Je hebt misschien wel gelijk, hoewel Peerless een veel kleinere kast en daarmee een wat hogere Q aanbeveelt. Ik neem aan dat ze dat niet voor niets doen, zal wel te maken hebben met de belastbaarheid. Het impulsgedrag is nog altijd veel beter dan een basreflex, dus over een wat hogere Q moet je niet dramatisch doen. Maar een en ander leidt idd tot de SLS-10 of andere goede woofer van dit formaat. Ik ben er wel voor om het allemaal niet te groot te maken.deepspace schreef:Een gesloten kast zou wel erg groot worden hoor, paar honderd liter als ik me niet vergis. Maar misschien kun je iets leuks doen met de GHP methode van de HH in een gesloten kast.jeroen_d schreef:De SLS12 is juist ideaal, want vraagt een vrij grote kast waardoor je nog steeds een redelijke Q hebt met een grote slak erachter. Hij wordt zelfs aanbevolen voor gesloten kast gebruik.
SLS12 kost 68 euro
Nautilus kasten
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Contacteer:
Dat is zo, immers moet de WAF belangrijk blijven 
De SLS12 zou je met GHP in minimaal 38 liter kwijt moeten (gesloten kast). Wat er dan precies uit gaat komen weet ik niet, ik denk dat ie de 40 Hz makkelijk gaat halen, kwa SPL zitten er dan nog meer dan 100 dB in vanaf zo'n 32 Hz. Het geluk van de SLS is het relatief hoge rendement. Dat heb je ook wel weer nodig omdat je met GHP toch wel wat moet inleveren.
De SLS10 heeft toch ook best wel wat "air" nodig. 110 liter voor een Q van 0.7. GHP met 30 liter is een optie, dan kom je ongeveer net zo diep als bovenstaande. Kwa SPL lever je echter flink in, zo'n 3 dB in het sublaag.
De SLS12 zou je met GHP in minimaal 38 liter kwijt moeten (gesloten kast). Wat er dan precies uit gaat komen weet ik niet, ik denk dat ie de 40 Hz makkelijk gaat halen, kwa SPL zitten er dan nog meer dan 100 dB in vanaf zo'n 32 Hz. Het geluk van de SLS is het relatief hoge rendement. Dat heb je ook wel weer nodig omdat je met GHP toch wel wat moet inleveren.
De SLS10 heeft toch ook best wel wat "air" nodig. 110 liter voor een Q van 0.7. GHP met 30 liter is een optie, dan kom je ongeveer net zo diep als bovenstaande. Kwa SPL lever je echter flink in, zo'n 3 dB in het sublaag.
-
peter geerts
Ik heb ook mijn stem uit gebracht op de poll's en ik vind een prijs van tussen de 100 en de 150 euro voor de kasten netjes. Dit project lijkt me leuk omdat ik zelf wat ervaring op het gebied van glasvezel versterkte producten (vooral surfplanken). Mallenbouw weet ik echter weinig van.
Om het uiterlijk niet te te veel te laten afwijkend van de originele nautilus, zou ik kiezen voor een drieweg.
Kwa drivers gaat mijn voorkeur uit naar relatief "goedkope units", die hoge "value for money" hebben. 200 euro per speaker zou ik een mooi maximum vinden. Als tweeter lijkt mij de vifa tweeter inderdaad een mooie kandidaat. Mid en laag ben ik nog niet uit. De SLS12 zou best eens mooi kunnen zijn.
Om het uiterlijk niet te te veel te laten afwijkend van de originele nautilus, zou ik kiezen voor een drieweg.
Kwa drivers gaat mijn voorkeur uit naar relatief "goedkope units", die hoge "value for money" hebben. 200 euro per speaker zou ik een mooi maximum vinden. Als tweeter lijkt mij de vifa tweeter inderdaad een mooie kandidaat. Mid en laag ben ik nog niet uit. De SLS12 zou best eens mooi kunnen zijn.
