Cyburg Needles met de Visaton FRS8 *Fronts af, nu de Rears*

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

snooy47

Cyburg Needles met de Visaton FRS8 *Fronts af, nu de Rears*

Bericht door snooy47 »

Vandaag dit forum gevonden ... wat een info. Daar heb ik straks een heleboel aan als ik moet gaan bouwen :)

Ik ga in totaal 4 stuks Cyburg Needles met Visaton drivers bouwen voor beneden. Niet alleen goedkoop en leuke kwaliteit, maar ook leuk om te doen.

Ik heb alle benodigdheden besteld via een de bekende Elektronica Online. Aangezien ik met een budget zit en niet weet of de speakers echt wel goed klinken heb ik er eerst 2 besteld. Ook vond ik een schemaatje waar een filter voor de Visaton FRS8 zit.

Als ik dan begin, dan maar gelijk goed, dus de weerstand, spoel en condensator besteld. (in tweevoud natuurlijk :wink:)

Ik kon het uiteraard ook niet laten om alvast te beginnen aan het uittekenen van de losse stukken MDF. Leuk die vrije uurtjes op je werk.

Gisteravond gelijk bij bekende doe-het-zelf zaak (dat zeg ik toch ...) 5 stukken van 122x61 MDF gehaald. Wel gelijk voor 4 speakers, dat kwam beter uit qua zaagwerk. En voor die hele 22,- hoef je het toch niet te laten.

Gisteravond ook alles afgetekend. Was toch wel een werkje in je eentje. Vooral als je het voor het eerst doet. Maar heb al weer genoeg geleerd in de tussentijd.

Heb ook even gemazzeld op mijn werk. Daar is een ruime TD met een mooie zaagwerkbank. Even mijn collega van de TD gevraagd of we deze week even netjes alles kunnen zagen. Voor een paar pilsjes was dat geen probleem Smiley

Dat gebeurd a.s. donderdag. Daarna kan ik beginnen met het zagen/boren van de driver -en aansluitterminal gaten.

Hier de fotos :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door snooy47 op di 25 jul 2006, 9:44, 7 keer totaal gewijzigd.
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Volgens mij heb je geen filter nodig voor de FRS8? Alleen als je de Tangband W3-871S gebruikt (zoals m'n huisgenoot).
SARK

Bericht door SARK »

Klikbare plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

leuk projectje, en het kost idd bijna niks zoiets :)
Waarom ben je toruwens voor de visaton gegaan en niet voor de tangband ?

ehm waarom nog een keer de plaatjes ?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Allereerst welkom op dit leuke forum,

Ik zag dat je al behoorlijk precies aan het aftekenen bent geweest. Wat ik altijd doe (als ik zelf zaag tenminste) is zeer ruwweg het zaagplan maken op het hout, maar precies op papier.

Zorg ervoor dat panelen die dezelfde breedte of hoogte hebben ook in één keer gezagen worden (met één zaagsnede), dan zullen de panelen identiek worden. Zorg er ook voor dat je je geleider gebruikt van de zaagbank, dan worden die ijden ook allemaal volmaakt gelijk. Nu nauwkeurig werken is later problemen voorkomen. Zorg er oom voor dat wat je gezaagd hebt dat je het los in elkaar zet, dan zie je makkelijk of je nog kleine en grote foutjes gemaakt hebt. Die kun je dan nog vaak corrigeren met materiaal wat je nog moet zagen. Bijvoorbeeld, de frontplaat blijkt te smal zijn gezaagd. Je kunt dan de zijpanelen groter maken en de frontplaat nóg smaller zodat ie nu binnen beide zijpanelen valt.

Maak alvast een hulpstuk waarmee je de gaten voor de units moet frezen en oefen hiermee (zelf nog vlk voo dat je de gaten in de kast gaat frezen.
Als je durft kunt je zelfs het beste eerst de gehele kast afmaken en ná het afwerken (fineren/lakken) pas de gaten frezen. Niet iedereen is het hier mee eens, maar als je wat ervaring hebt werkt dat het strakste.

Dus, niet alles axact aftekenen maar beginnen met de paar goede zaagsnede's welke je daarna opdeeld in afonderlijke plankjes. Deze meteen passen en kijken of het goed in elkaar zit.

