Hatt SE als zuil?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Capillus
Berichten: 20
Lid geworden op: do 27 jul 2006, 10:24

Hatt SE als zuil?

Bericht door Capillus »

Beste mensen, dit is mijn eerste post hier en ik wilde gelijk met de deur in huis vallen.
Enige tijd geleden heb ik alle materialen gekocht voor de bouw van de bekende Hatt SE van Tony Gee. Aan de bouw van de speakers ben ik helaas nog niet toegkomen, maar ik heb wel wat zitten denken over hoe ik het wil gaan aanpakken.
Mijn idee is om de luidsprekers te bouwen in een smalle zuil-variant, met behoud van het originele volume van de kast. Op de site van Tony staat onder reviews een dergelijke variant, waarmee de bouwer zeer tevreden is.
Ik denk alleen dat dit consequenties heeft voor de baffle step, maar ik kan dat (aangezien ik niet beschik over meetapparatuur) niet zelf nagaan. Daarnaast zit ik er over te denken om de kast misschien in een gesloten uitvoering te maken, omdat ik voor het laag gebruik maak van een subwoofer (Velodyne DD10). Vraag is dan welk volume zou ik moeten aanhouden, en of de excel woofer uberhaupt wel geschikt is voor een gesloten kast. Ook zou de kast als tranmissielijn kunnen worden gebouwd.
Wat zijn jullie ideeen hierover, of is het toch verstandiger het originele ontwerp aan te houden?

alvast bedank voor jullie reacties :)
Mvg,
Pim
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Op de baffle-step heeft het geen invloed, alleen de breedte van de kast is daarvoor bepalend. Ik zou zelf de inhoud en bas-reflex afstemming handhaven en als je de DD-10 hebt kijken of het beter klinkt als de de poort dichtstopt of niet. Als je de poort aan de achterkant maakt zie je dan het dan ook niet. :wink:

Als je met transmissielijn o.i.d. aan de gang gaat, zul je het filter opnieuw moeten ontwerpen.
Capillus
Berichten: 20
Lid geworden op: do 27 jul 2006, 10:24

Bericht door Capillus »

Right! Dan wordt het een zuil met de poort aan de achterzijde. 90 cm hoog en zo breed als standaard. Plan is om de kast te bekleden met RVS aan de buitenzijde en de baffle dubbel uit te voeren (18 mm spaanplaat en 18 mm MDF). Het filter kan mooi in de onderzijde van de kast, aangezien maar 5 liter is benodigd voor de units.

Mvg PIM
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Zorg ervoor dat bij zo een dikke baffle, de woofer voldoende kan ventileren aan de achterzijde omdat de magneet bijna net zo groot in doorsnede is als de konus.
Capillus
Berichten: 20
Lid geworden op: do 27 jul 2006, 10:24

Bericht door Capillus »

Will do, zodat ie wat kan ademen. Als de bouw start (w.s. pas in september vanwege verblijf in het buitenland) zal ik wat foto's posten.
Tot dan :wink:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door mikekiwi »

Waarom kies je eigenlijk voor de Hatt SE als ik het vragen mag en niet bijvoorbeeld voor de III ? Niet dat ik het anders zou doen, maar zit met eenzelfde project in gedachten (een minimonitor in zuilvariant) en wellicht kan ik er van leren...
Capillus
Berichten: 20
Lid geworden op: do 27 jul 2006, 10:24

Bericht door Capillus »

De III is kennelijk wat sterker in de basregionen, en die worden bij mij aangevuld met de sub. Ik heb 't idee dat het midden met die nieuwe Excel mid/bas van de SE beter zou kunnen zijn dan het middengebied van de III. Vandaar dus de keuze. Zeker weten doe ik het dus niet, want ik heb beide nooit beluisterd, wel andere luidsprekers met vergelijkbare Seas units.

...bovendien wil het oog ook wat, die Excel is gewoon mooi :twisted:
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

Dat is toevallig, nog een HATT bouwer!

Ik ben ook van plan om de HATT (III) in een zuilvorm te gieten.
Omdat ik geen enkele ervaring had met zelfbouw heb ik eerst snel een testkastje gebouwd om te horen wat de kwaliteiten van de HATT zijn. Dit klonk zo goed dat ik niet kon wachten om de HATT in stereo te beluisteren.

Ik heb dus toen meteen maar een tweede kastje in elkaar gezet. Dit klonk echt verbazend goed, zeer ruimtelijke afbeelding en best een diepe bas voor zo'n klein monitortje! Hieronder vind je een plaatje van mijn testkastje.

Ik ben al weer een maand of twee aan het genieten van mijn testkastjes. Maar heb ze nu toch echt uit elkaar gehaald, want ik ben sinds kort begonnen met de bouw van het zuiltje maar door de hitte schiet het nog niet erg op... en ik mis de sound nu al...
Bijlagen
testkastje.jpg
Capillus
Berichten: 20
Lid geworden op: do 27 jul 2006, 10:24

Bericht door Capillus »

Welke apparatuur gebruik je om de Hatt aan te sturen?
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

AMP = Onkyo Integra A-9911
BRON = Onkyo Integra DX-7711

Dit gaat heel goed, de HATT's lusten overigens wel wat power want ik moet de versterker een stuk verder opendraaien dan bij m'n B&W's. Dit komt waarschijnlijk door het lagere rendement (rond de 84db??)
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

[off-topic]

@snikkeltje

Welke B&W's heb je?
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

Momenteel de B&W 602
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”