Warme digitale techniek

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Pjotr

Warme digitale techniek

Bericht door Pjotr »

.

Hier moet het hart van de buizenliefhebber toch warm van worden:

Afbeelding

(plaatje is klikbaar)

Kijk ook even hier verder op die site. Werkelijk een keur van buizenprojecten w.o. vele versterkerontwerpen.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

De achterkant is op zijn minst net zo impozant:

Afbeelding

Knap staaltje werk zeg! Dat je van die leuke getallenbuissjes gebruik.. oke, maar om dan maar meteen ALLES in buizen te doen :shock:

Way cool ... eeeh hot :lol:
Laatst gewijzigd door voodooless op za 08 jul 2006, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Wat aardig, een kachel die ook nog eens de tijd aangeeft! :lol:

Geschatte bouwtijd?

Wist je dat ze zo ook hele computers bouwden?

Afbeelding

En ze maakten zich er toen zeker niet zo makkelijk af als hierboven met Noval buisjes, neen, het was allemaal Octal wat de klok sloeg, en veel met topcaps ook nog.
Laatst gewijzigd door KT88 op za 08 jul 2006, 22:00, 2 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Tja, buis beats relays als het om computers gaat :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

KT88 schreef:
Wat aardig, een kachel die ook nog eens de tijd aangeeft! :lol:
Ja leuk hè. Wist je trouwens dat er tegenwoordig hobbyisten zijn die kachels als versterkers bouwen en gebruiken en daar helemaal lyrisch over zijn :P :lol:
Wist je dat ze zo ook hele computers bouwden?

Afbeelding

En ze maakten zich er toen zeker niet zo makkelijk af als hierboven met Noval buisjes, neen, het was allemaal Octal wat de klok sloeg, en veel met topcaps ook nog.
Ja mijn beste KT88, dat weet ik en heb destijds zo'n ding in levende lijve EN werkend mogen aanschouwen. Dat was bij het NINT in A'dam lang geleden. Verstookte 10-tallen kW ;)

En wist je ook dat ze destijds computers bouwden met magnetische versterkers en flip-flops (nee géén relais!). Daar zat een 10 kHz voeding in met zendbuizen die 20 kW kon leveren. Zo'n computer heb ik medio jaren '70 helpen restaureren.

;)
Duck Twacy

Re: Warme digitale techniek

Bericht door Duck Twacy »

Pjotr schreef:
.

..

Kijk ook even hier verder op die site. Werkelijk een keur van buizenprojecten w.o. vele versterkerontwerpen.
Zoveel inspanning voor een functie die je ook in een apparaat van 5 ct kan kopen (of als het licht moet geven van 10 euro...)

En dan zit er nog een wekker, stopwatch, kalender etc in ook
8-[ :-k
6H30

Re: Warme digitale techniek

Bericht door 6H30 »

Pjotr schreef:
.

Bij de gedachte dat buizen ooit eens vervangen moeten worden krijg ik het idd. heel warm. Wat een hell.

Ooit ben ik de trotse bezitter van een Tek 585A geweest.
//
This machine has a bandpass of no less than 85 MHz! Weight: 37 Kg. Power consumption: approx. 630 W. Tube count: slightly over 80, neon bulbs not counted.

http://www.chiark.greenend.org.uk/scopes/tek.html
//

Zolang het van een ander is, is het kijken er naar wel rete cool:-)
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Pjotr schreef:
Ja leuk hè. Wist je trouwens dat er tegenwoordig hobbyisten zijn die kachels als versterkers bouwen en gebruiken en daar helemaal lyrisch over zijn :P :lol:
Joh! Wat vertel je me nou???
En ik maar denken dat het allemaal koele class D enzo is dezer dagen.....8)
En wist je ook dat ze destijds computers bouwden met magnetische versterkers en flip-flops (nee géén relais!). Daar zat een 10 kHz voeding in met zendbuizen die 20 kW kon leveren. Zo'n computer heb ik medio jaren '70 helpen restaureren.;)
Da's mooi werk!
Heb je daar heel misschien foto's van?
KT88 houdt van mooie oude technische dingen :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

KT88 schreef:
Da's mooi werk!
Heb je daar heel misschien foto's van?
KT88 houdt van mooie oude technische dingen :mrgreen:
Nee, helaas niet en dat vind ik nu wel jammer. Het was toen onderdeel van een stage.

