Inspelen condensators/units

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Inspelen condensators/units

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

In mijn 2-weg zelfbouwkastjes met Vifa componenten gebruik ik een extreem simpel 'filter' bestaande uit 1 enkele condensator van 4.7uF. Wel eentje van goede kwaliteit namelijk een Audyn Plus.

Nu is het zo dat circa een 3 maanden geleden de kastjes on-axis niet volledig vlak speelden volgens mijn Behringer RTA. Wat schets mijn verbazing. Dezelfde meting nu, 3 maanden later, laat wel een vlakke karakateristiek zien. Wat denken jullie, kan dit liggen aan het inspelen van de condensator of de units? (de units waren 3 maanden terug ook nieuw, net zoals de condensator)

Wat ook zou kunnen is dat het ligt aan de versterking. Eerst had ik een Marantz PM-7200, nu een Raphael voorversterker en Audioanalyse eindversterker.

Groeten Walter
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

In mijn ervaring zijn metingen met de RTA van de DEQ2496 moeilijk reproduceerbaar. Ik heb echter niet de response van de luidspreker gemeten, maar op mijn luisterplek. Een kleine variatie in plaatsing van de microfoon leverde bij mij al flinke verschillen op.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Hallo Martijn,

Hier heb je gelijk in. Dit zal een deel van het verschil kunnen verklaren maar zeker niet alles. Ik heb de metingen gedaan met de microfoon dicht voor de speakers. Op die manier zijn de kamerinvloeden kleiner.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Misschien door het flexibeler worden van de ophanging een wat evenwichtiger geluid? De resonantiefrequentie gaat meestal ook wel wat omlaag na inspelen.
Of het inspelen van de condensator zoveel uitmaakt geloof ik niet. Bij een elco misschien, maar een foliecondensator heeft geen bewegende delen als het goed is.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Een unit inspelen: "ja".

Een passief component inspelen... "nee".

t.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik meende dat Timmermans van de hobby hifi gemeten heeft aan een Jensen olie papier condensator. Er zat meen ik een paar db verschil in na 1 of twee maanden. Ik ben aan het verhuizen dus heb de HH's in dozen zitten. Meen dat het de uitgave met de Cento op de voorkant was.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Misschien dat door het uitdrogen van de olie de electroden dichter opelkaar zijn komen te zitten en de cappaciteit daardoor is toegenomen?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Net het artikel teruggevonden het is idd de uitgave met de Cento: HH 1/2006. In het stukje over de Cento wordt gerept over een oliepapier condensator (fine first van IT) die na een week inspelen 1 db meer hoog doorlaat. Uiteindelijk moet zelfs de weerstand voor de tweeter aangepast worden. Er staat in het artikel geen reden genoemd voor dit verschil.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Walt, een Audyn Plus is helemaal geen papier in olie condensator, maar een 800V MKP (polypropyleenfolie), dus ik zou het in dit specifieke geval maar op de unit houden. En het is niet ondenkbaar dat ook de voor- en eindversterker invloed hebben gehad, maar dat zeg ik even zonder de specs van deze versterkers te kennen.

Op zich wel opvallend dat papier in olie zoveel variatie kan geven. Hoe kan zo'n ding dan goed lineair zijn? Of wordt ie dat juist pas na goed inspelen?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Je hebt gelijk Jeroen

Papier is idd niet te vergelijken met een polyprop. Toch hoor je meer verhalen over het inspelen van condensatoren (ook polyprop). Ik had na dat artikel in de Hobby Hifi eigenlijk meer onderzoek in die richting verwacht van de HH. Het is zowiezo raar dat (bij mijn weten) de Hobby Hifi de eerste "instantie" is die dit verschijnsel gemeten heeft #-o . Olie papier condensatoren zijn er al een behoorlijke tijd.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, polyprop moet ook inspelen is mijn ervaring. Alleen heb ik meettechnisch nooit kunnen vaststellen dat dat verschillen in respons tot gevolg had, alleen een hoorbaar verschil. Nooit echt goed gecontroleerd trouwens, niet voor de lol een extra Audyn Plus gekocht om A/B te vergelijken met een ingespeeld exemplaar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb nog wel een stel van die witte AudynCaps in waarde 0.1u liggen als iemand wat wil gaan meten ....
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”