Succes,

Wowly
snooy47

Bericht door snooy47 »

DualdudE schreef:
Volgens mij heb je geen filter nodig voor de FRS8? Alleen als je de Tangband W3-871S gebruikt (zoals m'n huisgenoot).
Ik kwam onderstaande plaatje tegen
Afbeelding

Weet alleen niet meer waar... En ik probeer het gewoon. Die onderdelen voor het filter zijn maar iets van 7,-. Als het zonder beter klinkt, dan zonder. Maar ik dacht dat zo'n filter altijd nodig was ...

b_force schreef:
leuk projectje, en het kost idd bijna niks zoiets :)
Waarom ben je toruwens voor de visaton gegaan en niet voor de tangband ?

ehm waarom nog een keer de plaatjes ?
Omdat ik echt superbudget wilde ;)
En die Tangbands zijn iets van 2x zo duur als de Visatons.

Daarnaast heb ik alles heel goedkoop, heb zelfs een hele goedkope aansluit terminal.

Als dit bevalt qua geluid, kan ik altijd nog "upgraden" naar die Tangbands :)

Bedankt SARK, had verkeerde links neergezet ;)
Wowly schreef:
Allereerst welkom op dit leuke forum,

Ik zag dat je al behoorlijk precies aan het aftekenen bent geweest. Wat ik altijd doe (als ik zelf zaag tenminste) is zeer ruwweg het zaagplan maken op het hout, maar precies op papier.
Bedankt :)

Het lijkt preciezer dan het is hoor. Aangezien het straks op de zaagband en dan wordt het daarmee afgemeten. ging grotendeels ook om de kleine stukjes die ik nodig heb. Scheelt me een extra plank MFD halen :)
Wowly schreef:
Zorg ervoor dat panelen die dezelfde breedte of hoogte hebben ook in één keer gezagen worden (met één zaagsnede), dan zullen de panelen identiek worden. Zorg er ook voor dat je je geleider gebruikt van de zaagbank, dan worden die ijden ook allemaal volmaakt gelijk. Nu nauwkeurig werken is later problemen voorkomen. Zorg er oom voor dat wat je gezaagd hebt dat je het los in elkaar zet, dan zie je makkelijk of je nog kleine en grote foutjes gemaakt hebt. Die kun je dan nog vaak corrigeren met materiaal wat je nog moet zagen. Bijvoorbeeld, de frontplaat blijkt te smal zijn gezaagd. Je kunt dan de zijpanelen groter maken en de frontplaat nóg smaller zodat ie nu binnen beide zijpanelen valt.
Alles is wel goed uit getekend. En gebeurd op 1 machine, dus die zaagsnede moet gelijk zijn. En inderdaad, nu nauwkeurig werken scheelt een hoop :)
Wowly schreef:
Maak alvast een hulpstuk waarmee je de gaten voor de units moet frezen en oefen hiermee (zelf nog vlk voo dat je de gaten in de kast gaat frezen.
Als je durft kunt je zelfs het beste eerst de gehele kast afmaken en ná het afwerken (fineren/lakken) pas de gaten frezen. Niet iedereen is het hier mee eens, maar als je wat ervaring hebt werkt dat het strakste.
Ja, ik heb genoeg MDF over om te testen met het frezen. Dat heb ik ook nog nooit gedaan. Krijg wel wat hulp van een vriend van me, maar wil het toch ook zelf doen. Als dit allemaal bevalt, moeten er in mijn HT ook zelfbouwspeakers natuurlijk :P

En ik denk dat ik de kast zowieso eerst in elkaar zet (lees lijm :)) voordat ik ga boren en frezen.
Wowly schreef:
Dus, niet alles axact aftekenen maar beginnen met de paar goede zaagsnede's welke je daarna opdeeld in afonderlijke plankjes. Deze meteen passen en kijken of het goed in elkaar zit.
Gelukkig heb ik het niet zo druk op me werk dat het even tussendoor kan hier. Want ik wil inderdaad kijken of alles wel past. Scheelt heen en weer rijden.

Als alles goed gaat morgen fotos weer hiervan.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Mooi!

Je zult zien dat je heel veel bevrediging zult krijgen van je hobby! Ik geloof dat iedereen hier zowat verslaafd is.....

Wowly
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

snooy47 schreef:
....
Stond 'r ook expliciet bij dat het filter voor de FRS8 in een Needle is?

Linkie naar Cyburg's 'originele' thread:
http://www.hifi-forum.de/index.php?acti ... hread=2341

Daar staat dat je in de Needle met FRS8 geen filter nodig hebt, maar experimenteren is altijd leuk ;) Heb voor m'n viech's ook 2 filters, heb 'k 3 mogelijkheden die 'k kan testen :)
snooy47

Bericht door snooy47 »

Wowly schreef:
Mooi!

