Eerste Sub - Bouwfase

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Eerste Sub - Bouwfase

Bericht door snooy47 »

Goed, ik krijg vandaag of morgen mijn spullen voor de Visaton FRS8 rears binnen en dan maken we die af. Is de 4.0 compleet.

Uiteraard wil ik hier nog 5.1 van maken, maar ik mis toch een beetje *BOEM* ... dus eerst een sub ... daarna zien we de center wel.

Dus ... de SuB ... In iedergeval wordt het een sub op basis van de Intertechnik/Nova MDS-08 en de Mivoc AM80 sub-amp.

Had hiervoor al wat info gewonnen via google en dat andere deze combo ook gemaakt hadden. Dan nu, het leukere werk ... het ontwerp.

Samen met een vriend van mij al bezig geweest wat dingen uit te vinden.

Volgens sommige zou ons eerste ontwerp van 35liter te groot worden, dus hebben we er 10liter vanaf gehaald. En wordt het een 25liter, downfiring sub met een basreflexpoort.

Nu dan, de maten. Hij wordt vierkant. Als alles goed gaat (l*b*h) 33x33x33 cm. De basreflexpoort wordt (l*b*h) 22,1x29,4x1 cm.

Zoals gezegd dus ook downfiring met pootjes of lange spikes eronder.
Achterop komt de sub-amp en voorop de basreflexpoort. Waar voorop is nog even uitzoeken. En wat tekeningen maken, kijken wat er het mooiste uitziet. Wellicht komt de basreflexpoort ook wel achterop bij de sub-amp.

Iemand ideen en/of opmerkingen ... shoot :)
Bijlagen
25liter.JPG
Laatst gewijzigd door snooy47 op do 24 aug 2006, 9:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ff opletten met de afstemming van de speaker: die Mivoc amp heeft als ik het goed herrinner een vaste basboost en ook een vaste redelijk hoog ingrijpende subsonic (moet ik ff opzoeken, dacht dat er in de jongste HH wel wat over stond). misschien dat je met die amp de MDS08 beter in gesloten kan stoppen?

maak in elk geval een eigen compartiment voor de subamp
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Denk dat closed niet echt het gewenste effect heeft van een sub ;)

Zie plaatje. Net even snel in WinISD gegooid.

Afbeelding

Daarnaast heb ik wel een andere sub amp gevonden.
Weet niet of mensen deze kennen, maar hij schijnt erg goed te zijn voor het geld. De XXL AM- 5080. Aangezien ik echt voor de goedkope "Ghetto" setup ga, is €60,- voor dit apparaaat een prachtige prijs. Daarnaast kostte de MDS08 me ook maar €45,-. Heb ik voor ongeveer €150,- een leuke DIY sub staan.

Over een apart compartiment hadden we het wel al gehad. Denk dat zoiets altijd goed is om te doen.

Met dat extra compartiment zou de buitenmaat (l*b*h) 400*330*330 worden. De 400 lang komt doordat de sub amp 70 diep is.

Is het wellicht ook nodig om nog dempingsmateriaal aan te brengen in de sub ?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Voordat je verder kan nadenken over de kastafstemming zul je toch moeten weten waar die bass boost zit! Het word geen makkie om met een 5 dB boost op 40 Hz een fatsoenlijke sub te maken die voorzien is van een bass reflex.

Een gesloten sub kan volgestouwd worden met Baf, dat zorgt voor een goede demping en voor wat "volumewinst".
In een bass reflexkast kunnen een paar van de wanden met pritex bedekt worden en minimaal! Baf gevuld worden. Het is namelijk de bedoeling dat de lucht goed door de kast kan stromen naar de Br.

