b&w driver schuurt, repareren of vervangen ?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
visconti

b&w driver schuurt, repareren of vervangen ?

Bericht door visconti »

Hi,

dit is meteen mijn eerste post ;)

Ik ben in het bezit van een paar B&W dm570 speakers, klingen fantastisch, wel dat deden ze, want nu klinkt een van de woofers lichtjes distorted, een soort ruizige overdrive .. achtigs ;) Ik heb beide woofers eruit gehaald en optisch is er niets mis, alles ziet er nog perfect uit, de spreekspoel, conus ... Ik heb beide ook uitgemeten en de waardes zijn gelijk, 5.7ohm. Maar wanneer ik de conus op en neer beweeg hoor je een lichtjes geschuur, heel licht.

Ik heb op advies ook geprobeerd mogelijke deeltjes tussen de spreekspoel en de magneet te verwijderen met de stofzuiger. Niets helpt, hij blijft heel lichtjes schuren en ik kan het geluid moeilijk lokaliseren. Het lijkt zelfs eerder te komen van de rubberen rand die de conus met het frame verbind, maar het is moeilijk te zeggen.

Wat zou er juist aan de hand kunnen zijn ?

Ik kan hem bij B&W nog altijd vervangen voor 95euro. Maar ik zou hem indien mogelijk natuurlijk liever zelf herstellen, moest iemand een idee hebben waar het probleem kan liggen.

Ik vroeg me ook af, deze speakers zijn van 1989 en er is ondertussen heel wat veranderd dus je vind waarschijnlijk wel betere 3rd party woofers ? Is het mogelijk deze te vervangen ? Ik ken nu niet zoveel van de verschillende merken, maar ik kom bvb Peerles of Scan-Speak nog al eens tegen. Enige suggesties ? Of kan je ze niet zomaar vervangen ivm het scheidingsfilter woofer combinatie ?

greetz
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Waarschijnlijk is de spoelhouder vervormd geraakt. Dat kan gebeuren door het klapperen tegen de achterste poolplaat of doordat de spoel te heet is geworden. Of je daar zelf wat aan kunt repareren weet ik niet.
Je kunt de woofer niet zomaar vervangen door een ander exemplaar. Je zou het complete filter daarvoor moeten aanpassen.
€95 is wel duur trouwens.. :cry:
visconti

Bericht door visconti »

ja vond ik ook, en dan heb ik hem nog niet thuisgestuurd.

ja, ik ben zo dom geweest de b&w's even als monitor te gebruiken in mijn studio en nogal op een hoog volume. Ik had er een limiter moeten tussenplaatsen want mijn korg Z1 is nogal extreem :(

maar ja , niets aan te doen. Nu heb ik wel schrik dat wanneer ik de ene vervang de andere woofer 1) te verschillend klinkt of 2) na verloop van tijd ook stuk gaat. Dant word het wel een dure grap aangezien ik niet zoveel heb betaald voor deze speakers.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Hallo visconti!

Je kan de woofer altijd openmaken om te kijken. Schroef de magneet van de korf af, maar zorg dat je de spreekspoel niet stuk maakt! Je kan dan kijken of er deeltjes in de spreekspoel zitten.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

hoi visconti,
heb vroeger ook zoiets voorgehad
heb dan de stofkap eruit gesneden,een stukje fotofilm in de luchtspleet gestoken(mooi rond)zodat de spoelvom terug rond was en het eventuele stof eruit was
film eruit- stofkap terug erop gelijmd en speaker werkte terug
veel geluk
audioot
richard

Bericht door richard »

Martijn M schreef:
Je kunt de woofer niet zomaar vervangen door een ander exemplaar. Je zou het complete filter daarvoor moeten aanpassen.
€95 is wel duur trouwens.. :cry:
B&W fabriceert dacht ik hun eigen units, € 95,- voor een woofer is niet goedkoop, maar toch ook niet extreem duur.

Als de vervangende woofer van hetzelfde type is dan de originele hoeft het filter niet te worden aangepast. Maar bij een woofer van een ander type is het inderdaad de vraag of het filter hier wel bij past. Bovendien zou het kastvolume en de reflexafstemming dan ook wel eens onjuist kunnen zijn.

Het idee van onze audioot kun je ook proberen, wie weet werkt het, mislukt het dan kun je altijd nog een nieuwe woofer kopen.
visconti

Bericht door visconti »

bedankt voor de reacties.
heb net de stofkap eraf gehaald en tussen de spoel proberen kuisen maar het blijft lichtjes schuren, ik vind het heel vreemd. Hoe goed ik ook probeer te luisteren, ik kan het niet echt localiseren. Het is eerder alsof de rubberen surround wat 'trekt' wanneer ik de conus op en neer beweeg, maar alles zit goed vast en er zijn geen scheurtjes vast te stellen. Ziet er net hetzelfde uit als de andere woofer die het perfect doet.