- voodooless
- Contacteer:
Ik zeg MET GHP hejeroen_d schreef:Hoe reken jij dat uit? Ik kom voor de SLS-10 op 75.2 liter voor een Q van 0.707. En dat zonder dempingsmateriaal.
Wat de exacte curve zou worden weet ik ff niet, zit nu niet achter een PC met de juiste software/OS, maar het moet kunnen.
Edit: ow wacht, hmm, ik heb gewoon de specs van WinISD overgenomen, niet zelf gechecked. Als ik de params zel invoer kom ik inderdaad op 75 liter uit. Dat is dan mooi, van een Q van 1.1 heb je pas bij zo'n 17 liter. Een 20 liter kastje zo dus een prima optie zijn.
Edit2: Zelfde geldt voor de SLS12. Die doet 0.7 in 146 liter, en 1.1 in 35 Liter
Laatst gewijzigd door voodooless op do 10 aug 2006, 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoi
Wil toch nog even leuren met de metaal konussen van Dayton. O.a. omdat de originele nautilus metaal als konus materiaal heeft en er erg veel werk gestopt is in een ideaal afstraal gedrag van de luidspreker. (de verschillende diameters van de units en de filterfrequenties).
Test van de eerder besproken dayton alu mid.
http://www.zaphaudio.com/smalltest/
Deze mid afgezet tegen een accuton:
http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/T ... t_data.htm
Conclusie:
Samen met een Dayton RS 180S-8 lijkt mij er een mooi drieweg systeem van te maken.http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=295-364 oa op zaphaudio. Laat zich makkelijk op 1000 hz filteren.
Kosten totaal: tweeter 31.50 euro, mid 33.-$ en bas 32.70$
Zo ei kwijt! papier konus en softdome tweet kan natuurlijk ook.
Groeten Roland
PS: heb geen enkel belang bij Parts express, meen oprecht dat daar een aantal zeer voordelige drivers vandaan komen.
Wil toch nog even leuren met de metaal konussen van Dayton. O.a. omdat de originele nautilus metaal als konus materiaal heeft en er erg veel werk gestopt is in een ideaal afstraal gedrag van de luidspreker. (de verschillende diameters van de units en de filterfrequenties).
Conclusie:
De nieuwe seas 19 mm alu dome lijkt me hier erg mooi bij. De Seas 22TAFG.http://www.seas.no/Prestige%20Diskanter ... GH1283.pdf Zie ook Zaphaudio. Een 19 mm heeft mijn voorkeur om een zo mooi mogelijk afstraal gedrag te krijgen.The Accuton C44 and the Dayton RS52 -- Between these, there isn't a clear winner. The C44 has better distortion numbers, but it's very, very close. On the flip side, the sensitivity of the Accuton is low (but the price is not...) and the sensitivity of the Dayton is quite high. The Dayton is more linear in the passband, but some work has to be done to tame the resonant peak. So it's more a "pick 'em" situation.
Samen met een Dayton RS 180S-8 lijkt mij er een mooi drieweg systeem van te maken.http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=295-364 oa op zaphaudio. Laat zich makkelijk op 1000 hz filteren.
Zo ei kwijt! papier konus en softdome tweet kan natuurlijk ook.
Groeten Roland
PS: heb geen enkel belang bij Parts express, meen oprecht dat daar een aantal zeer voordelige drivers vandaan komen.