Het was een NCR en eigenlijk meer een boekhoudmachine die afkomstig was van een bank. Maar je kon er wel echt mee rekenen. De invoer was met ponskaarten met ronde gaatjen van 3 mm, de voorloper van de latere ponskaarten met rechthoekige gaatjes.

Wat mij nog goed voor de geest staat is dat er een motoromvormer bij zat die van 3 fasen 380V naar 110V @ 60 Hz ging. Echt een joekel van een ding van 2,5 m lang. Die probeerden we met de lift vanuit de kelder naar de 6e verdiepng te krijgen. Dat ding was zo zwaar dat toen we hem eenmaal in de lift hadden de lift uit eigener beweging langzaam naar beneden zakte en op de veren in de kelder tot stilstand kwam. Dat is nog een heel gedoe geweest om hem daar weer uit te krijgen (hij woog dus meer dan 2 ton, het hefvermogen van de lift) :D

Uiteindelijk is toen maar besloten om die omvormer zelf maar in de kelder te laten en met de uitgangsspanning via dikke kabels naar boven te gaan.

Ook zat er een geheugen in in de vorm van een magnetische drum. Dat was dius echt een ronde trommel met een diameter van iets van 40 cm en een lengte van 60 cm en daar liep een magneetkop langs. Er kon toen de gigantische hoeveelheid van 2000 bits op ;)
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 09 jul 2006, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
voodooless
Contacteer:

Woei, Turing op zijn best! Of werden de tapes puur als opslag gebruikt?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

deepspace schreef:
Woei, Turing op zijn best! Of werden de tapes puur als opslag gebruikt?
Nee, het was geen tape, het was een ronde trommel met een magnetische laag aan de buitenkant waar de magneetkop heen en weer langs kon bewegen. Het functioneerde als tussengeheugen, eigenlijk vergelijkbaar als een modern RAM geheugen. De echte lange termijn opslag was uiteindelijk weer op papertape en tekst op papier.

Overigens zaten er op de voeding na geen buizen in maar een hoop germanium transistors die dienden voor het aansturen van de magnetische versterkers/flip-flops. Er zat 1 zo'n magnetisch flip-flop op een print. Hoe oud ie uiteindelik was weet ik niet precies maar het was iets uit eind jaren '50.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ik zeg: CMOS 65 nm of minder.

3 GHz is niks. Daar lachen we om.

Die buizen? Ach, energieverspilling...Techniek voor in het museum waarbij onze opa's met trillende vingers ons er op wijzen wat een "bug" precies was.

Groet,
Jacco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

dekkersj schreef:

Die buizen? Ach, energieverspilling...Techniek voor in het museum waarbij onze opa's met trillende vingers ons er op wijzen wat een "bug" precies was.

Groet,
Jacco
Beste Jacco,

Laten we hopen dat jij over 50 jaar, als men allang de 1 nm geometriegrens gepasseerd is en cmos technologie allang in het museum staat, met trillende vinger kan wijzen naar jouw 3 GHz technologie. "Kijk dat was toen opa's stokpaardje" :D 8)
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Pjotr schreef:
dekkersj schreef:

Groet,
Jacco
Beste Jacco,

Laten we hopen dat jij over 50 jaar, als men allang de 1 nm geometriegrens gepasseerd is en cmos technologie allang in het museum staat, met trillende vinger kan wijzen naar jouw 3 GHz technologie. "Kijk dat was toen opa's stokpaardje" :D 8)
Laten we het hopen, want dan ben ik uiteindelijk toch opa geworden en 81. :D

En ik verwacht van die koters dat ze zeggen: "Jaja, opa, lekker belangrijk..."

Groet,
Jacco
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”