Nautilus kasten
Moderator: Beheerdersteam
Ik denk dat er geen tussenschotten in zitten maar dat de verhoging al in die mal zit en dat het gezichtsbedrog is dat het lijkt alsof de slak in het midden niet aan ligt.Wowly schreef:Ze gebruiken duidelijk een hars buitenschaal
Wat duidelijk is dat de hoorn niet wordt gemaakt door de zijkanten, er moet nog een schot tussenkomen, waarschijnlijk zoiets als dit
![]()
Ik dacht dat het wel aardig klopteDit zouden dus de componenten moeten zijn, en daar klopt dus geen biet van. Kwestie van op het verkeerde beentje zetten??
![]()
Och heb mallen gemaakt uit glas/epoxy voor windmolen wieken 35m lang en 20ton zwaar maar ook kleine mallen uit aluminium en hout.Wat ben ik overigens blij dat hififiel enige ervaring heeft in de mallenbouw. Zonder know-how hiervan zijn we namelijk nergens.
Maar ook produktie heb ik gedaan bij Stork Fokker bij Apache Longbow en masten/gieken en onderdelen voor luxe zeiljachten heb ik gedaan, minder leuk als mallenbouw maar niet minder belangrijk
Zelf zou ik ze nog anders maken, is moeilijk zo ff uit te leggen.Ik zou ook denken twee helften te maken en deze laten aan elkaar te zetten als het tussenschot er goed in zit gepositioneerd. Kwestie is, dat de mal wel meerdere keren moet worden gebruikt, mogelijk zo'n 8 á 10 x per zijde. Is het dan haalbaar om er een te laten uitfrezen uit kunstof of moet je dan eerst een buitenschaal maken door epoxy of glasvezel op een houten model te zetten. Ik heb ooit mee kano's gemaakt van glasvezel jaren terug, wat een stinkzooi zeg, ik kan het me nog levendig voor de geest halen!.
Dit kan met de zelfde mal maar andere lamineer materialen en methode maar met mijn methode hoef je niet de naden te frezen en te verlijmen.
Zo`n mal gaat mits hij echt goed glad is en met goede losmiddelen gecoat is wel veel langer mee, 100 lossingen is vrij gemakkelijk te verwezelijken.
Voor maximaal 10 lossingen kan je beter een mal uit hout maken en daar een laag je glasvezel met hars op smeren om de mal luchtdicht te krijgen en dan een laagje teflonfolie (bakkers folie) voor de lossing, dit is éénvoudig en goedkoop en dus perfect voor de hobbyist maar je moet wel iets meer plamuren en schuren.
En over de stank dat doet alleen polyester, epoxy stinkt niet en krimpt ook nog eens minder
Kevin
[quote="Hififiel[/quote]
Och heb mallen gemaakt uit glas/epoxy voor windmolen wieken 35m lang en 20ton zwaar maar ook kleine mallen uit aluminium en hout.
Maar ook produktie heb ik gedaan bij Stork Fokker bij Apache Longbow en masten/gieken en onderdelen voor luxe zeiljachten heb ik gedaan, minder leuk als mallenbouw maar niet minder belangrijk
Zelf zou ik ze nog anders maken, is moeilijk zo ff uit te leggen.
Dit kan met de zelfde mal maar andere lamineer materialen en methode maar met mijn methode hoef je niet de naden te frezen en te verlijmen.
[/quote]
Kevin, is het voor jou makkelijk om zo'n nautilus buitenschaal te maken? Werk je daar nog ofzo. Dat zou enorm gaaf zijn. Niet dat ik het niet graag zelf zou willen proberen, maar ik weet dat het voor proffesionals als jij makkelijker maar ook vooral veel beter lukt dan ons allemaal bij elkaar.
Wowly
Och heb mallen gemaakt uit glas/epoxy voor windmolen wieken 35m lang en 20ton zwaar maar ook kleine mallen uit aluminium en hout.
Maar ook produktie heb ik gedaan bij Stork Fokker bij Apache Longbow en masten/gieken en onderdelen voor luxe zeiljachten heb ik gedaan, minder leuk als mallenbouw maar niet minder belangrijk
Zelf zou ik ze nog anders maken, is moeilijk zo ff uit te leggen.
Dit kan met de zelfde mal maar andere lamineer materialen en methode maar met mijn methode hoef je niet de naden te frezen en te verlijmen.
