Welke cd speler? MOdificeren?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Martijn H

Welke cd speler? MOdificeren?

Bericht door Martijn H »

Aangezien ik geen goede stabiele cd speler heb kijk ik al een tijdje naar geschikte spelers. Maar nu is het belangrijk te weten te komen wat belangrijk is voor een goede cd speler

Ook naar aanleiding van het topic over upsampling van deepspace is het redelijk lastig om een audiofiel verantwoorde cd speler aan te wijzen :roll:

De speler moet goed gebouwd zijn, niet teveel rotzooi in de signaalweg hebben en geen fortuin kosten: 2e hands bijv.. Teveel Elco's zouden ook een boosdoener zijn?

Waar moet ik naar kijken en wat zijn de beste spelers voor het geld?

mvg,

Montana
Laatst gewijzigd door Martijn H op za 20 jan 2007, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

voodooless
Contacteer:

Re: Welke cd speler?

Bericht door voodooless »

Montana schreef:
Ook naar aanleiding van het topic over upsampling van deepspace is het redelijk lastig om een audiofiel verantwoorde cd speler aan te wijzen :roll:
Het is nog veel lastiger om de term "audiofiel verantwoord" onder woorden te brengen ;) Mening lopen ook hier zover uiteen dat er erg moeilijk wat over te zeggen valt...
sietse

Bericht door sietse »

Ik heb een Marantz CD5000 van 600 gulden. Waarom niet zo duur? Omdat ik het verschil met bv een Marantz van 1600 gulden niet heb kunnen ontdekken.
Heb ik nog steeds geen spijt van.
En als je denkt iets gevonden te hebben, eerst gewoon ouwerwets thuis uitproberen.
voodooless
Contacteer:

sietse schreef:
Ik heb een Marantz CD5000 van 600 gulden. Waarom niet zo duur? Omdat ik het verschil met bv een Marantz van 1600 gulden niet heb kunnen ontdekken.
Mijn CD5400 koste ongeveer hetzelfde. Ding is onderhand echter verre van orgineel. Ben wel erg benieuwd wat men ervan gaat vinden op de luisterdag V2 ;) Helaas zal het niet zover komen dat ik ook een nieuw PCB ervoor klaar zal hebben.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ja het is wel mooi om voorbeelden te hebben, maar waarom zijn die spelers nou goed? Luisterervaring? Hoe zit de speler in elkaar, waardoor hij zo goed is?

Ik heb nog maar weinig verschillen kunnen horen tussen spelers.. Als ik mijn dvd speler vergelijk met mijn huidige cd speler, hoor ik wel verschillen in ruimtelijkheid en subtiele verschillen in klank. Dvd speler klinkt wat hard. Maar ik was benieuwd naar de redenen waarom sommige spelers zo goed zijn dus :) Zie het topic als een begeleider voor het vinden van de beste speler!
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Mijn mening als zelfbouwer en tweaker: er is geen betere speler dan eentje die je zelf onder handen hebt gehad ;-)

Dat klinkt simplistisch, en is het eigenlijk ook wel.

Niettemin, de fabrieksspelers zoals die in eind '80 en begin jaren '90 werden geleverd, waren m.i. in mechanisch en electronisch opzicht de betere van wat er later op de markt werd gebracht.
Daarin zijn altijd verbeteringen aan te brengen, maar het probleem met zo'n wat oudere speler is natuurlijk dat het mechanische deel al wat uurtjes achter de rug kan hebben.
Daarmee bedoel ik vnl. de laserunit en de feed- en spindle motoren.
Zijn die delen nog verkrijgbaar, of kun je uit een oude voorraad een compleet NOS loopwerkje verkrijgen, dan zou mijn keuze vallen op bijv. een TEAC VRDS10 of 20, een zwaardere Marantz of zelfs een Pioneer Stable Platter speler.

