phono pre-amp
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
phono pre-amp
ik ga toch maar eens een phono preamp kopen, zoals ik nu speel (oude versterker gebruiken als zodanig) is toch niet je van het. veel geld wil ik er niet aan uitgeven, zo'n 100 euri lijkt me toch dat ik daarvoor wat fatsoenlijks voor moet kunnen krijgen. bij hobo in elk geval een NAD of en Pro-ject, zie hier. op de 2ehandsmarkt van bifi.nl staat een huismerk van de hifiwinkel voor 100, is dat wat?
iemand nog wat tips? (of nog beter: een leuke 2e hands in de aanbieding? iets met buizen ziet er toch el erg mooi uit, maar om nou meteen 300 euri voor zo'n pro-ject uit te geven)
iemand nog wat tips? (of nog beter: een leuke 2e hands in de aanbieding? iets met buizen ziet er toch el erg mooi uit, maar om nou meteen 300 euri voor zo'n pro-ject uit te geven)
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zijn die Thel units een beetje makkelijk te bouwen? is dat plug&play? als dat zo is dan is deze misschien wel een optie, €65 euri (ex voeding enzo)
(de discussie over kant&klaar gaat verder op audiofreaks)
(de discussie over kant&klaar gaat verder op audiofreaks)
- dekkersj
- Berichten: 1210
- Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
- Locatie: Steenbergen (NB)
- Contacteer:
Ik gebruik al jaren deze:
http://www.vego.nl/amplimo/01/01.htm
De A5 module van Amplimo. Nog nooit problemen mee gehad.
Groet,
Jacco
http://www.vego.nl/amplimo/01/01.htm
De A5 module van Amplimo. Nog nooit problemen mee gehad.
Groet,
Jacco
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Er zijn ook GainClone-achtige phono preamps. Hier bijvoorbeeld
http://www.platenspeler.com/homepage/nl_index.html
Veel leuker om zelf te bouwen
http://www.platenspeler.com/homepage/nl_index.html
Veel leuker om zelf te bouwen
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Even off topic: Mooie kastjes daar:
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/case/case.htm
Lijkt mij wel iets als jasje voor een UcD180
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/case/case.htm
Lijkt mij wel iets als jasje voor een UcD180
en wat denken de specialisten van deze schakeling hier
?
http://sound.westhost.com/project06.htm
tis omdat ik in de preamp die ik aan het bouwen ben ook een phono in wil hebben en dit leek hier wel intressant, maar weet niet wat het kwalitatief waard is (volgens die site gaat ge niet veel beter phono pre amps vinden)
http://sound.westhost.com/project06.htm
tis omdat ik in de preamp die ik aan het bouwen ben ook een phono in wil hebben en dit leek hier wel intressant, maar weet niet wat het kwalitatief waard is (volgens die site gaat ge niet veel beter phono pre amps vinden)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
die eenvoudige van 65 euri (+voeding) had ik in gedachten. kastje maak ik wel zelf.
op de foto's lijkt het er op dat alleen de aansluitingen voor signaal en voeding nog mar er aan gezet moeten worden, maar erg duidelijk is het idd niet... als niemand ze 1e hand kent zal ik maar weer eens m'n duits uit de kast moeten halen om t aan Thel te vragen....
op de foto's lijkt het er op dat alleen de aansluitingen voor signaal en voeding nog mar er aan gezet moeten worden, maar erg duidelijk is het idd niet... als niemand ze 1e hand kent zal ik maar weer eens m'n duits uit de kast moeten halen om t aan Thel te vragen....
