Het grote afkortingen/definitie topic
Moderator: Beheerdersteam
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Kijk ook even mijn post bij "waar zou ik meer van willen weten"?DIY_Freak schreef:Dat wil ik wel doen, maar de komende discussie zal vast nog een interessant licht op het onderwerp doen schijnen en dat zou ik wel in het verhaal op willen nemen, nog even los of ik me er persoonlijk mee kan vinden.Edo schreef:Misschien een idee om ,als iemand wil, hier een leuk item over te schrijven zodat we dit kunnen plaatsen op de frontpage?DIY_Freak schreef:Misschien kunnen we beter een nieuw draadje beginnen ipv het afkortingen topic vol te pennen over bafflestep?
Sietse
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Cms is een maat voor de stugheid (kracht) van de ophanging van de conus en wordt uitgedrukt in Newton/meter.
Newton: Als je 0.1 kg aan een touwtje hangt is de (zwaarte)kracht die de massa op het touwtje zet ongeveer 1 Newton. Dus hoe hoger de Cms, hoe stugger de ophanging.
Vas is direct gerelateerd aan Cms en wordt uitgedrukt als de hoeveelheid lucht die, wanneer je het samenperst tot 1 kubieke meter, dezelfde kracht op de conus uitoefent als de Cms.
Dat alles is weer nauw gerelateerd aan de Q parameters (Qms - mechanisch, Qes - electrisch, Qts - totaal, een combi van beiden), die iets zeggen over het gedrag van de unit rond de resonatiefrequentie, Fs.
Een lagere Vas, betekent een lagere Cms (stugheid van de ophanging) en daarmee samenhangend een hogere Q en Fs: bas loopt eerder en stijler af met weinig demping rond Fs (de bult die onstaat in een te kleine behuizing).
Overigens wordt Cms net als alle TS parameters uitgedrukt als een constante, maar in de praktijk is het alles behalve lineair. Naarmate de uitslag van de unit groter wordt neemt de kracht die tegenwerkt toe. Ideaal zou zijn als de Cms relatief laag (in principe midner verliezen) maar in ieder geval constant is over de volle uitslag van de conus. Bij het uiterste punt van de uitslag, voordat Xmech wordt bereikt, zou je het liefst de conus behoeden voor bewegingen die de motor wil maken, maar mechanisch gezien niet kunnen zonder schade. Omdat Cms altijd toeneemt bij een grotere uitslag zijn unit altijd in meer of mindere mate beschermd tegen te grote uitslagen. Neemt niet weg dat sommige units in de verkeerde kast makkelijk stuk gaan
Wat moet je nou met Vas op zich? Ik weet het niet... alleen als je het in verband ziet met de bovengenoemde parameters kun je bijvoorbeeld iets roepen over de geschiktheid van de driver voor gesloten vs. bassreflex behuizing. Daar zijn ook andere rekenhulpjes voor (zie BEP formule in link). Losstaand zegt Vas niet zo veel, maar dat geldt eigenlijk voor alle TS parameters.
Newton: Als je 0.1 kg aan een touwtje hangt is de (zwaarte)kracht die de massa op het touwtje zet ongeveer 1 Newton. Dus hoe hoger de Cms, hoe stugger de ophanging.
Vas is direct gerelateerd aan Cms en wordt uitgedrukt als de hoeveelheid lucht die, wanneer je het samenperst tot 1 kubieke meter, dezelfde kracht op de conus uitoefent als de Cms.
Dat alles is weer nauw gerelateerd aan de Q parameters (Qms - mechanisch, Qes - electrisch, Qts - totaal, een combi van beiden), die iets zeggen over het gedrag van de unit rond de resonatiefrequentie, Fs.
Een lagere Vas, betekent een lagere Cms (stugheid van de ophanging) en daarmee samenhangend een hogere Q en Fs: bas loopt eerder en stijler af met weinig demping rond Fs (de bult die onstaat in een te kleine behuizing).
