Hoorns met breedbandluidsprekers

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Op naar de volgende experimenten. :D
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Precies! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

rho schreef:
Kan je volgende keer geen gleufjes maken aan de achterkant van de triplex? Dan kan je 'm beter plooïen.
Kleine update/ontdekking:
Je kunt bij 2 mm triplex vrij makkelijk een van de buitenste lagen lospeuteren met een hobby mes. Tenminste, als je dat met kleine groefjes probeert te doen is dat een ellende, maar hele vlakken gaat een stuk beter.

Ik had de stapel uitgezaagde en gelakte triplex-plaatjes van toeter nummer twee maar opgeslagen, voor een lumineus idee. Gisteravond in een aanval van verveling dit geprobeerd en het lijkt erop dat een strook van 10 cm weghalen, in het gebied dat het meest moet buigen, al een heel stuk helpt. Ik vraag me nog af, of je dan de overgang van dikker naar dunner gaat zien, of dat het meevalt. We zullen zien.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Lijkt me een goede methode. Je moet na het af-monteren van de hoorn misschien wel weer wat versteviging aanbrengen op die plaatsen. Kwestie dat de hoorn daar niet mee gaat resoneren.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

rho schreef:
Lijkt me een goede methode. Je moet na het af-monteren van de hoorn misschien wel weer wat versteviging aanbrengen op die plaatsen. Kwestie dat de hoorn daar niet mee gaat resoneren.
Er gaat een 5-10cm dikke laag PUR-schuim overheen, dat loopt voor nu wel los. Het trilt dan wel, maar is goed gedempt. Uiteindelijk gaat dit naar een dubbele zandgevulde constructie, met verstevigingen ertussen, dat wordt andere koek. De tie-rips en PUR gaan dan de deur uit, maar hoe ik het dan ga doen weet ik nog niet helemaal. Op dit moment concentreer ik me even op het succesvol buigen van triplex... :roll:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Zolang de PUR goed hecht op de plaats van de verdunning zal het wel OK zijn voor een test-opstelling. Als ie las komt gaat ie het alleen nog erger maken vrees is. Dan trilt je multiplex tegen de PUR aan.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ik denk dat pur en triplex prima aan elkaar hecht. Constructielijm is het zelfde materiaal, het schuimt alleen wat minder.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

richard schreef:
Ik denk dat pur en triplex prima aan elkaar hecht. Constructielijm is het zelfde materiaal, het schuimt alleen wat minder.
Dan zou het goed moeten lukken.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

In principe hecht het heel goed, maar het moet wel echt contact maken als je het erop spuit. Als het schuim er als een soort losse ril op komt, dan zwelt het op en rolt het er zo vanaf. Druk je de spuitmond goed tegen het triplex aan (en druk je eventueel na aanbrengen even aan met een houtje), dan zit het beter en droogt het als één geheel met het triplex op.

Met een compleet gepurde hoorn kan ik voetballen, gaat met wat zorg dus wel goed. 8)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

En een zelfbouw open deur: Voorzichtig met hobbymessen....... :oops:

Jaap in m'n duim, pleister op de wonde en bloedvlekken op het triplex. Eigenlijk valt het heel erg mee, maar al dat rood ziet er indrukwekkend uit. :)
Plaats reactie