Hier moet het hart van de buizenliefhebber toch warm van worden:

(plaatje is klikbaar)
Kijk ook even hier verder op die site. Werkelijk een keur van buizenprojecten w.o. vele versterkerontwerpen.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Ja leuk hè. Wist je trouwens dat er tegenwoordig hobbyisten zijn die kachels als versterkers bouwen en gebruiken en daar helemaal lyrisch over zijnKT88 schreef:Wat aardig, een kachel die ook nog eens de tijd aangeeft!
Ja mijn beste KT88, dat weet ik en heb destijds zo'n ding in levende lijve EN werkend mogen aanschouwen. Dat was bij het NINT in A'dam lang geleden. Verstookte 10-tallen kWWist je dat ze zo ook hele computers bouwden?
En ze maakten zich er toen zeker niet zo makkelijk af als hierboven met Noval buisjes, neen, het was allemaal Octal wat de klok sloeg, en veel met topcaps ook nog.
Zoveel inspanning voor een functie die je ook in een apparaat van 5 ct kan kopen (of als het licht moet geven van 10 euro...)Pjotr schreef:.
..
Kijk ook even hier verder op die site. Werkelijk een keur van buizenprojecten w.o. vele versterkerontwerpen.
Bij de gedachte dat buizen ooit eens vervangen moeten worden krijg ik het idd. heel warm. Wat een hell.Pjotr schreef:.
Joh! Wat vertel je me nou???Pjotr schreef:Ja leuk hè. Wist je trouwens dat er tegenwoordig hobbyisten zijn die kachels als versterkers bouwen en gebruiken en daar helemaal lyrisch over zijn![]()
![]()
Da's mooi werk!En wist je ook dat ze destijds computers bouwden met magnetische versterkers en flip-flops (nee géén relais!). Daar zat een 10 kHz voeding in met zendbuizen die 20 kW kon leveren. Zo'n computer heb ik medio jaren '70 helpen restaureren.
Nee, helaas niet en dat vind ik nu wel jammer. Het was toen onderdeel van een stage.KT88 schreef:Da's mooi werk!
Heb je daar heel misschien foto's van?
KT88 houdt van mooie oude technische dingen![]()
Nee, het was geen tape, het was een ronde trommel met een magnetische laag aan de buitenkant waar de magneetkop heen en weer langs kon bewegen. Het functioneerde als tussengeheugen, eigenlijk vergelijkbaar als een modern RAM geheugen. De echte lange termijn opslag was uiteindelijk weer op papertape en tekst op papier.deepspace schreef:Woei, Turing op zijn best! Of werden de tapes puur als opslag gebruikt?
Beste Jacco,dekkersj schreef:Ik zeg: CMOS 65 nm of minder.
3 GHz is niks. Daar lachen we om.
Die buizen? Ach, energieverspilling...Techniek voor in het museum waarbij onze opa's met trillende vingers ons er op wijzen wat een "bug" precies was.
Groet,
Jacco
Laten we het hopen, want dan ben ik uiteindelijk toch opa geworden en 81.Pjotr schreef:Beste Jacco,dekkersj schreef:Ik zeg: CMOS 65 nm of minder.
3 GHz is niks. Daar lachen we om.
Die buizen? Ach, energieverspilling...Techniek voor in het museum waarbij onze opa's met trillende vingers ons er op wijzen wat een "bug" precies was.
Groet,
Jacco
Laten we hopen dat jij over 50 jaar, als men allang de 1 nm geometriegrens gepasseerd is en cmos technologie allang in het museum staat, met trillende vinger kan wijzen naar jouw 3 GHz technologie. "Kijk dat was toen opa's stokpaardje"![]()