[/quote]
Kevin, is het voor jou makkelijk om zo'n nautilus buitenschaal te maken? Werk je daar nog ofzo. Dat zou enorm gaaf zijn. Niet dat ik het niet graag zelf zou willen proberen, maar ik weet dat het voor proffesionals als jij makkelijker maar ook vooral veel beter lukt dan ons allemaal bij elkaar.
Wowly
Bedoel je de betonnix kast????
En je bedoelt dan neem ik aan de behuizing van de mid en tweet, want verder spreken we over een andere B&W-speaker.
Ik heb er nog eens over nagedacht, maar op deze foto zie je duidelijk aan de mal linksachter de man dan de "instulping/spiraal" aan de binnenzijde van de mal ver van de mediaanlijn afblijft.
Overigens ligt er nog een plaat recht achter de man, dit lijtk wel een mal voor de voorzijde netjes af te werken....

En je bedoelt dan neem ik aan de behuizing van de mid en tweet, want verder spreken we over een andere B&W-speaker.
Ik heb er nog eens over nagedacht, maar op deze foto zie je duidelijk aan de mal linksachter de man dan de "instulping/spiraal" aan de binnenzijde van de mal ver van de mediaanlijn afblijft.
Overigens ligt er nog een plaat recht achter de man, dit lijtk wel een mal voor de voorzijde netjes af te werken....

Och heb mallen gemaakt uit glas/epoxy voor windmolen wieken 35m lang en 20ton zwaar maar ook kleine mallen uit aluminium en hout.Wowly schreef:[quote="Hififiel
Maar ook produktie heb ik gedaan bij Stork Fokker bij Apache Longbow en masten/gieken en onderdelen voor luxe zeiljachten heb ik gedaan, minder leuk als mallenbouw maar niet minder belangrijk
Zelf zou ik ze nog anders maken, is moeilijk zo ff uit te leggen.
Dit kan met de zelfde mal maar andere lamineer materialen en methode maar met mijn methode hoef je niet de naden te frezen en te verlijmen.
[/quote]
Kevin, is het voor jou makkelijk om zo'n nautilus buitenschaal te maken? Werk je daar nog ofzo. Dat zou enorm gaaf zijn. Niet dat ik het niet graag zelf zou willen proberen, maar ik weet dat het voor proffesionals als jij makkelijker maar ook vooral veel beter lukt dan ons allemaal bij elkaar.
Wowly[/quote]
Nee ook voor mij is het moeilijk om zo`n mal te maken, door een kapotte schouder zit ik niet meer in dit werk.
En met een dusdanig ingewikkelde mal moet je toch wel een behoorlijke freesmachine tot je beschikking hebben, of je moet een negatief mal maken uit hout bijv maar het blijft een kunstwerkje hoor zo`n Nautilusmal.
Ik maak nog wel eens kleine mallen thuis maar dan gaat het meestal om eenvoudige enkel gekromde mallen, en ook reparaties doe ik nog wel eens.
groet Kevin
Als je naar die achterste kijkt zeg ik ook dat er nog een spiraalvormig schot tussen moet maar of ze dat ook werkelijk doen weet ik niet, als je meer van de binnenkant wil weten zou je even kunnen bellen met de Muzifoon in Emmen die hebben/hadden deze speakers staan en hebben ze ook open gehad.Wowly schreef:Bedoel je de betonnix kast????
En je bedoelt dan neem ik aan de behuizing van de mid en tweet, want verder spreken we over een andere B&W-speaker.
Ik heb er nog eens over nagedacht, maar op deze foto zie je duidelijk aan de mal linksachter de man dan de "instulping/spiraal" aan de binnenzijde van de mal ver van de mediaanlijn afblijft.
Overigens ligt er nog een plaat recht achter de man, dit lijtk wel een mal voor de voorzijde netjes af te werken....
Kevin
Uitgebreidere bouwbeschrijvingJan Deckers schreef:Hier de link van een soort klone.
http://audio-nirvana.fortunecity.net/pa ... sdoitg.htm
Aardig karwei...
http://www.mundohi-fi.com/portal/index. ... d=8&page=1
Wat een typische keuze's heeft die jongen gemaakt??? Echt héél bizar. Ook de verhoudngen kloppen van geen meter, het is net een lelijke hoepjurk.
Dit is dus níét de manier waarop ik het wilde doen. De manier van die spanjaard is zo waanzinnig time-consuming....Wat zal die lang bezig zijn geweest met schuren.......En wat heeft die er potten plamuur aan besteed.....