mvg,

Montana
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Montana schreef:
Voordat je verder kan nadenken over de kastafstemming zul je toch moeten weten waar die bass boost zit! Het word geen makkie om met een 5 dB boost op 40 Hz een fatsoenlijke sub te maken die voorzien is van een bass reflex.
Hier heb ik even wat meer uitleg bij nodig :shock:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Met 5 dB boost op 40 Hz speelt de MDS prima in 35 liter (gesloten). kom je tot zo'n 35 hz -3 dB.
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Als ik in WinISD kijk zie ik bij de -3db ongeveer 60Hz staan.
(of ik begrijp het helemaal verkeerd natuurlijk ;))
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

snooy47 schreef:
Montana schreef:
Voordat je verder kan nadenken over de kastafstemming zul je toch moeten weten waar die bass boost zit! Het word geen makkie om met een 5 dB boost op 40 Hz een fatsoenlijke sub te maken die voorzien is van een bass reflex.
Hier heb ik even wat meer uitleg bij nodig :shock:
Wanneer de subamp flink boost boven de 30 Hz dan is het moeilijk om een nette respons te krijgen met een bass reflex. Je krijgt dan ergens rond de 40 Hz een gigantische bult. Een gesloten kast heeft vanzichzelf een typische afval en die boost maakt de llijn dan recht als het ware! Snappevous? :D Je moet dus weten wat de boost is en waar precies.

mvg,

Montana
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Komt er dus op neer dat ik beter geen sub kan maken met br ?

Maakt het ontwerp wel een stukkie makkelijker ;)

Wat is het verschil in geluid/laag dan tussen vented en closed ?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

snooy47 schreef:
Komt er dus op neer dat ik beter geen sub kan maken met br ?

Maakt het ontwerp wel een stukkie makkelijker ;)

Wat is het verschil in geluid/laag dan tussen vented en closed ?
Het komt erop neer dat je in beide gevallen moet weten wat de boost is. Dus voor br en gesloten. Gesloten sub is wel makkelijker bouwen, maar met een 8"woofer heb je niet veel "headroom" Dan mis je druk denk ik.

Verschil is dat een gesloten sub doorgaans meer controle heeft, maar waar de woofer meer uitslag moet maken om dezelfde druk te leveren als dezelfde woofer in een br systeem. Je moet het verschil eens horen bij iemand. Een bas reflex die laag afgestemd is vertoond soms het gedrag van een gesloten sub. Dan neem je een soort van tussenweg.
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Montana schreef:
snooy47 schreef:
Komt er dus op neer dat ik beter geen sub kan maken met br ?

Maakt het ontwerp wel een stukkie makkelijker ;)

Wat is het verschil in geluid/laag dan tussen vented en closed ?
Het komt erop neer dat je in beide gevallen moet weten wat de boost is. Dus voor br en gesloten. Gesloten sub is wel makkelijker bouwen, maar met een 8"woofer heb je niet veel "headroom" Dan mis je druk denk ik.
Okee. Hoe kom ik daar achter :)
Aangezien ik de spullen nog niet heb liggen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

deepspace schreef:
Met 5 dB boost op 40 Hz speelt de MDS prima in 35 liter (gesloten). kom je tot zo'n 35 hz -3 dB.
in 22 liter (zo heb ik 'm, volgens simu Qt=0.58 ) doet-ie het ook prima, en gaat met de in de amp (ik heb een Hypex) ingebakken boost lekker diep, die 35 klopt wel geloof ik (heb t ooit eens gemeten maar weet t niet meer uit m'n hoofd).

De gesloten variant kan je dus bij mij thuis komen luisteren als je wil.

over die Mivoc 80 amp: daar gaat de subsonic er al in bij 35Hz, dat is dus voor de BR variant veel te hoog, met die amp zou ik dus zo-i-zo gesloten gaan

Afbeelding
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Okee, dat is al wat duidelijker. Wordt dan toch gesloten. Is wel wat makkelijker om te maken ook :P

[laat maar]
Maar wat denken jullie van die XXL AM-5080 sub amp ?
Weet iemand daar iets vanaf ?
[/laat maar]

(helaas is Berkel en Rodenrijs een uur en een kwartier rijden ;))
Laatst gewijzigd door snooy47 op vr 18 aug 2006, 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Die amp heeft geen boost. Ik zou dan de AM80 nemen. Sluit prima aan.
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Zat er inderdaad net aan te denken om gewoon voor die Mivoc te gaan.

Weet iemand ook een NL shop die deze sub amps verkoopt ?

En Henkjan, als ik zo vrij mag zijn ... heb je ook iets van bouwtekeningen van jou MDS08/Mivoc AM80 sub ?

Of de maten ervan ?

