huidige home cinema speakers vernieuwen
Moderator: Beheerdersteam
huidige home cinema speakers vernieuwen
Ik beschik over een panasonic home cinema set en ik zou graag mijn satelieten in een nieuwe verpakking steken. Is dit mogelijk of gaat dit verkeerd aflopen?
Het gaat om deze set:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000 ... e&n=560798
Of eventueel andere breedbandluidpsrekers?Alle tips zijn welkom
Het gaat om deze set:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000 ... e&n=560798
Of eventueel andere breedbandluidpsrekers?Alle tips zijn welkom
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ha die ACQUA, welkom hier
ik ken t setje niet, en die link biedt nou ook niet echt veel info. maar een stel nette kastjes maken voor de speakers zou best wel eens goed uit kunnen pakken. hou wel de breedte van de baffle (de plank waar de speakers in gemonteerd zitten) gelijk aan het huidige ontwerp, je weet naar nooit of er nog eens erieus filter in zit
als je op basis van je luister ervaring echter denkt dat het niet goed gaat komen, dan zijn er voldoende mogelijkheden voor leuke satelieten met een breedbander, zoek maar eens op Needle of Lancetta bijvoorbeeld.
ik ken t setje niet, en die link biedt nou ook niet echt veel info. maar een stel nette kastjes maken voor de speakers zou best wel eens goed uit kunnen pakken. hou wel de breedte van de baffle (de plank waar de speakers in gemonteerd zitten) gelijk aan het huidige ontwerp, je weet naar nooit of er nog eens erieus filter in zit
als je op basis van je luister ervaring echter denkt dat het niet goed gaat komen, dan zijn er voldoende mogelijkheden voor leuke satelieten met een breedbander, zoek maar eens op Needle of Lancetta bijvoorbeeld.
Dat zal best gaan lukken zolang je de raad van Henkjan goed in 't achterhoofd houdt:ACQUA schreef:wel omdat het oog ook wel wat wilt, en omdat ik een beetje ben uitgekeken op die kleine satelieten. Liever een vloerstaander maar op een kamer van 3x3 is dat best moeilijk. Daarom dacht ik aan slanke vloerstaanders te maken met de bestaande satelieten.
Je kunt of een "voet" maken waar de huidige luidspreker op past, of je maakt een nieuwe kast met een geintegreerde voet.Henkjan schreef:hou wel de breedte van de baffle (de plank waar de speakers in gemonteerd zitten) gelijk aan het huidige ontwerp
Hou in beide gevallen wel rekening met het mogelijke kantelen van de luidspreker, misschien kun je er een groot plateau er onder monteren
Vandaag eens op de achterkant van mijn luidsprekers gekeken,en daar staat 6ohm 60W(music). Is de luidspreker dan 60W of niet? Hoe kan ik te weten komen? Ik wil niet een set luidsprekers kopen en dan stuk spelen natuurlijk. Verder ben ik afgestapt van het needles project. De kasten zijn te diep voor in men kamer,of kan je met de waardes van de kast spelen: minder diep maar breder?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Luitsprekers hebben geen vermogen. Ze kunnen het hoogstens opnemen. Dat zegt echter zeer weinig, want er bestaan nog meer (mechanische) "beperkingen", naast deze (vooral thermische), die er nooit opgezet worden.
Al met al is dat getalletje dus niet erg spannend. Speakers kun je slopen met erg weinig vermogen is sommige gevallen, bijvoorbeeld asl de versterker staat te clippen. Dan komen er kortstondig zeer hoge vermogens vrij (vele malen hoger dan de versterker normaal kan leveren). Hierdoor komen meestal de tweeters als eerste te overleiden.
De impedantie is de "aansluitweerstand" van de luidspreker. Deze zegt iets over hoe sterk de luidspreker de versterker belast. Sommige versterker hebben een minimale last waarboven ze prima werken. Daaronder kan het dan vaak mis gaan, meestal heeft dat thermische redenen.
