7.1 Kanaals Microcontroller Gestuurde Volumeregelaar

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Mooi man!

Wel vreemd dat je IMD in het hoge bereik zo omhoog loopt, oversturing?
Kijk ook nog even naar die EMC ontkoppeling, scheelt nog weer een aantal dB-tjes !
JuuL

Bericht door JuuL »

Die ctjes tussen kast en de in/outputs, heb je daar nog een slimme truuk voor? Solderen op alu gaat niet lukken.

En het grounden van de kast. Rudy heeft ooit er wat over gezegt, maar dat vind ik zo niet weer.
Ik heb de kast nu met 1 MOhm aan aarde. Voorheen heb ik problemen gehad met ESD toen ik hem rechtstreeks aan gnd had.

/offtopic
Weet jij misschien waar ik geschikte 4 polige jackpluggen kan kopen voor een Audigy geluidskaart?
Ik heb 4 polige pluggen van reichelt, maar deze maken geen goed contact zodat de zijkanalen het niet doen.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

M3 gaatje boeren, boutje + tandring + soldeerlipjes + moertje.
Twee, eigenlijk. Eentje voor boven, eentje voor onder.
Ik moet binnenkort eens foto's gaan posten van mijn WK versterker voordat die helemaal vol zit met onderdelen, daar heb ik het op dezelfde manier gedaan.

Via 1 meg naar de kast? Foei!
Probeer eens een geschikt punt te vinden (begin bij de voedingsster) waar je direct naar de kast kan.
Anders hebben die EMC condensatoren geen zin, sterker nog, zal het als een extra kruippad gaan werken. Onvoorspelbaar.
Heeft die kast ook randaarde, en is die ook daadwerkelijk aangesloten?

Geen idee over die pluggen, ben daar niet in thuis.
JuuL

Bericht door JuuL »

KT88 schreef:
Ik moet binnenkort eens foto's gaan posten van mijn WK versterker voordat die helemaal vol zit met onderdelen, daar heb ik het op dezelfde manier gedaan.
DOEN!! :lol:
Via 1 meg naar de kast? Foei!
Probeer eens een geschikt punt te vinden (begin bij de voedingsster) waar je direct naar de kast kan.
Anders hebben die EMC condensatoren geen zin, sterker nog, zal het als een extra kruippad gaan werken. Onvoorspelbaar.
Oke, danke. Zal ik doen
Heeft die kast ook randaarde, en is die ook daadwerkelijk aangesloten?
Nopez, mijn hele kamer niet dus...
Geen idee over die pluggen, ben daar niet in thuis.
Oke
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nice specs :) ter vergelijking zou je nog ff tests van een loopback kabeltje erbij moeten doen.
JuuL

Bericht door JuuL »

Dankje, deepspace :)
Hier heb ik een stel testen van de kaart gevonden:
http://www.digit-life.com/articles2/mul ... -x-fi.html

Ik zal zelf ook nog eens wat gaan meten.
voodooless
Contacteer:

Nee dankje, ik hoef geen Xfi hoor, doet het niet onder linux en is en blijft een gamekaart (wat ik niet doe). Voor muziek afspelen en opnemen op een degelijk systeem het je die 52 miljoen transistoren echt niet nodig ;) Ik denk dat je puur voor muziek beter een mooie EMU kan kopen voor dat geld (bijvoorbeeld 1212M). Helaas werkt ook die niet met linux samen ;)

Ik moet het dus met een mooi USB dingetje doen, en die doet loopback op bijna 101 dB Dynamic range en noise :) IMD en THD zijn daarvoor weer een tikkeltje slechter. Achja, je kunt niet alles perfect hebben. De Xfi heeft nu eenmaal zeer nette DAC'jes.

Maar ik zou wel ff zelf een lookback testje maken, dat vergelijkt wat eerlijker dat de getallen uit de reviews.

Trouwens, hoe krijg jij de RMAA zo mooi Good en Excelent erbij? Als ik een report maar krijg ik alleen maar de waardes, zonder "conclusie". Heb gewoon de laatste RMAA (5.5).
JuuL

Bericht door JuuL »

deepspace schreef:
Trouwens, hoe krijg jij de RMAA zo mooi Good en Excelent erbij? Als ik een report maar krijg ik alleen maar de waardes, zonder "conclusie". Heb gewoon de laatste RMAA (5.5).
Html report :D
voodooless
Contacteer:

JuuL schreef:
Html report :D
Dat doe ik, maar krijg het er evengoed niet bij, en verdere opties zijn er niet.
Fixation

Bericht door Fixation »

Juul,

zou ik misschien ook een kopietje van de code mogen ontvangen. wil namelijk ook zelf met zoiets beginnen alleen is programmeren nou niet me sterkste kant

Fix
JuuL

Bericht door JuuL »

Prima, zal het binnenkort opsturen, heb het hier nl niet bij de hand.
Fixation

Bericht door Fixation »

bedankt!

Zodra ik al me schema's op orde heb zal ik het hier ook zeker posten. ik ben heel wat leuke dingen van plan. Hoop dat ik het allemaal voor elkaar kan krijgen.
Ruud

Bericht door Ruud »

Weet iemand of een dergelijk ontwerp als bouwpakket of printplaat/schema combi te koop is? Zelf wil ik 8 kanalen symmetrisch/a-symmetrich omschakelbaar hebben. In het eerste geval zou het dus gaan om 16 kanalen (met balansregeling).
JuuL

Bericht door JuuL »

Geen id, ik heb het niet gezien.
Mijn layout wat ik op de pc heb staan werkt niet, ik heb enkele aanpassingen moeten doen (weet zo niet welke) en zou je geen kant en klaar ontwerp kunnen geven.
Helaas ben ik de laatste tijd enorm druk met mijn studie, anders had ik misschien best een DIY pakket kunnen maken.
Ruud

Bericht door Ruud »

Jammer, succes met je studie.
JuuL

Bericht door JuuL »

Dankjewel.
Als je zelf handig bent met electronica is het wel een leuk project. In dit topic staan al aardig wat dingen in en het topic van daniel staan ook veel handige tips in.

Met een microcontroller, enkele volumeregelaar chips (PGA2310 / PGA2311), eventueel een stel buffers, een lcd en rotary encoder kom je een heel eind :)
(en veel vrije uurtjes en programmeerkennis)
daniel

Bericht door daniel »

elektuur heeft ook een dergelijke voorversterker gepubliceerd. Print en geprogrammeerde microcontroller waren te bestellen. In principe een stereo ontwerp, maar was te schalen naar meer-kanaals. Voor 16 kanalen zul je dan zelf software moeten schrijven, maar als ik mij niet vergis was de elektuur software in JAL geschreven, en die is redelijk makkelijk onder de knie te krijgen.

Heette 'The Audio Link'
JuuL

Bericht door JuuL »

Ja klopt!!!
Helemaal vergeten :oops:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Op 24 dec. 2006, JuuL schreef:
Helaas ben ik de laatste tijd enorm druk met mijn studie, anders had ik misschien best een DIY pakket kunnen maken.
Nog steeds zo druk, of zijn de plannen van tafel? :roll:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

JuuL schreef:
Afbeelding
Ik zie dat je 1 brug vergeten bent (net schuin onder het kristal) Is dat per ongeluk of is dat een optie die niet gebruikt wordt? Het kan ook zijn dat je die nog moest aansluiten, maar omdat er KLAARRRRRRR staat, dacht ik: hm, die zal ie toch niet vergeten zijn wat zijn plop op een kanaal veroorzaakt?

Leuk project trouwens. Tijd voor een S/P-Diff naar 5.1/6.1/7.1 converter?

Groeten,
Mischa
JuuL

Bericht door JuuL »

Marp schreef:
Op 24 dec. 2006, JuuL schreef:
Nog steeds zo druk, of zijn de plannen van tafel? :roll:
De plannen zijn van tafel ja :oops:
Ik zie dat je 1 brug vergeten bent (net schuin onder het kristal) Is dat per ongeluk of is dat een optie die niet gebruikt wordt? Het kan ook zijn dat je die nog moest aansluiten, maar omdat er KLAARRRRRRR staat, dacht ik: hm, die zal ie toch niet vergeten zijn wat zijn plop op een kanaal veroorzaakt?
Nee hoor, er zijn twee bruggen te zien op de foto: de rondjes naast de rode draden.
Leuk project trouwens. Tijd voor een S/P-Diff naar 5.1/6.1/7.1 converter?
Dankje! Nee dat was niet nodig, ik had hem achter mijn pc. Echter gebruik ik nu een receiver en ligt hij in de kast :roll:

Ik vraag me wel af waarom ik nu een mail kreeg met melding van plaatsing van reactie: "Melding van het plaatsen van een reactie - 7.1 Kanaals Microcontroller Gestuurde Volumeregelaar‏". Zal vast door het andere topic komen over volumeregelaar (bugje?).

Groet,
Juul
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”