Yamaha RP U200 eindtrap geploft

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mluyben

Yamaha RP U200 eindtrap geploft

Bericht door mluyben »

Zoals het topic al zegt heb ik van mijn Yamaha RP-U200 de eindtrap elco's laten ploffen.
Dit gebeurde nadat ik mijn meet kastje voor ARTA klaar had en het getest had met mijn geluidskaart uitgang. Dit werkte allemaal perfect en daarna maar eens testen met een versterker erbij.....
Aansluiten, versterker aan....he geen geluid...hmmmm...hoe kan dat nou?
En toen een plof, stinken en toen heb ik de stekker er maar uit getrokken.

Ik heb ondertussen de boel open geschroefd en heb de 2x 4700micro rubycons eruit gesoldeerd, maar nu vraag ik me af of de eindtrap ook niet is overleden?
Kunnen jullie daar iets over zeggen met jullie ervaring?
Het lijkt me een stereo eindtrap met 4 pootjes..

Ik weet nu ook de oorzaak waarschijnlijk...Beetje stom van me maar ik was ervan uitgegaan dat de - [min] van de luidspreker terminals ook de - van de ingangen was, zoals op mijn denon versterker...
Mis, er zit bijna 3.2Kohm tussen....
Deze versterker is dus niet geschikt als meetversterker.
Laatst gewijzigd door mluyben op ma 26 jun 2006, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
sietse

Bericht door sietse »

Zo, da's pech hebben. Maar als je een universeelmeter hebt, meet dan eerst maar eens aan de luidspreker klemmen van de versterker of je daar nog een beetje hoogohmige weerstand meet. En dat zowel + / - als - / + met de meetpennen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Want als je de elco's van de voeding weet op te blazen heb je echt iets vreemds gedaan en zouden ook de eindtorren van de versterker wel eens naar de filisteinen kunnen zijn. Aangesloten speakers nog wel heel?
mluyben

Bericht door mluyben »

Speaker is gewoon heel, het was een JBL auto woofer die eraan hing.
Ik heb net nog even gemeten tussen de + en - maar daar zit op geen enkele uitgang een te meten weerstand tussen.
Maar tussen de afzonderlijke - aansluitingen zit iedere keer 6,4Kohm, behalve bij het aangesloten linker kanaal dat is nu 3,2KOhm en naar de massa is nu 0ohm.
Dus ik vrees het ergste...
Ik zal morgen eens kijken wat het type eindtrap het is...als het erop staat.

Het zijn niet de voedings Elco's die kapot zijn maar die bij de eindtrap zitten. Op de 3 andere kanalen zitten kleinere Elco's
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Foto?
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

mluyben schreef:
Het zijn niet de voedings Elco's die kapot zijn maar die bij de eindtrap zitten. Op de 3 andere kanalen zitten kleinere Elco's
Waar anders dan in de voeding zitten 4700 uF elco's?
Een foto zegt inderdaad meer dan 1000 woorden.........
mluyben

Bericht door mluyben »

Hmmm....naar aanleiding van jullie anywoorden heb ik nog maar eens gekeken. Het was gisteren toch een beetje te laat :wink:
De Elco's die ik dacht dat kapot waren hadden grote witte troep onderaan zitten, maar dit is volgens mij gewoon een borg middel.
Wat ik in eerste instantie uitschold voor een eindtrap is een gelijkrichter vermoed ik :oops:
De eindtrappen zitten erboven op een aparte print. Daar zitten 3 stereo eindtrappen. Hiervan zal er wel 1 opgeblazen zijn.
Ik heb een paar foto's gemaakt..
Op de plaats waar de witte pijlen op de onderste print staan zaten de Elco's [die er weer terug in kunnen :oops: ]
Nu moet ik alleen nog zien uit te vogelen welke trap kapot is, er staat niet bij Front, Rear, Center :wink:
Bijlagen
Inwendige RP U200
Inwendige RP U200
Elco 4700 met witte troep
Elco 4700 met witte troep
mluyben

Bericht door mluyben »

Tja en dat uitvogelen was ook niet echt moelijk. Eerst de klemstrip eraf en daarna eens kijken. Hmmm...zal het die ene zijn met dat gat in het midden :wink:
Gewoon vervagen voor dezelfde chip of kan ik beter er nu iets anders inzetten?
Het is een LA4628 : Two-Channel 20 W BTL Audio Power Amplifier [SANYO]
Bijlagen
KapotteEindtrap.jpg
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik zou eerst gaan meten en kijken of er nog meer kapot is gegaan. De componenten in de buurt van die chip, je voeding, miss je elcos, etc
sietse

Bericht door sietse »

Als je de versterker aan kunt zetten, meet dan of er gelijkspanning op een van de uitgangen staat. Zoja, dan is die eindtrap stuk.
JuuL

Bericht door JuuL »

sietse schreef:
Als je de versterker aan kunt zetten, meet dan of er gelijkspanning op een van de uitgangen staat. Zoja, dan is die eindtrap stuk.
Dat issie sowieso ;) Kijk maar naar dat gat in die chip.
daniel