Aangezien Hififiel zelf niet meer in staat is tot het maken van maleen ed zal ik eens kijken of ik nog wat kan met wat hout en een frees....
Eerst maar eens een originele vorm maken, deze later beplakken met epoxy/een negatief van maken dus. En dit negatief gebruiken om meerdere kasten te kunnen maken.
Dat de nautiusvorm werkt is al bewezen door jeroen-d, welke een zéér mooie mid-hoog heeft gemaakt met zeer acceptabele (qua prijs) units.
Waar ik nog steeds erg benieuwd naar ben is of een basreflex tot de mogelijkheden behoord. Dat het centrum van de nautilus een opening heeft voor wat extra ondersteuning in de laagregionen.
Overigens denk ik dat om een harmonieuze kast te krijgen de nautilus wat dikker moet zijn.
Nog een breenweef: een echte nautilus loopt niet recht , maar in een punt, zou dat nog bepaalde voordelen biede? Lijkt me wel erg lastig maken...
Nog enkele plaatjes tot inspiratie:

Hier zie je hoe de gulden snede een nautilus maakt

Wowly
Dit is dus níét de manier waarop ik het wilde doen. De manier van die spanjaard is zo waanzinnig time-consuming....Wat zal die lang bezig zijn geweest met schuren.......En wat heeft die er potten plamuur aan besteed.....
Aangezien Hififiel zelf niet meer in staat is tot het maken van maleen ed zal ik eens kijken of ik nog wat kan met wat hout en een frees....
Eerst maar eens een originele vorm maken, deze later beplakken met epoxy/een negatief van maken dus. En dit negatief gebruiken om meerdere kasten te kunnen maken.
Dat de nautiusvorm werkt is al bewezen door jeroen-d, welke een zéér mooie mid-hoog heeft gemaakt met zeer acceptabele (qua prijs) units.
Waar ik nog steeds erg benieuwd naar ben is of een basreflex tot de mogelijkheden behoord. Dat het centrum van de nautilus een opening heeft voor wat extra ondersteuning in de laagregionen.
Overigens denk ik dat om een harmonieuze kast te krijgen de nautilus wat dikker moet zijn.
Nog een breenweef: een echte nautilus loopt niet recht , maar in een punt, zou dat nog bepaalde voordelen biede? Lijkt me wel erg lastig maken...
Nog enkele plaatjes tot inspiratie:

Hier zie je hoe de gulden snede een nautilus maakt

Wowly
Ik heb idd al zitten denken aan een mooi breedbandertje.
Die andere tweet had ik ook al over gelezen, en past er nóg beter bij, ook zwart met een metalen fasekegel.
Echter, is deze breedbander geschikt om zo te worden ingezet als bijvoorbeeld jeroen_d dat heeft gedaan bij zijn Ultieme monitor?
Edo heeft toch ervaring met de GZNT-tweeter (zo heet ie toch hé), is dat te vergelijken qua geluidskwaliteit met een vrij goede tweet zoals die worden toegepast in montoren (niet dat ie een 9700/9900 ss hoeft te halen qua geluidskwaliteit), als we érg veel moeten inleveren heeft het bouwen van zo'n kastje niet zo héél veel zin, behalve dan voor de looks en lol van het bouwen.
Wowly
Die andere tweet had ik ook al over gelezen, en past er nóg beter bij, ook zwart met een metalen fasekegel.
Echter, is deze breedbander geschikt om zo te worden ingezet als bijvoorbeeld jeroen_d dat heeft gedaan bij zijn Ultieme monitor?
Edo heeft toch ervaring met de GZNT-tweeter (zo heet ie toch hé), is dat te vergelijken qua geluidskwaliteit met een vrij goede tweet zoals die worden toegepast in montoren (niet dat ie een 9700/9900 ss hoeft te halen qua geluidskwaliteit), als we érg veel moeten inleveren heeft het bouwen van zo'n kastje niet zo héél veel zin, behalve dan voor de looks en lol van het bouwen.
Wowly
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Jep, zit al een tijdje in de auto ingebouwt en ben er zeer tevreden over. Te vergelijken met een goede Seas en/of Vifa. Hij's iets minder soft dan de XT300 ringradiator van Vifa, maar kan niet tippen aan mijn 9700 tweets.Wowly schreef:Edo heeft toch ervaring met de GZNT-tweeter (zo heet ie toch hé), is dat te vergelijken qua geluidskwaliteit met een vrij goede tweet zoals die worden toegepast in montoren (niet dat ie een 9700/9900 ss hoeft te halen qua geluidskwaliteit), als we érg veel moeten inleveren heeft het bouwen van zo'n kastje niet zo héél veel zin, behalve dan voor de looks en lol van het bouwen.![]()
Wowly
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=56
Ken ik ook uit de auto, en is beter dan de GZNT, ook duurder helaas
Ken ik ook uit de auto, en is beter dan de GZNT, ook duurder helaas
Ok, PB-tje gehad van Wowly om me te attenderen op dit project.