Zal zeker goed zijn. Ik heb er al een paar projectjes van gemaakt. Is wel een bekwame kerel.GeertJ schreef:en wat denken de specialisten van deze schakeling hier?
http://sound.westhost.com/project06.htm
tis omdat ik in de preamp die ik aan het bouwen ben ook een phono in wil hebben en dit leek hier wel intressant, maar weet niet wat het kwalitatief waard is (volgens die site gaat ge niet veel beter phono pre amps vinden)
Ik heb er nog een PCBtje van liggen (zelf gemaakt) en misschien ook nog de componenten.GeertJ schreef:en wat denken de specialisten van deze schakeling hier?
http://sound.westhost.com/project06.htm
tis omdat ik in de preamp die ik aan het bouwen ben ook een phono in wil hebben en dit leek hier wel intressant, maar weet niet wat het kwalitatief waard is (volgens die site gaat ge niet veel beter phono pre amps vinden)
1 exemplaar heb ik werken en ben daar eigenlijk heel erg tevreden over. De super eenvoudige voeding die ik gebruik laat zeker nog ruimte voor verbetering, maar omdat er een goeie RIAA in m'n Rotel vv zit steek ik er geen tijd meer in.
Conclusie: Die P06 is zeker de moeite en als je schrik hebt om zelf aan een PCB te beginnen mag je een keertje een PM of mail sturen.
merciekes voor het aanbod rho, maar het zal niet meer nodig zijn, khad gisteren eens een dag vrij, en wist nie direct gedaan, dus dan maar naar de dichts bijzijnde elektronicaboer gegaan en voor een goeie 5€ de componentjes gekocht, me daarna een halve dag achter de computer gezet om het printje te tekenen en dan printje geetst ook, dit is het resultaat (zie attachement). Heb wel wat moeten spelen met de 100K weerstand die ze in het schema gebruikt hebben, wanneer ik deze gebruikte moest ik bijna de versterker de helft open draaien om een aanvaardbaard geluid uit de print te krijgen, heb er nu een weerstand van 320K in zitten, en das al beter. Nu denk ik wel dat ik eens een betere platenspeler zal moeten hebben, want de klank dat eruit komt is niet echt schitterend te noemen, platenspeler op de phono in van een versterker gezet, en ongeveer hetzelfde resultaat
dus ik denk dat platenspeler niet echt het van dat is, maarja, wa wilt ge van zo een plastieken geval van akai dat in de jaren stillekes bij een goedkope microketen zat.
Als je die 100k weerstand echt tot 320k hebt moeten verhogen dan komt er waarschijnlijk bitterweinig signaal uit je element. Hou er wel rekening mee dat een phono-pre meestal wat minder output geeft dan een CD-speler.
Als je van platenspeler wil wisselen dan hou je best rekening met de output van het nieuwe element.
Een plastieken Akai is inderdaad een barslechte draaitafel. (sorry hoor dat ik dit zeg, maar ik heb ervaring met plastieken Akai's en die dingen zijn dus echt niets waar) Een veel betere hoeft echt niet duur te zijn. Met een beetje geluk heb je voor €100 al een heel knap toestel.
Als je van platenspeler wil wisselen dan hou je best rekening met de output van het nieuwe element.
Een plastieken Akai is inderdaad een barslechte draaitafel. (sorry hoor dat ik dit zeg, maar ik heb ervaring met plastieken Akai's en die dingen zijn dus echt niets waar) Een veel betere hoeft echt niet duur te zijn. Met een beetje geluk heb je voor €100 al een heel knap toestel.
op de scoop geeft ie mss 2.5mV af, peak to peak 5mV.rho schreef:Als je die 100k weerstand echt tot 320k hebt moeten verhogen dan komt er waarschijnlijk bitterweinig signaal uit je element. Hou er wel rekening mee dat een phono-pre meestal wat minder output geeft dan een CD-speler.
had ik ook al zo in gedachte. Zou het nie slimmer zijn om ipv een vaste weerstand een potentiometer ertussen te zetten? kan je die gemakkelijker regelen de versterkingsfactorrho schreef:Als je van platenspeler wil wisselen dan hou je best rekening met de output van het nieuwe element.
is niets hoor, ben zelf ook tot die constatatie gekomen vandaagrho schreef:Een plastieken Akai is inderdaad een barslechte draaitafel. (sorry hoor dat ik dit zeg, maar ik heb ervaring met plastieken Akai's en die dingen zijn dus echt niets waar) Een veel betere hoeft echt niet duur te zijn. Met een beetje geluk heb je voor €100 al een heel knap toestel.
