formaat middentoner behuizing
Moderator: Beheerdersteam
formaat middentoner behuizing
Als je een middentoner laat spelen vanaf een frequentie ruim boven zijn fs, kun je hem in een klein compartiment plaatsen. De ingesloten lucht fungeert niet langer als significante demping, zoals bij een lagetonenbehuizing.
Vaak kun je volstaan met 2 of 3 liter. Als je de behuizing echter groter maakt, kun je ook meer dempingsmateriaal in de kast doen welke de backwave van de luidspreker dempt Is het verstandig een dergelijke unit flink meer ruimte achter zich te geven en deze ruimte op te vullen met dempingsmateriaal?
Vaak kun je volstaan met 2 of 3 liter. Als je de behuizing echter groter maakt, kun je ook meer dempingsmateriaal in de kast doen welke de backwave van de luidspreker dempt Is het verstandig een dergelijke unit flink meer ruimte achter zich te geven en deze ruimte op te vullen met dempingsmateriaal?
Ik sluit me erbij aan. Alle backwave die niet gedempt wordt komt een fractie later gewoon door de konus naar buiten zetten. Dit versmeert het geluid, het gaat iets meer dicht zitten en de klank wordt dus minder open. Linkwitz stelt dat als je dit wilt, een ideale drukkamer, dat ie dan zo klein moet zijn dat kastafmetingen dan 1/16 moeten zijn van de golflengte van de hoogst weer te geven frequentie. Dit is praktisch vrijwel onmogelijk voor een mid. Bij een sub kan je beter in de richting komen, 30 cm met een hoogst weer te geven frequentie van 100 Hz bijvoorbeeld. en bij een monopool sub tot 40 Hz kan je stellen dat het een vrijwel ideaal druksysteem is zonder backwave met een kast van zo'n 50 liter. Gelukkig gaat het bij tweeters wat minder op, de hoogste tonen die hij moet weergeven zijn erg goed te dempen met een beetje wol in de behuizing. Moderne tweeter behuizingen, van de betere tweeters, besteden veel aandacht aan deze demping.
Ik heb een simulatie voor mijn Vifa PL11MH's uitgevoerd. Voor een Q van 0,7 heeft de behuizing een inhoud van drie en een kwart liter. Voor een Q van 0,577 (Bessel) zit je op een goeie elf liter. Vertienvoudiging van het volume, (tot 110 liter dus) maakt voor deze unit relatief weinig uit wat betreft de Q en curve. De Q komt dan op 0,52 te liggen.
De luidpreker heeft een fs van 73 hz. Zolang ik de unit inzet boven zeg 300 of 400 hz, dan hoef ik met weinig zorgen te maken over de geleidelijke roll-off. Voor een kast van 11 liter komt de fb op 92 hz.
Een groot kastvolume achter deze unit lijkt me een goeie optie, dus ik ga het zeker proberen.
De luidpreker heeft een fs van 73 hz. Zolang ik de unit inzet boven zeg 300 of 400 hz, dan hoef ik met weinig zorgen te maken over de geleidelijke roll-off. Voor een kast van 11 liter komt de fb op 92 hz.
Een groot kastvolume achter deze unit lijkt me een goeie optie, dus ik ga het zeker proberen.
Ben ik toch niet met je eens. Met een klein kastje gaat je fs een eind omhoog. Bovendien met een hoge Q (1 of meer) krijg je ook nog opslingerverschijnsele bóven de fs. Gegarandeerd dat je dit gaat horen.Pjotr schreef:Nope en zeker niet als je ver boven de fb gaat filteren. Een lage Q is juist een voordeel ivb met de impuls respons al moet het niet te erg worden ivb met de slappe roll-off die al vroeg inzet. Maar meestal is dat geen probleem.
Laatst gewijzigd door Ernst Jan op wo 13 sep 2006, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
