formaat middentoner behuizing

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

formaat middentoner behuizing

Bericht door Martijn M »

Als je een middentoner laat spelen vanaf een frequentie ruim boven zijn fs, kun je hem in een klein compartiment plaatsen. De ingesloten lucht fungeert niet langer als significante demping, zoals bij een lagetonenbehuizing.
Vaak kun je volstaan met 2 of 3 liter. Als je de behuizing echter groter maakt, kun je ook meer dempingsmateriaal in de kast doen welke de backwave van de luidspreker dempt Is het verstandig een dergelijke unit flink meer ruimte achter zich te geven en deze ruimte op te vullen met dempingsmateriaal?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

yep, en maak t dan in een punt uitlopend naar achter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Mijn ervaring is toch wel dat mids in een veel grotere kast dan noodzakelijk natuurlijker en minder gekleurd klinken.

Je bent dan toch beter in staat om het geluid van achter de speaker goed te dempen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Fijn dat jullie ervaringen mijn vermoedens bevestigen. In mijn situatie is een grotere kast voor het midden prima te doen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik sluit me erbij aan. Alle backwave die niet gedempt wordt komt een fractie later gewoon door de konus naar buiten zetten. Dit versmeert het geluid, het gaat iets meer dicht zitten en de klank wordt dus minder open. Linkwitz stelt dat als je dit wilt, een ideale drukkamer, dat ie dan zo klein moet zijn dat kastafmetingen dan 1/16 moeten zijn van de golflengte van de hoogst weer te geven frequentie. Dit is praktisch vrijwel onmogelijk voor een mid. Bij een sub kan je beter in de richting komen, 30 cm met een hoogst weer te geven frequentie van 100 Hz bijvoorbeeld. en bij een monopool sub tot 40 Hz kan je stellen dat het een vrijwel ideaal druksysteem is zonder backwave met een kast van zo'n 50 liter. Gelukkig gaat het bij tweeters wat minder op, de hoogste tonen die hij moet weergeven zijn erg goed te dempen met een beetje wol in de behuizing. Moderne tweeter behuizingen, van de betere tweeters, besteden veel aandacht aan deze demping.
Gebruikersavatar
Ernst Jan
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 sep 2006, 12:57

Bericht door Ernst Jan »

Net zoals een gesloten baskast moet je uitgaan van de Q factor die je wilt hebben imho. Stel dat je voor een Q van 0.7 gaat, dan rolt daar toch een bepaald volume uit.

Ben benieuwd wat er op stapel staat. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Nope en zeker niet als je ver boven de fb gaat filteren. Een lage Q is juist een voordeel ivb met de impuls respons al moet het niet te erg worden ivb met de slappe roll-off die al vroeg inzet. Maar meestal is dat geen probleem.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb een simulatie voor mijn Vifa PL11MH's uitgevoerd. Voor een Q van 0,7 heeft de behuizing een inhoud van drie en een kwart liter. Voor een Q van 0,577 (Bessel) zit je op een goeie elf liter. Vertienvoudiging van het volume, (tot 110 liter dus) maakt voor deze unit relatief weinig uit wat betreft de Q en curve. De Q komt dan op 0,52 te liggen.
De luidpreker heeft een fs van 73 hz. Zolang ik de unit inzet boven zeg 300 of 400 hz, dan hoef ik met weinig zorgen te maken over de geleidelijke roll-off. Voor een kast van 11 liter komt de fb op 92 hz.
Een groot kastvolume achter deze unit lijkt me een goeie optie, dus ik ga het zeker proberen.
Gebruikersavatar
Ernst Jan
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 sep 2006, 12:57

Bericht door Ernst Jan »

Pjotr schreef:
Nope en zeker niet als je ver boven de fb gaat filteren. Een lage Q is juist een voordeel ivb met de impuls respons al moet het niet te erg worden ivb met de slappe roll-off die al vroeg inzet. Maar meestal is dat geen probleem.
Ben ik toch niet met je eens. Met een klein kastje gaat je fs een eind omhoog. Bovendien met een hoge Q (1 of meer) krijg je ook nog opslingerverschijnsele bóven de fs. Gegarandeerd dat je dit gaat horen.
Laatst gewijzigd door Ernst Jan op wo 13 sep 2006, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

:?: dit is discussieren terwijl je het juist eens bent met pjotr :?: Komt een beetje omdat pjotr zelfs een Q van 0.707 nog te hoog vind. Maar jullie denken volgens mij in dezelfde richting.
Gebruikersavatar
Ernst Jan
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 sep 2006, 12:57

Bericht door Ernst Jan »

Ik denk dat pjotr en ik elkaar niet goed begrepen. Nu ik het opnieuw lees denk ik dat we beiden in feite zeggen dat je de inhoudt niet te klein moet maken. Sorrie. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”