Ik heb nog een andere (stuk ouder) platenspeler staan, maar daar is ook het een en ander mis, (naald komt niet tot aan de plaat, vermoedelijk de plateau die omlaag gezakt is?) verder nadat ik met hulpstukken plateau uhumuhum, is het uitgangsniveau al heel hoog, vermoedelijk inwendig al een phono preamp ingebouwd?
Ik heb gewoon de 100k weerstand in gezet. De volumeknop moest dan soms wel wat omhoog maar heel veel extra versterking moest ik toch niet bijgeven. Ik maak gebruik van een Shure M97xE en een Grado Reference Platinum (geen wood versie, maar ABS-body).
[edit] Ik zie net dat je je post hebt aangepast. Die Dual (da's het merk) zal wel een pak beter zijn dan de akai. Dual maakte erg mooie draaitafels. Ik heb de 704 gehad en die deed het erg goed. Met de 1010 heb ik geen ervaring. Een beetje googlen zal je waarschijnlijk een stuk slimmer maken ivm met die draaitafel. Of probeer http://www.vinylengine.com een keer. Jammergenoeg ziet je Dual er niet zo strak meer uit. Maar met wat DIYen kan dat best nog goed komen. Een interne RIAA lijkt me niet het geval te zijn bij zulke DT. Die Akai lijkt wel wat op degene die ik heb gehad. Is niet bepaald iets waar je muziek uit kan halen.
Op marktplaats kan je misschien een Dual 701, 704 of iets dergelijks scoren voor een zacht prijsje. Kan je heel veel plezier aan beleven. Thorens heeft ook heel mooie spullen, maar daar durft men nogal eens met de vraagprijs overdrijven. Omdat er Thorens op staat wil dat nog niet zeggen dat het zowieso high-end is natuurlijk. Kijk naar de TD160mkII, TD147, TD125, TD125mkII modellen als je meer dan €150 kan spenderen. Anders kan je aan de bak met een TD160, TD166mkII. Die kan je soms al scoren vanaf €50, maar meestal moet je wel wat meer neertellen voor een mooi exemplaar. Wat leuk is aan deze Thorens spelers is dat een DIYer er makkelijk een veel mooier exemplaar van kan maken. Een beschadigde plint drukt de prijs dus wel bij aankoop, maar je kan er makkelijk een hele mooie zelf maken.
..laten we het hier maar even bij houden.
[/edit]
[edit] Ik zie net dat je je post hebt aangepast. Die Dual (da's het merk) zal wel een pak beter zijn dan de akai. Dual maakte erg mooie draaitafels. Ik heb de 704 gehad en die deed het erg goed. Met de 1010 heb ik geen ervaring. Een beetje googlen zal je waarschijnlijk een stuk slimmer maken ivm met die draaitafel. Of probeer http://www.vinylengine.com een keer. Jammergenoeg ziet je Dual er niet zo strak meer uit. Maar met wat DIYen kan dat best nog goed komen. Een interne RIAA lijkt me niet het geval te zijn bij zulke DT. Die Akai lijkt wel wat op degene die ik heb gehad. Is niet bepaald iets waar je muziek uit kan halen.
Op marktplaats kan je misschien een Dual 701, 704 of iets dergelijks scoren voor een zacht prijsje. Kan je heel veel plezier aan beleven. Thorens heeft ook heel mooie spullen, maar daar durft men nogal eens met de vraagprijs overdrijven. Omdat er Thorens op staat wil dat nog niet zeggen dat het zowieso high-end is natuurlijk. Kijk naar de TD160mkII, TD147, TD125, TD125mkII modellen als je meer dan €150 kan spenderen. Anders kan je aan de bak met een TD160, TD166mkII. Die kan je soms al scoren vanaf €50, maar meestal moet je wel wat meer neertellen voor een mooi exemplaar. Wat leuk is aan deze Thorens spelers is dat een DIYer er makkelijk een veel mooier exemplaar van kan maken. Een beschadigde plint drukt de prijs dus wel bij aankoop, maar je kan er makkelijk een hele mooie zelf maken.
..laten we het hier maar even bij houden.
[/edit]


