phono pre-amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

phono pre-amp

Bericht door Henkjan »

ik ga toch maar eens een phono preamp kopen, zoals ik nu speel (oude versterker gebruiken als zodanig) is toch niet je van het. veel geld wil ik er niet aan uitgeven, zo'n 100 euri lijkt me toch dat ik daarvoor wat fatsoenlijks voor moet kunnen krijgen. bij hobo in elk geval een NAD of en Pro-ject, zie hier. op de 2ehandsmarkt van bifi.nl staat een huismerk van de hifiwinkel voor 100, is dat wat?

iemand nog wat tips? (of nog beter: een leuke 2e hands in de aanbieding? iets met buizen ziet er toch el erg mooi uit, maar om nou meteen 300 euri voor zo'n pro-ject uit te geven)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Was dit niet een zelfbouwforum :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
Was dit niet een zelfbouwforum :lol:
je (in elk geval ik) kan niet alles zelf bouwen hè.... kwa combinatie van koper en soldeer vind ik een luidspreker filter al lastig genoeg :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zijn die Thel units een beetje makkelijk te bouwen? is dat plug&play? als dat zo is dan is deze misschien wel een optie, €65 euri (ex voeding enzo)

(de discussie over kant&klaar gaat verder op audiofreaks)
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik gebruik al jaren deze:
http://www.vego.nl/amplimo/01/01.htm

De A5 module van Amplimo. Nog nooit problemen mee gehad.

Groet,
Jacco
Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 927
Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Digidoo »

Er zijn ook GainClone-achtige phono preamps. Hier bijvoorbeeld

http://www.platenspeler.com/homepage/nl_index.html

Veel leuker om zelf te bouwen :P
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hum, ik denk dat dat wat te veel solderen op printplaat is voor mij... ik had eigenlijk zelfbouw niet als optie gezien vanwege dat, maar die Thel leek me zo op t eerste gezicht vrij plug&play en dus nog wel te doen vandaar ....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Bedoel je dit ding Henkjan:

Afbeelding

Ziet er wel mooi uit maar ik vind het wel prijzig :cry:

Maar ik kan nergens vinden of die printen compleet gemonteerd zijn of dat je ze nog zelf in elkaar moet solderen. Misschien heb ik er overheen gelzen?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

er is ook een simpele versie voor 65 euro:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Even off topic: Mooie kastjes daar:

http://www.thel-audioworld.de/bauteile/case/case.htm

Lijkt mij wel iets als jasje voor een UcD180 8)
Gebruikersavatar
GeertJ
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 19:06
Locatie: Gent - België

Bericht door GeertJ »

en wat denken de specialisten van deze schakeling hier :wink: ?
http://sound.westhost.com/project06.htm
tis omdat ik in de preamp die ik aan het bouwen ben ook een phono in wil hebben en dit leek hier wel intressant, maar weet niet wat het kwalitatief waard is (volgens die site gaat ge niet veel beter phono pre amps vinden)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die eenvoudige van 65 euri (+voeding) had ik in gedachten. kastje maak ik wel zelf.

op de foto's lijkt het er op dat alleen de aansluitingen voor signaal en voeding nog mar er aan gezet moeten worden, maar erg duidelijk is het idd niet... als niemand ze 1e hand kent zal ik maar weer eens m'n duits uit de kast moeten halen om t aan Thel te vragen....
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

GeertJ schreef:
en wat denken de specialisten van deze schakeling hier :wink: ?
http://sound.westhost.com/project06.htm
tis omdat ik in de preamp die ik aan het bouwen ben ook een phono in wil hebben en dit leek hier wel intressant, maar weet niet wat het kwalitatief waard is (volgens die site gaat ge niet veel beter phono pre amps vinden)
Zal zeker goed zijn. Ik heb er al een paar projectjes van gemaakt. Is wel een bekwame kerel.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

GeertJ schreef:
en wat denken de specialisten van deze schakeling hier :wink: ?
http://sound.westhost.com/project06.htm
tis omdat ik in de preamp die ik aan het bouwen ben ook een phono in wil hebben en dit leek hier wel intressant, maar weet niet wat het kwalitatief waard is (volgens die site gaat ge niet veel beter phono pre amps vinden)
Ik heb er nog een PCBtje van liggen (zelf gemaakt) en misschien ook nog de componenten.

