Wowly schreef:
Hier zie je hoe de gulden snede een nautilus maakt
Wowly
De gulden snede is DE natuurlijke verhouding welke je terugziet overal in de natuur, dus ook in je eigen lichaam. Zoals de verhouding van je bovenbenen : onderbenen , verhoudingen van je vingerkootjes enz. Het is de verhouding 1:0,618...
Deze unieke verhouding werkt als een fractal, hij herhaalt zich in zichzelf, zonder begin of einde net als een fractal dat doet.
Wanneer je een lijn (lijn 1)opdeelt in twee stukken (lijn 1a en 1b)zodat hun lengtes zich verhouden als 1(lijn 1a):0,618..(lijn 1b) is de verhouding van het kleine deel tov het grote deel (1b:1a)hetzelfde als de verhouding van het grote deel tot het geheel (1a:1).
Dat is waarom de gulden snede zo bijzonder is, de enige verhouding waarbij dit opgaat.
De fibonaci reeks is een benadering hiervan, maar kent een duidelijk begin. De reeks is heel simpel:
1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89 enz telkens de 2 opeenvolgende getallen optellen. Aanvankelijk is de reeks erg grof 1:1 en 1:2=0,5. Maar ga wat verder de fibonaci af en de verhouding komt snel in de buurt van de gulden snede 34:55=0,6181...
Ik kan hier uren over doogaan! Zal ik je besparen. Wel vind ik dat een nautulus speaker gemaakt zou moeten worden volgens het nautulus principe en dat zal waarschijnlijk de fibonaci spiraal zijn (anders had de schelp geen begin

)
Groet
Just