Je zult zien dat je heel veel bevrediging zult krijgen van je hobby! Ik geloof dat iedereen hier zowat verslaafd is.....
Hahaha ... ja inderdaad ... eerst aan audio, dan HT en nu zelfbouw ;)
DualdudE schreef:
snooy47 schreef:
....
Stond 'r ook expliciet bij dat het filter voor de FRS8 in een Needle is?

Linkie naar Cyburg's 'originele' thread:
http://www.hifi-forum.de/index.php?acti ... hread=2341

Daar staat dat je in de Needle met FRS8 geen filter nodig hebt, maar experimenteren is altijd leuk ;) Heb voor m'n viech's ook 2 filters, heb 'k 3 mogelijkheden die 'k kan testen :)
Dat weet ik niet ... maar het kan geen kwaad toch ?
Van wat ik begrepen heb, is zo'n filter om hoge schele tonen tegen te gaan. En bij zo'n klein speakertje lijkt dat mij geen slecht idee.

Weet nl niet meer waar ik dat plaatje vandaan hebt ;)
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Ben ook nog vrij nieuw m.b.t. DIY, maar voor zover ik 't begrijp zwakt een filter o.a. bepaalde frequenties af. Dus in het ergste geval is het hoorbaar minder dan zonder filter. Volgens mij kun je d'r niks mee slopen :)

Correct me if i'm wrong :)
snooy47

Bericht door snooy47 »

Deze kwam ik hiervoor tegen (van zelfbouwaudio.nl)

Sperkring ter onderdrukking van pieken in de weergave.

Hoewel dit in principe bij iedere unit kan voorkomen, wordt dit vooral toegepast bij breedbanders. De spoel en condensator worden zo gedimensioneerd dat ze het gewenste frequentiegebied sperren waardoor het signaal via de weerstand in verzwakte vorm naar de luidspreker gaat. Die verzwakking is makkelijk te regelen door de weerstand te verlagen of te verhogen. Ook hier is het beter om meetapparatuur te kunnen gebruiken voor het vaststellen van het gewenste frequentiegebied.

Afbeelding
snooy47

Bericht door snooy47 »

Zo, gister op me werk de stukken op maat laten zagen.
Scheelt me een heleboel gedoe zo :)
Afbeelding

En goed dat ik alles even op elkaar zette om te kijken of het allemaal pastte (bedankt voor de tip ;)) want het bleek dat ik de bovenkant verkeerd had gemarkeerd. Even snel overgedaan.

Daarnaast kloptte mijn aftekening van geen kant ... de zaagsnede was rond de 4mm ... de stukken van 2x100 en 2x196 pastte echt NET in de 610 breedte van de plaat :roll:

Toen kwam het schuren, ik las dat je de soort van beschermlaag van het MDF kon verwijderen met terpetine. Maar het moet toch geschuurd worden, dus nu is het er ook vanaf. Met de hand begonnen. Leuk werk ... NOT :evil:

Dit had ik na 2 uurtjes af.
Afbeelding

En dit moest dan nog even.
Afbeelding

Dus vandaag maar even de schuurmachine geleend op me werk. Kan ik het vanmiddag/vanavond afmaken...

Uiteraard thuis nog even allemaal in elkaar leggen. Ze worden toch groter dan ik dacht.
Afbeelding

Qua kleuren dacht ik de middelste plank en boven kant daarvan zilver te maken en de zijkanten plus voet zwart. Met een zwarte grill voor de speaker en de zilver achtergrond moet dat er leuk uitzien.

Zou iemand me wel kunnen vertellen hoe ik ze het beste kan schilderen ?
Wat voor grondverf (MDF primer of universele grondverf) ?
Met een roller of kwast, en wat voor roller of kwast.
En is het een goed idee om na het schilderen de speakers te lakken met blanke lak ?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

snooy47 schreef:

En goed dat ik alles even op elkaar zette om te kijken of het allemaal pastte (bedankt voor de tip ;)) want het bleek dat ik de bovenkant verkeerd had gemarkeerd. Even snel overgedaan.

Ook de pro's zagen als het zo nauw komt de kast zijde voor zijde en passen alles tussendoor, ze doen dat echter zo snel dat je dat als leek bijna niet door hebt.......En verkeerd markeren, ik denk dat iedereen hier die opmerkingen wel in levende lijve heeft ondervonden, me too!!