Ben je handig met electronica, en snap je de basics van een speler een beetje, dan is er veel eer te behalen aan de analoge- en de voedingskant van de zaken, alsmede de clockgenerator.
Zie daarvoor oa. de site van Guido Tent ( www.tentlabs.com ) , er zijn er nog wel meer zoals Trichord ( www.trichordresearch.com ).

Wat betreft de methode van D/A conversie zijn er tegenstrijdige berichten over ouderwetse zestienbitters, al dan niet met oversampling, of de andere principes zoals 1 bits ( vroeger "Bitstream" ) en principes zoals oa. door Denon gebruikt (Delta-Sigma conversie) en nog vele andere.

In mijn optiek zijn die verschillen soms wel aanwijsbaar, soms ook valt het me niet op.

Wat voor mij in ieder geval belangrijk is, is dat de mechanische basis van een speler goed is (zwaar uitgevoerd, met een stabiele positionering van het plaatje, zoals de Pioneer Stable Platter of het befaamde TEAC loopwerk wat ook in Wadia en Spectral spelers zat, bijvoorbeeld).
Maar ook een principe zoals Sony gebruikt, het verplaatsen van de spindle + disc t.o.v. een stationaire laser, kan goed zijn.

De electronica is (voor mij dan) relatief simpel aan te passen en naar een hoger niveau te tillen.
Denk dan als eerste aan goede ontkoppelingen van alle voedingsspanningen, desnoods met aparte trafo's , en een aparte (Tent) clockgenerator *met eigen voeding* .

De volgende optie is het aanpakken van het analoge uitgangsdeel, waarbij het verwijderen van de mute-transistoren op nummer 1 staat (desnoods te vervangen door een relais dat naar aarde kortsluit bij muting, nooit de contacten in serie zetten! ).
Ook het vervangen van de uitgangsopamp, door een beter type, of een discreet opgebouwde trap, of zelfs een buizenuitgang, kan verandering brengen. Eventueel kan bij sommige modificaties de uitgangselco vervallen, of, in het geval van een buizenuitgang, vervangen worden door een polypropyleen type van een kleinere waarde.
In zo'n geval is het van belang dat de ingangsimpedantie (belasting) van de daaropvolgende versterkeringang niet te laag is, in het algemeen liever hoger dan 50 kilo-ohm.

"Verandering" schrijf ik hierboven, en niet per se verbetering, niet elke modificatie is even succesvol, en sommige mods doen het in de ene speler wel goed, de andere doen niets, of maken het alleen maar slechter....
E.e.a. hangt ook samen met hoe het systeem als geheel werkt, dus moet je de (voor) versterker en zelfs de speakers en ruimte in het verhaal betrekken.

Verder zijn er dan nog wel wat mechanische foefjes om een speler nog iets "rustiger" te krijgen, maar in het algemeen zijn die verbeteringen marginaal t.o.v. de winst die er is te behalen in het electronische deel.

Wat zeker ook belangrijk is, is om de speler *goed* af te (laten) regelen, als de servoregelingen goed staan ingesteld, wordt er ook minder "rommel" op de voeding gezet, en daar profiteert elk deel van de speler van.

Enfin, dat zou mijn keuze zijn.

Als ik iemand een kant-en-klare speler zonder modificaties aan zou moeten raden, dan zou ik voor een "allesvreter" als een TEAC VRDS10 of 20 gaan, ware het niet dat die alweer wat ouder zijn en, zoals gezegd, heel goed kunnen profiteren van wat "upgrades".

Denk nu niet dat de verschillen wereldschokkend en hemelsbreed zijn, maar het kan wel net het verschil vormen tussen lichte irritatie na een paar uurtjes ( of al eerder! ), of een zalige avond muziekluisteren waar je maar geen eind aan kunt maken.