Overigens wordt Cms net als alle TS parameters uitgedrukt als een constante, maar in de praktijk is het alles behalve lineair. Naarmate de uitslag van de unit groter wordt neemt de kracht die tegenwerkt toe. Ideaal zou zijn als de Cms relatief laag (in principe midner verliezen) maar in ieder geval constant is over de volle uitslag van de conus. Bij het uiterste punt van de uitslag, voordat Xmech wordt bereikt, zou je het liefst de conus behoeden voor bewegingen die de motor wil maken, maar mechanisch gezien niet kunnen zonder schade. Omdat Cms altijd toeneemt bij een grotere uitslag zijn unit altijd in meer of mindere mate beschermd tegen te grote uitslagen. Neemt niet weg dat sommige units in de verkeerde kast makkelijk stuk gaan
Wat moet je nou met Vas op zich? Ik weet het niet... alleen als je het in verband ziet met de bovengenoemde parameters kun je bijvoorbeeld iets roepen over de geschiktheid van de driver voor gesloten vs. bassreflex behuizing. Daar zijn ook andere rekenhulpjes voor (zie BEP formule in link). Losstaand zegt Vas niet zo veel, maar dat geldt eigenlijk voor alle TS parameters.
Hoi Sietse,sietse schreef:Kijk ook even mijn post bij "waar zou ik meer van willen weten"?DIY_Freak schreef:Dat wil ik wel doen, maar de komende discussie zal vast nog een interessant licht op het onderwerp doen schijnen en dat zou ik wel in het verhaal op willen nemen, nog even los of ik me er persoonlijk mee kan vinden.Edo schreef:Misschien een idee om ,als iemand wil, hier een leuk item over te schrijven zodat we dit kunnen plaatsen op de frontpage?
Sietse
ik ga er een verhaal van gieten, maar daar moet ik een paar uur voor uittrekken en dat gaat niet op korte termijn lukken... prioriteiten
Vergeef me als het nog een paar weken duurt.
Hello
Ik heb een vraagje: by het ontwerpen van een BR- kist krijg ik altyd de vraag van welke alignment ik wil kiezen. Ik heb dan keuze tussen :
- Quasi- butterworth
- Super boom box
- Chebyshev
- extended bass shelf -3dB
- extended bass shelf -6dB
Wat betekent dit? Is dit van toepassing op de gebruikte filter? Of een aanduiding van het soort geluid (aar analogie met de Q- waarden) ?
Ik heb nergens een antwoord gevonden waardoor ik 'aaaahn' zei
Thx
Fredze
Ik heb een vraagje: by het ontwerpen van een BR- kist krijg ik altyd de vraag van welke alignment ik wil kiezen. Ik heb dan keuze tussen :
- Quasi- butterworth
- Super boom box
- Chebyshev
- extended bass shelf -3dB
- extended bass shelf -6dB
Wat betekent dit? Is dit van toepassing op de gebruikte filter? Of een aanduiding van het soort geluid (aar analogie met de Q- waarden) ?
Ik heb nergens een antwoord gevonden waardoor ik 'aaaahn' zei
Thx
Fredze
van de meeste Q varianten weet ik inmiddels wel waar het voor staat,
maar waar staat Qtb voor ?
Voor zover mijn duits reikt, begreep ik uit de HH 2/2007 dat het de Gesamt Gute von Qms+Qes+Gehause is.......
Betekend dit dat Qtb evenredig is aan Qtc (total system Q) ?
Mij is geleerd bij twijfel...... ff posten
B.v.d.
maar waar staat Qtb voor ?
Voor zover mijn duits reikt, begreep ik uit de HH 2/2007 dat het de Gesamt Gute von Qms+Qes+Gehause is.......
Betekend dit dat Qtb evenredig is aan Qtc (total system Q) ?
Mij is geleerd bij twijfel...... ff posten
B.v.d.
