Het grote afkortingen/definitie topic

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Leuk, maar hier kan ik weer zo weinig mee.. Omdat het in het Engels is moet ik al een vertaalslag maken, en door de terminologie kan ik er geen koek van bakken...

Probeer jij het me nog eens DIY...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

DIY_Freak schreef:
Edo schreef:
DIY_Freak schreef:
Misschien kunnen we beter een nieuw draadje beginnen ipv het afkortingen topic vol te pennen over bafflestep?
Misschien een idee om ,als iemand wil, hier een leuk item over te schrijven zodat we dit kunnen plaatsen op de frontpage?
Dat wil ik wel doen, maar de komende discussie zal vast nog een interessant licht op het onderwerp doen schijnen en dat zou ik wel in het verhaal op willen nemen, nog even los of ik me er persoonlijk mee kan vinden. :)
Kijk ook even mijn post bij "waar zou ik meer van willen weten"?

Sietse
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ok!
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Cms is een maat voor de stugheid (kracht) van de ophanging van de conus en wordt uitgedrukt in Newton/meter.
Newton: Als je 0.1 kg aan een touwtje hangt is de (zwaarte)kracht die de massa op het touwtje zet ongeveer 1 Newton. Dus hoe hoger de Cms, hoe stugger de ophanging.

Vas is direct gerelateerd aan Cms en wordt uitgedrukt als de hoeveelheid lucht die, wanneer je het samenperst tot 1 kubieke meter, dezelfde kracht op de conus uitoefent als de Cms.

Dat alles is weer nauw gerelateerd aan de Q parameters (Qms - mechanisch, Qes - electrisch, Qts - totaal, een combi van beiden), die iets zeggen over het gedrag van de unit rond de resonatiefrequentie, Fs.

Een lagere Vas, betekent een lagere Cms (stugheid van de ophanging) en daarmee samenhangend een hogere Q en Fs: bas loopt eerder en stijler af met weinig demping rond Fs (de bult die onstaat in een te kleine behuizing).

Overigens wordt Cms net als alle TS parameters uitgedrukt als een constante, maar in de praktijk is het alles behalve lineair. Naarmate de uitslag van de unit groter wordt neemt de kracht die tegenwerkt toe. Ideaal zou zijn als de Cms relatief laag (in principe midner verliezen) maar in ieder geval constant is over de volle uitslag van de conus. Bij het uiterste punt van de uitslag, voordat Xmech wordt bereikt, zou je het liefst de conus behoeden voor bewegingen die de motor wil maken, maar mechanisch gezien niet kunnen zonder schade. Omdat Cms altijd toeneemt bij een grotere uitslag zijn unit altijd in meer of mindere mate beschermd tegen te grote uitslagen. Neemt niet weg dat sommige units in de verkeerde kast makkelijk stuk gaan ;)

Wat moet je nou met Vas op zich? Ik weet het niet... alleen als je het in verband ziet met de bovengenoemde parameters kun je bijvoorbeeld iets roepen over de geschiktheid van de driver voor gesloten vs. bassreflex behuizing. Daar zijn ook andere rekenhulpjes voor (zie BEP formule in link). Losstaand zegt Vas niet zo veel, maar dat geldt eigenlijk voor alle TS parameters.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

sietse schreef:
DIY_Freak schreef:
Edo schreef:
Misschien een idee om ,als iemand wil, hier een leuk item over te schrijven zodat we dit kunnen plaatsen op de frontpage?
Dat wil ik wel doen, maar de komende discussie zal vast nog een interessant licht op het onderwerp doen schijnen en dat zou ik wel in het verhaal op willen nemen, nog even los of ik me er persoonlijk mee kan vinden. :)
Kijk ook even mijn post bij "waar zou ik meer van willen weten"?

Sietse
Hoi Sietse,

ik ga er een verhaal van gieten, maar daar moet ik een paar uur voor uittrekken en dat gaat niet op korte termijn lukken... prioriteiten ;), niet in de laatste plaats enkele luidspreker projecten die maar niet willen vlotten en een website.