Tenslotte: het gehele verhaal hierboven geldt slechts voor de standaard 44.1 kHz/16 bits CD.
Wil je HDCD/SACD/DVD-A draaien, dan zul je een speler moeten zoeken die dat aankan, ik heb daar geen ervaring mee en kan je daar dus niets over zeggen.
Wel zal het ongetwijfeld mogelijk zijn om ook die spelers te "tweaken".
Laatst gewijzigd door KT88 op di 05 sep 2006, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

'k zie dat er nog al wat Marantzen populair zijn om de degelijkheid etc. Zelf heb ik een CD6000 staan die ook al een beetje veranderd is intern.
Prima kassie. Als je daar nog een jonkie van kan bemachtigen, tweede hands...

Kees
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Mooi verhaal'tje!

Ik heb het over een cd-speler.. Nu gebruik ik een Kenwood dp5020, welke zeer aangenaam is. Niks opvallends storends aan.

Ik heb geen electronica gestudeerd, maar durf me wel te wagen an tweaks. Mits ik geen lompe soldeerbout gebruik en advies krijg..

Over de VRDS 10/20 hoor ik positiefs, maar anderen noemen de speler achterhaald? Een speler die makkelijk te tweaken is is wel zo handig natuurlijk. Omdat ze zo geliefd zijn, blijven de Teacs wel duur.

Een tweedehands Teac met van medevoort upgrades zag ik laatst te koop. Doet van medevoort niet hetzelfde als wat jij doet? Tweaken waar het zin heeft of is het vooral het extra stikkertje wat de speler zo duur maakt?

mvg,

Montana
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Montana schreef:
Ik heb geen electronica gestudeerd, maar durf me wel te wagen an tweaks. Mits ik geen lompe soldeerbout gebruik en advies krijg..
Advies kun je hier altijd krijgen, zowel van mij als van mensen als Kees, Sander Sassen en zelfs Guido Tent (die zag ik hier onlangs ook weer eens voorbijschuiven).
Het juiste gereedschap is belangrijk, en wellicht het belangrijkste: ga zover jouw kennis en ervaring het toelaten.
Over de VRDS 10/20 hoor ik positiefs, maar anderen noemen de speler achterhaald? Een speler die makkelijk te tweaken is is wel zo handig natuurlijk. Omdat ze zo geliefd zijn, blijven de Teacs wel duur.
In zekere zin zijn ze achterhaald, reden waarom ik het hierboven over tweaks en mods heb gehad.
Mechanisch behoren deze loopwerken nog altijd tot een van de beste.
Je kunt er ook altijd een separate DAC aanhangen.........

A propos loopwerken: de snaaraangedreven CEC loopwerken zijn ook heel erg goed..........
Een tweedehands Teac met van medevoort upgrades zag ik laatst te koop. Doet van medevoort niet hetzelfde als wat jij doet? Tweaken waar het zin heeft of is het vooral het extra stikkertje wat de speler zo duur maakt?
Ik kan geen oordeel vellen over van Medevoort, want ik heb nog nooit een door hem behandelde speler gezien of gehoord.
Als hobbyist zou het ook geen eerlijk vergelijk zijn, de man moet tenslotte leven van dat werk, terwijl ik maanden kan steken in proefjes en modificaties, waarbij voornamelijk mijn inzicht en ervaring wordt verrijkt, maar niet het geluid van de speler... :lol:

Maar serieus, er zijn enkele simpele trucs die een relatief grote verbetering kunnen brengen bij de meeste spelers, de beschrijving hiervan staat in mijn post hierboven.
Wil je daar serieus mee aan de slag, dan kun je daar wellicht een apart topic voor openen.

Misschien een idee om eens te beginnen met wat simpele tweaks aan je bestaande speler?
voodooless
Contacteer:

KT88 schreef:
Advies kun je hier altijd krijgen, zowel van mij als van mensen als Kees, Sander Sassen en zelfs Guido Tent (die zag ik hier onlangs ook weer eens voorbijschuiven).
Het juiste gereedschap is belangrijk, en wellicht het belangrijkste: ga zover jouw kennis en ervaring het toelaten.
Dat is inderdaad correct. Ik heb ook geen electronica gestudeerd, maar moet bekennen dat ik van mezelf vind dat ik al redelijk ver ben gekomen met mijn simpele CD5400 :) Natuurlijk met wat hulp!

