Wil ik langzaam gaan kijken naar een passende pre-amp. Speerpunt hierbij is natuurlijk de volumeknop. Eerst dacht ik eraan om dat met een berg relais te doen, maar ik wil het eigenlijk simpel houden, dus ik ga toch maar voor een potmetertje.
De vraag rijst nu echter of ik een logaritmische of een lineare pot het zinvolst is. Met name vanwegen dit project op de ESP pages: http://sound.westhost.com/project01.htm
Hoofdrede om een log pot te nemen is dat deze betere gelijkloop hebben. met de extra weerstand wordt deze dan semilogaritmisch gemaakt. Door hier eentje te nemen met hooge precisie zal het totaal een nog betere gelijkloop hebben.
Nadeel is dat je vrijwel zeker een buffer voor je potmeter nodig hebt om te zorgen voor een lage bronimpedantie. Er is ook nog een actieve variant, deze heeft echter in veel mindere mate de bovengenoemde voordelen. Aangezien ook daar extra opamps aan te pas komen is een buffer voor de potmeter ook niet echt een probleem natuurlijk...
Mijn vraag is: heeft iemand al eens met dit truckje gewerkt? En zijn er naast de genoemde voordelen ook een aantal nadelen die ik misschien gemist heb?