pre-amp pot: lin of log?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
voodooless
Contacteer:

pre-amp pot: lin of log?

Bericht door voodooless »

Nu mijn UcD eindelijk echt letterlijk vorm begint te krijgen:

Afbeelding

:D

Wil ik langzaam gaan kijken naar een passende pre-amp. Speerpunt hierbij is natuurlijk de volumeknop. Eerst dacht ik eraan om dat met een berg relais te doen, maar ik wil het eigenlijk simpel houden, dus ik ga toch maar voor een potmetertje.

De vraag rijst nu echter of ik een logaritmische of een lineare pot het zinvolst is. Met name vanwegen dit project op de ESP pages: http://sound.westhost.com/project01.htm

Hoofdrede om een log pot te nemen is dat deze betere gelijkloop hebben. met de extra weerstand wordt deze dan semilogaritmisch gemaakt. Door hier eentje te nemen met hooge precisie zal het totaal een nog betere gelijkloop hebben.

Nadeel is dat je vrijwel zeker een buffer voor je potmeter nodig hebt om te zorgen voor een lage bronimpedantie. Er is ook nog een actieve variant, deze heeft echter in veel mindere mate de bovengenoemde voordelen. Aangezien ook daar extra opamps aan te pas komen is een buffer voor de potmeter ook niet echt een probleem natuurlijk...

Mijn vraag is: heeft iemand al eens met dit truckje gewerkt? En zijn er naast de genoemde voordelen ook een aantal nadelen die ik misschien gemist heb?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Ik weet de ingangsimpedantie van de UcD niet, maar als die hoog genoeg is (zeg boven de 50 kohm) dan kun je prima een 10 k log pot gebruiken, ik neem aan dat die pot in dezelfde kast komt.

Heb je een aparte voortrap, dan kan een buffertrapje handig zijn.
Maar met 10 k heb je wel enkele tientallen meters tussenkabel nodig, wil je last gaan ondervinden van laagdoorlaatfilterwerking.
Ik gebruik coax RG58U van 67 pF/meter op een buizenuitgang van iets van 10 kohm, naar een ingangsimpedantie van 100 kohm.
No problemo, dat gaat recht tot 100 kHz ofzo.

Een andere optie is om een lineaire pot te nemen, en daar een bepaalde werstand van de loper naar ground te schakelen om een semi-logaritmisch gedrag te verkrijgen.
Naar berichten van anderen die zoiets hebben geprobeerd, regelt dat ook heel fijn.

- edit -
Het idee van Elliott is dus hetzelfde. Fijn, KT, lees eerst die linkjes eens voordat je gaat blaten......:oops:

Maar zoals gezegd, e.e.a. hangt erg af van de ingangsimpedantie van de UcD, is die laag, dan heb je niet zoveel keus en zul je wellicht een buffertje moeten gebruiken.
Werk je graag met buizen, dan een (white) kathodevolger, met silicium kun je een goeie opamp nemen.
voodooless
Contacteer:

Nou, ik ga een lose pre-amp maken. Met name ook omdat ik er drie pre-outs op wil maken met pluginable active filters (via riser :) ). Initieel zullen deze filters gewoon leeg zijn (op eentje na, die gewoon alles direct doorverbonden zal hebben (aangezien er maar een amp aan zal hangen for the moment).
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

wil je het mooi doen? spendeer dan je geld aan een stappenschakelaar... logaritmisch vanzelf... 24 of meer stapjes.

oh ja.. je kunt voor de balans heel mooi twee mono presetpotjes aan de ingang va de vv zetten, desnoods per ingang... a la Burmester 808 ofzo..

Kees
voodooless
Contacteer:

Helaas is al dat niet echt een optie... 24 stapjes vind ik ten eerste te weinig, en ten tweede moet ik een balanced potmeter hebben, dus een vier loops.. en stappenschakelaar die dat allemaal kan heb ik ook nog niet gezien.
richard

Bericht door richard »

deepspace schreef:
...en ten tweede moet ik een balanced potmeter hebben, dus een vier loops.. en stappenschakelaar die dat allemaal kan heb ik ook nog niet gezien.
Gebalanceerde volumeregeling kan toch beter met een tweeloops? link
voodooless
Contacteer:

Hmm, inderdaad, dat was ik even vergeten. Goed dat je het zegt! Dan kom je echter niet aan een log pot heen of wel? Een stappenschakelaar is echter dan wel opeens een optie, mits voldoende stappen.
richard

Bericht door richard »

Met een stappenschakelaar zou ik wel logaritmisch gaan. Voor een potmeter zou je een lineaire kunnen overwegen, ingeval de resultante 10k zou moeten zijn zou je een potmeter van 20k kunnen nemen met een parallelweerstand van 20k.
voodooless
Contacteer:

In het geval van een stappenpot: is 24 stapjes echt voldoende om bruikbaar te zijn? En waar haal ik zo'n ding vandaan voor schappelijk geld? Bij farnell vind ik maximaal 12 stappen...
Martijn H

Bericht door Martijn H »

In mijn topic vaan de Accuton exfcell combi en jeroen_d's topic over zijn duall mono UcD staan verwijzingen. Mijn komt voor ongeveer 50 euro uit australië en is tevens in elkaar gezet.

24 stappen zijn meer dan genoeg. Of je nou op 70 of 72dB en niet 71dB muziek luistert maakt dan niet uit.
daniel

Bericht door daniel »

deepspace schreef:
In het geval van een stappenpot: is 24 stapjes echt voldoende om bruikbaar te zijn? En waar haal ik zo'n ding vandaan voor schappelijk geld? Bij farnell vind ik maximaal 12 stappen...
anders komend weekend een Veron radiomarkt in Helmond, daar vind je mooie 24-stappers voor ongeveer twee en een halve euro. Moet je wel zelf effe de weerstanden uitzoeken.
voodooless
Contacteer:

Gaat helaas niet lukken, heb een feest.

Maar ik heb al wat stappenschakelaars gevonden op ebay en websites. Kosten geen 2,50, maar zijn wel al compleet en van goede kwaliteit. Dank aan de wijze heren die mij erop gewezen hebben :D
voodooless
Contacteer:

Okay. Ik ga toch maar een stappenschakelaar bestallen in Australie. De volgende vraag is dan echter: hoeveel K? 10,25,50 of 100K?
richard

Bericht door richard »

Bij een passieve regelaar is het een beetje afhankelijk van de uitgangsimpedantie van je belangrijkste bron en de ingangsimpedantie van de eerstvolgende versterkertrap. De factor tussen bron en regelaar zou dan net zo groot zijn als de factor tussen regelaar en versterker.
Is de uitgangsimpedantie bijvoorbeeld 500 Ohm en de ingangsimpedantie 50 kOhm zou je voor de regelaar 5 kOhm kunnen kiezen.
voodooless
Contacteer:

Stel maar dat het een actieve regelaar wordt, met zowel voor als na de potmeter een opampje.
richard

Bericht door richard »

Ik dacht dat bij opampjes 10 of 20 kOhm vrij gebruikelijk is.
Matthias
Contacteer:

Bericht door Matthias »

Waarschijnlijk bestellen jullie deze in Australie?

Afbeelding

Die kan je ook bij http://www.machmat.com krijgen! Toffe peer trouwens, Mattijs...

Hij heeft ook mono-versies.

Groet,
Matt.
voodooless
Contacteer:

Als die site overzichtelijk was zou het helemaal geweldig zijn ;) Kan het spul niet vinden...

Edit: gevonden :) Is niet echt goedkoper dan uit Australie...
Plaats reactie