Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Om nog maar te zwijgen van de Chinese imitatietorren, iets waarvan diverse zelfbouwers ( Ha die Juul! ) al slachtoffer zijn geworden.

Zie ook de thread(s) hierover op circuitsonline, en de berichten op de site van Elliott.
JuuL

Bericht door JuuL »

KT88 schreef:
( Ha die Juul! )
Hoi :) *uch* futurlec *proest*
Maar heb mijn geld al weer gelukkig.

Mooi project Sander, leuk om te lezen ik blijf hem zeker volgen! 8)

En andere Sander, beterschap!
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Zo'n versterker op de werkbank met al die krokodillenbekken, multimeters en draden laten mij op een of andere manier altijd denken alsof er iemand aan een hart long machine ligt... :lol:
Luxjan

Bericht door Luxjan »

Laten we zeggen dat ik dat gevoel wel ken...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Inmiddels is er een tweede prototype gebouwd (ja, ik weet 't, gaat bij mij in vlagen, een tijd niks en dan alles tegelijk) omdat het originele concept zeer elegant was, maar de vervorming niet onder de -100dB (0.001%) te krijgen was, het was dus tijd voor een andere aanpak. Hieronder een blik op 't tweede prototype. Voor de liefhebbers van krokodillenklemmen en dradenspaghetti heb ik extra m'n best gedaan. Feitelijk is dit de eerste keer dat de stekker erin ging, dus vandaar deze opzet, veranderingen zijn dan gauw gemaakt.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En hoe presteert zo'n gaatjesprint dan? Nou, niks op aan te merken hoor, hieronder een plot voor de THD afgezet tegen de frequentie bij 20-watt in 8-ohm. De onderste lijn is de THD, de bovenste THD+N, beiden zitten ruim onder de 0.001% en de THD zelfs onder de 0.0005%.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

wow :shock:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Absoluut klasse!
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Gaatjesprint: een vorm van ouderwetsch ambachtelijk hard-wiren...
Mooi project voor de komende koude winterdagen als de kachel het niet meer alleen af kan...
Voordeel van deze kachel is dat er ook nog een lekker stukje muziek uit gaat komen :wink:

Had je ook al een mooie kast in gedachte? (misschien wel de prijswinnaar van de ontwerpwedstrijd--- )

Kees
Wijx

Bericht door Wijx »

klinkt het ook nog ergens naar? Daar hoor ik je (nog) niet over. Lijkt me toch wel het belangrijkste
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wijx,
klinkt het ook nog ergens naar?
Nee, het klinkt nergens naar, benadert toch wel sterk het fictieve stuk draad met gain. Da's ook een beetje de insteek, een versterker die niks toevoegt of weglaat, een soort referentie dus.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
voodooless
Contacteer:

Klinkt goed :lol:
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Ziet er lkkr uit. Niets mis met de hardwiring toch Als het lkkr werkt :lol:
Wijx

Bericht door Wijx »

SSassen schreef:
Wijx,
klinkt het ook nog ergens naar?
Nee, het klinkt nergens naar, benadert toch wel sterk het fictieve stuk draad met gain. Da's ook een beetje de insteek, een versterker die niks toevoegt of weglaat, een soort referentie dus.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ben benieuwd of het dan ook wat wordt. Een merk als Array streeft het ook na en die versterkers klinken erg kill en onprettig. Waarom eigenlijk klasse A? Is een klasse Ab dan niet veel makkelijker?
JuuL

Bericht door JuuL »

Zoals je ziet is de vervorming veeel lager bij klasse A versterkers.

En precies zoals Sander zegt:
Je versterker kan niet kill klinken, dat kunnen de speakers wel. Een versterker moet alleen versterken en geen bijgeluiden toevoegen.

Sander, gebruik je klasse A voor de winter en een UCD voor de zomer? :lol:
Wijx

Bericht door Wijx »

nou dat dacht ik ook altijd totdat ik een set hoorde die echt niets toevoegde (in een studio) maar daar kon ik echt niet prettig naar luisteren.