Daarnaast kloptte mijn aftekening van geen kant ... de zaagsnede was rond de 4mm ... de stukken van 2x100 en 2x196 pastte echt NET in de 610 breedte van de plaat :roll:

Dat is het nadeel van te precies en net aan te willen tekenen. Heel simpel gezgd, dat hout kost vrijwel niets, dus gewoon kopen en gebruiken, reststukken leg je weg voor een volgend project, en geloof me, dat komt er tzt wel (je krijgt nu pas de smaak te pakken...)

Toen kwam het schuren, ik las dat je de soort van beschermlaag van het MDF kon verwijderen met terpetine. Maar het moet toch geschuurd worden, dus nu is het er ook vanaf. Met de hand begonnen. Leuk werk ... NOT :evil:

Schuren is niet nodig in de montagefase, dat doe je pas met als je ze in elkaar hebt gezet. Mooi met een fijn schuurpapiertjes even alle kanten opschuren (probeer niet de gehele toplaag weg te schuren, dat vet is nauwelijks aanwezig), het donker wat je ziet is de toplaag van de mdf, dat is wat steviger geperst dan de middensectie. Na dit schuren even doekje met terpentine eroverheen en je kunt gaan lakken.

Dus vandaag maar even de schuurmachine geleend op me werk. Kan ik het vanmiddag/vanavond afmaken...

Niet doen dus, gewoon met de hand als de kast in elkaar zit. Machine's geven snel onevenheden op het mdf.

Qua kleuren dacht ik de middelste plank en boven kant daarvan zilver te maken en de zijkanten plus voet zwart. Met een zwarte grill voor de speaker en de zilver achtergrond moet dat er leuk uitzien.

Dat betekent dat je flink moet afplakken en moet lakken in verschillen stage's, dát kost je meer tijd dan de kast in elkaar te zetten. Overigens kost de afwerking altijd meer tijd dan het bouwen, wil je het tenminste goed doen. Maak gewoon de gehele speaker zilver, als alles een even kleur heeft valt het wa m inder op dat je een blitste kleur als zilver hebt. Met een mooi zwart front wordt het gewoon keigaaf (brabantse expressie :D )

En is het een goed idee om na het schilderen de speakers te lakken met blanke lak ?

Ik lak niet meer. Er zijn zoveel moeie fineren dat ik dat voortaan doe. Lakken geeft altijd problemen op kopse zijden die gaan werken. Je ziet dan een hele kleine barst komen na verloop van tijd (jaren). Of je moet een heel erg goed zaagplan maken, Sander Sassen is daar een goeie in. Dan zijn verstekzagen wel een vereiste, en dat valt niet mee......
Als je lakt altijd met de roller, en pluisvrij, vaak is buiten lakken het beste mits er niet al te veel vliegjes zijn.... Binnen is één groot stofnest, of je moet een manische schoongemaakt huis hebben
Oja, de mdf-kopse zijden goed voorbewerken met MDF-primer, anders zuigt het na 2 lagen nog steeds enorm de verf op en krijg je geen even vlak...
Blanke lak geef de kast eenn hoogglans, en dat is erg moeilijk stofvrij te krijgen, je ziet heel snel oneffenheden. Ook zet het de speaker nogal in het voetlicht, zo hard glimt ie. Meestal worden de zelfbouwspeaker in zijde of matglans afgewerkt, of je moet hem laten spuiten bij een prof die de beschikking heeft over een stofvrije ruimte

Mán wat krijg ik zin om weer een kast te bouwen!!

Wowly

snooy47

Bericht door snooy47 »

Wowly schreef:

Ook de pro's zagen als het zo nauw komt de kast zijde voor zijde en passen alles tussendoor, ze doen dat echter zo snel dat je dat als leek bijna niet door hebt.......En verkeerd markeren, ik denk dat iedereen hier die opmerkingen wel in levende lijve heeft ondervonden, me too!!

Dat is het nadeel van te precies en net aan te willen tekenen. Heel simpel gezgd, dat hout kost vrijwel niets, dus gewoon kopen en gebruiken, reststukken leg je weg voor een volgend project, en geloof me, dat komt er tzt wel (je krijgt nu pas de smaak te pakken...)

