Ultimi afwerking

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Ultimi afwerking

Bericht door Sjaudio »

Hallo,

Me onlangs aangeschafte ultimi's ( gemaakt door fireman ) verdienen toch om in een leuk jasje gestoken te worden. Een heel klein projectje; maar misschien toch leuk om even te laten zien. De bedoeling:

- hoeken 45 graden af-frezen aan de voorzijde
- lijntje van circa 4 mm, ( willekeurige diepte ) frezen links en rechts

Dit is onlangs al gebeurd.

Daarna:

- 2 keer grondlak
- 2 keer 3005 RAL ( wijnrood ) glanslak
- in het lijntje van 4 mm breed, komt een 4 mm grijze plakrand waardoor het lijntje als ware naar boven komt, dit zorgt tevens ervoor dat de speaker als 1 geheel word gezien met de stand ( aangezien ik grijze stands heb ).

Zoals ik al zei.. heel simpel, maar dit is de eerste keer dat ik zelf hout ga bewerken. Iedereen moet ergens beginnen zullen we maar zeggen:)

Zoals de monitor was toen ik hem overnam:

Afbeelding

Drivertjes:

Afbeelding

Ringrad close up ( beauty :D ):

Afbeelding

Woofie:

Afbeelding

45 graden gefreest ( niet de complete rand ), wilde het wat subtieler houden. Zo lijkt het op een afstand, en van bepaalde hoeken een beetje ronder.

Afbeelding

Hier kan je het lijntje een beetje zien ( blijft lastig met die digitale ).

Afbeelding


2 Foutjes bij het frezen, immers niet door mij. Blijft lastig zo'n lijntje frezen, de precisie komt hier erg aan de orde, hierdoor 2 keer een kleine uitslag naar de buitenkan. Dit opgevuld met plamuur, even schuren en dan hopen dat we er niks meer van zien. Eventueel tips?

Morgen en de rest van de week begin ik met lakken/schuren/verven, foto's zal ik telkens posten.

Een beetje het idee ( in paint ) kan verder nog niks in speciale programma's :oops:

Afbeelding

Groetjes

Sjors
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Ultimi afwerking

Bericht door ovni »

Sjaudio schreef:
Foutjes bij het frezen, immers niet door mij. Blijft lastig zo'n lijntje frezen, de precisie komt hier erg aan de orde, hierdoor 2 keer een kleine uitslag naar de buitenkan. Dit opgevuld met plamuur, even schuren en dan hopen dat we er niks meer van zien. Eventueel tips?
Ik heb dit als volgt al eens opgelost;
Je pakt een afval stukje ongelakt MDF, een schoon opvang zakje achter een schuurmachine. Dan schuur je het zakje vol. Bewaren in een schoon bakje. (is nl. veel te veel maar er wordt vast nog wel eens een foutje gemaakt)
Met gewone houtlijm kun je nu een papje maken. Dat smeer/modelleer je over de fout. Goed, heel goed laten drogen. Daarna vlakschuren en opnieuw frezen. Bij twijfels over de verhouding lijm schuursel eerst eens wat proberen op een stukje afval natuurlijk.

Sjaudio schreef:
Een beetje het idee ( in paint ) kan verder nog niks in speciale programma's :oops:
Heerlijk he, al die voor pret!
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Hallo,

Zojuist naar de dichtsbijzinde bouwmarkt geweest en even de spulletjes gehaald, ter plekke de 3005 rar kleur gemaakt.

Afbeelding

Even de behangtafel openklappen, wat kranten erover en klaar om te beginnen! ( In de pauze tussen de schooltijd gedaan ). Fanatiek 8)

Afbeelding

En daarna het resultaat na 3 kwartier schuren met 2 man ( met de hand ). En een grondlak erover, een grijze omdat dit beter dekt met de donker rode lak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na flink schuren, en veel gladheid zie je nog steeds enkele puntjes ( kuiltjes ) in het hout. Heel klein, maar niet mooi. Morgen ga ik de kasten even met lak-plamuur plamuren, zodat het mooi glad word. In de avond even opnieuw schuren en dan weer een grondlak erover. Word vervolgd.

Groetjes

Sjors
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Vergeet ook niet je randje te gronden.

Voor de rest ziet het er nu al netjes uit.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Het randje grond ik morgen, wanneer ik de 2de grondlaag aanbreng.

Aangezien er toch een strip overheen komt, en anders kan het zijn dat de grondlak te dik word en het lijntje dus minder diep is.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

teacher schreef:
Vergeet ook niet je randje te gronden.

Voor de rest ziet het er nu al netjes uit.
En de verzinking voor de luidsprekers.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

sietse schreef:
teacher schreef:
Vergeet ook niet je randje te gronden.