Maar je merkt van zelf of het wat is. Geloof ook altijd dat je het maken het leukste vind. Heb ik zelf ook 8)
JuuL

Bericht door JuuL »

Wijx schreef:
Geloof ook altijd dat je het maken het leukste vind. Heb ik zelf ook 8)
Idd, en natuurlijk klinkt je eigen gemaakte set een stuk beter omdat je hem zelf hebt gemaakt ;)
GeertJ

Bericht door GeertJ »

Hoe zit het eigenlijk met de leverbaarheid van de componenten die in de versterker gebruikt worden? Zijn deze gemakkelijk te vinden?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Geert,
Hoe zit het eigenlijk met de leverbaarheid van de componenten die in de versterker gebruikt worden? Zijn deze gemakkelijk te vinden?
Ik geloof dat ik al aangeef in het begin van dit topic dat ik JUIST gekozen heb voor goed verkrijgbare onderdelen. Daarnaast is het mijn stellige overtuiging dat je met exotische componenten niet veel verder komt dan met reguliere. Veel mensen denken dat exotische componenten een vereiste zijn voor goede prestaties, niets is echter minder waar, e.a. valt of staat met een goed ontwerp. Ook een slecht ontwerp is met exotische onderdelen niet te redden.

Deze versterker gebruikt BC547C/557C transistoren (naar wens te vervangen voor BC550C/560C) en de bekende BD139/140. Alleen de eindtransistoren zijn van Japanse makelij, namelijk de 2SA1216 en 2SC2922. Daarmee zijn dat ook de meest 'exotische' componenten in de gehele versterker.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Zo aan de plaatjes te zien, is het allemaal redelijk standaard spul.

Als je op typenummers gaat zoeken bij Farnell bijvoorbeeld, en er staat "RoHS compliant" bij, dan mag je vrij zeker zijn dat betreffende component voorlopig nog wel leverbaar is.

- edit -
Sander antwoordde gelijk met mij, en ik kan zijn post geheel onderschrijven.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wijx,
totdat ik een set hoorde die echt niets toevoegde (in een studio)
Studiomonitoren zijn vaak dusdanig op 't randje gefilterd/geconstrueerd dat ze zeer analytisch zijn, dwz. de weergave is echt 'in your face'. Uiteraard is voor ontspannen luisteren een dergelijke weergave niet echt geschikt, doorsnee luidsprekers zullen dan ook een wat gemoedelijker karakter hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
GeertJ

Bericht door GeertJ »

SSassen schreef:
Ik geloof dat ik al aangeef in het begin van dit topic dat ik JUIST gekozen heb voor goed verkrijgbare onderdelen. Daarnaast is het mijn stellige overtuiging dat je met exotische componenten niet veel verder komt dan met reguliere.
Zal ik ff over gelezen hebben. Groot gelijk trouwens dat het allemaal goed verkrijgbare onderdelen zijn, zal het succes van de versterker ten goede komen!
SSassen schreef:
... namelijk de 2SA1216 en 2SC2922. Daarmee zijn dat ook de meest 'exotische' componenten in de gehele versterker.
ff rap gezocht bij conrad (waar ik trouwens absoluut niet content meer over ben :evil: ) en daar hebben ze ze op het eerste zicht niet, ook bij digikey.com niet. Bij farnell hebben ze ze wel, maar om daar te bestellen als je geen zaakvoerder of btwnummer hebt, is niet zo evident... :?
voodooless
Contacteer:

GeertJ schreef:
Bij farnell hebben ze ze wel, maar om daar te bestellen als je geen zaakvoerder of btwnummer hebt, is niet zo evident... :?
Nee hoor, vanaf een bepaald bedrag kun je daar ook particulier bestellen.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Bij Farnell kun je boven de 50 euro ook als particulier bestellen, zij het met vooruitbetaling.

BMM heeft ze ook in het programma.

Slitfoils wordt al lastiger, is daar nu al eens een fatsoenlijke Nederlandse leverancier voor gevonden?
Iets voor Roland "Crafty" misschien? :twisted:
GeertJ

Bericht door GeertJ »

[off topic]
ik wordt hier met de dag wijzer. :lol:

trouwens, ik meen hier een tijdje geleden ergens een onderwerp gezien te hebben waar er verschillende webwinkels vermeld stonden met elk zijn pos en neg punten, vind die topic niet meer (of die is er mss nooit niet geweest en beeld ik het me allemaal in, ... )

ps, sorry Sander, moderator, is hier een beetje offtopic,...
[/off topic]
Plaats reactie