Laatst gewijzigd door Roland op do 10 aug 2006, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
om te beginnen vind ik wel dat de slak een functie moet hebben, form follows function. als we er al veel moeite in gaan stoppen, dan moet het ook wat meer opleveren dan een mooie kast.
ik heb gestemd voor een 2.1 systeem, omdat een kleine unit gewoon beter te plaatsen is (en een veel hogere WAF heeft). wat betreft hi end vs budget: voor mij is het of flink kostbare hi-end (SS, Excel, etc) om dan iets echt enorm goeds te hebben staan (en dan mag de kast ook wel wat meer kosten dan de 75 waar ik op gestemd heb), of echt budget (TB, Dayton, etc) zodat er nix verloren is als we er toch de plek niet voor hadden. daar tussen in haak ik denk ik af.
ik heb gestemd voor een 2.1 systeem, omdat een kleine unit gewoon beter te plaatsen is (en een veel hogere WAF heeft). wat betreft hi end vs budget: voor mij is het of flink kostbare hi-end (SS, Excel, etc) om dan iets echt enorm goeds te hebben staan (en dan mag de kast ook wel wat meer kosten dan de 75 waar ik op gestemd heb), of echt budget (TB, Dayton, etc) zodat er nix verloren is als we er toch de plek niet voor hadden. daar tussen in haak ik denk ik af.
-
peter geerts
Roland schreef:Hoi
Wil toch nog even leuren met de metaal konussen van Dayton. O.a. omdat de originele nautilus metaal als konus materiaal heeft en er erg veel werk gestopt is in een ideaal afstraal gedrag van de luidspreker. (de verschillende diameters van de units en de filterfrequenties)
Conclusie:De nieuwe seas 19 mm alu dome lijkt me hier erg mooi bij. De Seas 22TAFG.http://www.seas.no/Prestige%20Diskanter ... GH1283.pdf Zie ook Zaphaudio. Een 19 mm heeft mijn voorkeur om een zo mooi mogelijk afstraal gedrag te krijgen.The Accuton C44 and the Dayton RS52 -- Between these, there isn't a clear winner. The C44 has better distortion numbers, but it's very, very close. On the flip side, the sensitivity of the Accuton is low (but the price is not...) and the sensitivity of the Dayton is quite high. The Dayton is more linear in the passband, but some work has to be done to tame the resonant peak. So it's more a "pick 'em" situation.
Groeten Roland
Ik ben opzich ook een grote voorstander van de Dayton RS serie, ondanks dat ik er nog geen enkele gehoord heb. Ik wil binnenkort een mtm vloerstaander maken met de RS180S. Het overgrote deel van de RS serie meet namelijk zeer overtuigend en kan zich vaak meten met units die in een veel hogere prijsklasse vallen.
- voodooless
- Contacteer:
Op zich leuk zo'n mid, maar dat is alleen mooi als het een echte 3-weg gaat worden. Als het meer een 2.2 gaat worden met een of twee subkasten als optie, dan is zo'n dome mid geen handige keuze.
Een dayton als bass is echter wel een optie, aleen vind ik dan 18 cm wat klein
Voor mij persoonlijk zou echter een 2-weg voldoende zijn.
Een dayton als bass is echter wel een optie, aleen vind ik dan 18 cm wat klein
Henk Jan zegt:
)
Groeten Roland
Ok! Ik zal het maar hardop zeggen dan: de metingen van deze dayton units doen niet veel onder voor die van het highend spul. (en nou hou ik echt op Dayton te pushenwat betreft hi end vs budget: voor mij is het of flink kostbare hi-end (SS, Excel, etc) om dan iets echt enorm goeds te hebben staan (en dan mag de kast ook wel wat meer kosten dan de 75 waar ik op gestemd heb), of echt budget (TB, Dayton, etc)
Groeten Roland
Ik zie dan weer niet zo veel in een 19 mm tweeter. Voor wat betreft het afstraalgedrag maakt het niet veel uit. Die minimale off-axis afval in het topoktaaf hoor je tóch amper en kan zelfs aangenaam zijn. Een 25 mm heeft gewoon wat meer reserve in de laagste regionen waardoor het filteren ook weer wat eenvoudiger kan zijn. Zijn er geen goeie 25 mm tweets met een kleine frontplaat?
Van Dayton ken ik verder niet zo veel. Als er meetgegevens beschikbaar zijn zou dat best een overweging waard kunnen zijn. Ze schijnen een goeie prijs/kwaliteit verhouding te hebben.