de spreekspoel ziet er ook perfect uit, je kan de draden goed zien liggen en er is nergens een gebroken of gesmolten. Ik zou wel willen proberen de speaker helemaal te demonteren maar dat zal niet makkelijk zijn, alles is vastgelijmd, en ik kan het frame pas van de magneet schroeven wanneer ik het spider heb losgemaakt (dat ook vastgelijmd is). Ik word er gek van :) niets wijst op een defect en toch klinkt hij distorted. Wanneer ik bvb piano speel begint het, als ik dan de conus lichtjes tegenhou verdwijnt het, maar ja, dat zegt daarom niet veel over het probleem.
dan het klinkt alsof je op overdrive speelt, wat niet het geval is ;)

greetz
visconti

Bericht door visconti »

ik heb net het surround van het frame, of gasket ... losgemaakt en hem even plat gelegd en laten spelen. Blijkt dat wanneer ik het surround goed in het midden uitlijn en terwijl ik het met tape tijdelijk vastmaak goed aantrek het schuren verdwijnt, dus blijkbaar was hij niet meer zo goed uitgelijnd. Het zal er nu op aan komen hem perfect vast te lijmen. Maar ja, kan ook komen omdat de spoel (houder) vervormd is en dan kan ik er niet veel aan doen, dan gaat het volgens mij binnenkort gewoon herbeginnen.

maar ja, nu weet ik weer hoe een speaker er uitziet en werkt ;)

greetz

edit: heb ondertussen wat info gevonden over het reconen van speakers en nu ik toch alles heb losgemaakt kan ik proberen wat alignment shims (of fotofilm zoals gezegd) tussen de voicecoil en de magneet pole te stoppen voor ik de conus terug vastlijm. hopelijk is het dan gemaakt.

iemand een voorkeur voor lijm om speakers mee te fixen ? of is lijm geschikt voor rubber uit de gamma ok ? :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Lijkt me wel een leuk zelfbouw(repareer)klusje! Je hebt in ieder geval weinig te verliezen. Misschien is er hier iemand die het al eens eerder heeft gedaan. Zelf vermoed ik dat een rubber- en kunststoflijm van de bouwmarkt prima zou moeten functioneren. Waarschijnlijk liefst een langzaam drogende, zodat je nog een beetje kunt schuiven met de materialen. Hoe ga je de spider los maken? Heb je één of andere lijmoplosser?
visconti

Bericht door visconti »

mm, goede vraag

nu de speaker plat staat en ik de conus heb gecentreerd en de rand tijdelijk heb vast getaped speeld hij goed dus hoef ik hem enkel nog vast te lijmen. Ik dacht dus dat ik het spider kon laten zitten, mm, we zien wel ;)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

leuk, foto's ;)
visconti

Bericht door visconti »

mm, mijn digicam is stuk, maar ik zal een mp3'tje maken van de speakers :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan is dol op blote speakers, voor al als ze helemaal uitgekleed zijn :P :lol: Dus doe maar een foto ;)
visconti

Bericht door visconti »

damn, is niet gelukt. ik denk dat die spreekspoel niet meer perfect rond is.

wanneer ik aan een kant van het surround trek verdwijnt het schuren, dus heb ik dit bij het vastlijmen ook gedaan. Maar het haalt niets uit. Of ik moet het spider ook losmaken, maar hoe doe je dat ? Lijkt me niet dat je dit dan nog kan hergebruiken ?

en een repairkit kost half zoveel als een nieuwe woofer .... :(
ik ga maar een nieuwe bestellen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Visconti,

Toch zou ik proberen of je niet voorzichtig de spider los kunt halen. Soms zit die met themische lijm vast en dan lukt dat wel eens, zit ie met epoxylijm vast dan wordt het lastiger.

Ik heb dat zelf wel een met een smalle houtbeitel gedaan. Maar het is wel erg oppassen dat je niet uitschiet en je moet erbij kunnen.
visconti

Bericht door visconti »

dat word heel moeilijk in deze speaker , ik kan er zeer moeilijk aan.

maar euhm ... ik heb de speaker nu terug in de kast geplaatst en ben volop piano muziek aan het spelen (herbie hancock - maiden voyage btw) en ik hoor niets gekraak meer ...
Ik weet niet of ik nu blij moet zijn of beter wat afwachten ... :)
Mijn gear kennende zal het weer niet lang duren ;)

edit: ultieme test, vette contrabas, alles klinkt nog steeds goed !
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Heh! Het trio met Jeff Littleton en Gene Jackson?

Te gekke plaat man, toevallig ligt die op de stapel 'te draaien vanavond' :-D
visconti

Bericht door visconti »

heh, ik heb ook nog een leuk stapeltje liggen voor deze avond ;)

maar nee, het is het studio album Maiden Voyage, spelen wel mee; Freddie Hubbard, George Coleman, Ron Carter & Anthony Williams

greetz
visconti

Bericht door visconti »

wel na enkele dagen klinkt alles nog steeds goed,

Als ik echt op hoog volume speel; 75% van versterker vermogen en hoger hoor ik wel wat meer vervorming dan in de andere woofer.
Op normaal volume echter klinkt de muziek toch fantastisch, geen gekraak meer, bass is terug tight, piano's terug onvervormd, ...

Echt helemaal in orde is hij dus niet, op termijn toch maar vervangen.

Ik zou deze B&W's niet graag weg doen, het zijn niet te top of the line en ze zijn al oud, maar klinken echt fantastisch imo. Misschien zijn de kasten wel geschikt voor wanneer ik op een goeie dag eens zin heb om aan zelfbouw speakers te beginnen. Dan moet ik me met kasten bouwen al niet bezig houden ;)
Plaats reactie