Sneak-preview, superlatieve klasse-A
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Inmiddels is er een tweede prototype gebouwd (ja, ik weet 't, gaat bij mij in vlagen, een tijd niks en dan alles tegelijk) omdat het originele concept zeer elegant was, maar de vervorming niet onder de -100dB (0.001%) te krijgen was, het was dus tijd voor een andere aanpak. Hieronder een blik op 't tweede prototype. Voor de liefhebbers van krokodillenklemmen en dradenspaghetti heb ik extra m'n best gedaan. Feitelijk is dit de eerste keer dat de stekker erin ging, dus vandaar deze opzet, veranderingen zijn dan gauw gemaakt.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
En hoe presteert zo'n gaatjesprint dan? Nou, niks op aan te merken hoor, hieronder een plot voor de THD afgezet tegen de frequentie bij 20-watt in 8-ohm. De onderste lijn is de THD, de bovenste THD+N, beiden zitten ruim onder de 0.001% en de THD zelfs onder de 0.0005%.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Gaatjesprint: een vorm van ouderwetsch ambachtelijk hard-wiren...
Mooi project voor de komende koude winterdagen als de kachel het niet meer alleen af kan...
Voordeel van deze kachel is dat er ook nog een lekker stukje muziek uit gaat komen
Had je ook al een mooie kast in gedachte? (misschien wel de prijswinnaar van de ontwerpwedstrijd--- )
Kees
Mooi project voor de komende koude winterdagen als de kachel het niet meer alleen af kan...
Voordeel van deze kachel is dat er ook nog een lekker stukje muziek uit gaat komen
Had je ook al een mooie kast in gedachte? (misschien wel de prijswinnaar van de ontwerpwedstrijd--- )
Kees
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Wijx,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nee, het klinkt nergens naar, benadert toch wel sterk het fictieve stuk draad met gain. Da's ook een beetje de insteek, een versterker die niks toevoegt of weglaat, een soort referentie dus.klinkt het ook nog ergens naar?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
ben benieuwd of het dan ook wat wordt. Een merk als Array streeft het ook na en die versterkers klinken erg kill en onprettig. Waarom eigenlijk klasse A? Is een klasse Ab dan niet veel makkelijker?SSassen schreef:Wijx,
Nee, het klinkt nergens naar, benadert toch wel sterk het fictieve stuk draad met gain. Da's ook een beetje de insteek, een versterker die niks toevoegt of weglaat, een soort referentie dus.klinkt het ook nog ergens naar?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Zoals je ziet is de vervorming veeel lager bij klasse A versterkers.
En precies zoals Sander zegt:
Je versterker kan niet kill klinken, dat kunnen de speakers wel. Een versterker moet alleen versterken en geen bijgeluiden toevoegen.
Sander, gebruik je klasse A voor de winter en een UCD voor de zomer?
En precies zoals Sander zegt:
Je versterker kan niet kill klinken, dat kunnen de speakers wel. Een versterker moet alleen versterken en geen bijgeluiden toevoegen.
Sander, gebruik je klasse A voor de winter en een UCD voor de zomer?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Geert,
Deze versterker gebruikt BC547C/557C transistoren (naar wens te vervangen voor BC550C/560C) en de bekende BD139/140. Alleen de eindtransistoren zijn van Japanse makelij, namelijk de 2SA1216 en 2SC2922. Daarmee zijn dat ook de meest 'exotische' componenten in de gehele versterker.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik geloof dat ik al aangeef in het begin van dit topic dat ik JUIST gekozen heb voor goed verkrijgbare onderdelen. Daarnaast is het mijn stellige overtuiging dat je met exotische componenten niet veel verder komt dan met reguliere. Veel mensen denken dat exotische componenten een vereiste zijn voor goede prestaties, niets is echter minder waar, e.a. valt of staat met een goed ontwerp. Ook een slecht ontwerp is met exotische onderdelen niet te redden.Hoe zit het eigenlijk met de leverbaarheid van de componenten die in de versterker gebruikt worden? Zijn deze gemakkelijk te vinden?
Deze versterker gebruikt BC547C/557C transistoren (naar wens te vervangen voor BC550C/560C) en de bekende BD139/140. Alleen de eindtransistoren zijn van Japanse makelij, namelijk de 2SA1216 en 2SC2922. Daarmee zijn dat ook de meest 'exotische' componenten in de gehele versterker.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Zo aan de plaatjes te zien, is het allemaal redelijk standaard spul.
Als je op typenummers gaat zoeken bij Farnell bijvoorbeeld, en er staat "RoHS compliant" bij, dan mag je vrij zeker zijn dat betreffende component voorlopig nog wel leverbaar is.
- edit -
Sander antwoordde gelijk met mij, en ik kan zijn post geheel onderschrijven.
Als je op typenummers gaat zoeken bij Farnell bijvoorbeeld, en er staat "RoHS compliant" bij, dan mag je vrij zeker zijn dat betreffende component voorlopig nog wel leverbaar is.
- edit -
Sander antwoordde gelijk met mij, en ik kan zijn post geheel onderschrijven.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Wijx,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Studiomonitoren zijn vaak dusdanig op 't randje gefilterd/geconstrueerd dat ze zeer analytisch zijn, dwz. de weergave is echt 'in your face'. Uiteraard is voor ontspannen luisteren een dergelijke weergave niet echt geschikt, doorsnee luidsprekers zullen dan ook een wat gemoedelijker karakter hebben.totdat ik een set hoorde die echt niets toevoegde (in een studio)
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Zal ik ff over gelezen hebben. Groot gelijk trouwens dat het allemaal goed verkrijgbare onderdelen zijn, zal het succes van de versterker ten goede komen!SSassen schreef:Ik geloof dat ik al aangeef in het begin van dit topic dat ik JUIST gekozen heb voor goed verkrijgbare onderdelen. Daarnaast is het mijn stellige overtuiging dat je met exotische componenten niet veel verder komt dan met reguliere.
ff rap gezocht bij conrad (waar ik trouwens absoluut niet content meer over benSSassen schreef:... namelijk de 2SA1216 en 2SC2922. Daarmee zijn dat ook de meest 'exotische' componenten in de gehele versterker.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
[off topic]
ik wordt hier met de dag wijzer.
trouwens, ik meen hier een tijdje geleden ergens een onderwerp gezien te hebben waar er verschillende webwinkels vermeld stonden met elk zijn pos en neg punten, vind die topic niet meer (of die is er mss nooit niet geweest en beeld ik het me allemaal in, ... )
ps, sorry Sander, moderator, is hier een beetje offtopic,...
[/off topic]
ik wordt hier met de dag wijzer.
trouwens, ik meen hier een tijdje geleden ergens een onderwerp gezien te hebben waar er verschillende webwinkels vermeld stonden met elk zijn pos en neg punten, vind die topic niet meer (of die is er mss nooit niet geweest en beeld ik het me allemaal in, ... )
ps, sorry Sander, moderator, is hier een beetje offtopic,...
[/off topic]

