Nautilus kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Re: Nieuw forumlid

Bericht door Hififiel »

Ivo schreef:

Hangt er denk ik van af hoe hard en hoe dik zo'n plaat is. Sowieso geldt hier natuurlijk hetzelfde als verder terug in dit draadje, als je de buitenvorm hebt, kun je eventueel aan de binnenkant nog van alles plakken of smeren om het te verstevigen en te dempen.

Goede suggestie.
Als je besluyit om hem uit een thermoplast te maken dan moet je dat in zijn geheel uit thermoplastisch materiaal doen, Polyester hecht er zowiezo niet op en Epoxy (als je de goede hebt) heel moeilijk.
Tevens moeten de twee helften dan doormiddel van kunsstoflassen aan elkaar zetten, lagen polyester er aan de binnenkant bij in zetten is dan dus vrijwel onmogelijk.

Kevin
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

audiomanics schreef:
A hell of a job, maar wel mogelijk:
Een helft in plakjes van 22mm dikte..
Afbeelding
Plakken, schuren etc. De mal die ervan gemaakt zou zorden moet noe wel wat nabewerking hebben... ik krijg het niet voor elkaar om in het midden tot de bodem te gaan... nog niet..

Kees
Dit ziet er wel veelbelovend uit! Nice job!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Idd goede oplossingen.

Ik zie dat audiomaniacs al erg ver is met de slice-methode om een 3-weg te maken....echt ontzettend kanp, ziet er ook erg profi uit!!

Dat hechten van twee kunstof kuipen moet zeker kunne met de juiste lijm. Een kwestie van vragen aan het bedrijf in kwestie wat zij adviseren. Ik ben benieuwd naar prijzen, kunstofdikte's en lijmmethoden. O,ja, ook wat voor materiaal de mensen nodig hebben om als mal te dienen. Zo te zien is daar een metalen mal met de juiste opneningen om aan te zuigen voor nodig. Ik verwacht dat zo'n mal extreem duur zal zijn, en dat zij hem ook zelf moeten maken, dat wij dat niet kunnen....

Wie neemt de moed om eens te bellen en te informeren?

Wowly
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wowly schreef:
Wie neemt de moed om eens te bellen en te informeren?
Wowly
Ik heb net een half uur bij de voordeur op die knop staan drukken maar ik deed steeds maar niet open.... :shock:

Kees
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Heu, werk jij daar zelf ofzo? :D

Wowly
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Wie moet er dan gebeld worden?? Namen, nummers, sofinummers, huwelijkse staat , hobbies etc etc... daar heb ik wat aan..

Kees
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Nieuw forumlid

Bericht door Wowly »

Ivo schreef:
Just schreef:
:D Hallo, ben nieuw hier!!
Hoi!
Just schreef:

Dat lijkt me echt een goed idee. Ik heb even gegoogled:
http://www.perdoplastic.nl/html/vacuumvormen.html

Ze doen naar eigen zeggen ook hele kleine serietjes en hebben een klein apparaat en een groot apparaat, daar kunnen platen plastic in van 120x220 cm. Als dat niet onwijs duur is, kun je dan natuurlijk wél gewoon een 3-weg maken. Zo'n plaat plastic zal op zich niet zo duur zijn, het is dan de (grote) vraag wat een mal daarvoor moet kosten. Ik ben bang dat dat wel weer duur is.
Just schreef:
Ik weet alleen niet of een thermoplast geschikt is voor speakerbouw :?:
Hangt er denk ik van af hoe hard en hoe dik zo'n plaat is. Sowieso geldt hier natuurlijk hetzelfde als verder terug in dit draadje, als je de buitenvorm hebt, kun je eventueel aan de binnenkant nog van alles plakken of smeren om het te verstevigen en te dempen.

Goede suggestie.
D'n deze?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die perdoplastic zit vlak bij mij, ik zou wel eens langs kunnen gaan (nu nog tjd vinden)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oke henkjan!, gewoon eens langs gaan en tussen neus en lippen door die lui proberen enthousiast te maken..

Wowly
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

ja dat werkt het beste..
Just
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 21:28

Bericht door Just »

:D Mijn 2e post op dit forum hoezeeehj!!