En het mooie is: je leert er vooral ook heel wat van :) Zorg wel dat je een schema van de orginele speaker hebt, dat werkt 10x makkelijker :)
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Tegen de tijd dat tweaken ervan komt, zorg ik wel dat ik een cd speler heb staan waar rookontwikkelingen in mogen plaatsvinden! Nu heb ik een geleende speler. Oja, ik was erg goed met lego vroeger! 8)

Maar als de basis achterhaald is valt er toch niet veel uit te halen? Als je onder basis de elctronica van de Teac verstaat. Mechaniek is natuurlijk ook belangrijk.

Het zal uiteindelijk een speler worden die vanzichzelf al heel goed is en die makkelijk(!) aan te passen is, of dat nou marantz of Teac is maakt niet uit.

mvg,

Montana
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Montana schreef:
Maar als de basis achterhaald is valt er toch niet veel uit te halen? Als je onder basis de elctronica van de Teac verstaat. Mechaniek is natuurlijk ook belangrijk.
Achterhaald kan verschillende dingen betekenen.
Het kan zijn dat een electronicus bepaalde onderdelen ziet en zegt: "die zijn van 1992, dat is inmiddels wel beter geworden!"
Het kan zijn dat iemand die dat zegt, ervan overtuigd is dat alles wat nieuw is, vanzelf ook beter moet zijn.
Het kan ook zijn dat iemand de CD "an sich" verouderd vindt, wat met de huidige opslagmedia ook wel een beetje het geval is.

In mechanisch opzicht kun je niet spreken van achterhaald, vind ik.
Je moet nl. wel het onderscheid maken tussen iets dat wat ouder is, dat goed functioneert en degelijk gebouwd is, en iets dat met moderne, lichte materialen is opgebouwd, ook wel goed kan functioneren, maar beperkt is qua mogelijkheden om te tweaken, en vaak ook beperkt qua levensduur.
Mijn visie is dat een goede, zware mechanische basis belangrijk is.
Anderen denken daar wellicht anders over.

Ik vind bijv. de Citroen DS niet achterhaald qua idee, wel qua techniek, maar ik zou die DS verre verkiezen boven een moderne C5, om maar eens wat te noemen.
En ook hier spreek ik uit eigen ervaring ;-)
Terzijde: ik rijd nu alweer 15 jaar tot volle tevredenheid in een Citroen CX, zou ze nog niet willen ruilen tegen om het even welk ander type dan ook.
Het zal uiteindelijk een speler worden die vanzichzelf al heel goed is en die makkelijk(!) aan te passen is, of dat nou marantz of Teac is maakt niet uit.
Vergeet vooral niet, wat ik hierboven ook al zei, dat ik uit eigen ervaring en optiek schrijf, en ik heb nu eenmaal meer ervaring met TEACs dan met Marantzen (waar het de "modernere" types als 5000 en 6000 betreft dan).
De "oude" Marantzen als CD(A) 94 , CD80 enzo, ken ik heel goed, 16 bits spelers met magnifieke loopwerken.
Maar die zijn zo langzamerhand echt te oud aan het worden, en die loopwerken (CDM1 enz). zijn nagenoeg onvindbaar, en als je ze al vindt, zijn ze onbetaalbaar.
O.a. de beroemde eerste Proceed speler van Madrigal (die toren) gebruikte dat loopwerk.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

deepspace schreef:
Zorg wel dat je een schema van de orginele speaker hebt, dat werkt 10x makkelijker :)
Als ik een apparaat open maak zie ik hetzelfde als jullie allemaal: een printplaat met een hoop frutsels erop, misschien dat ik nog een voeding trafo kan herkennen of wat mechaniek, maar voor de werking en hoe het in elkaar zit heb ik ook echt een schema nodig.. Of moet er zelf een tekenen (voor een cd-speler een beetje heel veel werk).