Schuren is niet nodig in de montagefase, dat doe je pas met als je ze in elkaar hebt gezet. Mooi met een fijn schuurpapiertjes even alle kanten opschuren (probeer niet de gehele toplaag weg te schuren, dat vet is nauwelijks aanwezig), het donker wat je ziet is de toplaag van de mdf, dat is wat steviger geperst dan de middensectie. Na dit schuren even doekje met terpentine eroverheen en je kunt gaan lakken.

Niet doen dus, gewoon met de hand als de kast in elkaar zit. Machine's geven snel onevenheden op het mdf.

Dat betekent dat je flink moet afplakken en moet lakken in verschillen stage's, dát kost je meer tijd dan de kast in elkaar te zetten. Overigens kost de afwerking altijd meer tijd dan het bouwen, wil je het tenminste goed doen. Maak gewoon de gehele speaker zilver, als alles een even kleur heeft valt het wa m inder op dat je een blitste kleur als zilver hebt. Met een mooi zwart front wordt het gewoon keigaaf (brabantse expressie :D )

Ik lak niet meer. Er zijn zoveel moeie fineren dat ik dat voortaan doe. Lakken geeft altijd problemen op kopse zijden die gaan werken. Je ziet dan een hele kleine barst komen na verloop van tijd (jaren). Of je moet een heel erg goed zaagplan maken, Sander Sassen is daar een goeie in. Dan zijn verstekzagen wel een vereiste, en dat valt niet mee......
Als je lakt altijd met de roller, en pluisvrij, vaak is buiten lakken het beste mits er niet al te veel vliegjes zijn.... Binnen is één groot stofnest, of je moet een manische schoongemaakt huis hebben
Oja, de mdf-kopse zijden goed voorbewerken met MDF-primer, anders zuigt het na 2 lagen nog steeds enorm de verf op en krijg je geen even vlak...
Blanke lak geef de kast eenn hoogglans, en dat is erg moeilijk stofvrij te krijgen, je ziet heel snel oneffenheden. Ook zet het de speaker nogal in het voetlicht, zo hard glimt ie. Meestal worden de zelfbouwspeaker in zijde of matglans afgewerkt, of je moet hem laten spuiten bij een prof die de beschikking heeft over een stofvrije ruimte

Mán wat krijg ik zin om weer een kast te bouwen!!

Wowly
Ja ... ik had qua kleuren al even zitten kijken ... en denk dat het gewoon mat glans zilver wordt :)

Wil zowieso de zijkanten even bijschuren, dat lijkt me wel slim voor het lijmen. Maar heb nu dus die machine, dan doe ik alles gewoon even egaal schuren. Kan ik wel sneller lijmen ;)

Moet alleen nog wat extra lijmklemmen vinden. Want kon er maar 3 mee kijrgen van me werk :P

En ik heb ook nagedacht over fineren ... maar op deze luidsprekers is het beetje zonde te gaan fineren. Kost het fineer meer dan 1 luidspreker :P

Uiteraard later weer fotootjes :)
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Met goed shuurwerk, help je jezelf af van vervelende naden en putjes na het lakken.

ik gebruikte voor zwarte hooglans lak, een eenvoudige jan de bouvrie lak.
als roller een niet harige schuimroller.

als je naden afwerkt met een goede laag filler (mdf palmuur etc) en dan goed schuurt krijg je een strak resultaat.

desnoods 3 x herhalen.

suc6!
snooy47

Bericht door snooy47 »

Vanmiddag ook even langs de lokale eletroboer geweest voor de onderdelen voor de filtertjes.
Afbeelding

Uiteraard gelijk in elkaar gezet.
Afbeelding

Alle planken toch even geschuurd. Globaal zodat alles goed "recht" is voor het lijmen. En kast 1 staat in lijmfase 1 :)
Afbeelding

Ben benieuwd of mijn lijmkunsten gelukt zijn.
Kan niet wachten tot morgen, dan fase 2. De rest van de kast lijmen.

Helaas maar 6 lijmklemmen, dus kan ik maar 1 kast tegelijk doen.
hovingtim

Bericht door hovingtim »

snooy47 schreef:
Helaas maar 6 lijmklemmen, dus kan ik maar 1 kast tegelijk doen.
Ziet er erg mooi uit. Ben benieuwd hoe hij klinkt. Lijkt me voormezelf ook wel aardige speaker als een rear luidspreker maar dan wel een tangbandje er in.

Lijmklemmen. Houd je ogen open op de 5 eurie bakken bij de bouwmarkt boeren. Geen top qualiteit maar goed genoeg voor het simpele werk.