Error 403 - VerbodenHier staat een uitstekende uitleg: http://editweb.iglou.com/eminence/emine ... ms.htm#Vas
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Tja, dat was anno 2005 n.C. Kijk anders even naar het artikeltje over Thiele/Small op Wikipedia.Vuurkat schreef:Error 403 - VerbodenHier staat een uitstekende uitleg: http://editweb.iglou.com/eminence/emine ... ms.htm#Vas
Of Google voor een Nederlandstalige uitleg
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Re: Het grote afkortingen/definitie topic
Ik was net aan het spelen met
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver
En probeerde daar een goede kast voor te ontwerpen voor de GF250 van Visation
voor een maat van me.
Nu weet ik dat de Vf en Vr = liters (netto?) inhoud staan (correct me if i'm wrong) en dat
Fb = tuning frequency of box.
Maar hoe weet ik dan wanneer Vf 20.59 en Vr 24.32, wat dan Fb 61.22 is?
Dit kan toch geen 61.22 liter betekenen?
Alvast bedankt
Groeten,
Eduard
http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver
En probeerde daar een goede kast voor te ontwerpen voor de GF250 van Visation
voor een maat van me.
Nu weet ik dat de Vf en Vr = liters (netto?) inhoud staan (correct me if i'm wrong) en dat
Fb = tuning frequency of box.
Maar hoe weet ik dan wanneer Vf 20.59 en Vr 24.32, wat dan Fb 61.22 is?
Dit kan toch geen 61.22 liter betekenen?
Alvast bedankt
Groeten,
Eduard
Re: Het grote afkortingen/definitie topic
Je geeft het antwoord zelf alEppeRRR schreef:KNIP
Nu weet ik dat de Vf en Vr = liters (netto?) inhoud staan (correct me if i'm wrong) en dat
Fb = tuning frequency of box.
Maar hoe weet ik dan wanneer Vf 20.59 en Vr 24.32, wat dan Fb 61.22 is?
Dit kan toch geen 61.22 liter betekenen?
KNIP
Re: Het grote afkortingen/definitie topic
SARK schreef:Je geeft het antwoord zelf alEppeRRR schreef:KNIP
Nu weet ik dat de Vf en Vr = liters (netto?) inhoud staan (correct me if i'm wrong) en dat
Fb = tuning frequency of box.
Maar hoe weet ik dan wanneer Vf 20.59 en Vr 24.32, wat dan Fb 61.22 is?
Dit kan toch geen 61.22 liter betekenen?
KNIP61.22 Hz
"slaat zichzelf voor de kop"
Zie nu pas dat ik die in een ander tab op die site de poort kan berekenen...
...even wat meer geduld van mijn kant.
sorry
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Het grote afkortingen/definitie topic
Stel je een geheel gesloten volume V voor, waarin zich een zuiger bevindt. (Denk aan een conus zonder enige veerkracht). Als je op de zuiger drukt, wordt de lucht in het volume samengedrukt, en die lucht drukt terug, de lucht heeft een zekere veerkracht S.(vergl een fietspomp). Die veerkracht S is evenredig met de luchtdichtheid rho ( =1.21 kg/m^3) met de geluidssnelheid c in het kwadraat,(c=344 m/s) en met het oppervlak van de zuiger ( conus) in het kwadraat. En verder omgekeerd evenredig met het volume V.