Vergeef me als het nog een paar weken duurt. :)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

DIY_Freak schreef:
Vergeef me als het nog een paar weken duurt
Snap ik alles van.

Succes, Sietse
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

Hello

Ik heb een vraagje: by het ontwerpen van een BR- kist krijg ik altyd de vraag van welke alignment ik wil kiezen. Ik heb dan keuze tussen :
- Quasi- butterworth
- Super boom box
- Chebyshev
- extended bass shelf -3dB
- extended bass shelf -6dB

Wat betekent dit? Is dit van toepassing op de gebruikte filter? Of een aanduiding van het soort geluid (aar analogie met de Q- waarden) ?
Ik heb nergens een antwoord gevonden waardoor ik 'aaaahn' zei

Thx
Fredze
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat zijn een aantal standaard afsemmingen (volume, frequentie)
Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

En op wat hebben die betrekking? Hoe moet ik het interpreteren?
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Probeer ze maar eens, dan zie je een duidelijk verschil in de weergave karakteristiek.

Had het ook niet de maken met de Q en de 'boemerigheid'?

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
fredze
Berichten: 377
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 12:54
Locatie: Belgie Aalter

Bericht door fredze »

mynen excuses :?
Gebruikersavatar
Masuji
Berichten: 84
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 10:35
Locatie: Ravels-Eel Belgium

Bericht door Masuji »

van de meeste Q varianten weet ik inmiddels wel waar het voor staat,
maar waar staat Qtb voor ? :?

Voor zover mijn duits reikt, begreep ik uit de HH 2/2007 dat het de Gesamt Gute von Qms+Qes+Gehause is.......

Betekend dit dat Qtb evenredig is aan Qtc (total system Q) ?

Mij is geleerd bij twijfel...... ff posten :wink:

B.v.d.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Qtb is de totale Q voor het schassis ingebouwd in de box
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Error 403 - Verboden
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Vuurkat schreef:
Error 403 - Verboden
Tja, dat was anno 2005 n.C. Kijk anders even naar het artikeltje over Thiele/Small op Wikipedia.
Of Google voor een Nederlandstalige uitleg
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

fs
Resonantiefrequentie van het chassis (niet ingebouwd, vrije veld frequentie) [Hz]
Ja, dat begrijp ik. Maar waar staat de 's' voor?
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Speaker?

Dezelfde s als in Qts gok ik. Aangezien er ook een Qtc bestaat, Total Q of Cabinet.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Het grote afkortingen/definitie topic

Bericht door EppeRRR »

Ik was net aan het spelen met
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

En probeerde daar een goede kast voor te ontwerpen voor de GF250 van Visation
voor een maat van me.

Nu weet ik dat de Vf en Vr = liters (netto?) inhoud staan (correct me if i'm wrong) en dat
Fb = tuning frequency of box.

Maar hoe weet ik dan wanneer Vf 20.59 en Vr 24.32, wat dan Fb 61.22 is?

Dit kan toch geen 61.22 liter betekenen?



Alvast bedankt :D
Groeten,
Eduard
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote afkortingen/definitie topic

Bericht door SARK »

EppeRRR schreef:
KNIP
Nu weet ik dat de Vf en Vr = liters (netto?) inhoud staan (correct me if i'm wrong) en dat
Fb = tuning frequency of box.

Maar hoe weet ik dan wanneer Vf 20.59 en Vr 24.32, wat dan Fb 61.22 is?

Dit kan toch geen 61.22 liter betekenen?
KNIP
Je geeft het antwoord zelf al :wink: 61.22 Hz
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Het grote afkortingen/definitie topic

Bericht door EppeRRR »

SARK schreef:
EppeRRR schreef:
KNIP
Nu weet ik dat de Vf en Vr = liters (netto?) inhoud staan (correct me if i'm wrong) en dat
Fb = tuning frequency of box.

Maar hoe weet ik dan wanneer Vf 20.59 en Vr 24.32, wat dan Fb 61.22 is?