Bericht door daniel »

mluyben schreef:
Tja en dat uitvogelen was ook niet echt moelijk. Eerst de klemstrip eraf en daarna eens kijken. Hmmm...zal het die ene zijn met dat gat in het midden :wink:
Gewoon vervagen voor dezelfde chip of kan ik beter er nu iets anders inzetten?
Het is een LA4628 : Two-Channel 20 W BTL Audio Power Amplifier [SANYO]
Dat 'BTL' duidt erop dat deze versterker reeds gebrugd is. Deze kun je dus niet als meetversterker gebruiken!
mluyben

Bericht door mluyben »

daniel schreef:
Dat 'BTL' duidt erop dat deze versterker reeds gebrugd is. Deze kun je dus niet als meetversterker gebruiken!
Daar ben ik ook achter gekomen :shock: Gewoon stom van me ik had ook eerst even de massa en - door moeten meten, dan had ik het meteen geweten. Maar ja ...haastige spoed is zelden goed....
Nu ga ik mijn oude Denon versterker of de nieuwe maar gebruiken deze heeft geen gebrugde uitgangen. -[min] luidsprekers is - ingangen.
Ik heb nog een oude philips liggen, ik zal eens kijken of dat iets is. Het is wel oudje [16 jaar] maar waarschijnlijk goed genoeg voor metingen.
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

Hoogstwaarschijnlijk is alleen dat IC kapot.
Als je een BTL versterker naar massa kortsluit, is er een grote stroom vanuit de voeding naar aarde gelopen (uitgangen staan normaal op halve B+ ).
Elco's zijn OK, de "goop" is inderdaad om ze op de print vast te houden.
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik vermoed het ook. Ik heb al een mailtje gestuurd naar een lokale elektronika boer om te horen of hij leverbaar is en hoeveel me dit gaat kosten.. :roll:
Ik zag in de spec sheet dat deze chipamp zelfs beveiligd is tegen kort gesloten uitgangen.
Hij hoort trouwens ook beveiligd te zijn tegen kortsluiten naar aarde :?
Misschien beveiliging in de vorm van chip blaasd op maar de rest blijft heel....
Bedankt voor alle hulp, ik zal nu eerst maar eens een nieuwe eindtrap bestellen en eens kijken naar een handzame meetversterker.
Misschien toch maar dat bouwpakket van die scandinavische site.....
Denon receiver kan ook nog natuurlijk, is alleen niet erg handzaam
indoubt

Bericht door indoubt »

Scandinavische site? Ik hoop niet 41Hz. Prima versterkers hoor maar volgens mij zijn er enkele modellen die al zijn gebrugd en volgens mij kun je die niet als meetversterker gebruiken.
mluyben

Bericht door mluyben »

Nee, ik bedoel deze site :http://electronics.dantimax.dk/
Deze versterker staat ook bij het 'meten' sub forum beschreven.
Is een LM3875 bouwpakket.
mluyben

Bericht door mluyben »

Iemand trouwens een adres waar ik die LA4628 zou kunnen bestellen?
Mijn lokale leverancier zegt dat hij dit niet kan leveren. :cry:
mluyben

Bericht door mluyben »

Beide lektronica zaken hier in Leeuwarden kunnen niet leveren.... :cry:
Ik heb nu nog een mail naar AST Electronica uit staan die wel de LA4728 op hun site hebben staan, nog geen antwoord maar waar halen jullie dit soort dingen vandaan?
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik ben maar eens gaan rondbellen.
Nergens is de LA4628 te krijgen. Wel de LA4728 die volgens mij compatible moet zijn.
Hier heb ik er dus 3 van besteld.
Specsheet: LA4628
Specsheet: LA4728
Als ik dit verkeerd zie kan iemand dat dan even melden. :roll: please..
mluyben

Bericht door mluyben »

De 3 eindtrappen zijn binnen en de kapotte is nu vervangen.
YES! Alles werkt. Dus de LA4728 is compatible met de LA4628.
Kosten vielen ook mee, hoewel het nogal verschilde per winkel.
De een vroeg 9,95euro per eindtrap en waar ik vaker onderdelen haal vroeg 4,95 euro per eindtrap.
Eigenlijk moeten de andere 2 nu ook nog maar ik gebruik hem voornamelijk 2 kanaals, dus voorlopig nog 2 reserve chips.
vigier

Bericht door vigier »

Hoi,

je moet sowieso altijd verder rondkijken. De electronica-zaak hierin de buurt (utrecht), kom ik alleen voor de echt kleine dingen. Verder bestel ik normaal in Duitsland, daar is het toch een stuk goedkoper! Filter-componenten intussen gelukkig niet meer, en luidsprekers gaat ook erg de goede kant uit in NL :)
Conrad is voor de bestellingen tot 75 a 100 euro, en dan voel ik me eigenlijk nog zwaar afgezet...

Veel plezier met je versterker!

Groetjes, Joris
Plaats reactie