1 exemplaar heb ik werken en ben daar eigenlijk heel erg tevreden over. De super eenvoudige voeding die ik gebruik laat zeker nog ruimte voor verbetering, maar omdat er een goeie RIAA in m'n Rotel vv zit steek ik er geen tijd meer in.

Conclusie: Die P06 is zeker de moeite en als je schrik hebt om zelf aan een PCB te beginnen mag je een keertje een PM of mail sturen. ;)
Gebruikersavatar
GeertJ
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 19:06
Locatie: Gent - België

Bericht door GeertJ »

merciekes voor het aanbod rho, maar het zal niet meer nodig zijn, khad gisteren eens een dag vrij, en wist nie direct gedaan, dus dan maar naar de dichts bijzijnde elektronicaboer gegaan en voor een goeie 5€ de componentjes gekocht, me daarna een halve dag achter de computer gezet om het printje te tekenen en dan printje geetst ook, dit is het resultaat (zie attachement). Heb wel wat moeten spelen met de 100K weerstand die ze in het schema gebruikt hebben, wanneer ik deze gebruikte moest ik bijna de versterker de helft open draaien om een aanvaardbaard geluid uit de print te krijgen, heb er nu een weerstand van 320K in zitten, en das al beter. Nu denk ik wel dat ik eens een betere platenspeler zal moeten hebben, want de klank dat eruit komt is niet echt schitterend te noemen, platenspeler op de phono in van een versterker gezet, en ongeveer hetzelfde resultaat :? dus ik denk dat platenspeler niet echt het van dat is, maarja, wa wilt ge van zo een plastieken geval van akai dat in de jaren stillekes bij een goedkope microketen zat.
Bijlagen
ESP P06 RIAA Phono preamp
ESP P06 RIAA Phono preamp
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Als je die 100k weerstand echt tot 320k hebt moeten verhogen dan komt er waarschijnlijk bitterweinig signaal uit je element. Hou er wel rekening mee dat een phono-pre meestal wat minder output geeft dan een CD-speler.

Als je van platenspeler wil wisselen dan hou je best rekening met de output van het nieuwe element.

Een plastieken Akai is inderdaad een barslechte draaitafel. (sorry hoor dat ik dit zeg, maar ik heb ervaring met plastieken Akai's en die dingen zijn dus echt niets waar) Een veel betere hoeft echt niet duur te zijn. Met een beetje geluk heb je voor €100 al een heel knap toestel.
Gebruikersavatar
GeertJ
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 19:06
Locatie: Gent - België

Bericht door GeertJ »

rho schreef:
Als je die 100k weerstand echt tot 320k hebt moeten verhogen dan komt er waarschijnlijk bitterweinig signaal uit je element. Hou er wel rekening mee dat een phono-pre meestal wat minder output geeft dan een CD-speler.
op de scoop geeft ie mss 2.5mV af, peak to peak 5mV.
rho schreef:
Als je van platenspeler wil wisselen dan hou je best rekening met de output van het nieuwe element.
had ik ook al zo in gedachte. Zou het nie slimmer zijn om ipv een vaste weerstand een potentiometer ertussen te zetten? kan je die gemakkelijker regelen de versterkingsfactor :-k
rho schreef:
Een plastieken Akai is inderdaad een barslechte draaitafel. (sorry hoor dat ik dit zeg, maar ik heb ervaring met plastieken Akai's en die dingen zijn dus echt niets waar) Een veel betere hoeft echt niet duur te zijn. Met een beetje geluk heb je voor €100 al een heel knap toestel.
is niets hoor, ben zelf ook tot die constatatie gekomen vandaag :D. Nu tklinkt mss gek, maar kheb dees gemaakt omdat ooit per vergissing een LP is toegekomen ipv een CD (khad nogtans een CD besteld) en geen enkele versterker hier in huis heeft nog een phono ingang (erg eh), maar we hebben dus nog wel dat plastieken akai draaitafelgeval. En ik wou na een half jaar die plaat toch wel eens beluisteren (coldplay - a rush of blood to the head). Nu kvind het alleszins wel iets hebben hoor een platenspeler, en kzal als ik werk heb eneuh centjes verdien eens mijn hoofd over buigen voor een draaitafel :), samen met een goeie CD-speler en, euh..... ;)