Een houten mal is afdoende voor een vacuumvorm. Je moet er wel zo dun mogelijke gaatjes in maken waardoor de lucht van onderen vacuum door de vorm heen kan zuigen.

Het maken van de mallen ( 2 stuks gespiegeld) is het meeste werk. Als er inderdaad een 3d frees voor gebruikt kan worden, dan lijkt me dat de makkelijkste en nauwkeurigste optie.

Ik neem aan dat de spiraal gebaseerd is op de fibonacci reeks?
Of kan er een poging gedaan worden om de gulde snede spiraal te evenaren?
Het zal in de praktijk niet veel uitmaken denk ik, de fibonacci spiraal benaderd de gulde snede spiraal snel naarmate hij verder naar buiten komt.

Echter vanuit een puristische blik begrijp ik niet waarom er ee buik zit aan het einde van de spiraal, waar de oofer komt. Ik zou denken dat geluid daar ook deels terug naar voren/boven kaatst. Terwijl het hele idee is dat het geluid uitdooft zonder te intefereren met de woofer of niet?

Even voor de duidelijkheid, ik ben een complete leek op dit gebied, maar probeer te begrijpen hoe een en ander werkt uit interesse.

Ik hoop dat het vacuum gebeuren een goede optie is!

Just
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Just schreef:
Ik neem aan dat de spiraal gebaseerd is op de fibonacci reeks?
Of kan er een poging gedaan worden om de gulde snede spiraal te evenaren?
Echter vanuit een puristische blik begrijp ik niet waarom er ee buik zit aan het einde van de spiraal, waar de oofer komt. Ik zou denken dat geluid daar ook deels terug naar voren/boven kaatst. Terwijl het hele idee is dat het geluid uitdooft zonder te intefereren met de woofer of niet?
Als de woofer in de spiraal geplaatst moet worden zou hij halverwege in die krul zitten. Aan de achterzijde zit ook nog het nodige dat ruimte inneemt.. Ik heb het niet berekend verder... gewoon gejat van B&W dus..

De krul heb ik wel zelf berekend, eigen formule, op basis van natuurlijke logaritmen, Een hele formule, die ik je voorlopig nog maar even zal besparen..
Ik heet niet fibonacci en hoewel de kleur een beetje aan goud doet denken is het vast ook niet de gulden snede. Het verloop komt wel akelig dicht bij die van de B&W. Persoonlijk denk ik dat die lui gewoon een mooi kastje gemaakt hebben.... Later zijn daar allerlei sprookjes omheen bedacht.. :?

Verder weet ik ook nog niet welke speakers er gebruikt gaan worden. Nu ben ik niet zo geinteresseerd in alle gegevens maar ik moet wel weten wat de afmetingen zijn voor ik een definitief ontwerp ga berekenen. Al het andere laat ik lekker aan jullie over..

Kees
Just
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 14 aug 2006, 21:28

Bericht door Just »

Wowly schreef:
Hier zie je hoe de gulden snede een nautilus maakt
Afbeelding

Wowly
De gulden snede is DE natuurlijke verhouding welke je terugziet overal in de natuur, dus ook in je eigen lichaam. Zoals de verhouding van je bovenbenen : onderbenen , verhoudingen van je vingerkootjes enz. Het is de verhouding 1:0,618...
Deze unieke verhouding werkt als een fractal, hij herhaalt zich in zichzelf, zonder begin of einde net als een fractal dat doet.

Wanneer je een lijn (lijn 1)opdeelt in twee stukken (lijn 1a en 1b)zodat hun lengtes zich verhouden als 1(lijn 1a):0,618..(lijn 1b) is de verhouding van het kleine deel tov het grote deel (1b:1a)hetzelfde als de verhouding van het grote deel tot het geheel (1a:1).
Dat is waarom de gulden snede zo bijzonder is, de enige verhouding waarbij dit opgaat.

De fibonaci reeks is een benadering hiervan, maar kent een duidelijk begin. De reeks is heel simpel:
1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89 enz telkens de 2 opeenvolgende getallen optellen. Aanvankelijk is de reeks erg grof 1:1 en 1:2=0,5. Maar ga wat verder de fibonaci af en de verhouding komt snel in de buurt van de gulden snede 34:55=0,6181...

