huidige home cinema speakers vernieuwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ACQUA schreef:
Nog eventjes aan het zoeken geweest naar een luidspreker en kwam bij de Tangband W4-657SC uit. Zou deze geschikt zijn voor mijn homecinema?
......
Wat moet ik mij hiermee voorstellen? Een gesloten box met een inhoud van 1,3L of een BR box van 4,4L (duits is niet zo goed hehehe)
Skef heeft ze daarvoor gebruikt
hier met tweet:
en hij heeft ze ook als breedbander ingezet (in ~4 liter BR idd), in dit topic staat er een op de foto naast de hoorn
ACQUA
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 9:20
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door ACQUA »

Heb nog wat info gevonden over de huidige speakers:
FRONTS:
60W, 6Ohm, 79db/W (1,0m), 95HZ-25kHz (-16db), 110Hz-22kHz (-10db), 1,1kg
CENTER:
speakersx2, 220W, 6Ohm, 82db/W (1,0m), 110Hz-25kHz (-16db), 130Hz-22kHz (-10db), 1,6kg
REARS:
60W, 6Ohm, 79db/W (1,0m), 110Hz-25kHz (-16db), 130Hz-22kHz (-10db), 0,86kg
WOOFER:
200W, 4Ohm, 80db/W (1,0m), 40Hz-220Hz (-16db), 45Hz-180Hz (-10db), 11,5kg

Dan lijkt mij de W4-657SC niet zo'n goede keuze vergeleken met het freq.-bereik,klopt mijn redenering? Of kan/mag je er paralel nog een tweeter bijzetten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

in t hoog zal je met een breedbander misschien wat missen (zeker met deze W4), dat is een nadeel van t concept. als ik naar de laag afval freq die opgegeven wordt kijk (en daar zal dan ook op gefilterd worden in je versterker gok ik zo), dan kan je wel een kleinere breedbander in kunnen zette, bv de Tangband W3-871S of de Visaton FRS8, als je staanders wil in een Needle, als je kleine boxen wil in een CT209. diverse ontwerpen zijn hier al voorbij gekomen hiermee
ACQUA
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 9:20
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door ACQUA »

Ja de Tangband W3-871S, maar die is maar 30W dus dan moet ik er 2 nemen per zuil. Of niet?

Of kan ik de W3-871S combineren met de W3-315SC zodat ik aan 60W kom?

Ik ben een leek in dit soort zaken dus alle hulp is welkom.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die wattages moet je vergeten, dat is wanneer de spreekspoel gaat smelten ofzo.
ACQUA
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 9:20
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door ACQUA »

Dus ik mag zonder problemen een 30W speaker gebruiken ipv een 60W?

En mag ik die dan ongefilterd gebruiken?
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Uiteraard, sowieso die 60 watt van die panasonic is nooit de rms waarde.
Kan ik me in ieder geval niet voorstellen. Die 30 watt van tangband komt eerder in de buurt.
ACQUA
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 01 mei 2005, 9:20
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door ACQUA »

OK dan ga ik hiervoor mijn plannetje maken. Ik kwam 1,3L uit voor een gesloten kast. Het word dus eigelijk een CT209 maar in een zuilvorm.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je de zuil smaller maakt dan de CT209, dan misschien het correctienetwerk van de CT209 ietwat aanpassen, bv zodat de RCL groep gelijk is aan dat van de Lancetta (de grote C wel gelijk houden uiteraard). erg veel verschil zal t niet geven hoor, zeg maar puntjes op de ï.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ACQUA schreef:
En mag ik die dan ongefilterd gebruiken?
ik denk dat de filtering wel in de versterker zit
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Inderdaad, want er zaten geen filtertjes in de behuizingen, het word dus actief gefilterd.

Het kan dan goed zijn, wanneer je de nieuwe speakers klaar hebt dat het nergens naar klinkt!. Hoeft niet natuurlijk, mogelijkheid is dan om het filter gedeelte in de panasonic onder handen te nemen. Echter heb ik hier geen verstand van, en als jij dat ook niet hebt, lekker laten zitten!

Genoeg techneuten hiero..;)
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Daarom dacht ik aan slanke vloerstaanders te maken met de bestaande satelieten.
Ik denk dus aan Cyburgs Needles

Vriend van me heeft deze ook, prachtig slank en leuk geluid. Kijk hier maar eens: http://www.lautsprechershop.de/
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

er zijn er al een paar voorbij gekomen hier. en na komend WE heb ik er ook een stel staan :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”