Van Dayton ken ik verder niet zo veel. Als er meetgegevens beschikbaar zijn zou dat best een overweging waard kunnen zijn. Ze schijnen een goeie prijs/kwaliteit verhouding te hebben.
- voodooless
- Contacteer:
Ik probeerde hem uit te lokkendeepspace schreef:Volgens mij probeert Jeroen ons al een tijdje die Vifa aan te smerenMartijn M schreef:Zijn er geen goeie 25 mm tweets met een kleine frontplaat?
-
peter geerts
Check:Martijn M schreef:...Van Dayton ken ik verder niet zo veel. Als er meetgegevens beschikbaar zijn zou dat best een overweging waard kunnen zijn. Ze schijnen een goeie prijs/kwaliteit verhouding te hebben.
http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/T ... esting.htm
en
http://www.zaphaudio.com/
Nu ik dit hier toch lees wil ik al vast wel even mee denken over de kosten, ik zou om het goedkoop te houden geen echte mal maken maar een blok PU of PVC schuim nemen en daar de vorm van de helft van de binnenkant in snijden/schuren.Wowly schreef:Er zijn een paar vragen geweest, namelijk, 2, 3 of 2.1 weg en de vraag wat de kosten mogen zijn.
Aangezien we voor een meer democratisch iets zullen gaan moeten we even kijken wat de pols hebben opgeleverd.
Vwb de maximum prijs voor een nautilusschelp-kast:
5 doen er evt mee als het max 75 euro gaat kosten
6 doen er evt mee als het max 150 gaat kosten
1 doet er evt mee als het maximaal 250 euro gaat kosten
Mocht de kast ongeveer 250 euro gaan kosten: geen haalbare kaart.....
Mocht de kast maximaal 150 euro kosten: zeer zeker een haalbare kaart vanwege 6 (!) mensen die wel mee willen doen!!!
Mocht de kast 75 maximaal gaan kosten doen er nog eens 5 mee!!
Conclusie, als we die kasten onder de 75 euro houden doen er in het totaal zo'n 11 mensen mee. Ik vind dat best veel. Ik wil gaan vragen aan hififiel of het tegenwoordig mogelijk is om voor ongeveer 75 euro zo'n nautilusschelp is te maken qua materiaalkosten. De mal kunnen we delen door elf, dus dat wordt een cheapie.....
Hiervoor heb je iemand nodig die dit kan frezen of een houtsnijkunstenaar die je 4 helften zeer nauwkerig kan uitsnijden.
Over dit schuim lamineer je dan met Polyesterhars en Glasvezelmatten en laag van een centimeter dik.
Na het uitharden breek en schuur je het schuim uit de schaal en dan verlijm je de twee helften met epoxy lijm aan elkaar, dan is het nog een kwesti van schuren, plamuren en spuiten.
Dit is 1 van de goedkoopste methodes maar als het een op ware grote Nautilus moet worden dan zal de kast waarschijnlijk wel over de 250 euro per kast gaan komen.
Ik zou dus kiezen voor een 2 weg syteem, 17cm mid/laag en een dometweeter of ribbon (bijv van Eton) met een open achterkant.Ik denk dat als mensen écht moeten inschrijven we ongeveer zo'n 6 a 7 man overhouden voor de nautiluskast.....
Voor wat betreft de configuratie, dat wordt wat lastiger......![]()
1 eentje wil een midend 2-weg zonder sub, ik ben bang dat die afvalt. 3 willen een high-end tweeweg. is net te doen, eigenlijk net als een drie-weg mid-end. Wel 7 mensen willen een 3-weg high (!) en 6 een 2-weg incl Sub (!)
Da's lastig, want dat zijn er vrijwel evenveel die een drieweg-high-end willen en een 2.1 systeem..........
Verschillende optie's...