Voor de rest ziet het er nu al netjes uit.
En de verzinking voor de luidsprekers.
Mag ik vragen waarom? Die rand is zo mooi gefreest dat de speaker er heel erg moeilijk uitgaat, er zit minder dan 1mm ruimte tussen de rand van de speaker aan het hout, denk dan eerder aan 0,? mm. Dus je zal geen houtskleur zien.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als je daar zeker van bent is het prima. Zelf verf ik die randen zwart. Dan valt een eventuele oneffenheid t.o.v. de unit niet op.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Daar zit ook wel wat in, ik zal even kijken wat ik ermee doe.
Denk dat ik de rand dan de wijnrode kleur geef. Grondlak heeft hier niet veel effect lijkt me.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Zo, ze zijn net geplamuurd en geschuurd, morgen nog een keer schuren en dan kan de 2de grondlak erover.

Er zaten nog redelijk wat kuiltjes in de zijkanten ( voornamelijk grote heb ik even geplamuurd ).

Ook de onderkant en bovenkant van de monitors op de naad van het mdf even geplamuurd, zodat je ( hopelijk ) wanneer de lak erover zit de naad overgangen niet meer ziet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Sjaudio schreef:
.... op de naad van het mdf even geplamuurd, zodat je ( hopelijk ) wanneer de lak erover zit de naad overgangen niet meer ziet.
:lol: optimist, daar is helaas meer voor nodig dan 1 laagje plamuur :roll:
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Er komen nog 3 lakken over hierna, als je het dan nog maar een heel klein beetje ziet; ben ik tevreden.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Eerste lak zit erop.

Close up:

Afbeelding

Hier lijkt de lak veel lichter, op deze foto zie je de ware kleur

Op een afstandje:

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

very nice!

mdf naden blijven vaak zichtbaar, ook na uren schuur werk.
mdf (of de lijm ? ) heeft bij mij wel eens de neiging om na een tijdje te gaan werken.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Och, ik ben geen perfectionist.

Als het er maar leuk en luxe uit ziet dan ben ik tevreden.

De verkoper in de bouwmarkt had me geadviseerd om met een vrij ruwe roller de speakers te lakken. Volgens hem is dat de beste manier om hoogglans te lakken. Ik neem dat advies natuurlijk op en doe wat hij zegt, achteraf blijkt dat de roller ervoor zorgde dat je een beetje een "sinnasappeleffect" krijgt.

Is het nu beter om met zo'n gladde roller er een keer overheen te gaan? Of is dit niet geschikt voor hoogglans?

Deze roller heb ik nu: Afbeelding

Zulke rollers bedoel ik: Afbeelding
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik lak niet met haar-rollers.
maar met de zeer fijne schuimrollertjes.

je kan ook zeker overwegen om het één en ander te polijsten ?
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Dan doe ik de volgende lak eens met een gladde roller, kijken of dat een beter resultaat heeft. Polijsten daar begin ik niet aan.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Klaaaaaar..

De foto's zijn hier en daar een beetje pixelated. Ziet soms een beetje raar uit, maar in het echt zijn ze volledig strak.

Eejn
Afbeelding

Tweeij
Afbeelding

Driej
Afbeelding

Niet perfect, niet super geweldig.
Ik vind ze in ieder geval mooi, en vind dat het goed gelukt is voor me eerste speakers. De grijze rand laat ik trouwens weg, ben bang dat dat te veel naar boven komt.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Nice :D
Als de afwerking je op een gegeven moment toch gaat storen, kun je ze altijd nog een keer opnieuw schilderen/spuiten of whatever :idea: Maar da's voor later, nu eerst lekker luisteren :wink:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet er mooi uit. Gefeliciteerd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vind ze ook zéér fraai geworden hoor, zou niet weten wat je er aan moet veranderen! Mooie stands ook trouwens!

Wowly
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Henkjan schreef:
Sjaudio schreef:
.... op de naad van het mdf even geplamuurd, zodat je ( hopelijk ) wanneer de lak erover zit de naad overgangen niet meer ziet.
:lol: optimist, daar is helaas meer voor nodig dan 1 laagje plamuur :roll:
Afbeelding

Life's a bitch. :lol:

Het kleurtje bevalt me eigenlijk wel, ziet er mooi uit!
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Grrrr!

Moest dat nou :D

Ach, dan maar een naadje :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Als je pecht hebt, wordt dat naadje nog groter ook.
(zoals ik al aangegeven heb)

Maar het mooiste meisje van parijs heeft een .....
fireman
Berichten: 592
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 8:52
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door fireman »

btw, heb je de tweeter ook dieper ingefreest? Ik meen dat te zien. Of vertekend dat een beetje op de foto?

En die naad daar had ik je al over geïnformeerd.

maar iig proficiat met de mooie set. idd mooie stands he :lol:
Gesloten