Ik heb nog een andere (stuk ouder) platenspeler staan, maar daar is ook het een en ander mis, (naald komt niet tot aan de plaat, vermoedelijk de plateau die omlaag gezakt is?) verder nadat ik met hulpstukken plateau uhumuhum, is het uitgangsniveau al heel hoog, vermoedelijk inwendig al een phono preamp ingebouwd?
Bijlagen
merk onbekend, opschrift Dual 1010?
merk onbekend, opschrift Dual 1010?
AKAI platenspeler
AKAI platenspeler
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik heb gewoon de 100k weerstand in gezet. De volumeknop moest dan soms wel wat omhoog maar heel veel extra versterking moest ik toch niet bijgeven. Ik maak gebruik van een Shure M97xE en een Grado Reference Platinum (geen wood versie, maar ABS-body).

[edit] Ik zie net dat je je post hebt aangepast. Die Dual (da's het merk) zal wel een pak beter zijn dan de akai. Dual maakte erg mooie draaitafels. Ik heb de 704 gehad en die deed het erg goed. Met de 1010 heb ik geen ervaring. Een beetje googlen zal je waarschijnlijk een stuk slimmer maken ivm met die draaitafel. Of probeer http://www.vinylengine.com een keer. Jammergenoeg ziet je Dual er niet zo strak meer uit. Maar met wat DIYen kan dat best nog goed komen. Een interne RIAA lijkt me niet het geval te zijn bij zulke DT. Die Akai lijkt wel wat op degene die ik heb gehad. Is niet bepaald iets waar je muziek uit kan halen.
Op marktplaats kan je misschien een Dual 701, 704 of iets dergelijks scoren voor een zacht prijsje. Kan je heel veel plezier aan beleven. Thorens heeft ook heel mooie spullen, maar daar durft men nogal eens met de vraagprijs overdrijven. Omdat er Thorens op staat wil dat nog niet zeggen dat het zowieso high-end is natuurlijk. Kijk naar de TD160mkII, TD147, TD125, TD125mkII modellen als je meer dan €150 kan spenderen. Anders kan je aan de bak met een TD160, TD166mkII. Die kan je soms al scoren vanaf €50, maar meestal moet je wel wat meer neertellen voor een mooi exemplaar. Wat leuk is aan deze Thorens spelers is dat een DIYer er makkelijk een veel mooier exemplaar van kan maken. Een beschadigde plint drukt de prijs dus wel bij aankoop, maar je kan er makkelijk een hele mooie zelf maken.

..laten we het hier maar even bij houden. ;)
[/edit]
Gebruikersavatar
GeertJ
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2005, 19:06
Locatie: Gent - België

Bericht door GeertJ »

nja, beide hebben ook enkele jaren onder het stof gestaan, mss daarmee dat ze er nie zo strak meer uit zien :) in iedergeval thx voor de tips!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Zo eentje heb ik gehad. Is een zeer mooie tafel, zeker voor maar €40. Ik ben van deze naar een Thorens TD166 mkII gegaan en dat was eigenlijk zeker geen vooruitgang. Beetje onbekend, maar alles behalve minderwaardig.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo'n zwarte 505 heb ik ook, wel met ander element. ben er erg tevreden over
Plaats reactie