Gisteren nog 2 gehaald van 1,5 meter :lol:
snooy47

Bericht door snooy47 »

Had al gekeken inderdaad. Liggen er genoeg :)

Maar denk dat ik met probleem zit ... de 1e luidspreker voorkant lijkt ongeveer 4mm schuin te zitten ... da's niet best.

De 2e zit beter, maar ook wat schuintjes. Denk dat het door de klemmen komt. Maar snap niet hoe.

Iemand ?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

snooy47 schreef:
Denk dat het door de klemmen komt. Maar snap niet hoe.
Ik wel... ik ken het euvel en weet ook de oplossing ondertussen: klemmen hebben een vlak van een cm of 2 waar ze moeten klemmen. Als ik naar de foto kijk zie ik dat die vlakken aan de binnenzijde zitten. Hierdoor komt het plaatje hout, dat je er tussen gedaan hebt ook wat scheef te zitten en gaat het wat scheef staan... Probeer volgende keer een blokhaak mee te klemmen, of een ander haaks ding, dan valt het op voordat de lijm droog is. Suc6
Kees
snooy47

Bericht door snooy47 »

Okee, dat snap ik.

MAAR, dan zit ik nu nog met het probleem ;)

Is het nu nog op te lossen, zonder opnieuw te beginnen ?

EN hoet moeten de lijmklemmen dan zitten, zonder dat ze schuin trekken ?

-==-

Heb wel een ideetje ... als dat fout gaat ... moet ik overnieuw beginnen ;)

Een soort van wig maken die 19,6 - 2,4 breed is, schuinoplopend. Dat ik hem ertussen kan "timmeren" Dit zo laten tot de andere zijkant erop moet, goed lijmen en voila. (denk ik)
snooy47

Bericht door snooy47 »

Opgelost :)

Hier zit kast 1 dicht, wordt straks veel schuurwerk :roll:
Afbeelding

Hier de "oplossing" ...
Afbeelding

En een closeup.
Afbeelding

Opzich, ben ik redelijk trots op mezelf ;)
Dit is de eerste keer dat ik echt helemaal alleen iets maak.
Kreeg altijd hulp etc etc etc.

Ik weet dat sommige luidsprekers er vast mooier uitzien, maar voor mij is dit al super :)
En de afwerking moet nog komen natuurlijk.

Hopelijk volgende week wel even bij iemand langs om met een bovenfrees de gaten te maken voor de drivers en de aansluitterminal.

En als alles goed gaat heb ik de drivers, grilletjes en demping materiaal komende week binnen. Kan niet wachten.
SARK

Bericht door SARK »

snooy47 schreef:
Hopelijk volgende week wel even bij iemand langs om met een bovenfrees de gaten te maken voor de drivers en de aansluitterminal.
Als je dan toch bij iemand langs gaat die een bovenfrees heeft ... wacht dan met schuren. Met een kantenfrees (met geleidewiel) heb je de overstekende delen in een mum van tijd weg (en recht :!: ), daar kan geen schuurmachine tegenop :idea:
snooy47

Bericht door snooy47 »

SARK schreef:
snooy47 schreef:
Als je dan toch bij iemand langs gaat die een bovenfrees heeft ... wacht dan met schuren. Met een kantenfrees (met geleidewiel) heb je de overstekende delen in een mum van tijd weg (en recht :!: ), daar kan geen schuurmachine tegenop :idea:
Dat is een goede tip :)

Dat scheelt me uren schuren (dat rijmt :lol:)
SARK

Bericht door SARK »

Werkt natuurlijk alleen als de kopse kanten uitsteken :!:
Heb je ook grote vlakken die uitsteken (de 'niet' kopse kanten, ik weet niet hoe je die noemt) :?:
snooy47

Bericht door snooy47 »

SARK schreef:
Werkt natuurlijk alleen als de kopse kanten uitsteken :!:
Heb je ook grote vlakken die uitsteken (de 'niet' kopse kanten, ik weet niet hoe je die noemt) :?:
Nee, nee, daar heb ik wel voor uitgekeken. Dat wegschuren wordt niks ;)

Maar het is niet veel hoor, max 1mm ofzo. En ik heb een schuurmachientje staan nu van me werk. Moet ik alleen wat grof schuurpapier halen, 80 ofzo.
Dan ben ik erzo.

Kast 1 is (op de oven en onderkant na) in elkaar gezet.
Die wedges hebben goed geholpen. Straks het afwerken. Dat wordt meer werk dan het in elkaar lijmen :P
Plaats reactie