Want als je het dan niet erg vindt, wil ik hem wel namaken ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zal eens zoeken naar de tekeningen of ik die nog heb. een paar foto's staan wel in m'n zoom.nl album (klik op de foto) en dit topic hier

Voor zover ik weet wordt Mivoc in NL niet verkocht (als dat zo blijft ga ik dat mischien toch maar eens oppakken, maar dit terzijde). Je kan denk ik het beste in D bij www.lautsprechershop.de 'm kopen, een erg goede en betrouwbare toko.
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Henkjan schreef:
ik zal eens zoeken naar de tekeningen of ik die nog heb. een paar foto's staan wel in m'n zoom.nl album (klik op de foto) en dit topic hier

Voor zover ik weet wordt Mivoc in NL niet verkocht (als dat zo blijft ga ik dat mischien toch maar eens oppakken, maar dit terzijde). Je kan denk ik het beste in D bij www.lautsprechershop.de 'm kopen, een erg goede en betrouwbare toko.
Ja, Lautsprechershop zou de eerste kandidaat al worden ;)

Heb de links even bekeken, maar staat niks meer tussen.
Hoop dat je de tekeningen nog kan vinden ;)
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Als je voor je eigen 33³ ontwerp gaat, dan zou ik hem nog nét wat hoger maken dan dat hij breed en diep is. Dat maakt hem optisch wat kubusvormiger, met 33 hoog lijkt hij wat platter.

Afbeelding
Daar kun je het een beetje zien. Die sub daar is ik geloof 35 x 35 x 35, maar dat onderplaatje van 22mm maakt hem net minder plat.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

niet echt meer een tekening, maar buitenmaten zijn 30*30*50, 18mm dik MDF, verstevigingen zoals op foto (ook 18mm MDF), compartiment voor amp achteraan (~9cm diep), dit geeft dus inwendig voor de woof 26.4*26.4*37.3 = 24 liter bruto -/- volume woof/magneet en bracing = 22½ liter netto. demping weet ik niet zeker meer, vermoed ietwat pritex op de achterwand of evt wat BAF.

en hij staat op een voet ~4cm hoog
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Dat compartiment zit achter neem ik aan, dus 50cm lang ?
Dan komt het redelijk overeen met mijn ontwerp wat ik wilde :)

Straks even gaan zitten en tekenen, en kijken wat voor hoeveelheden hout ik nodig heb.

Bedankt, zodra ik weer wat tekeningen heb plaats ik die wel weer :)
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Zo ... het hout is binnen. Gelijk bij de Gamma op maat laten zagen.
Toch fijn zo'n voordeelpas, kost dan niks :)

Kijken of ik es wat kan puzzelen vanmiddag.

(heb nl ook de onderdelen voor mijn rears binnen ... keuzes keuzes ;))
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kijk dat gaat vlot, we wachten met smacht op de foto's
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

haha .. ja .. inderdaad.

Als ik eenmaal aan de slag ga, wil ik het ook afmaken ook.

Heb nl ook 2 weken niks kunnen doen, zat te wachten op de driver voor mijn needle rears :)

Dus ik wil graaaaaaaaaaaaag weer bouwen. Allemaal zeer verslaven dit :P
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Zo ... hij begint vorm te krijgen.

Zijkanten en onderkant zit erop, 3/4 bracing erin ... van de week de bovenkant en laatste bracing erin.

Daarna bij vriend het woofergat frezen en de voorkant erop.

Dan wachten op de Mivoc AM80 om de achterkant af te maken.

Gaat zeer voorspoedig moet ik zeggen.

Heb geen goede digicam hier nu, dus kan geen fotos maken ... helaas.
snooy47
Berichten: 73
Lid geworden op: di 04 jul 2006, 19:20

Bericht door snooy47 »

Zo ... hij zit (op de voorkant en achterkant na) in elkaar.
Bracing zit erin, en alles is ingekit.

Van de week hopelijk de woofer binnen, en even noppenschuim halen.

Morgen met een beetje mazzel het gat voor de woofer frezen. Dan zou in principe de voorkant erop kunnen :)

Hopelijk binnenkort weer een digitale camera. Want een verhaaltje is leuk, maar ik WEET dat iedereen fotos wil zien :P
Plaats reactie