@ deepspace... ak=l ?

Kees
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Zo hebben we allemaal wat, Kees.

Ik kan weer geen mooie kastjes maken, maar ik "zie" als het ware de schakeling voor me liggen als ik een print voor me heb (alhoewel, met SMD wordt het al wat lastiger).

Hoe bouw jij je (buizen)versterkers dan, als je nog net een trafo van een laserunit kan onderscheiden? :mrgreen:
Jan-Willem
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik ben ook druk opzoek naar een cd speler, en volg dit topic dus nauwkeurig. Ik heb alleen nog maar een NAD gehoord, een advance acoustic en een Onkyo
Als eerste de NAD ik vond deze cd speler goed... het ruimtelijk beeld was duidelijk. Maar stom gezegd: het leek alsof de instrumenten elkaar in de weg zaten.. ze zaten in elkaar verstrengeld. Daarna de Onkyo beluisterd... waar ik van te voren niet eens naar wou luisteren... het merk alleen al spreekt me niet aan. Toch maar aangesloten.... En WAT! deze cd-speler is duidelijk beter,... en meer gedetaileerd. Toch zat dat merk me niet lekker. Daarna een Advance Acoustic beluisterd... Dit was helemaal niet mijn smaak, veel te veel laag, dat hoort er niet in, terwijl het hoog wat was teruggetrokken. En dat vertelde ik de verkoper... Bleek dat er een buizenvoorversterker in zat. Ik wil nu nog een Rotel horen.. ook omdat deze heel mooi bij mijn Amp. past kwa uiterlijk. (Wat natuurlijk niet het belangrijkste is)

Ik weet de type's niet meer uit m'n hoofd, maar ze zaten allemaal rond de 600/700 euro. Kan het eventueel nog wel achterhalen.

Groeten Jan-WIllem

(Ik ben btw met m'n nieuwe opleiding begonnen: elektrotechniek.. hoop dat ik strax mijn cd speler ook kan fijntunen.)
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Jan-Willem schreef:
.... Daarna de Onkyo beluisterd... waar ik van te voren niet eens naar wou luisteren... het merk alleen al spreekt me niet aan. Toch maar aangesloten.... En WAT! deze cd-speler is duidelijk beter,... en meer gedetaileerd. Toch zat dat merk me niet lekker.
En dat kan ik nu even niet volgen.
Dat je nu nog iets zou hebben tegen het uiterlijk, alla, maar het klinkt goed, en toch zit het merk je niet lekker?
Daarna een Advance Acoustic beluisterd... Dit was helemaal niet mijn smaak, veel te veel laag, dat hoort er niet in, terwijl het hoog wat was teruggetrokken. En dat vertelde ik de verkoper... Bleek dat er een buizenvoorversterker in zat.
Een buizenuitgangstrap, om precies te zijn.

Grappig, zo heb ik jaren geleden bij de eerste Ah Tjoeb precies dezelfde ervaring gehad......dik, modderig, een brei.
Dat waren gemodificeerde Marantzen, toch geen slechte spelers.
Maar ik weet ook dat een buizenuitgang bij een CD speler heel lekker kan klinken, het zou dus kunnen zijn dat die betreffende uitgang niet lekker "matcht" met je versterker, of zelfs in het hele systeem.
(Ik ben btw met m'n nieuwe opleiding begonnen: elektrotechniek.. hoop dat ik strax mijn cd speler ook kan fijntunen.)
Uhm....misschien klinkt dit wat bot, maar onder "electrotechniek" wordt/werd toch verstaan sterkstroom, 380 volt, schakelkasten en DIN rails enzo?
Da's nog wel iets anders dan analoge electronica hoor..........
Jan-Willem
Contacteer:

KT88 schreef:
Jan-Willem schreef:
.... Daarna de Onkyo beluisterd... waar ik van te voren niet eens naar wou luisteren... het merk alleen al spreekt me niet aan. Toch maar aangesloten.... En WAT! deze cd-speler is duidelijk beter,... en meer gedetaileerd. Toch zat dat merk me niet lekker.
En dat kan ik nu even niet volgen.
Dat je nu nog iets zou hebben tegen het uiterlijk, alla, maar het klinkt goed, en toch zit het merk je niet lekker?
Daarna een Advance Acoustic beluisterd... Dit was helemaal niet mijn smaak, veel te veel laag, dat hoort er niet in, terwijl het hoog wat was teruggetrokken. En dat vertelde ik de verkoper... Bleek dat er een buizenvoorversterker in zat.
Een buizenuitgangstrap, om precies te zijn.

Grappig, zo heb ik jaren geleden bij de eerste Ah Tjoeb precies dezelfde ervaring gehad......dik, modderig, een brei.
Dat waren gemodificeerde Marantzen, toch geen slechte spelers.
Maar ik weet ook dat een buizenuitgang bij een CD speler heel lekker kan klinken, het zou dus kunnen zijn dat die betreffende uitgang niet lekker "matcht" met je versterker, of zelfs in het hele systeem.
Uhm....misschien klinkt dit wat bot, maar onder "electrotechniek" wordt/werd toch verstaan sterkstroom, 380 volt, schakelkasten en DIN rails enzo?
Da's nog wel iets anders dan analoge electronica hoor..........
Ja dat klopt het klinkt erg goed.. maar toch heb ik een gedachte dat Onkyo geen goed merk is. Ik denk aan goedkoop, en er zit vast een addertje onder het gras. Ook lees ik niet veel over dit merk. Die cd speler is ook zeker een goede speler... alleen hij kleurt teveel. Het is ook een Advance Acoustic... dus het zou wel op elkaar zijn afgestemt. Ik wil gewoon een neutrale klank, ik zeg niet dat die cd-speler niet mooi klonk! Ehm en over mijn opleiding... het heet elektrotechniek en ik krijg geen krachtstroom etc. Het is echt transistoren etc. :)
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Onkyo was in de jaren '70, '80 en een deel van '90 een zeer goed merk, dat binnen het Japanse circuit goed stond aangeschreven.
Degelijke bouwkwaliteit, goede onderdelen, en prijzig.

Hoe het nu is weet ik niet echt, ik heb de binding met de consumentenapparatuur een beetje verloren, maar als ze nog niet zijn overgenomen door een vaag Chinees handelshuis, dan zie ik nog wel hoop.

Er zijn ook mensen die blindelings een Shan Ling kopen...........
En ondanks dat *ik* die naam niet vertrouwd vind klinken, zijn dat toch heel fraaie apparaten hoor.
richard

Bericht door richard »

KT88 schreef:
Onkyo was in de jaren '70, '80 en een deel van '90 een zeer goed merk, dat binnen het Japanse circuit goed stond aangeschreven.
Degelijke bouwkwaliteit, goede onderdelen, en prijzig.
Mijn buurman (inmiddels verhuist) had een set van Onkyo cd-speler en receiver en dat klonk verassend goed. Ook het gevoel van de knoppen en de afwerking was degelijk en netjes. Nog steeds vind ik Onkyo beter aanvoelen en uitzien dan de vergelijkbare producten van Sony, Pioneer en zelfs Marantz.

Als ik ooit in de markt ben voor een 5.1 hometheater-receiver zal het waarschijnlijk een Onkyo worden.

Wat klank betreft vind/vond ik de cd-spelers van Technics meestal ook wel lekker klinken, een TEAC ziet er misschien wel stoer uit en heeft waarschijnlijk ook wel een degelijk loopwerk en is mogelijk erg goed te modificeren, maar de VRDS modellen die ik heb gehoord vond ik niet prettig om naar te luisteren.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Als de luidspreker brak is kan je niet weten of de speler goed is. Wanneer je de luidspreker waar de speler op getest is niet van top tot teen kent kan je wat mij betreft niks zeggen over de randapperatuur.

