Wijx vakantie project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

SARK schreef:
Een "projecten omruil actie" :?:
Ammenevernooitnie!!!! ;)
FrankG

Bericht door FrankG »

SARK schreef:
Jasper Joppe Geers schreef:
Soms zou je willen dat iemand anders je project eigenlijk voor je afmaakt..
Een "projecten omruil actie" :?:

:D wie maakt mijn utopia´s af :)
rho

Bericht door rho »

FrankG schreef:
Het gaat wel , alleen heb je tijd en geduld nodig.
En niet te snel werken, goed nadenken over de stappen die je doet.
Soms moet je ook kreatief zijn in het verdoezelen van foutjes op problemen die je zou kunnen krijgen.
Bij jou project is dat wel het geval dat het de moeite loont om er erg veel tijd en materiaalkosten in te steken natuurlijk. Je moet al aardig wat investeringen doen om aan de totaalprijs van een 5.0 set Grand Utopia's te geraken.

Bij speakers die "iets minder" kosten ligt dat naar mijn idee toch net iets anders. Je komt dan sneller aan het punt dat het de moeite loont om misschien toch maar naar iets commercieel verkrijgbaars te gaan zoeken. En dan moet je afwegen of het inboeten aan geluidskwaliteit de surplus aan afwerking van het product waard is.
Daarbij heb je als beginnend filter-bouwer zeker niet de garantie dat het ook echt beter zal klinken.
FrankG

Bericht door FrankG »

Je hebt daar natuurlijk wel een punt.
Maar je stelt je natuurlijk voor je project start haalbare doelen.
In mijn project zit ruim 1 jaar voorbereiding in.
rho

Bericht door rho »

FrankG schreef:
Maar je stelt je natuurlijk voor je project start haalbare doelen.
Ohja?

Ik denk regelmatig ook wel dat de afwerking een bepaalde kwaliteit zal halen met de middelen waar ik over beschik, maar dat wil niet zeggen dat ik die graad van afwerking ook bekom. En dat heeft soms gewoon met pech te maken. In een professionele omgeving kan je die kans op pech soms aardig klein maken.
Neem nu het aanbrengen van hoogglans lak. Met wat pech kruipt er net een spinnetje over je front en blijft leuk vlak naast de opening van je middentoner plakken. Niet zo aangenaam als je daar achter komt bij je laatste laklaag. In een professionele omgeving staat je speaker in een spuitcabine met mooie filters. De kans dat je dat overkomt is daar erg klein.
't Is maar een voorbeeld maar het zijn zo van die dingen die kunnen gebeuren en die je de zin in het afwerken van je project erg snel kunnen doen dalen. Zeker als je erg perfectionistisch bent ingesteld.
FrankG

Bericht door FrankG »

Inderdaad, maja dan maak je toch zeft je spuitkabine :D .
Kwestie van vooruitzien en raad van mensen die het al hebben gedaan opvolgen.
rho

Bericht door rho »

FrankG schreef:
Inderdaad, maja dan maak je toch zeft je spuitkabine :D .
....ook als je speaker normaal maar €1000 zou kosten? Dat wordt toch helemaal buiten proportioneel. Je moet het allemaal een beetje in verhouding zien he.
Jasper Joppe Geers

rho schreef:
Ik denk regelmatig ook wel dat de afwerking een bepaalde kwaliteit zal halen met de middelen waar ik over beschik, maar dat wil niet zeggen dat ik die graad van afwerking ook bekom. En dat heeft soms gewoon met pech te maken. In een professionele omgeving kan je die kans op pech soms aardig klein maken.
Neem nu het aanbrengen van hoogglans lak. Met wat pech kruipt er net een spinnetje over je front en blijft leuk vlak naast de opening van je middentoner plakken. Niet zo aangenaam als je daar achter komt bij je laatste laklaag. In een professionele omgeving staat je speaker in een spuitcabine met mooie filters. De kans dat je dat overkomt is daar erg klein.
't Is maar een voorbeeld maar het zijn zo van die dingen die kunnen gebeuren en die je de zin in het afwerken van je project erg snel kunnen doen dalen. Zeker als je erg perfectionistisch bent ingesteld.
Maar ook in dat soort gevallen bewijst dit forum zijn waarde. Je zult zien dat er altijd mensen zijn die bereid zijn om met je mee te denken over een oplossing.

In het geval van een vastgeplakt spinnetje is dat een kwestie van wegschuren en opnieuw lakken. Ik heb vroeger bij mijn pa in de schuur een oude koelkast gehad, en die stond nooit aan. Die gebruikten we dus om kleine gelakte onderdelen in te laten drogen. Grotendeels vrij van stof, en eenmaal droog kon je je stukken mooi afwerken en polijsten.

Soms ligt in zijn algemeenheid een oplossing dichter bij dan je denkt. Daarnaast moet je soms ook het wiel niet voor de zoveelste keer proberen uit te vinden, maar bewust samenwerken met iemand die dat al eens bij de hand gehad heeft.
FrankG

Bericht door FrankG »

Inderdaad maar je kan al heel veel doen met Doorzichtige PVC. folie.