Ik kan hier uren over doogaan! Zal ik je besparen. Wel vind ik dat een nautulus speaker gemaakt zou moeten worden volgens het nautulus principe en dat zal waarschijnlijk de fibonaci spiraal zijn (anders had de schelp geen begin :lol: )

Groet

Just
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

audiomanics schreef:
Just schreef:
Ik neem aan dat de spiraal gebaseerd is op de fibonacci reeks?
Of kan er een poging gedaan worden om de gulde snede spiraal te evenaren?
Echter vanuit een puristische blik begrijp ik niet waarom er ee buik zit aan het einde van de spiraal, waar de oofer komt. Ik zou denken dat geluid daar ook deels terug naar voren/boven kaatst. Terwijl het hele idee is dat het geluid uitdooft zonder te intefereren met de woofer of niet?
De krul heb ik wel zelf berekend, eigen formule, op basis van natuurlijke logaritmen, Een hele formule, die ik je voorlopig nog maar even zal besparen..
Kees
Ik ben eigenlijk wel benieuwd... vind het wel interresant :) Zou/ wil je hem posten... zo dat ik kan kijken of ik er wijs uit kan worden?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Jan-Willem schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd... vind het wel interresant :) Zou/ wil je hem posten... zo dat ik kan kijken of ik er wijs uit kan worden?
Zal 'm effe leesbaar maken.. staat op een andere computer... komt goed.
Stuur anders wel effe de VB-listing op.. dat is goed leesbaar voor de meesten..

Kees
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Just schreef:
... Wel vind ik dat een nautulus speaker gemaakt zou moeten worden volgens het nautulus principe en dat zal waarschijnlijk de fibonaci spiraal zijn (anders had de schelp geen begin :lol: )
Blijkbaar toch niet helemaal: even googlen.

Maar er zit wel een verband in.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

bij deze een stukje listing in basic waarmee ik de krulletjes gegenereerd heb.. eigenlijk alleen dus natuurlijke logarithmen.. lekker quick and dirty:

Private Sub Command1_Click(Index As Integer)
x2 = 450: Rem centrum tekenvel x
y2 = 500: Rem centrum tekenvel y
toertjes = 5: Rem aantal krullen
volgend = 0: Rem eerste lijn niet tekenen
offset = (1500 / (Log(conv * toertjes * 360) / Log(e))): Rem krul moet in het midden eindigen
For i = 330 To toertjes * 360: Rem per graad berekenen (vanaf -30)
j = conv * i: Rem conversie naar radialen
lengte = 1500 / (Log(j) / Log(e)) - offset: Rem Log(j)/Log(e)=Ln(j)
x1 = x2: Rem lijnstuk moet beginnen waar het vorige eindigde
x2 = 450 - (Sin(j) * lengte + Sin(j - tweepi)): Rem bereken het nieuwe punt
y1 = y2
y2 = 500 - (Cos(j) * lengte + Cos(j - tweepi))
If volgend Then
Rem lijnstuk tekenen
MoveToEx hdc, x1, y1, 0
LineTo hdc, x2, y2
Refresh
End If
volgend = 1: Rem na eerste lijnstuk gaan tekenen
Next
End Sub

Private Sub Form_Load()
tweepi = 6.283185
conv = tweepi / 360
e = 2.71828182818
redPen = CreatePen(PS_SOLID, 1, vbRed)
DeleteObject SelectObject(hdc, redPen)
End Sub

Kees
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

audiomanics schreef:
bij deze een stukje listing in basic waarmee ik de krulletjes gegenereerd heb.. eigenlijk alleen dus natuurlijke logarithmen.. lekker quick and dirty:

Private Sub Command1_Click(Index As Integer)
x2 = 450: Rem centrum tekenvel x
y2 = 500: Rem centrum tekenvel y
toertjes = 5: Rem aantal krullen
volgend = 0: Rem eerste lijn niet tekenen
offset = (1500 / (Log(conv * toertjes * 360) / Log(e))): Rem krul moet in het midden eindigen
For i = 330 To toertjes * 360: Rem per graad berekenen (vanaf -30)
j = conv * i: Rem conversie naar radialen
lengte = 1500 / (Log(j) / Log(e)) - offset: Rem Log(j)/Log(e)=Ln(j)
x1 = x2: Rem lijnstuk moet beginnen waar het vorige eindigde
x2 = 450 - (Sin(j) * lengte + Sin(j - tweepi)): Rem bereken het nieuwe punt
y1 = y2
y2 = 500 - (Cos(j) * lengte + Cos(j - tweepi))
If volgend Then
Rem lijnstuk tekenen
MoveToEx hdc, x1, y1, 0
LineTo hdc, x2, y2
Refresh
End If
volgend = 1: Rem na eerste lijnstuk gaan tekenen
Next
End Sub