1: we voegen de drie high-end tweeweg bij de 2.1 weg en we hebben 9 (!) mensen die mee willen doen, alleen maken er drie geen gebruik van de sub. Dat dit eigenlijk niet helemaal kan komt dat een high-end 2 weg die uit een 2.1 systeem wordt gehaald per defintie bijna geen lagere regionen heeft.......
2: we bouwen 6 2-wegsystemen
3: we bouwen 7 3-wegsystemen.
Helaas heeft deze poll geen eenduidige richting gegeven...en wat gaat de doorslag geven?
Degene(n) die er de meeste uren in steekt?
Degene(n) die daadwerkelijk mee gaan doen (en zich dus vastleggen als er op voorhand kosten moeten worden gemaakt?)
Degene(n) die............???
ik weet het even niet. Misschien beiden??
Misschien kunnen we kijken wat de onderliggende technieken zijn waardoor B&W deze vorm heeft gekozen????? Als we die weten dat we die gaan toepassen op zowel een twee- als een driewegsysteem? Als we eenmaal weten hoe we een mal enzo moeten maken is de tweede keer een stuk eenvoudiger mogelijk? Dus dat we voorlopig even op twee benen blijven lopen?
Wowly
Zodat je een opgerolde toeter voor het mid/laag kan maken (evt bassreflex) en een rechte tapse buis voor de tweeter.
Door hem compact en éénvoudig te bouwen is het misschien te doen voor 150 euro per kast, de rechte tapse buis is denk ik makkelijker te maken op een draaibank uit RVS.
Vergis je niet in de kosten als je met Polyester en Epoxy gaat werken, het is allemaal erg duur spul, mijn eigen speakers zijn voor 90% gefinancierd door een voormalig werkgever
Normaal was ik alleen voor de epoxy hars al 100 euro kwijt en voor de carbon en glasvezel nog eens 100 euro per kast, dan komt er nog wat polyesterplamuur 25 euro en lak 50 euro bij dan zit je al op 275.
Daar zitten de kosten voor de mal enhulpmiddelen voor het lamineren nog niet eens bij, gelukkig heeft het mij uiteindelijk vrij weinig gekost doordat elk stukje afval van carbonvezel door mij in beslag werd genomen
Mochten jullie nog iets gaan bouwen met Epoxy dan weet ik nog wel wat adressen waar je Epoxy kan bestellen en ik heb ook wel wat Carbon afval stukken die ik beschilbaar wil stellen.
Groet Hififiel
Ik vind de Dayton drivers ook prima hoor. Alleen, als je het doet om dichter bij het B&W concept te blijven, pistonic range, dan moet je 4-weg gaan en er een 10 cm conus driver bij nemen en een flinke woofer voor het laag. Dat is trouwens ook nog niet eens zo'n probleem als we het bij Dayton houden, ze zijn echt erg goed/goedkoop.
Een middome in een 3-weg vind ik eigenlijk teveel een compromis. Je kan er dan niet groter dan een 8" driver onder zetten en ik vind dat teveel inleveren in de bas voor een drieweg. De balans is dan scheef: alles uit de kast voor het midhoog en inleveren in de bas.
Als dat met die kunststof te duur wordt, tja dan wordt dat vrees ik een showstopper.
Een middome in een 3-weg vind ik eigenlijk teveel een compromis. Je kan er dan niet groter dan een 8" driver onder zetten en ik vind dat teveel inleveren in de bas voor een drieweg. De balans is dan scheef: alles uit de kast voor het midhoog en inleveren in de bas.
Als dat met die kunststof te duur wordt, tja dan wordt dat vrees ik een showstopper.
- voodooless
- Contacteer:
Ik was er al bang voor dat het een kostbare zaak zou worden. Overigens, hifi-fiel, geld jou schatting naar ik aanneem voor een grote nautiluskast. Daar zitten idd wel enige metertjes aan vezelmatten in......
Wat nu als je gaat voor een 2.1 systeempje. De mid(/laag) en tweet in een nautiluskastje, en de woofer in een houten (desnoods vierkante) behuizing??