Een goed oordeel is natuurlijk alleen te maken, wanneer de spelers op dezelfde set worden beluisterd.. Vaak weigeren de verkopers echter hun dure spelers voor een dag af te staan om thuis te proberen. Met Tweedehands spul zal het wel ook niet makkelijk zijn om een en ander thuis te proberen en te vergelijken.

mvg,

Montana
Jan-Willem
Contacteer:

Montana schreef:
Als de luidspreker brak is kan je niet weten of de speler goed is. Wanneer je de luidspreker waar de speler op getest is niet van top tot teen kent kan je wat mij betreft niks zeggen over de randapperatuur.

Een goed oordeel is natuurlijk alleen te maken, wanneer de spelers op dezelfde set worden beluisterd.. Vaak weigeren de verkopers echter hun dure spelers voor een dag af te staan om thuis te proberen. Met Tweedehands spul zal het wel ook niet makkelijk zijn om een en ander thuis te proberen en te vergelijken.

mvg,

Montana
Ik heb ze thuis EN in de winkel gehoord :)
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Montana schreef:
Als je wat meer luisterervaring hebt, dan kun je in de meeste gevallen wel "door die fouten heen luisteren".
Je focused dan op een bepaald aspect, waarvan je door die ervaring weet dat het uit die of die component kan komen.

Zo kwam ik eens bij iemand die klaagde dat zijn Quads ESL zo "slisten".
Nu is dat een gekend probleem, zeker bij de 63, dus ik was na zijn belletje al bang dat die mee moesten naar Transtec, totdat toen ik binnenkwam zag dat de man zijn draaitafel op een scheve steun had staan.
Gelukkig had de bodem verstelbare voetjes, en heb ik gelijk even het element er recht ingezet, en alles goed afgesteld.
Het "slissen" was verdwenen.

Was ik nu onervaren geweest, had ik zijn verhaal zonder tegensputteren aangehoord en de speakers meegenomen voor een dure upgrade, terwijl de oorzaak totaal ergens anders lag.

Je gaat op den duur soorten vervorming herkennen, waarderen en/of veroordelen.
Kennelijk is die grens voor ieder persoon weer anders.

Een CD speler of versterker waar ik me mateloos aan kan ergeren, kan voor de ander weer helemal de top zijn.
Zoals hierboven al gezegd, alles hangt af van het totale systeem, de "synergy" zal ik maar zeggen.

Overigens was dat vroeger nog veel erger dan nu, de verschillen tussen merken, types en soorten waren veel groter dan nu.
In mijn ogen zijn de verschillen tussen de apparatuurkwaliteit behoorlijk wat kleiner geworden, zelfs in de goedkopere prijsklassen.

We weten nu immers hoe we een goede versterker, CD of zelfs speaker moeten bouwen. HiFi, het ideaal van vroeger, de rechte draad met versterking" bestaat allang.

Wat er nog rest zijn de niche marktjes, die gevallen waar iemand niet per se hifi zoekt, maar "myfi"..

En dat zie je al helemaal terug bij zelfbouwers. :mrgreen:

brrrr. we gaan wel ver offtopic, sorry Montana
Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Barry »

Een leuke 2e hands speler is de Marantz CD 67 SE. Er is genoeg te vinden om de speler de tweaken. Ze worden aangeboden voor rond de 100 á 150 Euro.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 79-15698-0

http://www.musicalfidelity.com/products/a35/a35cd.html

ENNN een cd speler die als beste uit de test gekomen is wat betreft prijs/kwaliteit

http://www.kieskeurig.nl/product/79C85F ... 3C87C0.htm

Het lijkt me beter om niet een oudere marantz aan te schaffen, maar te kijken naar iets nieuws.

Heeft er iemand ervaring met een van deze spelers? Wat mij in de winkel opviel, was dat laden wat traag gaat bij de Harman Kardon en dat de lade fragiel is. Met de Musical Fidelity heb ik geen ervaring.

mvg,

Montana
Plaats reactie