Dit kan toch geen 61.22 liter betekenen?
KNIP
Je geeft het antwoord zelf al :wink: 61.22 Hz

"slaat zichzelf voor de kop"

Zie nu pas dat ik die in een ander tab op die site de poort kan berekenen...


...even wat meer geduld van mijn kant.

sorry :oops:
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Het grote afkortingen/definitie topic

Bericht door Tom Magchielse »

Stel je een geheel gesloten volume V voor, waarin zich een zuiger bevindt. (Denk aan een conus zonder enige veerkracht). Als je op de zuiger drukt, wordt de lucht in het volume samengedrukt, en die lucht drukt terug, de lucht heeft een zekere veerkracht S.(vergl een fietspomp). Die veerkracht S is evenredig met de luchtdichtheid rho ( =1.21 kg/m^3) met de geluidssnelheid c in het kwadraat,(c=344 m/s) en met het oppervlak van de zuiger ( conus) in het kwadraat. En verder omgekeerd evenredig met het volume V.
Dus S = rho.c^2.O^2/V . Als een luidspreker in een volume V wordt gemonteerd, ondervindt de conus dus diezelfde extra stijfheid. Deze komt bovenop de stijfheid die de conusophanging zelf al had. Was de conusophanging S1, en de kast S2, dan wordt het totaal S1+s2. De resonantiefrequentie wordt dan wortel ((S1+S2/S1)) maal zo hoog. Om het rekenwerk wat eenvoudiger te maken, is het idee van het equivalent volume Vas bedacht. Je kunt de stijfheid of de compliantie,Cms= 1/S, van de conus omrekenen naar het volume Vas dat dezelfde stijfheid zou hebben. Dus Vas= rho.c^2.O^2.Cms
Nu kun je snel het effect van een gegeven kastvolume op de luidspreker inschatten: In de kast is de totale compliantie evenredig met (Vb + Vas). Noemen we de verhouding Vas/Vb= alfa zoals gebruikelijk bij TS, dan is de totale stijfheid 1+ alfa maal zo groot, en de resonantiefrequentie wordt wortel (1+ alfa) maal zo hoog. De Q-factor in een gesloten box gaat met dezelfde factor omhoog
Waarom is Vas een handige parameter? Je ziet in één oogopslag welk kastvolume ongeveer nodig is. Voor gesloten kasten mik je op een Q van oneveer 0.7 tot 1. Voor basreflexkasten ligt alfa =Vas/Vb tussen 3 (voor sterk gedempte responsies) tot ongeveer 0.6 (chebishev responsie).
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re:

Bericht door Jamesblond »

weidok schreef:
Leeuwarden schreef:
Ik zag dat bij de uitleg over gesloten boxen op deze site wordt gesproken over Qtc. Wat is Qtc?
Qtc of Qc is een algehele kwaliteitsfactor van een luidspreker is een
geloten of basreflexkast meestal wordt 0,707 aangehouden
Het is eigenlijk een kwaliteitsfactor van het impulsgerdag van het
gehele systeem..

Qtc= Qts * 0,93 (Wortel Vas/Vb +1)
Is dit te vergelijken met de Q-factor op een parametrische EQ? Hoge Q levert een bel (piek) met steile hellingen en klinkt duidelijk "ringend", of zo je wil, resonerend op de ingestelde frequentie. Met een lage Q (vast niet toevallig doorgaans lager dan 0,7) klinkt e.e.a. veel rustiger, minder ringend en minder opvallend.

Meestal wordt dan ook de ongeschreven regel aangehouden dat je met een hoge Q het best kunt snijden, met een lage Q boosten. Maar dat terzijde...
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Het grote afkortingen/definitie topic

Bericht door Archie »

Inkrozen: verzinken van bijvoorbeeld een driver (maar ook scharnieren). Wanneer hout ingekroosd is ontstaat er een zogenaamde bodemgroef. Zometeen ff een plaat trekken als ik ermee aan de gang ga :yeah:
:foto:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Het grote afkortingen/definitie topic

Bericht door Marp »

Laten we de lijst met luidsprekerdefinities maar niet aanvullen met werkwoorden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”