Private Sub Form_Load()
tweepi = 6.283185
conv = tweepi / 360
e = 2.71828182818
redPen = CreatePen(PS_SOLID, 1, vbRed)
DeleteObject SelectObject(hdc, redPen)
End Sub

Kees
He jammer, dat gaat me net boven de pet :(
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jan-Willem schreef:
He jammer, dat gaat me net boven de pet :(
ik wilde net als ouwe *** een opmerking gaan maken over de school van tegenwoordig, maar ik hou me in :wink: :lol:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

audiomanics schreef:
bij deze een stukje listing in basic waarmee ik de krulletjes gegenereerd heb.. eigenlijk alleen dus natuurlijke logarithmen.. lekker quick and dirty:

Private Sub Command1_Click(Index As Integer)
x2 = 450: Rem centrum tekenvel x
y2 = 500: Rem centrum tekenvel y
toertjes = 5: Rem aantal krullen
volgend = 0: Rem eerste lijn niet tekenen
offset = (1500 / (Log(conv * toertjes * 360) / Log(e))): Rem krul moet in het midden eindigen
For i = 330 To toertjes * 360: Rem per graad berekenen (vanaf -30)
j = conv * i: Rem conversie naar radialen
lengte = 1500 / (Log(j) / Log(e)) - offset: Rem Log(j)/Log(e)=Ln(j)
x1 = x2: Rem lijnstuk moet beginnen waar het vorige eindigde
x2 = 450 - (Sin(j) * lengte + Sin(j - tweepi)): Rem bereken het nieuwe punt
y1 = y2
y2 = 500 - (Cos(j) * lengte + Cos(j - tweepi))
If volgend Then
Rem lijnstuk tekenen
MoveToEx hdc, x1, y1, 0
LineTo hdc, x2, y2
Refresh
End If
volgend = 1: Rem na eerste lijnstuk gaan tekenen
Next
End Sub

Private Sub Form_Load()
tweepi = 6.283185
conv = tweepi / 360
e = 2.71828182818
redPen = CreatePen(PS_SOLID, 1, vbRed)
DeleteObject SelectObject(hdc, redPen)
End Sub

Kees
Had je 't in visual C++ geschreven hadden de jonkies het misschien ook kunnen lezen. ;) :lol:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

rho schreef:
Had je 't in visual C++ geschreven hadden de jonkies het misschien ook kunnen lezen. ;) :lol:
En het was nog daadwerkelijk een echte programmeertaal geweest :lol:

Still, nice job scriptkiddy ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

deepspace schreef:
En het was nog daadwerkelijk een echte programmeertaal geweest :lol:
Wat is dit nou voor een programma? Programmeren doe je trouwens in assembly :!: Dit is meer een quick and dirty tekentooltje en leesbaar voor iedereen... behalve..

Kees
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

audiomanics schreef:
deepspace schreef:
En het was nog daadwerkelijk een echte programmeertaal geweest :lol:
assembly :!:
Tja, waarom ook niet he.
Herschrijf je dat bovenstaande stukje even? :wink:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Programmeren doe je trouwens in assembly :!:
Nee dank je. We zouden op het werk niks af krijgen binnen de gestelde tijd ;) Machinetaal is geen programmeertaal als je het mij vraagt. Het is niet zinvol, productief, overzichtelijk of handig. Als je je TV zapt ga je ook niet via een toets de RC5 in morse opsturen. Het is natuurlijk wel in sommige gevallen effectief en snel :)
Dit is meer een quick and dirty tekentooltje en leesbaar voor iedereen...
Exact, voor meer is VB ook niet te harden ;)
Laatst gewijzigd door voodooless op vr 18 aug 2006, 7:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik kan die taal ook niet lezen. Waar komt 't quick and dirty op neer?
Plaats reactie