'dam heeft een partij (320 stuks) Sony 10cm liggen, misschien is dat wat voor je?
Gebruikersavatar
Peet
Ook commercieel actief
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Peet »

Roland schreef:
Hoi

Ben me ook een beetje aan het verdiepen in line arrays, deze link is vrij goed. http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf

Even een beetje off topic: een wave guide zorgt dus voor een bundeling van het geluid zonder af te wijken van de db afval per meter regel van 6 db p/m ipv de array afval van 3 db de meter. Vindt ik intuitief lastig te volgen.
Puur theoretisch:
Nope, de waveguide dient er in principe alleen voor om van een in basis rondstralende driver een vlakke front afstraler te maken.
De bedoeling is dat in een vlak front alle hogere frequenties signalen tegelijkertijd dit vlakke front bereiken en zodoende als een totale eenheid deze "guide" te verlaten.
foto:
http://www.lenardaudio.com/education/a07_evlens.jpg
http://www.lenardaudio.com/education/a07_evhorn.jpg
Bij een goede line-array koppelen de onderlinge guide's zo goed dat er een totaal golffront ontstaat, meestal lukt dit niet 100% en is er sprake
van een array ipv line-array.
Een ribbon is van nature een vlakke front afstraler, dit maakt het misschien wat duidelijker voor te stellen.
Dat er daarbij op afstand minder dB verlies is , is logisch...: er wordt immers minder energie "rondgestraald" en door perfecte koppeling met de driver onder en boven elkaar neemt het aantal dB toe.
Door het op een juiste manier curven van een arraystack kun je in een zaal b.v. tot op 1 a 2dB nauwkeurig je geluid "neerleggen" en van te voren
berekenen, iets wat met een hoornsysteem nooit kan.

Praktisch blijken toch veel niet helemaal perfect ontworpen arraysystemen zich toch te gedragen als een line-array, niet op alle frequenties even goed maar op "normale" afstanden heel bruikbaar.
Een array toepassing in hifi ??, zie eigenlijk het nut er niet echt van in, of je wilt graag een heel breed horizontaal afstraal gedrag maken met verticaal juist een heel smalle "hotspot".
Wel vindt ik een linearray systeem veel en veel dynamischer klinken, maar klopt ook weer met het aantal drivers wat voor je staat te "samen" werken :D

greetings,
Peet
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Een array toepassing in hifi ??, zie eigenlijk het nut er niet echt van in, of je wilt graag een heel breed horizontaal afstraal gedrag maken met verticaal juist een heel smalle "hotspot".
Hoog rendement en weinig invloed van de ruimte is toch een voordeel?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kwam deze link tegen (heb t zelf nog niet gelezen)
http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ook leuk:
http://www.hifilehti.fi/keskustelu/fb.asp?m=38668

Jammere is dat het zelfs met goedkope drivers nog wel vrij snel in de papieren gaat lopen met zo'n hoeveelheid drivers. Daar bouw je ook leuke andere 'conventionele' speakers voor. :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”