Ik wil een expiriment gaan doen waarbij tussen kast en eigelijke front een laagje van dit spul zit. Ik kwam dat tegen op een beurs voor prof audio/video.
Deze speakerbouwer maakt studio monitoren en 1 daarvan heeft zo'n constructie. Leuk expiriment dacht ik dus vandaar.
Site waar de speakers staan is http://www.adam-audio.com/
Staat weinig over dat honingraad verhaal, maar hier in de folder staat meer. Zal het tzt even inscannen en hier neerzetten.
Dat is een soort van vliegtuig"mdf" Wordt veel in de luchtvaart gebruikt als algemeen constuctie materiaal. Je zou voor een leverancier eens Lucht en Ruimtevaart van de TU in Delft kunnen bellen. Maar ik denk dat Jeroen dat via zijn werk of beter zijn vrouw denk ik, makkelijker kan achterhalen. Ik weet dat ze bij werktuigbouw in Delft een gigantische watersnijder voor dat spul hebben.
Als je geen haast hebt, wil ik op mijn werk (PA fabrikant) wel eens kijken naar reststukken.
ik meen dat wij dat rechtstreeks uit China betrekken, maar ik kan ernaast zitten.
Da's hartstikke mooi. Er is totaal geen haast mee. Moet nog een hoop probleempjes oplossen waar ik nu nog even geen idee van heb hoe ik die ga oplossen. O.a. bevestiging kast/aluminium/speakers....
Maar komt vanzelf.
O.a. bevestiging kast/aluminium/speakers....
Maar komt vanzelf.
Tip: 2K polyurethaanlijm van Bison (is niet bruisend maar wel vullend). Niet goedkoop maar wel super voor dit soort zaken.
Die constructie had ik al gevonden, alleen om nu ook de units zo vast te maken... ...leek me niet zo'n goed idee. Dus daar ben ik nog naar wat oplossingen aan het zoeken.
Die constructie had ik al gevonden, alleen om nu ook de units zo vast te maken... ...leek me niet zo'n goed idee. Dus daar ben ik nog naar wat oplossingen aan het zoeken.
Maar Edo toch, jij gebruikt toch altijd goed units die er nooit meer uithoeven?
Je drivers direct op dat laminaat zetten is sowieso geen goed idee. Dan zou ik er toch eerst een plank ozi op lijmen. Heb van dat spul in mijn handen gehad destijds. Het is er in vele soorten. Met dun 0,2 mm alu aan de buitenkant maar ook met verschillende soorten kunststofplaat aan de buitenkant. Dat laatste is veel stootbestendiger.
Misschien een idee: Ik ben zelf met de papieren variant bezig. Bedoeling is om de baffle als een gefreesde ring van 25 mm MDF/ berken in te lijmen tussen de materialen waar je het honeycomb tussen lijmt (bij mij 3 mm berken multiplex).
Ook de randen van de plaat worden op die manier verstevigd. Het uiteindelijke materiaal is qua klank echt dood als een pier (meer als MDF van dezelfde dikte).
Zit idd in Heerlen. Maar wat zij gebruiken is kunststof honingraat. Heb eens wat verder op die site gekeken en ze hebben dat honingraat ook ongelamineerd. Dan is het mooi buigbaar. Lijkt mij ideaal voor Edo want dan kun je ook elipsvormige kasten ozi maken door het bv tussen 2 lagen vliegtuigtriplex te lijmen.
Nu zit er wel een nadeel aan lichte kasten: Ze schudden veel meer door de reactiekrachten van de woofer. Moet je eigenlijk 2 woofers tegenover elkaar zetten en die met stevige verbindingsbalken met elkaar verbinden.
Klein boekenplank modelletje van paar liter zal denk ik net gaan.
Grotere kasten met grotere zwaardere woofers wordt een probleem. Maar lekker 5 liter kastje of iets met 10...13 cm woofertje komt denk ik wel goed.