Heb al een paar heren bezig gezien met old timers met een volledige geinproviseerde spuitkabine. geen stofje te bekenen.
Filterdoek met een luchttoevoer. Dus overdruk creeren in de ruimte.
Jasper Joppe Geers

Jawel, maar dan moet je weer zelf knutselen. Ik kan me voorstellen dat je daar niet altijd op zit te wachten..
Porcino

Bericht door Porcino »

Is het geen optie om die kasten opnieuw te gaan fineren?

Ik bedoel, de hoeken zijn niet moeilijk, en afwerking, dat behoefd echt geen kapitalen te kosten... Die luidspreker kijkt me echt goed gebouwd, unit's ook niets mis mee (kwijl)
Wijx

Bericht door Wijx »

haha ruilen tegen utopia's? :lol:

een levenswerk maken zoals bijvoorbeeld met die avalons is natuurlijk heel leuk, maar dan moet je wel de ruimte, geld en kunde hebben. Maar wat misschien nog wel belangrijker is dat je nog gewoon muziek ernaast hebt staan.

Nadeel van zelfbouwen is ook dat het altijd duurder wordt als verwacht dat heb ik gezien aan de Aleph 5, aleph-x, dddac, ucd allemaal een stuk duurder als verwacht omdat je het toch niet wil afraffelen. De voldoening als het lukt is natuurlijk wel een stuk meer dan wanneer je het koopt.

Kep trouwens toch maar stiekem de units in de kast gedaan voor de looks :p
FrankG

Bericht door FrankG »

en hoe zien ze eruit?
sietse

Bericht door sietse »

Wijx schreef:
Kep trouwens toch maar stiekem de units in de kast gedaan voor de looks
Als je nou es eerst es gaat proberen de boel "aan de praat" te krijgen ondanks dat het uiterlijk jou wat tegenvalt, kun je altijd tzt nog es gaan bedenken of je de boxen opnieuw wilt gaan bouwen. De afwerking heeft geen invloed op de geluidskwaliteit. Want als het goed klinkt, heb je, ondanks de pech, toch een overwinning geboekt. En da's best wel lekker... :wink:
Jasper Joppe Geers

sietse schreef:
Als je nou es eerst es gaat proberen de boel "aan de praat" te krijgen ondanks dat het uiterlijk jou wat tegenvalt, kun je altijd tzt nog es gaan bedenken of je de boxen opnieuw wilt gaan bouwen. De afwerking heeft geen invloed op de geluidskwaliteit. Want als het goed klinkt, heb je, ondanks de pech, toch een overwinning geboekt. En da's best wel lekker... :wink:
Daar heb je helemaal gelijk in Sietse!

Zie je Wijx, we sleuren je d'r wel doorheen!! :D
Wijx

Bericht door Wijx »

ja baas 8)
Bijlagen
filtert.jpg
Wijx

Bericht door Wijx »

30 ohm weerstand was op vandaar die 4 weerstanden achter elkaar :p
sietse

Bericht door sietse »

Wijx schreef:
30 ohm weerstand was op vandaar die 4 weerstanden achter elkaar :p
30 ohm..?? Waarvoor heb je die nodig? :shock:
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Ik gok als parallel weerstand.
Wijx

Bericht door Wijx »

ja parallel aan de tweeter
sietse

Bericht door sietse »

Wijx schreef:
ja parallel aan de tweeter
Ooh........ :shock:
Wijx

Bericht door Wijx »

ik heb er ook geen verstand van. Filter komt van Madisound en het klinkt nu al erg goed
Wijx

Bericht door Wijx »

Nou ze zijn (eindelijk) klaar :D. Misschien ooit nog eens iets aan de afwerking doen maar de speaker klinkt top. Er zitten nu Mundorf zilver/goud condensatoren en CFC12 spoelen in. Nu nog meer diepte. Vandaag nog even naar het orgineel geluisterd maar de mijne doen echt niet onder voor de kharma. En dat terwijl de mijne een factor 10 goedkoper is.

De speaker laat echt alles horen, maar is nimmer overgedetailleerd of onnodig scherp. Ook het laag is voor het eerst in mijn ruimte strak. Nu nog een keer het laatste zwakke punt aanpakken de cdspeler. Die zit naar mijn idee na de modificaties aan z'n top dus daar moet een vervanger voor komen.
Jasper Joppe Geers

Footoo's.. Footoo's....
sietse

Bericht door sietse »

maar de mijne doen echt niet onder voor de kharma. En dat terwijl de mijne een factor 10 goedkoper is.
Kijk, da's nou hobby. En die afwerking ziet toch niemand meer als ze zitten te luisteren :wink: .
Gefeliciteerd en lekker genieten. Alle cd's opnieuw beluisteren... :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”