Dus S = rho.c^2.O^2/V . Als een luidspreker in een volume V wordt gemonteerd, ondervindt de conus dus diezelfde extra stijfheid. Deze komt bovenop de stijfheid die de conusophanging zelf al had. Was de conusophanging S1, en de kast S2, dan wordt het totaal S1+s2. De resonantiefrequentie wordt dan wortel ((S1+S2/S1)) maal zo hoog. Om het rekenwerk wat eenvoudiger te maken, is het idee van het equivalent volume Vas bedacht. Je kunt de stijfheid of de compliantie,Cms= 1/S, van de conus omrekenen naar het volume Vas dat dezelfde stijfheid zou hebben. Dus Vas= rho.c^2.O^2.Cms
Nu kun je snel het effect van een gegeven kastvolume op de luidspreker inschatten: In de kast is de totale compliantie evenredig met (Vb + Vas). Noemen we de verhouding Vas/Vb= alfa zoals gebruikelijk bij TS, dan is de totale stijfheid 1+ alfa maal zo groot, en de resonantiefrequentie wordt wortel (1+ alfa) maal zo hoog. De Q-factor in een gesloten box gaat met dezelfde factor omhoog
Waarom is Vas een handige parameter? Je ziet in één oogopslag welk kastvolume ongeveer nodig is. Voor gesloten kasten mik je op een Q van oneveer 0.7 tot 1. Voor basreflexkasten ligt alfa =Vas/Vb tussen 3 (voor sterk gedempte responsies) tot ongeveer 0.6 (chebishev responsie).
Dus S = rho.c^2.O^2/V . Als een luidspreker in een volume V wordt gemonteerd, ondervindt de conus dus diezelfde extra stijfheid. Deze komt bovenop de stijfheid die de conusophanging zelf al had. Was de conusophanging S1, en de kast S2, dan wordt het totaal S1+s2. De resonantiefrequentie wordt dan wortel ((S1+S2/S1)) maal zo hoog. Om het rekenwerk wat eenvoudiger te maken, is het idee van het equivalent volume Vas bedacht. Je kunt de stijfheid of de compliantie,Cms= 1/S, van de conus omrekenen naar het volume Vas dat dezelfde stijfheid zou hebben. Dus Vas= rho.c^2.O^2.Cms
Nu kun je snel het effect van een gegeven kastvolume op de luidspreker inschatten: In de kast is de totale compliantie evenredig met (Vb + Vas). Noemen we de verhouding Vas/Vb= alfa zoals gebruikelijk bij TS, dan is de totale stijfheid 1+ alfa maal zo groot, en de resonantiefrequentie wordt wortel (1+ alfa) maal zo hoog. De Q-factor in een gesloten box gaat met dezelfde factor omhoog
Waarom is Vas een handige parameter? Je ziet in één oogopslag welk kastvolume ongeveer nodig is. Voor gesloten kasten mik je op een Q van oneveer 0.7 tot 1. Voor basreflexkasten ligt alfa =Vas/Vb tussen 3 (voor sterk gedempte responsies) tot ongeveer 0.6 (chebishev responsie).
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re:
Is dit te vergelijken met de Q-factor op een parametrische EQ? Hoge Q levert een bel (piek) met steile hellingen en klinkt duidelijk "ringend", of zo je wil, resonerend op de ingestelde frequentie. Met een lage Q (vast niet toevallig doorgaans lager dan 0,7) klinkt e.e.a. veel rustiger, minder ringend en minder opvallend.weidok schreef:Qtc of Qc is een algehele kwaliteitsfactor van een luidspreker is eenLeeuwarden schreef:Ik zag dat bij de uitleg over gesloten boxen op deze site wordt gesproken over Qtc. Wat is Qtc?
geloten of basreflexkast meestal wordt 0,707 aangehouden
Het is eigenlijk een kwaliteitsfactor van het impulsgerdag van het
gehele systeem..
Qtc= Qts * 0,93 (Wortel Vas/Vb +1)
Meestal wordt dan ook de ongeschreven regel aangehouden dat je met een hoge Q het best kunt snijden, met een lage Q boosten. Maar dat terzijde...
Re: Het grote afkortingen/definitie topic
Inkrozen: verzinken van bijvoorbeeld een driver (maar ook scharnieren). Wanneer hout ingekroosd is ontstaat er een zogenaamde bodemgroef. Zometeen ff een plaat trekken als ik ermee aan de gang ga

- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Het grote afkortingen/definitie topic
Laten we de lijst met luidsprekerdefinities maar niet aanvullen met werkwoorden.