Ik vind het wel leuk, maar....
Die Nautilus is niet voor niets zo groot. Volgens mij is het wel degelijk een hele lange gekrulde hoorn. De pijpen voor mid en hoog zijn inderdaad open. De gekrulde slak is gesloten. Hij moet zo verschrikkelijk lang zijn omdat je heel laag wilt. Ze hebben de inhoud veel te groot gemaakt voor de woofer tov zijn Thiele/small parameters. De drukopbouw in de kast is dus relatief laag, de woofer kan zeer vrij bewegen net als bij een TL. Het gebrek aan laag dat dan ontstaat, omdat je geen resonerend systeem hebt gemaakt met een Q van 0,5 tot 0,7 zoals gebruikelijk, wordt actief gecompenseerd. De Nautilus is namelijk een volledig actief systeem...
Toen B&W een passief systeem wilde maken met net zo'n laagbereik, zijn ze toch weer op basreflex uitgekomen in de Nautilus 800.
Het mid/mid/hoog systeem kan natuurlijk wel gewoon passief worden gemaakt.
Ik vind het wel leuk, maar....
Die Nautilus is niet voor niets zo groot. Volgens mij is het wel degelijk een hele lange gekrulde hoorn. De pijpen voor mid en hoog zijn inderdaad open. De gekrulde slak is gesloten. Hij moet zo verschrikkelijk lang zijn omdat je heel laag wilt. Ze hebben de inhoud veel te groot gemaakt voor de woofer tov zijn Thiele/small parameters. De drukopbouw in de kast is dus relatief laag, de woofer kan zeer vrij bewegen net als bij een TL. Het gebrek aan laag dat dan ontstaat, omdat je geen resonerend systeem hebt gemaakt met een Q van 0,5 tot 0,7 zoals gebruikelijk, wordt actief gecompenseerd. De Nautilus is namelijk een volledig actief systeem...
Toen B&W een passief systeem wilde maken met net zo'n laagbereik, zijn ze toch weer op basreflex uitgekomen in de Nautilus 800.
Het mid/mid/hoog systeem kan natuurlijk wel gewoon passief worden gemaakt.
Ja klopt, maar naast werking als labyrint voor de middenfrequenties werkt het als gesloten systeem voor de lage frequenties. Maar dan met een dusdanig groot volume dat er 2 eerste orde kantelpunten ontstaan volgens B&W, waardoor het naar het dieplaag toe uiteindelijk toch 2de orde wordt zoals bij een gewoon gesloten systeem.
Ze bik kwestjon in zeze iz:
Kan het ook kleiner worden gemaakt?
zodat; - een kleine breedbander kan worden gebruikt
- eventueel met een vorm van basreflex/transmissie lijn om de lage tonen wat op te op te peppen.
- passief is
- met een tweeter erbij voor de hogere regionen
- de nautilusvorm behalve als TL/Basreflex ook wordt gebruikt om de resonanties en reflecties te verminderen
Ik begrijp dat ze de orginele nautilus een dermate lange hoorn hebben gegeven dat ze een dempende factor zijn voor de mid en een gesloten kast vormen voor de laagste regionen. Ik zal het vast wel fout hebben, dus als iemand me het kan uitleggen......
Wowly
Kan het ook kleiner worden gemaakt?
zodat; - een kleine breedbander kan worden gebruikt
- eventueel met een vorm van basreflex/transmissie lijn om de lage tonen wat op te op te peppen.
- passief is
- met een tweeter erbij voor de hogere regionen
- de nautilusvorm behalve als TL/Basreflex ook wordt gebruikt om de resonanties en reflecties te verminderen
Ik begrijp dat ze de orginele nautilus een dermate lange hoorn hebben gegeven dat ze een dempende factor zijn voor de mid en een gesloten kast vormen voor de laagste regionen. Ik zal het vast wel fout hebben, dus als iemand me het kan uitleggen......
