Inspelen condensators/units
Moderator: Beheerdersteam
Inspelen condensators/units
Hallo allemaal,
In mijn 2-weg zelfbouwkastjes met Vifa componenten gebruik ik een extreem simpel 'filter' bestaande uit 1 enkele condensator van 4.7uF. Wel eentje van goede kwaliteit namelijk een Audyn Plus.
Nu is het zo dat circa een 3 maanden geleden de kastjes on-axis niet volledig vlak speelden volgens mijn Behringer RTA. Wat schets mijn verbazing. Dezelfde meting nu, 3 maanden later, laat wel een vlakke karakateristiek zien. Wat denken jullie, kan dit liggen aan het inspelen van de condensator of de units? (de units waren 3 maanden terug ook nieuw, net zoals de condensator)
Wat ook zou kunnen is dat het ligt aan de versterking. Eerst had ik een Marantz PM-7200, nu een Raphael voorversterker en Audioanalyse eindversterker.
Groeten Walter
In mijn 2-weg zelfbouwkastjes met Vifa componenten gebruik ik een extreem simpel 'filter' bestaande uit 1 enkele condensator van 4.7uF. Wel eentje van goede kwaliteit namelijk een Audyn Plus.
Nu is het zo dat circa een 3 maanden geleden de kastjes on-axis niet volledig vlak speelden volgens mijn Behringer RTA. Wat schets mijn verbazing. Dezelfde meting nu, 3 maanden later, laat wel een vlakke karakateristiek zien. Wat denken jullie, kan dit liggen aan het inspelen van de condensator of de units? (de units waren 3 maanden terug ook nieuw, net zoals de condensator)
Wat ook zou kunnen is dat het ligt aan de versterking. Eerst had ik een Marantz PM-7200, nu een Raphael voorversterker en Audioanalyse eindversterker.
Groeten Walter
Misschien door het flexibeler worden van de ophanging een wat evenwichtiger geluid? De resonantiefrequentie gaat meestal ook wel wat omlaag na inspelen.
Of het inspelen van de condensator zoveel uitmaakt geloof ik niet. Bij een elco misschien, maar een foliecondensator heeft geen bewegende delen als het goed is.
Of het inspelen van de condensator zoveel uitmaakt geloof ik niet. Bij een elco misschien, maar een foliecondensator heeft geen bewegende delen als het goed is.
Hoi
Net het artikel teruggevonden het is idd de uitgave met de Cento: HH 1/2006. In het stukje over de Cento wordt gerept over een oliepapier condensator (fine first van IT) die na een week inspelen 1 db meer hoog doorlaat. Uiteindelijk moet zelfs de weerstand voor de tweeter aangepast worden. Er staat in het artikel geen reden genoemd voor dit verschil.
Groeten Roland
Net het artikel teruggevonden het is idd de uitgave met de Cento: HH 1/2006. In het stukje over de Cento wordt gerept over een oliepapier condensator (fine first van IT) die na een week inspelen 1 db meer hoog doorlaat. Uiteindelijk moet zelfs de weerstand voor de tweeter aangepast worden. Er staat in het artikel geen reden genoemd voor dit verschil.
Groeten Roland
Walt, een Audyn Plus is helemaal geen papier in olie condensator, maar een 800V MKP (polypropyleenfolie), dus ik zou het in dit specifieke geval maar op de unit houden. En het is niet ondenkbaar dat ook de voor- en eindversterker invloed hebben gehad, maar dat zeg ik even zonder de specs van deze versterkers te kennen.
Op zich wel opvallend dat papier in olie zoveel variatie kan geven. Hoe kan zo'n ding dan goed lineair zijn? Of wordt ie dat juist pas na goed inspelen?
Op zich wel opvallend dat papier in olie zoveel variatie kan geven. Hoe kan zo'n ding dan goed lineair zijn? Of wordt ie dat juist pas na goed inspelen?
Je hebt gelijk Jeroen
Papier is idd niet te vergelijken met een polyprop. Toch hoor je meer verhalen over het inspelen van condensatoren (ook polyprop). Ik had na dat artikel in de Hobby Hifi eigenlijk meer onderzoek in die richting verwacht van de HH. Het is zowiezo raar dat (bij mijn weten) de Hobby Hifi de eerste "instantie" is die dit verschijnsel gemeten heeft
. Olie papier condensatoren zijn er al een behoorlijke tijd.
Groeten Roland
Papier is idd niet te vergelijken met een polyprop. Toch hoor je meer verhalen over het inspelen van condensatoren (ook polyprop). Ik had na dat artikel in de Hobby Hifi eigenlijk meer onderzoek in die richting verwacht van de HH. Het is zowiezo raar dat (bij mijn weten) de Hobby Hifi de eerste "instantie" is die dit verschijnsel gemeten heeft
Groeten Roland
Ja, polyprop moet ook inspelen is mijn ervaring. Alleen heb ik meettechnisch nooit kunnen vaststellen dat dat verschillen in respons tot gevolg had, alleen een hoorbaar verschil. Nooit echt goed gecontroleerd trouwens, niet voor de lol een extra Audyn Plus gekocht om A/B te vergelijken met een ingespeeld exemplaar.