Oke, niet zo spectaculair als een life-size nautilus, maar wel zoals henk-jan het al goed aangaf een handzaam systeempje wat desondanks goed klinkt én gebruik maakt van de nautilus-vorm. Want de grote baskast zou alleen maar baat hebben bij de lange tube om de backwave te voorkomen. De mid daarentegen heeft er veel voordeal van als ik het goed begrepen heb.
Jeetje, dat het 250 euro zou gaan kosten, jammer. Misschien dat er idd andere technieken zijn???
Wowly
Wat nu als je gaat voor een 2.1 systeempje. De mid(/laag) en tweet in een nautiluskastje, en de woofer in een houten (desnoods vierkante) behuizing??
Oke, niet zo spectaculair als een life-size nautilus, maar wel zoals henk-jan het al goed aangaf een handzaam systeempje wat desondanks goed klinkt én gebruik maakt van de nautilus-vorm. Want de grote baskast zou alleen maar baat hebben bij de lange tube om de backwave te voorkomen. De mid daarentegen heeft er veel voordeal van als ik het goed begrepen heb.
Jeetje, dat het 250 euro zou gaan kosten, jammer. Misschien dat er idd andere technieken zijn???
Wowly
Hifi-fiel,
Hoeveel denk je dat we nodig zouden hebben om een drieweg nautilus te bouwen aan:
Epoxy (dat si de hars die alles aan elkaar plakt toch?)
Glasvezelf in m2 en wat voor dichtheid
en hoeveel hiervan voor een 2-weg systeem?
Als ik de prijzen doorkijk krijgen ik het idee dat het veel goedkoper moet kunnen, maar als regelrechte NOOB hiervan zit er er natuurlijk langs.
Hoe dik wordt de wand dan eigenlijk, 4 mm, 1,5 cm. Hoe dik denk jij dat het moet zijn om een stevige kast te maken??
Wowly
Hoeveel denk je dat we nodig zouden hebben om een drieweg nautilus te bouwen aan:
Als ik de prijzen doorkijk krijgen ik het idee dat het veel goedkoper moet kunnen, maar als regelrechte NOOB hiervan zit er er natuurlijk langs.
Hoe dik wordt de wand dan eigenlijk, 4 mm, 1,5 cm. Hoe dik denk jij dat het moet zijn om een stevige kast te maken??
Wowly
- voodooless
- Contacteer:
- voodooless
- Contacteer:
Is een beetje lastig voor een massaproductie, niet? Misschien moeten we het wel gewoon uitbesteden naar China. Of anders een speaker van riet en leemrho schreef:Je hebt als basis dus enkel MDF, oude T-shirts en hars nodig.
Laatst gewijzigd door voodooless op vr 11 aug 2006, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ik kijk naar de goedkoopste Epoxy hars van Brands Composiet dan is dat de Bakelite EPR357, je hebt denk ik ongeveer 25kg nodig.Wowly schreef:Hifi-fiel,
Wowly
Dan de goedkoopste harder de Bakelite EPH 585, 586 of 545, afhankelijk van welke mengverhouding die gebruikt zal je 5 of 10L nodig hebben.
En van de glasmatten heb je een rol van 40KG Chopped Strand Mat poedergebonden in 600gr/m2
Lijstje materiaal
EPR 375 in 25kg verpakking E 126,-
EPH 545 in 5 kg verpakking E 51,-
CSM glasvezel 600 gr/m2 E 120,-
____________________________________+
Totaal materiaal E 297,-
Hulpmiddelen als verfrolletjes, mengbakjes, de mal en afwerkmateriaal als polyesterplamuur en lak nog niet meegerekend.
Je zou nog een paar euro kunnen besparen door Polyester te nemen maar dan zit je weer met het kromtrekken door krimp waardoor je weer allerlij problemen met het samen voegen van de twee helften krijgt.
Dus of je bouwt een kleine 2 weg uitvoering op een schuimmal of je je trekt er meer geld voor uit.
Kevin