Wowly
LDSG zegt het volgende erover: http://ldsg.snippets.org/boxes.php3#THORN
Dit wordt dus gewoon experimenteren, er zijn geen voorbeelden. Voor het experiment zou ik een rechte tapered tube gebruiken met de achterkant open. De grootte van de opening zou ik dan zo nemen dat ie past bij de grootte van de driver overeenkomend met wat je zou nemen voor een basreflex. Met de ervaring van basreflex weet je dan dat de luchtsnelheid in de opening niet te hoog wordt. Met een 5.25" driver bijvoorbeeld een opening aan het eind van ca 5 cm, ietsje kleiner mag. In het begin bij de opening van de driver moet je dan eerst wat groter gaan in diameter, de magneet zit in de weg. Zorgen dus dat je effectief niet veel kleiner gaat dan het driver oppervlak. En als je eenmaal voorbij de magneet bent kan je het exponentieel verloop inzetten. De lengte kies je zodanig dat het volume niet te klein of te groot wordt. Het wordt dan, zoals LDSG zegt, een complexe basreflex met de poort geïntegreerd in de behuizing. En door de tapered tube met exponentieel verloop wordt de backwave optimaal gedempt.
Zo'n rechte hoorn is nog redelijk eenvoudig te maken. Spelen met dempingsmateriaal, vooral niet teveel als je de bas wat wil oppeppen. Spelen met de lengte en het exponentieel verloop. Voor de liefhebber dus. Als je het eenmaal voor elkaar hebt en goed klinkend, kun je volgens mij in het definitieve ontwerp de rechte hoorn gewoon oprollen en opnieuw tunen met dempingsmateriaal.
Dit wordt dus gewoon experimenteren, er zijn geen voorbeelden. Voor het experiment zou ik een rechte tapered tube gebruiken met de achterkant open. De grootte van de opening zou ik dan zo nemen dat ie past bij de grootte van de driver overeenkomend met wat je zou nemen voor een basreflex. Met de ervaring van basreflex weet je dan dat de luchtsnelheid in de opening niet te hoog wordt. Met een 5.25" driver bijvoorbeeld een opening aan het eind van ca 5 cm, ietsje kleiner mag. In het begin bij de opening van de driver moet je dan eerst wat groter gaan in diameter, de magneet zit in de weg. Zorgen dus dat je effectief niet veel kleiner gaat dan het driver oppervlak. En als je eenmaal voorbij de magneet bent kan je het exponentieel verloop inzetten. De lengte kies je zodanig dat het volume niet te klein of te groot wordt. Het wordt dan, zoals LDSG zegt, een complexe basreflex met de poort geïntegreerd in de behuizing. En door de tapered tube met exponentieel verloop wordt de backwave optimaal gedempt.
Zo'n rechte hoorn is nog redelijk eenvoudig te maken. Spelen met dempingsmateriaal, vooral niet teveel als je de bas wat wil oppeppen. Spelen met de lengte en het exponentieel verloop. Voor de liefhebber dus. Als je het eenmaal voor elkaar hebt en goed klinkend, kun je volgens mij in het definitieve ontwerp de rechte hoorn gewoon oprollen en opnieuw tunen met dempingsmateriaal.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Het lijkt sterk op een TL, maar de tapered tube met exponentieel verloop, meer getuned richting basreflex, maakt een kleinere inhoud / kortere lengte mogelijk. Ik dacht dat het Wowly daarom juist ging, om de afmetingen zo klein mogelijk te houden. Ik vrees dat de MathCad sheets dan niet meer een betrouwbaar resultaat opleveren en dat als je in het gebied tussen TL en basreflex terechtkomt, dat je dan gewoon moet experimenteren.
Daarnaast ken ik geen TL met exponentieel verloop, wel met lineair verloop. Als het exponentieel verloop of iets anders exotisch wordt dan ken ik wel het voorbeeld van de back loaded horn. Maar dat is precies het tegenovergestelde van een inverted horn, totaal ander principe en dan heeft het helemaal niets meer met die slak te maken. Krijg je naast de driver een enorme toeter als opening en ook iets dat qua afmetingen niet bepaald klein meer is.
Daarnaast ken ik geen TL met exponentieel verloop, wel met lineair verloop. Als het exponentieel verloop of iets anders exotisch wordt dan ken ik wel het voorbeeld van de back loaded horn. Maar dat is precies het tegenovergestelde van een inverted horn, totaal ander principe en dan heeft het helemaal niets meer met die slak te maken. Krijg je naast de driver een enorme toeter als opening en ook iets dat qua afmetingen niet bepaald klein meer is.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:


