Ammenevernooitnie!!!!SARK schreef:Een "projecten omruil actie"
Wijx vakantie project
Moderator: Beheerdersteam
- Jasper Joppe Geers
Bij jou project is dat wel het geval dat het de moeite loont om er erg veel tijd en materiaalkosten in te steken natuurlijk. Je moet al aardig wat investeringen doen om aan de totaalprijs van een 5.0 set Grand Utopia's te geraken.FrankG schreef:Het gaat wel , alleen heb je tijd en geduld nodig.
En niet te snel werken, goed nadenken over de stappen die je doet.
Soms moet je ook kreatief zijn in het verdoezelen van foutjes op problemen die je zou kunnen krijgen.
Bij speakers die "iets minder" kosten ligt dat naar mijn idee toch net iets anders. Je komt dan sneller aan het punt dat het de moeite loont om misschien toch maar naar iets commercieel verkrijgbaars te gaan zoeken. En dan moet je afwegen of het inboeten aan geluidskwaliteit de surplus aan afwerking van het product waard is.
Daarbij heb je als beginnend filter-bouwer zeker niet de garantie dat het ook echt beter zal klinken.
Ohja?FrankG schreef:Maar je stelt je natuurlijk voor je project start haalbare doelen.
Ik denk regelmatig ook wel dat de afwerking een bepaalde kwaliteit zal halen met de middelen waar ik over beschik, maar dat wil niet zeggen dat ik die graad van afwerking ook bekom. En dat heeft soms gewoon met pech te maken. In een professionele omgeving kan je die kans op pech soms aardig klein maken.
Neem nu het aanbrengen van hoogglans lak. Met wat pech kruipt er net een spinnetje over je front en blijft leuk vlak naast de opening van je middentoner plakken. Niet zo aangenaam als je daar achter komt bij je laatste laklaag. In een professionele omgeving staat je speaker in een spuitcabine met mooie filters. De kans dat je dat overkomt is daar erg klein.
't Is maar een voorbeeld maar het zijn zo van die dingen die kunnen gebeuren en die je de zin in het afwerken van je project erg snel kunnen doen dalen. Zeker als je erg perfectionistisch bent ingesteld.
- Jasper Joppe Geers
Maar ook in dat soort gevallen bewijst dit forum zijn waarde. Je zult zien dat er altijd mensen zijn die bereid zijn om met je mee te denken over een oplossing.rho schreef:Ik denk regelmatig ook wel dat de afwerking een bepaalde kwaliteit zal halen met de middelen waar ik over beschik, maar dat wil niet zeggen dat ik die graad van afwerking ook bekom. En dat heeft soms gewoon met pech te maken. In een professionele omgeving kan je die kans op pech soms aardig klein maken.
Neem nu het aanbrengen van hoogglans lak. Met wat pech kruipt er net een spinnetje over je front en blijft leuk vlak naast de opening van je middentoner plakken. Niet zo aangenaam als je daar achter komt bij je laatste laklaag. In een professionele omgeving staat je speaker in een spuitcabine met mooie filters. De kans dat je dat overkomt is daar erg klein.
't Is maar een voorbeeld maar het zijn zo van die dingen die kunnen gebeuren en die je de zin in het afwerken van je project erg snel kunnen doen dalen. Zeker als je erg perfectionistisch bent ingesteld.
In het geval van een vastgeplakt spinnetje is dat een kwestie van wegschuren en opnieuw lakken. Ik heb vroeger bij mijn pa in de schuur een oude koelkast gehad, en die stond nooit aan. Die gebruikten we dus om kleine gelakte onderdelen in te laten drogen. Grotendeels vrij van stof, en eenmaal droog kon je je stukken mooi afwerken en polijsten.
Soms ligt in zijn algemeenheid een oplossing dichter bij dan je denkt. Daarnaast moet je soms ook het wiel niet voor de zoveelste keer proberen uit te vinden, maar bewust samenwerken met iemand die dat al eens bij de hand gehad heeft.
- Jasper Joppe Geers
haha ruilen tegen utopia's?
een levenswerk maken zoals bijvoorbeeld met die avalons is natuurlijk heel leuk, maar dan moet je wel de ruimte, geld en kunde hebben. Maar wat misschien nog wel belangrijker is dat je nog gewoon muziek ernaast hebt staan.
Nadeel van zelfbouwen is ook dat het altijd duurder wordt als verwacht dat heb ik gezien aan de Aleph 5, aleph-x, dddac, ucd allemaal een stuk duurder als verwacht omdat je het toch niet wil afraffelen. De voldoening als het lukt is natuurlijk wel een stuk meer dan wanneer je het koopt.
Kep trouwens toch maar stiekem de units in de kast gedaan voor de looks
een levenswerk maken zoals bijvoorbeeld met die avalons is natuurlijk heel leuk, maar dan moet je wel de ruimte, geld en kunde hebben. Maar wat misschien nog wel belangrijker is dat je nog gewoon muziek ernaast hebt staan.
Nadeel van zelfbouwen is ook dat het altijd duurder wordt als verwacht dat heb ik gezien aan de Aleph 5, aleph-x, dddac, ucd allemaal een stuk duurder als verwacht omdat je het toch niet wil afraffelen. De voldoening als het lukt is natuurlijk wel een stuk meer dan wanneer je het koopt.
Kep trouwens toch maar stiekem de units in de kast gedaan voor de looks
Als je nou es eerst es gaat proberen de boel "aan de praat" te krijgen ondanks dat het uiterlijk jou wat tegenvalt, kun je altijd tzt nog es gaan bedenken of je de boxen opnieuw wilt gaan bouwen. De afwerking heeft geen invloed op de geluidskwaliteit. Want als het goed klinkt, heb je, ondanks de pech, toch een overwinning geboekt. En da's best wel lekker...Wijx schreef:Kep trouwens toch maar stiekem de units in de kast gedaan voor de looks
- Jasper Joppe Geers
Daar heb je helemaal gelijk in Sietse!sietse schreef:Als je nou es eerst es gaat proberen de boel "aan de praat" te krijgen ondanks dat het uiterlijk jou wat tegenvalt, kun je altijd tzt nog es gaan bedenken of je de boxen opnieuw wilt gaan bouwen. De afwerking heeft geen invloed op de geluidskwaliteit. Want als het goed klinkt, heb je, ondanks de pech, toch een overwinning geboekt. En da's best wel lekker...
Zie je Wijx, we sleuren je d'r wel doorheen!!
Nou ze zijn (eindelijk) klaar
. Misschien ooit nog eens iets aan de afwerking doen maar de speaker klinkt top. Er zitten nu Mundorf zilver/goud condensatoren en CFC12 spoelen in. Nu nog meer diepte. Vandaag nog even naar het orgineel geluisterd maar de mijne doen echt niet onder voor de kharma. En dat terwijl de mijne een factor 10 goedkoper is.
De speaker laat echt alles horen, maar is nimmer overgedetailleerd of onnodig scherp. Ook het laag is voor het eerst in mijn ruimte strak. Nu nog een keer het laatste zwakke punt aanpakken de cdspeler. Die zit naar mijn idee na de modificaties aan z'n top dus daar moet een vervanger voor komen.
De speaker laat echt alles horen, maar is nimmer overgedetailleerd of onnodig scherp. Ook het laag is voor het eerst in mijn ruimte strak. Nu nog een keer het laatste zwakke punt aanpakken de cdspeler. Die zit naar mijn idee na de modificaties aan z'n top dus daar moet een vervanger voor komen.
- Jasper Joppe Geers