Klinkt allemaal misschien zeer eng, maar basisregel is gewoon om verstandig met je spul om te gaan. Je kunt zo een 400W versterker aansluiten op een speaker waar 30W op staat, maar ook andersom. Als de grenzen bereikt zijn is dat meestal snel te horen.
Al met al is dat getalletje dus niet erg spannend. Speakers kun je slopen met erg weinig vermogen is sommige gevallen, bijvoorbeeld asl de versterker staat te clippen. Dan komen er kortstondig zeer hoge vermogens vrij (vele malen hoger dan de versterker normaal kan leveren). Hierdoor komen meestal de tweeters als eerste te overleiden.
De impedantie is de "aansluitweerstand" van de luidspreker. Deze zegt iets over hoe sterk de luidspreker de versterker belast. Sommige versterker hebben een minimale last waarboven ze prima werken. Daaronder kan het dan vaak mis gaan, meestal heeft dat thermische redenen.
Klinkt allemaal misschien zeer eng, maar basisregel is gewoon om verstandig met je spul om te gaan. Je kunt zo een 400W versterker aansluiten op een speaker waar 30W op staat, maar ook andersom. Als de grenzen bereikt zijn is dat meestal snel te horen.
Nog eventjes aan het zoeken geweest naar een luidspreker en kwam bij de Tangband W4-657SC uit. Zou deze geschikt zijn voor mijn homecinema?
Er staat ook nog het volgende bij:
Gehäuse-Empfehlung 1:
geschlossene Box mit 1,3 Liter
ab 145/91 Hz (-3dB/-8dB)
Gehäuse-Empfehlung 2:
4,4 Liter BR-Box
mit 19 cm langem HP50
ab 75/59 Hz (-3dB/-8dB).
Wat moet ik mij hiermee voorstellen? Een gesloten box met een inhoud van 1,3L of een BR box van 4,4L (duits is niet zo goed hehehe)
Er staat ook nog het volgende bij:
Gehäuse-Empfehlung 1:
geschlossene Box mit 1,3 Liter
ab 145/91 Hz (-3dB/-8dB)
Gehäuse-Empfehlung 2:
4,4 Liter BR-Box
mit 19 cm langem HP50
ab 75/59 Hz (-3dB/-8dB).
Wat moet ik mij hiermee voorstellen? Een gesloten box met een inhoud van 1,3L of een BR box van 4,4L (duits is niet zo goed hehehe)
Begrijp ik het nou verkeerd, je wilt toch die melkpakjes van panasonic vervangen door nieuwe behuizingen? Waarom ga je dan opzoek naar nieuwe speakers?
Wanneer je nieuwe behuizingen wilt maken zal je moeten achterhalen wat de parameters van de speakers zijn, anders moet je kastjes bouwen die hetzelfde volume hebben als de bestaande kastjes.
Wanneer je nieuwe behuizingen wilt maken zal je moeten achterhalen wat de parameters van de speakers zijn, anders moet je kastjes bouwen die hetzelfde volume hebben als de bestaande kastjes.
Ik wou eerst de huidige speakers van een nieuwe behuizing voorzien maar het oog wil ook wat en de speakers zien er niet echt mooi uit. Dus volledig nieuwe speakers en omkasting aangesloten op de huidige versterker/woofer. Dit zou toch moeten goedkomen,niet?
De huidige speakers zijn gefiltert in de versterker denk ik. In de huidige luidsprekers is geen filter te bespeuren. Straks even foto's maken zodat ik er een beter eicht op heb wat er allemaal in de versterker/woofer zit.
Later word eventueel de subwoofer ook van een nieuw kaste voorzien.
De huidige speakers zijn gefiltert in de versterker denk ik. In de huidige luidsprekers is geen filter te bespeuren. Straks even foto's maken zodat ik er een beter eicht op heb wat er allemaal in de versterker/woofer zit.
Later word eventueel de subwoofer ook van een nieuw kaste voorzien.
Als ze geen filter in de kast hebben zijn ze actief gefilterd inderdaad.
Zorg wel dat de speakers in verhouding blijven met de oude speakers, als de oude speakers 30 watt waren moet je hier ook ongeveer in de buurt blijven. Natuurlijk afhankelijk van het rendement, maar ik denk dat die panasonic het niet echt leuk gaat vinden wanneer er vijf 100 wattertjes aanhangen.
Zorg wel dat de speakers in verhouding blijven met de oude speakers, als de oude speakers 30 watt waren moet je hier ook ongeveer in de buurt blijven. Natuurlijk afhankelijk van het rendement, maar ik denk dat die panasonic het niet echt leuk gaat vinden wanneer er vijf 100 wattertjes aanhangen.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Volgens mij heb je mijn vorige verhaal niet gelezen. Dat getalletje is slechts een thermisch maximum, meer niet. Je kunt er een 10KW speaker aangangen als je dat leuk vind, de versterker geeft geen krimp zolang de impedantie maar niet onder bepaalde grenzen daalt.Sjaudio schreef:maar ik denk dat die panasonic het niet echt leuk gaat vinden wanneer er vijf 100 wattertjes aanhangen.
Niet helemaal waar, die panasonic is gemaakt ( gefabriceerd ) als systeem met die melkpakjes. Afhankelijk van het vermogen van de versterker zal hij op ten duur alsnog, warmer worden, daardoor misschien uitvallen, thermische beveiliging springen etc.
Zelfde idee bij mijn 3cd wisselaar audio systeem, die speaker die daar bij zaten voldeden, in combinatie met de versterker. Maar wanneer ik er zwaardere speakers op zet: lees zelfde impendantie, hoger vermogen. Dat had hij nogals eens de neiging om uit te vallen naarmate hij harder ging.
Lijkt me logisch dat je niet onder de impendantie van de versterker mag gaan spelen.
Zelfde idee bij mijn 3cd wisselaar audio systeem, die speaker die daar bij zaten voldeden, in combinatie met de versterker. Maar wanneer ik er zwaardere speakers op zet: lees zelfde impendantie, hoger vermogen. Dat had hij nogals eens de neiging om uit te vallen naarmate hij harder ging.
Lijkt me logisch dat je niet onder de impendantie van de versterker mag gaan spelen.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Speakers willen niks zeggen, je moet achterhalen in hoeverre de versterker stabiel blijft. Waarschijnlijk word dat moeilijk, ik denk wanneer er 6 ohm op de speakers staat, dat je daar boven moet blijven. Kan best dat de versterker 4 ohm stabiel is. Kwestie van navragen lijkt me.ACQUA schreef:Er staat 6ohm 60W(music) op de luidsprekers, in welke marge moet ik dan blijven? Is de W4-657SC dan een goede keuze?
De versterker zal wellicht koeler zijn geweest dan normaal, dit aangezien de standaard speakers ook 60W zijn maar minder ohm.ACQUA schreef:Ikzelf heb ooit eens mijn stereo-luidsprekers als fronts gebruikt bij de set (8ohm 60W) en volle gas gespeeld voor 1,5uur en versterker werd niet warmer en clipte niet.
Ik raad je aan, blijft een beetje in de buurt van de 60W en 6 ohm, hoger maakt niks uit, lager wel. 8 ohm is normaal gesproken standaard.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Rendement is dan het grote verschil. En dat impedantiegetalletje zegt ook tamelijk weinig, want de impedantiecurve is nooit een rechte lijn. is dus altijd lastig te vergelijken.ACQUA schreef:Ikzelf heb ooit eens mijn stereo-luidsprekers als fronts gebruikt bij de set (8ohm 60W) en volle gas gespeeld voor 1,5uur en versterker werd niet warmer en clipte niet.
